[IM] Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:04

Ik heb het in mijn profiel staan, het is niet zomaar een paard..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:05

Slechts een paard

Zo af en toe vertellen mensen mij;
"Ach joh, het is slechts een paard"
of
"Dat is wel een hoop geld voor slechts een paard"

Ze zien de reisafstanden, de tijd gespendeerd en het geld uitgeven voor
"slechts een paard", en ze begrijpen het niet.

Uur na uur gaat voorbij en mijn enige gezelschap is "slechts een paard".

Mijn meeste trotse momenten waren met "slechts een paard" en ook mijn droevigste momenten kwamen door "slechts een paard".

Maar in die donkere dagen was het de tedere aanraking van "slechts een paard" die me sterk maakten en motiveerden om door te gaan.

"Slechts een paard" brengt mij pure vriendschap, vertrouwen en volmaakt geluk.

"Slechts een paard" brengt medeleven en geduld bij mij omhoog waardoor ik een beter persoon ben geworden.

Door "slechts een paard" sta ik vroeg op, maak ik lange
wandelingen en kijk ik verlangend uit naar de toekomst.

Voor mensen zoals ik is het niet "slechts een paard";
maar een belichaming van alle hoop en dromen voor de toekomst,
menige blijde herinnering uit het verleden en de pure blijdschap voor het heden.

"Slechts een paard" brengt al het goede in mij omhoog en leidt mij af van alle zorgen van de dag.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:25

snackie ik geloof dat ik die inderdaad al wel eens gelezen heb..
Het beschrijft wel mooi dat het niet "slechts een paard" is..

Grit met alle steun moet dat inderdaad gaan lukken..
Volgende maand is het een half jaar. Precies op de dag dat mijn oma verjaard. En 3 dagen later word m'n zoontje 1 jaar.
Ik probeer me vooral daar op te richten..

Maar nu ga ik maar proberen te slapen. Morgen is het weer vroeg dag..
Weltrusten, en bedankt voor jullie lieve steun..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:04

Sterkte meis!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:22

czarina neem de tijd die je nodig hebt , en goed je hart blijven luchten , kop op meid :(:)

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:10

Het was maar een paard, ja dat heb ik ook vaak genoeg gehoord en ben er ook zo boos om als mensen dat zeggen, vriendschap van een dier kan nog dieper gaan dan vriendschap van een mens, dat is mijn ervaring. Een dier zal je nooit veroordelen. Vinga voelde mij altijd zo goed aan, als ik verdrietig was zat ik vaak bij haar in stal, en legde ze haar neus om mn schouder, had ik pijn of was ik niet lekker, dan was ze altijd wat rustiger als anders, alsof ze er rekening mee hield.

Czarina: neem inderdaad je tijd, dat duurt gewoon maanden, soms jaren voor je het echt een plekje hebt gegeven, en hier kan je altijd je hart blijven luchten hoor, wij begrijpen je verdriet maar al te goed! Dikke knuffel!

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:53

Inderdaad, het valt volgens mij voor mensen zonder paarden ook niet te begrijpen. Ik heb me daar maar bij neergelegd, ze snappen het gewoon niet.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:25

Weet je wat mij zo'n zeer heeft gedaan.

Ik was op de dag van de dood bij mijn vz friezen, die vent zei dat ik niet zo moest aanstllen, was maar een paard.

Verdomme, het was mijn paard, mijn vriend! bah! ben er nog 2 weken geweest, en toen vrat het me zo op, dat ik weg gegaan ben.

Het is niet zomaar een paard. het is je maatje, waar je voor door het vuur gaat.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:30

Echt waar, de band die ik met Marlon had, was niet te beschrijven,
Hij was mijn alles, de hele wereld kon vergaan,als ik maar bij hem kon zijn, het was haast ziekelijk.
Liever bij hem zijn,als wat dan ook.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:01

Wat een rotopmerking van die man. Maar inderdaad is voor veel mensen een paard gewoon een handelsvoorwerp.
Ze snappen het niet dat wij er uren bij konden zitten en onze diepste geheimen, alle pleziertjes, pijntjes en nog veel meer vertelden tegen onze trouwe maatjes.
Een paard oordeelt nooit. Ze zijn er gewoon als je ze nodig hebt.

Ostar kon er trouwens nooit tegen als ik verdrietig was. Dan begon hij altijd te plagen tot ik weer moest lachen..

Hij was zo'n dondersteen, en hoe vaak heb ik wel niet geroepen van ....knol nu ga je luisteren of anders naar de slacht. Maar hij was ook mijn trouwste maatje, echt mijn alles..
En als het moest kon ik volledig op hem vertrouwen..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:13

Precies Marlon die je beschrijft :+:

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:58

Snackie; wat een foute opmerking :(

Bert was gewoon zo ontzettend lief. Hij volgde mij altijd met zijn blik, waar ik ook was, daar keek hij heen.
Tenzij hij eten had, tja, daar kon ik niet tegenop :D

En ik voelde me verantwoordelijk voor hem, ik wilde dat hij het goed had. Toen ik hem ging rijden was hij gestrest, bang voor pijn in zijn mond, bang voor de zweep, bang voor alles achter hem wat hij niet kon zien. Hierdoor zijn we ook wel in de problemen gekomen. Maar met de tijd werd hij rustiger en en kreeg hij steeds meer vertrouwen.
Hij was niet meer gestrest, maar gewoon een heel tevreden paard en altijd vrolijk!

En ik was (ben) zo trots op hem. Dat hij zo zijn best deed in de dressuur, terwijl hij het moeilijk vond (we zijn gestopt in de M2 met drie winstpunten). Dat hij zo lief en vrolijk bleef toen we een jaar bezig waren met zijn oog te behandelen. En zo nog veel meer.

Dus niet zomaar een paard, maar mijn Bertje!!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:03

Toppertje.
Met Marlon heb ik niets bereikt, ontspanning, en gewoon lol.
Niks geen dresuur enz.

hij deed alles voor me, maar we deden geen werk, geen behoefte aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:09

Ik denk dat het tijd is dat ik me hier ook kom melden! Snackie kent me sinds kort wel ;)

Een jaar geleden kocht ik mijn allereerste eigen paard, Robijn...
Mijn droompaard...

In maart begon ze te kreupelen en zijn we begonnen met het geklooi...
Ongeveer 2 maanden geleden hebben we de diagnose zeer extreme spat gekregen.
Hebben nog geprobeerd met Tildren het wat beter te laten gaan maar het mag niet baten.

Vorige week heb ik de keus gemaakt om Robijn in te laten slapen zodra ik groen licht heb van de verzekering...

Hebben jullie nog tips voor me of iets dergelijks?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:13

Ontspanning en lol is het belangrijkste :j !

Zonder de dressuur was ik net zo trots op hem geweest, maar vond het gewoon geweldig dat hij het zo goed deed :+: .

Met Vince ben ik ook aan dressuren, ondanks zijn "niet atletische" lijf :D . Alles lekker rustig aan. Ik moet toch iets te trainen hebben, we rijden al veel buiten en "spelen" wat, maar in de bak weet ik me anders niet te vermaken. Misschien ga ik met hem ook nog op wedstrijd, maar hoeft niet perse.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:20

Lees nu je bericht pas Robijntjah. Wat erg, ik heb even in je profiel gespiekt.

Wat is Robijn een leuk paard (mooie kruising!). Wat vreselijk dat je deze keuze nu moet maken. Ik ben niet thuis in spat, maar ik neem aan dat er dus geen behandeling meer mogelijk is.

En nog even heel erg genieten en Robijn enorm verwennen. En veel foto's maken. Wat nu onzinnige foto's lijken, kunnen later zo waardevol zijn. Praten, huilen en je kunt hier altijd je hart luchten.
Heel veel sterkte :(:) !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:22

De spat is zo extreem dat ze al niet meer pijnvrij als weidepaard door het leven zal kunnen... Dat wil ik haar niet aan doen...

Foto's probeer ik eigenlijk iedere dag wel even te maken, al is het er 1... Ik probeer ook wanhopig herinneringen te maken, doe dingen met haar die ik nog nooit gedaan heb: helemaal in shampoo-en, uren in de wei zitten, van die kleine alledaagse dingetjes...

Huilen, tjah, dat gaat me redelijk goed af :+
Praten wat minder...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:26

Ik zit nu te denken, nu ik de foto;s zie, robijntjah is toch dat jonge diertje, waar je pas recent mee begonnen was? heb de foto topics toen nog gezien :j sneu!

En tips omtrent het verdriet zijn er niet.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:26

Wat moeilijk zeg, maar je hebt het beste met haar voor, daar zal ze alleen maar blij mee zijn.

Mag je wel zelf bepalen hoe en wat, of moet je Robijn overdragen aan de verzekering??

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:28

Goh robijn, veel sterkte.. Probeer nog zoveel mogelijk te doen wat je zou willen en wat nu nog kan. Zoals mooie foto's..
Verder ben je hier altijd welkom om te kletsen, huilen, schreeuwen of te lachen. Er zitten vele lieve meiden die het verlies goed snappen en wat veel steun kan zijn wanneer je het nodig zou hebben..

Dames ik heb nog een leuke foto (oke oke vind ik zelf dan :o )

Afbeelding 8-)

edit: gaat ineens hard hier. Las dat je al foto's maakt en de dingen doet die nog kunnen en je als herinnering wilt..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:29

geweldige foto.

WBT verzekering, uuf zit er in.
Dan krijg ik het verzekerde bedrag - slachtprijs uitbetaald, en mag ik mijn paardje houden/zelf wegbrengen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:30

Snackie schreef:
Ik zit nu te denken, nu ik de foto;s zie, robijntjah is toch dat jonge diertje, waar je pas recent mee begonnen was? heb de foto topics toen nog gezien :j sneu!

En tips omtrent het verdriet zijn er niet.

Dat is ze idd...

Grit: Ik mag het zelf bepalen, ik heb haar op een 'speciale' manier verzekerd zodat die keus idd bij mij zou liggen!

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:33

Dat is wel fijn dat je het zelf mag bepalen. Lijkt me afschuwelijk wanneer de verzekering bepaalt dat een paard bijvoorbeeld geslacht moet worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:34

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:35

Robijntjah:Ik heb inderdaad ook wel eens een topic van jullie langs zien komen, vond het gelijk echt een leuk dier :) Ik heb wat met gekruiste friezen, dus ik had haar wel onthouden. Wat verschrikkelijk dat er al zo vroeg een einde moet komen aan haar leven.. Ik zou zoveel mogelijk gewoon bij haar proberen te zijn, dingen doen die ze lekker of leuk vindt. En gewoon wat filmpjes maken terwijl ze lekker in de wei staat te eten bijvoorbeeld, want dat mis ik zelf echt, gewoon filmpjes van hoe hij hele simpele dingen deed. Heel veel sterkte in ieder geval, en hier kun je altijd terecht!