[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niniane

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:26

[quote="summer"]
Ik laat vandaag mijn paardje inslapen. Waarom inslapen. Omdat dat in een veilige omgeving gebeurt. namelijk in de wei, ze hoeft niet met pijn de trailer in en ze is niet in handen van vreemden. Weetje wat voor een stress dat paard krijgt als hij eerst uit zijn vertrouwde omgeving gaat en dan ergens komt wat hij niet kent. Als ik op sterven zou liggen zou ik ook het liefst in mijn eigen omgeving willen liggen en niet ergens waar ik niet op mijn gemak ben. Zo denk ik erover hoor. Misschien wat softie in sommige ogen, maar het is mijn paard en ik vind dat ze dit verdient heeft. quote]
dat is niet softie, dat is gewoon wat jij vindt. ik denk er precies hetzelfde over.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:28

Ik vind dat niet softie, het is jouw keuze en ik neem aan dat je die welbewust en met de voor- en nadelen van beide opties gemaakt hebt. Sterkte ermee, ik weet hoe het is.

Wanderers, mooi verwoord. Ik ben het maar gedeeltelijk met je eens, maar zolang we ieders keuze respecteren heb ik daar geen problemen mee.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:29

Slachten.
Paard komt toch wel ergens in word ie ingeslapen ook in de lijm enzo en weet ik veel wat.
Tegen een spuit kunnen ze vechten en nog heel ongelukkig vallen terwijl ze nog niet weg zijn.
Met slachten komen ze uit de trailer en is het gewoon gelijk klaar.
En dat over die omgeving is niet helemaal waar. Je gaat toch ook regelmatig op wedstrijd en dan is het ook een vreemde omgeving
nu ga je alleen niet rijden maar is het binnen no time klaar.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:36

Tooske schreef:
Slachten.
Paard komt toch wel ergens in word ie ingeslapen ook in de lijm enzo en weet ik veel wat.
Tegen een spuit kunnen ze vechten en nog heel ongelukkig vallen terwijl ze nog niet weg zijn.
Met slachten komen ze uit de trailer en is het gewoon gelijk klaar.
En dat over die omgeving is niet helemaal waar. Je gaat toch ook regelmatig op wedstrijd en dan is het ook een vreemde omgeving
nu ga je alleen niet rijden maar is het binnen no time klaar.

lees eens goed!
er is duidelijk gezegd dat het dier niet hoeft te vechten omdat het Dier eerst onder narcose komt!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:38

Jetske, nu snap je misschien hoe frustrerend het is om te lezen dat de slager harteloos en geldwolverij is en dat paarden er het bloed al ruiken en dus in paniek raken.

Beide manieren kunnen goed en slecht worden uitgevoerd, en het is aan de eigenaar om er een verantwoorde keuze in te maken en te zorgen dat het dus ook goed wordt uitgevoerd.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 27-06-06 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo's

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:43

Lielle schreef:
Beide manieren kunnen goed en slecht worden uitgevoerd, en het is aan de eigenaar om er een verantwoorde keuze in te maken en te zorgen dat het dus ook goed wordt uitgevoerd.

idd Ja

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:45

JETSKeTjee schreef:
lees eens goed!
er is duidelijk gezegd dat het dier niet hoeft te vechten omdat het Dier eerst onder narcose komt!

En tegen de narcose vechten sommige dieren ook hoor! Het gaat om het moment waarop de dieren in het koppie nog niet helemaal weg zijn, maar de spieren al gerelaxeerd raken. En sommige paarden vechten tegen dat gevoel, omdat dat indruist tegen hun vluchtinstinct.

Misschien moet jij eens goed lezen wat andere mensen al geschreven hebben over inslapen.

Nogmaals, ieder zijn keuze, maar laat mij (en anderen die wel voor het slachthuis kiezen) dan ook onze eigen keuze mogen maken!

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:48

ik zou gewoon kiezen voor inslapen... het zegt het al, je lieveling gaat voor eeuwig slapen Clown

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:49

Marije_jiplover schreef:
JETSKeTjee schreef:
lees eens goed!

En tegen de narcose vechten sommige dieren ook hoor! Het gaat om het moment waarop de dieren in het koppie nog niet helemaal weg zijn, maar de spieren al gerelaxeerd raken. En sommige paarden vechten tegen dat gevoel, omdat dat indruist tegen hun vluchtinstinct.

Misschien moet jij eens goed lezen wat andere mensen al geschreven hebben over inslapen.

Nogmaals, ieder zijn keuze, maar laat mij (en anderen die wel voor het slachthuis kiezen) dan ook onze eigen keuze mogen maken!

laat ik jullie niet kiezen dan? en ik zei het dier HOEFT niet te vechten, betekend niet dat ze dat niet doen! ik kies voor inslapen omdat ik vind dat het voor beide prettiger vind, ieder zijn eigen keuze en mening!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:31

Off topic: Summer, heel veel sterkte ... voor nu .. en later!

@Tooske: wil eigenlijk niet op elke/ieders persoonlijke mening reageren, maar dit argument heeft me al vaker verbaasd: niet iedereen heeft een paard om bv. mee op wedstrijd te gaan .... er zijn genoeg paarden die niet of nauwelijks van 'hun plekje' afkomen ... en neen, dat hoeft echt niet zielig te zijn! Knipoog

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:51

Ik heb net een uur geleden mijn pony Gizmo laten inslapen. En gelukkig voor ons heeft ze absoluut niet gevochten. Het is heel vredig gegaan. Ook toen ze moest gaan liggen hebben we haar geholpen. Het scheelt natuurlijk wel dat het een shet is. Maar toch, als een van mijn andere paarden dit ooit mocht overkomen, dan doe ik precies hetzelfde. In de wei inlaten slapen. Gizmo is heel vredig gegaan en ik heb er geen nare smaak van. Het is zelfs zo dat ik nu heel gelukkig ben dat ze geen pijn meer kan hebben en dat ze in haar eigen wei waar ze stond is gegaan. Ik heb haar al die tijd gestreeld en geknuffeld.

Selmah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:02

Ieder moet voor zich bepalen waar hij zich het prettigst bij voelt!! Ik laat mn paardje niet inslapen maar respecteer de keuze die een ander maakt ook. Ik heb hele goede ervaringen bij het laten inslapen van een paard... Maar voor iemand anders kan dat heel anders zijn natuurlijk.
Dus dat gezeur over niet goed kunnen lezen in deze topic bla bla bla, heeft er niet echt veel mee te maken!

develwife

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:07

HannaBel schreef:
wat denk je zelf.. als je echt van je paardje hebt gehouden breng je hem niet naar de slager.. het idee aleen al dat mijn paardje heerlijk opgegeten gaat worden vind ik WALGELIJK!!!!!!!!!!!!

JA HIER HETZELFDE BAH MOET ER NIET AAN DENKEN!!!

GROETJES

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:11

develwife schreef:
HannaBel schreef:
wat denk je zelf.. als je echt van je paardje hebt gehouden breng je hem niet naar de slager.. het idee aleen al dat mijn paardje heerlijk opgegeten gaat worden vind ik WALGELIJK!!!!!!!!!!!!

GROETJES

En kan je deze reactie ook onderbouwen?
Verder moet je er even om denken dat je caps lock nog aanstaat, komt wat schreeuwerig over Knipoog

Niniane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:12

develwife schreef:
HannaBel schreef:

GROETJES

je kan ook aangeven dat je dat niet wilt.
maar ik stuur liever een pony ook niet naar de slager.

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:44

Mijn paardje wordt morgenmiddag ingeslapen…
Dit is uiteraard een persoonlijke keuze. Wij hebben hiervoor gekozen omdat we niet willen dat ze op een bord beland( ja ik heb idd net gelezen dat je dat aan kan geven of je dat wilt of niet), ze is ontzettend druk en gestresst als ze met de trailer weggaat…
Ik wil gewoon graag dat we op een rustige manier afscheid van haar kunnen nemen, haar hoofd op mijn schoot en haar knuffelen tot ze er niet meer is…

Het blijft rot, voor welke manier je ook kiest. Iedereen hoopt dat het snel en vooral goed gedaan wordt…
Dat kan ik alleen maar hopen.. Verder hoop ik dat het morgen bij mijn paardje net zo vredig en rustig zal gaan als met de pony van summer…

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:01

Het ligt helemaal aan de situatie en het paard.

Ik 'heb' nu een paard wat ontzettend bang is in de trailer, hem zou ik het niet aan willen doen zijn laatste uren in angst door te brengen. Het is een gigantische zenuwpees, dus vind het het eerlijkst om hem in te laten slapen.

Ook als mijn paard een gebroken been zou hebben, of ergens anders onwijze pijn, zou ik er zeker voor kiezen om in te laten slapen. Die afschuwelijke reis in de trailer/vrachtwagen zou ik hem/haar niet willen aandoen.

In elk ander geval kies ik zeker voor de slacht. Ik ben er bij geweest toen een paard op een manege ingeslapen werd, in 1 woord afschuwelijk!! Dat wens ik zelfs mijn ergste vijand niet toe, om dat mee te maken met je paardje. Hij stond tot 3x toe weer op, wilde vluchten, weg van zijn slaperigheid. Viel met zijn been in een onmogelijke kronkel maar stond toch weer op. Heeft heel de boel bij elkaar geschreeuwd. Nee sorry, maar dat vind ik echt vreselijk.

Doe mij dan maar de slager, 1 schot en hij leeft niet meer. Gelijk dood, vind ik toch zeker het paardvriendelijkst.

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:07

Hij is toch niet meteen dood na die pin in zijn hoofd?
Toch alleen hersendood, en dan wordt zijn keel opengesneden, en dan bloedt hij pas dood...

Een vriendin van mij is er al bij meerdere paarden bijgeweest die ingeslapen moesten worden, en daar is nog nooit iets raars gebeurd.. Zij heeft geen paarden gezien die gingen "vechten"..
Dus ik hoop er heel erg op dat dat ook niet gebeurd...

Maar goed voor iedereen blijft het persoonlijk...
Erg moeilijk...

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:45

Sterren schreef:
Mijn paardje wordt morgenmiddag ingeslapen…
Dit is uiteraard een persoonlijke keuze. Wij hebben hiervoor gekozen omdat we niet willen dat ze op een bord beland( ja ik heb idd net gelezen dat je dat aan kan geven of je dat wilt of niet), ze is ontzettend druk en gestresst als ze met de trailer weggaat…
Ik wil gewoon graag dat we op een rustige manier afscheid van haar kunnen nemen, haar hoofd op mijn schoot en haar knuffelen tot ze er niet meer is…

Het blijft rot, voor welke manier je ook kiest. Iedereen hoopt dat het snel en vooral goed gedaan wordt…
Dat kan ik alleen maar hopen.. Verder hoop ik dat het morgen bij mijn paardje net zo vredig en rustig zal gaan als met de pony van summer…

Heel veel sterkte. Bij mijn pony ging het ook heel rustig. Als een paard zelf ook begrijpt dat het het beste is dan geven ze zich over. Sterkte!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:18

MIjn paard Evento is in Februari ingeslapen... Tijdens een operatie omdat hij een kronkel in de darm had... ( koliek ) De artsen zagen dat er niets meer aan te doen was en hebben mij erbij geroepen en toen hem laten inslapen... Huilen ikzelf vond het ook het beste, maar ik respecteer het ook als mensen zeggen dat ze een slager liever hebben.

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:25

Sterren, hersendood is eigenlijk hetzelfde als helemaal dood hoor. Een mens of dier dat hersendood is, hoort, ziet en voelt helemaal niks meer.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:27

ik vind dat het van de situatie af hangt! alleen vind ik spuiten wel minder vanwege het "vechten"er tegen

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:29

inslapen, ik zou het niet kunnen verdragen als ik weet dat mijn paard ergens dood ligt, en hoe dta op de slacht eraan toegaat: ze drijven de paarden in een hoekje, en dan een kogel door de kop zodat het vlees niet bederf, dat is egt zo en heel afschuwelijk!

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:31

Ach Laila_lover zo gaat het in Nederland echt niet, de paarden worden niet in een hoek gedreven en met een kogel gedood, lees dit topic maar eens door.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:41

Hallo,

Laten we eerst even heel duidelijk voor ogen hebben dat iemand die voor een dergelijke keuze staat het niet gemakkelijk heeft!
Ik heb vorig jaar mijn paard zijn leven moeten beëndigen.
Noet was voor mij mijn allessie. Het was een dienstbaar en lief paard en ik heb ontzettend fijne herinneringen aan hem.
Toen het niet meer ging door de hoefkatrolontsteking stond ik ook voor de keuze.......
Ik ken inderdaad ook horror verhalen van het spuitje, paarden die daar tegen vechten, en allerminst vredig sterven.

Ik heb de slager gebeld en gevraagd hoe het in zijn werk ging.
Het leek mij voor Noet de meest vriendelijke oplossing.
Het feit dat er wellicht frikandel of gehakt van is gemaakt boeit me eigenlijk niet zo, het gaat om de wijze waarop hij dood is gegaan en aangezien ik ook graag een stukje vlees eet moeten we daarover niet te hypocriet doen, maar dat is mijn mening.

Ik heb met de slager afgesproken dat ik Noet als eerste wilde brengen in een schoon slachthuis, dat was accoord.
Ik heb hem mooi gepoetst voordat hij weg ging, zijn dikke staart in de equishine gezet, hij zou sterven zoals hij was, mooi en dierbaar.
Voor het slachthuis klonk "Knock Knock Knocking on heavens door" op de radio, voor mij een teken dat het goed was wat ik deed.
Ik heb Noet uitgeladen en liep met hem het slachthuis binnen, de blik in zijn ogen was hooguit "verbazing" van "waar ben ik nu".
In no-time had de slager hem vast en kreeg Noetje het schot. Hij zakte rustig door zijn benen.
Vervolgens wordt dan de aorta doorgesneden waardoor het paard werkelijk overlijdt. (Bloedt dood)
Het ging zo snel, zo fijn.

De slager had nog nooit meegemaakt dat een vrouwelijke eigenaar zelf haar paard weg bracht, maar ik heb er zo'n goed gevoel over!
Paul heeft later nog in Noet zijn ogen gekeken, ik lag alleen maar op zijn bolle buikie, maar in de ogen was geen teken van angst te zien.

Ik zou, als ik opnieuw voor de beslissing zou staan, het op deze manier weer doen!!

Sterkte met je besluit.

Groetjes Noet Knipoog