[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:00

Nou Esther, dat kon ik niet met Olymp hoor, die lag zo te vechten.. Dus.. Nee, ik zou voor de slacht gaan..

esther_sonja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:25

Gecondoleerd nog met Olympia... wist niet dat ze was overleden...

0nina0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:01

in laten slapen..ook al zou het vlees niet worden gebrukt bij de slager dan moet je paard eerst wel naar die vreemde omgeving toe en ik zou ;m een beetje rust willen gunnen..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:47

x
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

shantihdior

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:36

xKatleentjex schreef:
shantihdior schreef:
En de lucht in een slachthuis ruiken ze toch wel ,ook al is het nog zo goed schoongemaakt.

Even hierop terugkomen. Als het zo is dat paarden de lucht ruiken in het slachthuis, en ze dus hun naderende dood ruiken, waarom staat er dan niet in 99% van de topics over geslachtte paarden "Ik haalde hem van de trailer af en hij keek angstig naar het gebouw. We moesten naar binnen maar hij weigerde, hij leek helemaal niet op zijn gemak en hij begon te panikeren toen we hem uiteindelijk naar binnen kregen", maar "Ik haalde haar van de trailer af, ging naar binnen en het was gebeurd, het ging zo snel en ze heeft geen teken van ongerustheid gegeven, ze was dood voordat ze er over kon nadenken."

Elk dier ruikt de lucht van de dood,maar omdat ze zo'n vertrouwen hebben in de mens volgen ze ons.(bijna altijd)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:43

x
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:45

Sorry maar ik heb wel eens verhalen gelezen waarin wel staat dat de paarden iets vermoedde. Trouwens een paard hoort, ruikt en ziet veeeeeeeeel meer dan wij.

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:02

xKatleentjex schreef:
shantihdior schreef:
Elk dier ruikt de lucht van de dood,maar omdat ze zo'n vertrouwen hebben in de mens volgen ze ons.(bijna altijd)

En hoe kan je bewijzen dat een paard de dood in het slachthuis ruikt als hij daar geen enkel teken van geeft?

Er gaat wel veel meer in een paard zijn hoofd om ,dan wij weten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:36

x

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:53

d

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:58

Voor mensen, die hun paard in willen laten slapen, heb ik de volgende link, het gaat over een veel gebruikt middel, T61, het blijkt uit buitenlands onderzoek dat T61 het paard niet in slaap brengt, maar bij vol bewustzijn laat meemaken dat de lichaamsfuncties uitvallen, terwijl het dier pijn niet kan uiten, want het lijkt of het dier "vredig" inslaapt, omdat de controle over de spieren mist. Uitgerekend in Nederland, bleven de dierenartsen het middel gebruiken, om een hele nederlandse reden: het was goedkoop. Ziehier de link en google maar even, dan vind je nog meer informatie.
http://www.paardentips.com/kk_100094.html

Informeer goed bij de dierenarts, hoe en met welk middel hij het doet!

Persoonlijk zou ik, als ik moest kiezen tussen T61 en slacht, voor de slacht kiezen, zo geschrokken ben ik van de werking van dat spul...
Gelukkig zijn er alternatieve middelen, maar ja, die zijn wel duurder. Daar hebben niet alle dierenartsen dus zin in.

Skribbleee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:45

ik zou een ziek paard in laten slapen ik kan er niet aan denken dat me paard opgegeten word..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:53

Ik bedoel, als het enige middel T61 was, een middel waarbij het paard bij vol bewustzijn, met pijnlijke krampen, crepeert, terwijl het voor het oog alleen maar LIJKT alsof het inslaapt, en de slager, dan zou ik voor slachten kiezen, in dat geval lijkt een goeie slager minder pijnlijk, dan een slecht "euthanasie"-middel.
Gelukkig zijn er wel goeie middelen, om een paard in te laten slapen, maar niet alle dierenartsen zijn even handig in het gebruik ervan. Vandaar dat je uit moet kijken, met wat de dierenarts je paard geeft.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:26

Hallo,

Ik vroeg me af of iemand weet hoe het nou bij de slacht gaat? Kogel of masker?

M'n verzorgpony'tje is vandaag afgemaakt.. dus vandaar.

xxx

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:43

xKatleentjex schreef:
shantihdior schreef:
En de lucht in een slachthuis ruiken ze toch wel ,ook al is het nog zo goed schoongemaakt.

Even hierop terugkomen. Als het zo is dat paarden de lucht ruiken in het slachthuis, en ze dus hun naderende dood ruiken, waarom staat er dan niet in 99% van de topics over geslachtte paarden "Ik haalde hem van de trailer af en hij keek angstig naar het gebouw. We moesten naar binnen maar hij weigerde, hij leek helemaal niet op zijn gemak en hij begon te panikeren toen we hem uiteindelijk naar binnen kregen", maar "Ik haalde haar van de trailer af, ging naar binnen en het was gebeurd, het ging zo snel en ze heeft geen teken van ongerustheid gegeven, ze was dood voordat ze er over kon nadenken."

Ben het eens met xKatleentjex.

Bovendien hoor ik hier niemand over het feit dat er ook paarden zijn die behoorlijk zenuwachtig kunnen worden van het feit dat er een veearts op stal is.

Binckydenice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:48

Ik heb mijn merrie laten inslapen, de rede daarvoor was een vredige dood zoals je je hond of kat die ook zal geven. En ja ze vocht voor haar leven maar ik heb gedaan wat ik moest doen, zonder dat ze een echt en vreemd gebouw hoefte te zien en haar dood hoefte te ruiken.

Mensen laat je paard waardig inslapen het liefste nog in hun eigen stal, zonder angst of leed.

De slager VINDt IK onmenselijk, waarom zou je dat doen? Dat beestje nog vervoeren de angst van de door laten voelen? Is dat waardig? Of omdat je er nog wat geld voor krijgt?

Casarell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:58

Een paard van een kennis van mij hebben ze in laten slapen.. En wat hadden ze er achteraf spijt van!!

Het paard heeft een dubbele dosis gehad, maar bleef vechten tegen de dood. Hij heeft 2 uur letterlijk lopen vechten, proberen op te staan, slaan met haar benen, hinniken etc..

Nee, dan maar naar de slacht, dan hebben ze het misschien wel door, maar dat is dan zo'n korte tijd, dat het voor het beest ook prettiger is..

Niet voor het geld, maar voor mijn eigen rust dat mijn paard uit zijn lijden is verlost..

Bovendien is het niet onmenselijk, jij eet toch ook gewoon vlees? En kippen en koeien worden er zelfs voor gefokt.. is dat wel menselijk dan?

Binckydenice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:04

Nee en dat is ook de rede dat ik GEEN vlees eet. Door de onmenselijke leefwijze van de dieren en daarom vind tik het onmenselijk.
Ik liet mijn merrie inslapen en die heeft een kwartier gevochten om op te staan, daarna keek ze me aan heel rustig en heel lief. Toen kreeg ze de laatste spuit en sliep ze is, het was heel vredig en liefdevol, haar hele box lag voor met stro dus ze kon zich geen pijn doen.

Dus dit is een veel prettigere dood voor een paard dan de slager! (vindt ik)

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:21

_Marleen_: lees dit topic eens rustig door, er is al verscheidene malen uitgelegd wat er gebeurt bij de slager .

Binckydenice: ik vind de slager een prettiger dood. Dan is het binnen een seconde gebeurt. Je paard is dan wel hersendood, maar voelt niks meer.
Als ik dan in jouw bericht lees dat je paard nog een kwartier heeft gevochten om overeind te komen, dan vind ik dat niet prettiger voor je paard . Maar goed, ieder zijn mening .

Mijn paard heb ik ook in laten slapen (vervoeren naar de slager was geen optie), dat is gelukkig heel rustig gegaan zonder gevecht.

Wat betreft het al dan niet de dood ruiken bij de slager ben ik het met Katleentje eens.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:22

Ik vind een paard een kwartier laten vechten tussen absoluut geen vredige dood maar paardonwaardig.

Binckydenice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:54

Dat is helemaal niet paard onwaardig want ze voelde er niets meer van omdat ze onder de pijnstillers zat voordat het gebeurde, de hele box was aan de randen met kussens gevult en een berg stro. Ze kon geen pijn hebben. Alleen hebben dieren en mensen ook gewoon de drang om te overleven in zich. Dat heeft niets met onwaardig te maken, je moet wel......

En ik had net als Merwen geen andere keus want het is in Utrecht gebeurd, ik kan haar niet meer gaan vervoeren, dat was pas paardonwaardig geweest.

En ieder paard weet donders goed wat er gaat gebeuren hoe ziek dan ook. En zodra ze bij het slachthuis aankomen weten ze het donders goed. Alleen het ene paard geeft toe en de ander niet.

Casarell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:48

Tja, een vegetarier... dat verkleerd een hoop..

Maar iedereen die vlees eet is dus verkeerd bezig??

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:51

Als je geen andere keus hebt, dan valt er dus weinig aan te doen. Maar als er staat dat een paard een kwartier aan het vechten is om op te staan, vind ik dat geen vredige dood en sterkt het mij in de keuze voor de slager. Ik heb er een zelf weggebracht en die is vol vertrouwen achter me aan gelopen tot het laatste moment. Dan voel je jezelf knap K* maar het paard heeft geen stress getoond en volgens mij, en ik kende dat paard heel erg goed ook niet ervaren. Dat is mij veel meer waard dan het idee dat hij later op iemand's bord zou liggen.

Binckydenice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:22

jeske333 schreef:
Tja, een vegetarier... dat verkleerd een hoop..

Maar iedereen die vlees eet is dus verkeerd bezig??

Wat bedoel je met "dat verklaard een hoop"?
Moelijk hoor mensen accepteren hoe ze zijn.

Binckydenice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:24

Het belangrijkste vindt ik dat mijn lieve merrie niet op iemand bord zou belanden..... Marja Lielle hoe heb jij dat kunnen voorkomen dan?