[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oestinja

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:48

JETSKeTjee schreef:
heb ook is gehoord dat een slager het paard in stal zetten met een emmer wortels met een inslaapmiddel erin.

Nou ik denk het niet want dan kan het paard niet geslacht worden omdat die stof ook in het vlees komt...

annemijn1010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:02

hoi
het is natuurlijk heel erg dat je pony/paard dood is maar kijk nou zelf als jij van je paard houd dan breng je hem toch niet naar de slager als jij paarden vlees eet dan kan het dat je straks je eigen pony aan het eten bent ik zou hem een slaap prikje geven
groetjs en sterkte

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:20

annemijn1010 schreef:
hoi
het is natuurlijk heel erg dat je pony/paard dood is maar kijk nou zelf als jij van je paard houd dan breng je hem toch niet naar de slager als jij paarden vlees eet dan kan het dat je straks je eigen pony aan het eten bent ik zou hem een slaap prikje geven
groetjs en sterkte

Waarom zou je hem niet naar de slager brengen? Alleen omdat het mogelijk zou zijn dat hij op je bord beland? Je kan ook aangeven dat je niet wilt dat je paard voor consumptie gebruikt wordt.
Voor het paard zelf maakt het niks uit. Het is dood en voelt toch niks meer. In het wild wordt een paard ook gewoon opgegeten door aaseters (even in aanmerking genomen dat het niet gedood is door een roofdier, maar een 'natuurlijke' dood is gestorven), is dat dan minder erg?

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:26

doe mij maar inslapen.. t kost misschien wel wat meer.. maar ik moet er niet aan denken dat mijn paard word doodgeschoten en daar iemand word opgegeten.. BAH!!

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:15

@nerwen je hebt helemaal gelijk.maar of we dat nu 1 of 100 keer zeggen,sommige mensen vinden lezen erg moeilijk.want er is al tig keer gezegd dat je er ook voor kan kiezen om je paard NIET voor consumptie te laten gebruiken.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:19

x
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilzas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:04

SisLeone schreef:
Bij de slager kun je er ook tot het laatst toe bij zijn.
Heb bij het inslapen ook wel eens gezien dat een paard bleef vechten. En dat is een kl*te gezicht.
Inslapen gaat niet altijd vreedzamer dan de slacht hoor.

Inderdaad ! Wat is je overweging ? Ik ga uit van diervriendelijkheid: wat het PRETTIGSTE is voor je dier (dus niet voor de eigenaar) en dat verschilt van geval tot geval. Een dier dat alleen iets aan zijn benen heeft en in zijn hoofd en hart nog gezond en sterk is, is meer gebaat bij een snelle slacht(ongeacht wat er daarna met hem gedaan wordt). En paard wat in en in ziek is, aan koliek bijvoorbeeld, zal snel en vreedzaam inslapen en dat is dan weer diervriendelijk. Gezonde paarden kunnen afgrijselijk vechten tegen inslapen. Geloof me, dat wil je niet meemaken. Ken een verhaal van een Penny meisje die dat zo nodig wilde... nou dat was dus NIET prettig.

En aangezien je bij mijn weten nog steeds niet kunt begraven of cremeren, zou het mij niet bijster veel uitmaken of ie nou bij de Rendac de oven in ging of bij de slager in de gehaktmolen...Dood is dood. En niet zeggen dat ik gevoelloos ben, ik ben er een jaar doodziek van geweest toen mijn paard dood ging.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:12

Ik ben mijn veearts eeuwig dankbaar voor hoe hij het afgehandelt heeft... ik denk dat ie er wel twee keer de dosis in heeft gespoten, maar vredig ging ze.

Ik zit nog even terug te lezen, had aanvankelijk niet door dat dit topic al 17 pagina's had (ik dacht 17 posts...), maar @Lielle: mooie post, ik ben het helemaal met je eens. Mijn paard liep ook vol vertrouwen met me mee en dan voel je je zo'n rat: hoe kun je van me houden, hoe kun je zo lief naar me staan hinniken, terwijl ik op het punt sta je dood te maken!

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:23

Nannes schreef:
Slager. Tenzij een paard te ziek/vermoeid of weet ik veel wat is, dan vind ik het zielig om hem nog te vervoeren.

helemaal mee eens

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:27

Ilzas, dank je wel. Ik heb er inmiddels vrede mee, ik weet dat het voor ons paard de juiste beslissing was, maar op dat moment denk je er alleen maar aan dat je hem naar zijn dood brengt. Iemand zei later tegen me dat mijn paard me dus ook terecht vertrouwde, ik deed nl wat goed was voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:30

nou mijjnes zou dan in zijn stal zijn laaste uur slaan

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:31

Hoe bedoel je dat ? Ik begrijp je niet.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:48

x
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:52

Ik heb wel eens ergens (in de Bit ??) gelezen van mensen die een soort "eigen" crematorium hadden, als bedrijf, dat die dat hadden gedaan en ik meen me te herrineren uit dat artikel dat ze er mee bezig waren in de regio Rotterdam om iets op te zetten, maar dat dat er nog steeds niet was. Het schijnt nogal ingewikkeld en duur te zijn (grote ovens e.d. en het ophalen/ vervoeren van de overledene is niet zo makkelijk). Maar correct me if I'm wrong...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:01

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:08

He Thanks ! Ik had het toch goed onthouden van de Bit en Rotterdam. Kosten voor een paard schijnen 1500 euro te zijn... Tja, dat kan je dan toch niet aan een eventueel nieuw paard uitgeven. Maar omdat ik van mijn vorige paard zoveel last heb gehad, zegt mijn vriend wel eens dat we dat hadden moeten laten doen. Maar ik weet niet hoor, ik zou er voor haar niets goeds mee hebben gedaan. De laatste week heeft ze nog 1300 euro aan ziektekosten gehad, en kijk dat vindt ik niet erg, daar koop je iets "goeds" voor, voor haar.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:26

ik heb voor de slager gekozen bewust omdat het een vechter was en ik haar zoon en maatje heb lopen dan hoef ik aar niet zien te liggen dan weet ik 100 procent zeker dat ok ga kijken onder zon zeiltje.
kijk heb je een oud vermoeid paard of eentje die en trailerreis niet meer aankan dan zeg ik inslapen maar anders toch echt de slager hoor.
gr gemma

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:49

Lielle schreef:
Ilzas, dank je wel. Ik heb er inmiddels vrede mee, ik weet dat het voor ons paard de juiste beslissing was, maar op dat moment denk je er alleen maar aan dat je hem naar zijn dood brengt. Iemand zei later tegen me dat mijn paard me dus ook terecht vertrouwde, ik deed nl wat goed was voor hem.

Ik heb ook ff terug gelezen en je hebt het inderdaad erg mooi verwoord, ik heb dan ook absoluut met je mee eens.

Ik heb het gelukkig zelf nog nooit hoeven memaken, maar de slager lijkt mij ook het fijnst oplossing voor een paard. Dan is het over en uit, geen gewacht, gewoon klaar.
Een kennis van mij heeft haar paard ook laten inslapen, kun je nagaan een jong (5 jaar) vitaal ruin, die ging dus ook vechten..nee dat zou ik dus echt niet kunnen aanzien...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:50

Als je een goede da hebt, dan is vechten bij inslapen niet aan de orde. Ze krijgen dan eerst een 'narcose', hierdoor is vechten echt niet nodig / aan de orde.
En het gaat niet alleen om het paard, maar ook om jezelf. Afscheidnemen is voor iedereen zo persoonlijk. Daarom kan deze discussie ook eindeloos worden doorgevoerd.

Nog even iets rechtzetten; bij schieten krijgen ze geen kogel, maar een pin in hun hoofd. Deze zorgt voor een dusdanige hersenenbeschadiging dat ze bewusteloos (maar nog niet klinisch dood, er is nl nog hersenactiviteit) zijn, doordat de halsslagader wordt doorgesneden, bloed je paard dood.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:23

Mijn paard had een beenprobleem, waardoor pijnloos lopen niet meer mogelijk was. Ze was echter verder nog wel heel vrolijk, dr koppie wou, maar dr benen niet... Ik heb gekozen voor inslapen, we hadden samen al voor veel meegemaakt, ook op die laatste momenten van haar leven wou ik haar niet alleen laten.

Zoals Alani hier boven al zei: ze krijgen een rustgevende prik, net als wanneer een dierenarts het paard zou willen behandelen, dan gaan ze onder narcose, dat is wellicht nog het engste deel omdat het paard dan gaat liggen. Pas als het paard zo diep slaapt dat het niet meer reageert om de omgeving wordt er een laatste dodelijke injectie gegeven. Met een goede dierenarts is een gevecht echt niet nodig!

Het heeft mijzelf bij de verwerking heel goed gedaan dat ik zo in alle rust afscheid van haar kon nemen. Ik had haar hoofd in mijn armen, en ik kon haar knuffelen en haar allemaal lieve woordjes toe fluisteren tot ze er niet meer was.

Mocht ik met mijn huidige paard weer voor de keuze staan, dan kies ik weer voor het inslapen.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:06

Pfff, komt geen eind aan dit topic. Wat me op en tegenvalt is dat er in alle twee de 'kampen' af en toe bar slecht gelezen wordt.
Heb al eerder gezegd dat er zowel met afspuiten als met slachten van alles mis kan gaan. Je zult je dan ook altijd eerst goed moeten orrienteren over zowel het slachten alsook het afspuiten; bv. ervaring, plaats, de te gebruiken middelen. Volgens mij is er inmiddels, oa. in dit topic, genoeg over dit onderwerp te vinden.
Wil nog wel even tegenspreken dat mn. jonge, gezonde paarden met bv. een ernstige been blessure in principe altijd tegen 'het afspuiten' zouden vechten. Heb het (helaas) moeten meemaken met een jong gezond, in wedstrijd conditie verkerend paard. Op het wedstrijd terrein maakte hij bij het opzadelen zo'n ongelukkige, heftige beweging dat hij een open dubbele beenbreuk opliep .....De opgeroepen dierenarts kon niets anders doen dan het dier, ter plekke!, zo snel mogelijk uit zijn lijden te verlossen ... Een ware nachtmerrie voor tientallen paardenliefhebbers die op het wedstrijd terrein aanwezig waren (die overigens, terecht, op afstand gehouden werden) maar het dier heeft er zich werkelijk waar geen moment tegen verzet; het ene moment stond hij nog wat suffig (hij was al gedrogeerd) om zich heen te kijken en het volgende moment ging hij door zijn benen en was het over ...
Blijf dus zeggen dat het meer dan belangrijk is om te zorgen dat je een ervaren, kundig iemand bij je paard laat komen (of in het geval van slacht: dat je een slager/slachthuis uitzoekt die gevoel heeft voor het dier).
Als laatste nog even dit: ga eens bij jezelf na wat je voor jezelf prettiger zou vinden: sterven dmv.1 of meerdere injecties in je eigen vertrouwde omgeving met mensen/dieren bij je die veel voor je betekenen; of vervoerd worden naar een sterfhuis waar je (ipv. een verdoving) een pin door je hoofd geschoten krijgt waarna je aan je voeten omhoog getakelt wordt en vevolgens wordt je keel open gesneden zodat je uiteindelijk dood bloed ...
Mijn mening is ondanks (of juist dankzij!) deze 'discussie' nog steeds ongewijzigd: geen dier gaat hier het erf af om ergens anders gedood te worden. Wat er daarna met het lichaam gebeurd is bij mij niet mening vormend, het dier zelf merkt daar niets meer van. Belangrijker vind ik het om er te zijn voor het dier zolang het nog leeft, dat ben ik aan ze verplicht!, en dat is voor mij: zolang het hart nog klopt ... dus in het geval van slachten zou ik pas weggaan als het dier doodgebloed zou zijn. Denk niet dat er veel voorstanders van de slacht zullen zijn die dat aan hun paard kunnen beloven .... .
Wil overigens nog wel even kwijt dat ik wel degelijk besef dat je een paard op zeer verschillende wijze's naar de slager kan brengen. Er zijn natuurlijk absoluut mensen die menen dat het voor hun dier de beste/minst pijnlijke/snelste manier van sterven is. Wie ben ik om die beslissing te veroordelen!? (mits het dier iig. een goede/vertrouwde begeleider mee krijgt en niet wordt ingeleverd of meegenomen wordt door bv. de verzekeraar!).
Een ander verhaal wordt het, voor mij althans, als een dier naar de slacht gaat om bv. de verzekeringscenten ('kan ik dan toch mooi weer een ander paard van kopen') of om er makkelijk van af te komen ('kon er niets (meer)mee, is alleen (nog) maar goed voor de worst') of om je eigen (egoistische) emoties te sparen ('nee hoor, ik kan daar helemaal niet tegen. 'K heb hem op laten halen en hij ging zooooo braaf mee op de wagen ..)
Sorry, maar voor dit soort argumenten kan ik geen begrip opbrengen ... maar dat is mijn mening ... .

ml0es

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:40

FunkyMistiC schreef:
Natasja91 schreef:
Vind je het dan niet walgelijk dat je paard door de rendac wordt opgehaald?

Welke rendac bedoel je Tong uitsteken

Ik zou laten inslapen, ik vind dat je je paard dat moet gunnen.. Hij heeft voor jouw gewerkt, vind dat je hem dan zijn rust moet geven en laten inslapen..

daar ben ik het mee eens, ik zou hem iig nooit naar de slager brengen

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:13

Wanderers schreef:
Pfff, komt geen eind aan dit topic. Wat me op en tegenvalt is dat er in alle twee de 'kampen' af en toe bar slecht gelezen wordt.
Heb al eerder gezegd dat er zowel met afspuiten als met slachten van alles mis kan gaan. Je zult je dan ook altijd eerst goed moeten orrienteren over zowel het slachten alsook het afspuiten; bv. ervaring, plaats, de te gebruiken middelen. Volgens mij is er inmiddels, oa. in dit topic, genoeg over dit onderwerp te vinden.
Wil nog wel even tegenspreken dat mn. jonge, gezonde paarden met bv. een ernstige been blessure in principe altijd tegen 'het afspuiten' zouden vechten. Heb het (helaas) moeten meemaken met een jong gezond, in wedstrijd conditie verkerend paard. Op het wedstrijd terrein maakte hij bij het opzadelen zo'n ongelukkige, heftige beweging dat hij een open dubbele beenbreuk opliep .....De opgeroepen dierenarts kon niets anders doen dan het dier, ter plekke!, zo snel mogelijk uit zijn lijden te verlossen ... Een ware nachtmerrie voor tientallen paardenliefhebbers die op het wedstrijd terrein aanwezig waren (die overigens, terecht, op afstand gehouden werden) maar het dier heeft er zich werkelijk waar geen moment tegen verzet; het ene moment stond hij nog wat suffig (hij was al gedrogeerd) om zich heen te kijken en het volgende moment ging hij door zijn benen en was het over ...
Blijf dus zeggen dat het meer dan belangrijk is om te zorgen dat je een ervaren, kundig iemand bij je paard laat komen (of in het geval van slacht: dat je een slager/slachthuis uitzoekt die gevoel heeft voor het dier).
Als laatste nog even dit: ga eens bij jezelf na wat je voor jezelf prettiger zou vinden: sterven dmv.1 of meerdere injecties in je eigen vertrouwde omgeving met mensen/dieren bij je die veel voor je betekenen; of vervoerd worden naar een sterfhuis waar je (ipv. een verdoving) een pin door je hoofd geschoten krijgt waarna je aan je voeten omhoog getakelt wordt en vevolgens wordt je keel open gesneden zodat je uiteindelijk dood bloed ...
Mijn mening is ondanks (of juist dankzij!) deze 'discussie' nog steeds ongewijzigd: geen dier gaat hier het erf af om ergens anders gedood te worden. Wat er daarna met het lichaam gebeurd is bij mij niet mening vormend, het dier zelf merkt daar niets meer van. Belangrijker vind ik het om er te zijn voor het dier zolang het nog leeft, dat ben ik aan ze verplicht!, en dat is voor mij: zolang het hart nog klopt ... dus in het geval van slachten zou ik pas weggaan als het dier doodgebloed zou zijn. Denk niet dat er veel voorstanders van de slacht zullen zijn die dat aan hun paard kunnen beloven .... .
Wil overigens nog wel even kwijt dat ik wel degelijk besef dat je een paard op zeer verschillende wijze's naar de slager kan brengen. Er zijn natuurlijk absoluut mensen die menen dat het voor hun dier de beste/minst pijnlijke/snelste manier van sterven is. Wie ben ik om die beslissing te veroordelen!? (mits het dier iig. een goede/vertrouwde begeleider mee krijgt en niet wordt ingeleverd of meegenomen wordt door bv. de verzekeraar!).
Een ander verhaal wordt het, voor mij althans, als een dier naar de slacht gaat om bv. de verzekeringscenten ('kan ik dan toch mooi weer een ander paard van kopen') of om er makkelijk van af te komen ('kon er niets (meer)mee, is alleen (nog) maar goed voor de worst') of om je eigen (egoistische) emoties te sparen ('nee hoor, ik kan daar helemaal niet tegen. 'K heb hem op laten halen en hij ging zooooo braaf mee op de wagen ..)
Sorry, maar voor dit soort argumenten kan ik geen begrip opbrengen ... maar dat is mijn mening ... .

Wat heb jij dit mooi omschreven,precies zoals ik erover denk Knipoog

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:33

Ik laat vandaag mijn paardje inslapen. Waarom inslapen. Omdat dat in een veilige omgeving gebeurt. namelijk in de wei, ze hoeft niet met pijn de trailer in en ze is niet in handen van vreemden. Weetje wat voor een stress dat paard krijgt als hij eerst uit zijn vertrouwde omgeving gaat en dan ergens komt wat hij niet kent. Als ik op sterven zou liggen zou ik ook het liefst in mijn eigen omgeving willen liggen en niet ergens waar ik niet op mijn gemak ben. Zo denk ik erover hoor. Misschien wat softie in sommige ogen, maar het is mijn paard en ik vind dat ze dit verdient heeft. Hoe moeilijk het ook voor mij is, want je moet het wel allemaal meemaken en ik ben ook nog eens 34 weken zwanger, dan zijn je hormonen nou ook niet van je van het.
Maar ik wil dat het voor mijn idee het beste einde is voor mijn paardje dat ik kan doen en dat is toch echt een spuit.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:24

als ik een pony\paard had, en dat ze een bijv. ongeneeslijke ziekte, en ik haar moest laten gaan, zou zij sterven in haar vertrouwelijke omgeving, in het bekende stalletje, of wei. de vertrouwde omgeving, de geur, de dingen om haar heen. met die herinneringen in het paardenhoofdje, zo zou ik het fijnst vinden voor het dier en voor mezelf.