[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

obelix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:15

Heey tas, ik ga mee met Kel, zelf doen wat je hart je zegt,dat kunnen wij niet beslissen voor jou..

Je wete me te vinden he? *knuf*

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:01

Lielle schreef:
Dat snap ik dus niet. Je kiest er dan voor om je paard te laten lijden (als dat zo is; als de DA het goed doet is hij in een keer weg), om jezelf het idee te besparen dat hij opgegeten wordt. Ik vind dat niet erg netjes tegenover je paard eerlijk gezegd.

Idd ben ik het helemaal mee eens.. Olymp was zo ziek dat ze niet eens meer kon staan en was zelf al opweg om dood te gaan, maar ze bleef vechten... Steeds proberen te staan en trappen met haar benen.. Uiteindelijk heeft ze een spuitje gehad en dit heeft het proces een beetje versneld, maar dit was geen pretje om te zien dat ze zo lag te vechten voor haar leven Dat beeld heeft ook nog heel lang op mijn netvlies gestaan..

En verder is er ook al 100x gezegd dat je paard niet eens voor het vlees gebruikt hoeft te worden..

Dus dat verhaal van op iemand bord liggen, is je eigen keuze..

Lindske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:18

Ik heb in oktober mijn hond moeten laten insalpen en dat vond ik al eng. Als het zo ook met paarden gaat wil ik dat toch niet.
Ik dacht dat ze hem rechtstreeks in zen hart zouden spuiten maar het was via een infuus. Ik legde men hand op zen borst en ik voelde zen hart nog een 10 tal min kloppen en telkens langzamer en langzamer was een heel eng ding.

Wat als hij nu ook zo aan het vechten was maar niets kon laten zien omdat hij onder narcose gebracht was. als ik er al aan terug denk begin ik nog te . Dat was echt al 1 van de moeilijkste dingen die ik oook heb moeten doen maar wat met een paard dat is nog groter.

Dat wil ik niet mee maken met men paard dat zen hart nog effe 15min klop dan is hij niet dood wanneer je het kloppen nog voeld dan zou je niets liever doen dan hem terug halen maar dat gaat niet.

Ik denk dat ik toch voor slacht zou kiezen bij men paard. Behalve als transport niet gaat.

Selmah

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:33

Als ik ooit voor de keuze kom te staan, weet ik zeker wat mijn beslissing zou zijn: inslapen.
Na al die jaren trouwe dienst, wil ik niet dat mijn paardje op t bord van een ander ligt. Erger nog, de angst als ze bij de slager aan komt...
Nee, mijn paardje wordt of bij de dierenarts ingeslapen en als ze niet meer op de trailer kan, gewoon in haar stalletje....

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 19:26

Selmah schreef:
Als ik ooit voor de keuze kom te staan, weet ik zeker wat mijn beslissing zou zijn: inslapen.
Na al die jaren trouwe dienst, wil ik niet dat mijn paardje op t bord van een ander ligt. Erger nog, de angst als ze bij de slager aan komt...
Nee, mijn paardje wordt of bij de dierenarts ingeslapen en als ze niet meer op de trailer kan, gewoon in haar stalletje....

Vind jij het ook zo moeilijk, dat lezen?

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:39

het blijft een moeilijke keuze natuurlijk.
ligt ook voor een deel aan de situatie...

maar zelfs al zou ik mijn paard naar de slager brengen en hij word gebruikt voor consumptie dan zou ik daar niet zo lang bij stil staan.

misschien ben ik iets te spiritueel ofzo, maar in mijn ogen is het je paardje niet meer als hij dood is, de ziel is eruit.

maar ja je paardje moet dan nog wel redelijk vervoerd kunnen worden want extra pijn laten hebben gaat me te ver.
dan maar duimen dat het inslapen in 1 keer juist gebeurt!

VoOdOo_lOvE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:51

Het is en blijft idd een moeilijke keuze,stel je voor,je hebt het niet zo breed,je hebt al heel veel geld in het paard gestoken maar nooit iets mee verdiend,ok een spuitje,maar wat dan? Ze worden gemalen tot een of andere make-up! Bij de slager heb je toch nog iets van je geld terug,hoe moeilijk het ook is,het komt ook een beetje op hetzelfde neer hoor. Ik zou het zelf niet kunnen,maar leef je eens in in de situatie van sommige mensen en sommige paarden.

LuckyRemi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:36

HannaBel schreef:
oke de slager is dan mischien sneller en diervriendelijker, ik vind het idee gewoon te erg.. maar ik heb idd ook wel eens gehoord dat als je je paard laat ophalen dat ze er katten en hondenvoer van meken

Dat heb ik nog nooit gehoord, hier worden ze verbrand..

Slager en laten inslapen hebben inderdaad allebei voor en nadelen..maar ik zou toch voor inslapen gaan.. ik weet niet waarom..het voelt iets met vrede denk ik..

stef_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:40

ik vind het echt niet respectvol als je je paard laat in slapen! dan word die langs de weg gelegt en op gehaalt en aan zo'n ding opgehezen enzo...
nou als je naar de slager gaat klinkt in de meeste mensen zijn oren heel erg...maar het is eigenlijk veel respectvoller dan in laten slapen want je paard krijgt een spuitje en is ook dood alleen er word vlees van gemaakt...dus ? als je hem in laat slapen word die verbrand dan krijg ik liever nog wat geld voor mijn paard dan dat die zo langs de weg licht weg te rotten!!

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:55

stef_unique schreef:
ik vind het echt niet respectvol als je je paard laat in slapen! dan word die langs de weg gelegt en op gehaalt en aan zo'n ding opgehezen enzo...
nou als je naar de slager gaat klinkt in de meeste mensen zijn oren heel erg...maar het is eigenlijk veel respectvoller dan in laten slapen want je paard krijgt een spuitje en is ook dood alleen er word vlees van gemaakt...dus ? als je hem in laat slapen word die verbrand dan krijg ik liever nog wat geld voor mijn paard dan dat die zo langs de weg licht weg te rotten!!

Bij de slager word hij ook opgetakeld aan zijn achterbenen en dan zijn keel door gesneden is dat dan zo respectvol.En ze liggen geen dagen langs de weg hoor,dat word tegenwoordig de dag erna al opgehaald.
En verbranden zie ik als een soort crematie,en geld hoef ik niet meer voor mijn dode paardje,dat noem ik bloedgeld

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:42

shantihdior schreef:
stef_unique schreef:

Bij de slager word hij ook opgetakeld aan zijn achterbenen en dan zijn keel door gesneden is dat dan zo respectvol.En ze liggen geen dagen langs de weg hoor,dat word tegenwoordig de dag erna al opgehaald.
En verbranden zie ik als een soort crematie,en geld hoef ik niet meer voor mijn dode paardje,dat noem ik bloedgeld

stef_unique: bij de slager krijgt je paard een pin door z'n hersenen geschoten. Dan is hij hersendood. Hij voelt niks meer, maar zijn hart klopt nog wel.
Bij de dierenarts (het in laten slapen) krijgt je paard een dodelijke injectie.

shantihdior: ik vind dat geen bloedgeld, bovendien is het nog niet eens veel geld ook niet wat je krijgt. Niet iedereen heeft een geldboom in de achtertuin. Voordat iemand besluit zijn/haar paard naar de slager te brengen, is daar vaak al een heel traject aan vooraf gegaan wat betreft onderzoeken en behandelingen door de dierenarts. Dat je dan blij bent dat je nog wat geld krijgt als je je paard naar de slager brengt kan ik me dan wel voorstellen.

En ja, of opgehaald door de Rendac en daarna verbrand worden of verwerkt worden bij de slager, tja, ik denk dat dat uiteindelijk niet veel uitmaakt. Verwerkt word je paard toch. En denk maar niet dat het verbranden er nou zo "respectvol" aan toe gaat.

ikke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:41

mijn parden laat ik inslapen als het nodig is mijn hond heb k nu bijna een jaar geleden ook laten inslapenmar die was al half dood ze had ook maar 1/4de van de 1ste puit nodig toen was ze al weg. mijn paard wil ik ook begraven in de wei heb 2 keer gezien dat ze een paard kwamen ophalen en wil mijn pony dat niet aandoen.

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:46

ikke20 schreef:
mijn parden laat ik inslapen als het nodig is mijn hond heb k nu bijna een jaar geleden ook laten inslapenmar die was al half dood ze had ook maar 1/4de van de 1ste puit nodig toen was ze al weg. mijn paard wil ik ook begraven in de wei heb 2 keer gezien dat ze een paard kwamen ophalen en wil mijn pony dat niet aandoen.

Een paard mag je niet begraven op eigen terrein. Het is dus of de slager, of Rendac. Je kan je paard wel laten verbranden en dan de as in een urn mee naam huis nemen.

marlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:25

in laten slapen natuurlijk!!!!!!!!!!
ik ben zelf vegetariër omdat ik geen dieren wil eten, als ik een paard zou hebben zou ik oook niet willen dat iemand anders hem opeet, en als niemand hem opeet, wil ik ook liever inslapen, een mes door z,n keel, of een rustig prikje? nou, ik weet het zeker!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:32

marlin schreef:
in laten slapen natuurlijk!!!!!!!!!!
ik ben zelf vegetariër omdat ik geen dieren wil eten, als ik een paard zou hebben zou ik oook niet willen dat iemand anders hem opeet, en als niemand hem opeet, wil ik ook liever inslapen, een mes door z,n keel, of een rustig prikje? nou, ik weet het zeker!

Als je nou goed gelezen had, had je gezien dat een paard bij de slager gedood wordt door een pin door zijn hersenen te schieten. De keel wordt daarna indd wel doorgesneden om het bloed uit het lichaam te laten lopen.

Overigens kan je aangeven bij de slager dat je niet wilt dat je paard voor consumptie gebruikt wordt.

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:14

shantihdior schreef:
stef_unique schreef:

mee eens!!!
ik vind het idee dat mn beesie lekker op het gras ligt en dan voor eeuwig gaat slapen leuker dan mn schatje die bang staat te wachten in die "kamer"en dan een harde pin door zn kop krijgt... en het ergste vind ik dat ze dat bloed enz. kunnen ruiken...., en als een paard vecht voor zn leven is niet zo erg hoor! mijn pony als ie ook maar iets ruikt word ze als nerveus, en dan heb ik dus liever dat ze op een veld met bloemen misschien wel ligt en dan Dus gaat slapen.... anders gaan ze in de natuur zelf dood en dan moeten ze ook wel vechten... iedereen doet dat... niets ergs aan VIND IK

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 22:23

Mysterieus schreef:
Hey Natas,

Je moet doen wat je hart je ingeeft hoor. Eenmaal overleden dan heeft je paardje er geen weet van. Dus doen wat jij wil want jij moet met de beslissing leven.

Liefs,

Je nicht(je)

obelix schreef:
Heey tas, ik ga mee met Kel, zelf doen wat je hart je zegt,dat kunnen wij niet beslissen voor jou..

Je wete me te vinden he? *knuf*

Thanx

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:37

esther_sonja schreef:

mee eens!!!
ik vind het idee dat mn beesie lekker op het gras ligt en dan voor eeuwig gaat slapen leuker dan mn schatje die bang staat te wachten in die "kamer"en dan een harde pin door zn kop krijgt... en het ergste vind ik dat ze dat bloed enz. kunnen ruiken...., en als een paard vecht voor zn leven is niet zo erg hoor! mijn pony als ie ook maar iets ruikt word ze als nerveus, en dan heb ik dus liever dat ze op een veld met bloemen misschien wel ligt en dan Dus gaat slapen.... anders gaan ze in de natuur zelf dood en dan moeten ze ook wel vechten... iedereen doet dat... niets ergs aan VIND IK

Even op jouw verhaal.. Iig hier in de omgeving zijn de paarden als eerste aan de beurt dus als het nog schoon is, paarden ruiken niks in feiten, misschien wel een beetje maar minder erg dan de koeien ofzo die smiddags aan de beurt zijn.

En over dat vechten dat ben ik totaal niet met je eens, niets is erger dan je paard zo te zien vechten tegen de dood, geloof me maar! Dat kan ik uit ervaring vertellen, en die van mij kon niet eens meer staan! Als ik een andere optie had gehad was ik voor de kogel gegaan!

En ach over dat slachten hoe dat er verder aantoe gaat, wel is gezien als de rendac je paard komt ophalen van je erf, omdat je je paard hebt in laten slapen? Weet niet wat erger is hoor, dat het paard wordt opgehangen of door een grijper in de container gegooit worden...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 07:30

Ik snap echt oprecht niet dat iemand het minder erg vindt om zijn paard te zien vechten tegen de dood (en dat is naar, ik heb het met een hond meegemaakt) zodat hij/zij zelf het idee niet hoeft te hebben dat er een pin door zijn hoofd geschoten wordt. Ik vind dat kiezen voor je eigen belang ipv voor je dat van je paard.

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:22

Dat vechten hoeft niet hoor als je een goede DA hebt.
En de lucht in een slachthuis ruiken ze toch wel ,ook al is het nog zo goed schoongemaakt.En in een slachthuis gaat het ook wel eens mis hoor,dat ze een keer mis schieten ,daar moet ik ook niet aan denken hoor.
Mijn idee is het kiezen voor een slachthuis ,de weg van de minste weerstand is voor de mens.

esther_sonja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:23

ieder zijn eigen mening he Olimpia
Laatst bijgewerkt door esther_sonja op 17-06-06 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

esther_sonja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:24

tjah , iedereen vecht toch voor zijn leven? als je in het zieken huis ligt en de stekkers zouden eruit worden getrokken vecht diegene ook wel... dus is dat dan ook zo super super erg? dan zzijn de dokters ook fout begrijp ik.. en mn ma heeft het zelf mee gemaakt, het beestje kan eerst in je armen liggen en als ze het spuitje krijgt dan kan je haar nog wel aaien dus Ik zou kiezen voor inslapen.. maar ja dat is weer mmijn mening. . anders zou het hier op dit topic ook zo saai worden he? als iedereen het zelfde vind ben ook mee eens dat het slachthuis de weg is voor de minste weerstand Voor de Mens en niet voor het paard. ik zou het niet leuk vinden als mijn lieverdje daar staat zenuwachtig te zijn te wachten op een kogel die door dr hoofdje vliegt.... :S

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:35

Ik zou hem in laten slapen...
Heb idd ook geen zin als mn paard in de frikandellen beland!!!
Opzich maakt het voor een paard niet veel uit, in de slager hebben ze niet veel pijn want het gaat heel snel.
Maar ik vind het idee toch minder vriendelijk.... De sfeer in een slager lijkt me nou ook niet echt zo best.

Ojah
@ Esther_Sonja: Het is idd fijn met een spuitje dat als ze het krijgen het heel langzaam gaat (geen pijn), je kunt ze gewoon door aaien en weet ik veel terwijl ze langzaam ja.. gaan... Zo hebben ze wel door dat je het beste voor ze hebt gedaan.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:39

Ik spreek uit ervaring, en kies daarom voor het slachthuis. Ik veroordeel ook helemaal niemand die voor inslapen kiest, het enige wat ik niet snap is als je vooraf al aangeeft dat je het vechten tegen een spuitje (gebeurt soms wel, soms niet) minder belangrijk vindt dan het idee dat je paard straks op een bord ligt. In beide gevallen kunnen er dingen mis gaan, maar voor mij staat het belang van mijn paard voorop en daarop baseer ik mijn keuze. Ik heb van het voorjaar een kerngezonde 3jarige moeten laten afmaken, die is dus naar de slager gegaan en vol vertrouwen met me mee gelopen tot het laatste moment. Dan voel je je een verrader, maar mijn paard heeft geen angst gehad, en daar kies ik voor.

/edit
Ja, ik vind een paard laten vechten voor zijn leven wel erg, en onverdedigbaar als je hem dat kunt besparen. Als je vooraf al weet of met redelijke kans kunt voorspellen dat je paard zich heftig gaat verzetten tegen de dood, vind ik persoonlijk dat je verplicht bent om in zijn belang te kiezen en niet in dat van jezelf.

Lindske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:32

Over laatst nog op tv gezien een veearts die een 9jarig paardm oest inslapen het beestje had een dubbele breuk aan zen voorbeen maar stond nog recht en sleepte ze nbeen maar er was niks aan te doen hij zei ook tegen de mensen dat ze achteruit moesten gaan omdat vele paarden naar de injectie nog een paard passen rennen of bokken maar deze viel gewoon tegen de grond hij viel echt om dat was wel vies om te zien. Ik zou het zelf niet weten wat te doen met men paard maar toen met men hond ze gaven hem een spijtje en dan heb je echt iets van haal em terug maar het gaat niet dat was het ergste moment toen hij onder narcose gebracht werd. Met een paard weet ik het niet ik heb het nog nooit meegemaakt maar het zal dan wel een hele moeilijke keuze worden. Maarja dat is er een voor iedereen