[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 16:49

Ik zal hem laten inslapen.
Ik denk dat ik me schuldig zou gaan voelen als ik hem naar de slacht zou brengen. Doordat je geld voor je paard terug krijgt. En dat vind ik niet echt fijn..
Ik weet niet maar zo'n gevoel heb ik er gewoon bij.
Bij het inslapen bij de DA ben je erbij en kan je de laatste knuffel geven als die wegzakt. Imo voelt dat vrediger dan je paard levend bij een vreemde brengen die hem daarna zal laten overlijden, 'zonder jou bij zijn'. Nee lijkt me niks, voor mij wordt het dan toch echt inslapen.

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 16:58

ik kies voor de slacht,heb een keer meegemaakt dat een paard ingeslapen werd en die vervolgens na een halfuur weer opstond nou daar word he echt niet gelukkig van.
Paarden die naar de slacht zijn gegaan waren er veel sneller vanaf.
Toch is der wel een uitzondering als mijn paar dernstig ziek zou zijn of iets had gebroken zou ik het hem niet meer aandoen om te vervoeren,in dit geval kan afschieten ook als het te lang duurd voor de veearts kan komen

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:01

ano0uk schreef:
Ik zou hem laten inslapen. Slachten is zo respectloos, je hebt toch van hem gehouden dan laat je m toch niet in stukken snijden

Zou jij gewoon even normaal kunnen reageren?

Als je het hele topic hebt doorgelezen, had je kunnen lezen dat je paard helemaal niet voor het vlees hoeft te gebruiken o.i.d

En dan had je ook kunnen lezen, waarom mensen voor die keuze gaan. En dan had je ook mijn post kunnen lezen over wat pas respectloos is..

nightlover

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:21

ik zou me paard in laten slapen moet er niet aan denken dat het als paardenrookvlees beland
heb zelf ook eenkonijntje gehad en die bleef ook vechten is wel akelig om te zien zeker voor een paard het is veel groter moet er niet aan denken dat je moet wachten bij het slachthuis tot je paard eindelijk geslacht kan worden

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:28

nightlover schreef:
ik zou me paard in laten slapen moet er niet aan denken dat het als paardenrookvlees beland
heb zelf ook eenkonijntje gehad en die bleef ook vechten is wel akelig om te zien zeker voor een paard het is veel groter moet er niet aan denken dat je moet wachten bij het slachthuis tot je paard eindelijk geslacht kan worden

dat je paard geslacht word betekend niet meteen dat ie op je bord beland hoor,tegenwoordig kan je zelf kiezen wat ermee gebeurd voor de consumptie of niet.en voor het slachten kan je zo bij de slager een afspraak maken zodat je helemaal niet hoefd te wachten.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 23:51

Het gaat lang niet zo goed bij alle slagers als hier staat hoor, ik ken genoeg slagers en die vertellen hele andere verhalen.Mijn lesgever heeft als jonge kerel bij een slager gewerkt en dat ging heel anders.Mijn paard heb ik laten in slapen met een spuitje, en ik moet zeggen ondankt dat ik hem kwijt ben,ben ik erg blij dat hij mogt gaan want hij heeft een hele dag gestreden voor zijn leven en s avonds heb ik besloten de vee arts te laten komen voor een spuitje en na 15 seconde was het leven uit hem gestroomd.En dat lichaam leeft toch niet meer , dus wat maakt dat op halen uit, zijn geest is vrij.. daar gaat het om.Ik risceer liever die spuit dan bij een verkeerde slager waar het mis kan gaan.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 00:36

ja dat klopt niet bij alle slagers ga het zo netjes,en daarom moet je op zoek gaan(als je er toe besluit je paard naar de slacht te brengen)naar een goede eerlijke slager.(dit klinkt misschien heel raar,maar ze zijn heus te vinden,slagers met gevoel voor mens en dier)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 00:51

x
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

primero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:12

Ik heb mijn 4 jarige Shire zelf naar de slager gebracht. Toen de slager zei" zet hem hier maar in de box" heb ik gezegd: nee hij blijft rustig op de trailer tot dat hij aan de beurt is. Toen dat zo ver was ben ik met hem naar binnen gelopen en binnen 1 minuut was het gebeurd. Het ging snel en hij heeft er niets van gemerkt. Wat ik wel vreselijk vond en waarom ik nooit meer een paard naar de slager ga brengen is dat ik me zelf een verrader voelde.
Ik praatte hem naar binnen, Kom maar jongen niets aan de hand en hij liep ook vol vertrouwen met me mee. En als je dan bedenkt wat er gaat gebeuren. Daar heb ik toch wel een poos last van gehad. Maar ik wilde hem persee zelf weg brangen want je weet niet hoe een ander met je paard omgaat en je blijft je altijd afvragen of het netjes is gebeurd. Duke had trouwens een aangeboren afwijking aan zijn voorbenen waardoor zijn pezen vergroeid waren op het bot.

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:22

Ik heb eens een paard van een ander naar de slager gebracht om eens te kijken hoe dat gaat. Dat ging super netjes en snel.
Ik moet zeggen dat je er daarna wel met iemand over moet kunnen praten want de beelden die je opdoet werken nog een paar dagen door. De keuze tussen inslapen en slager zullen per persoon anders liggen en het hangt er ook vanaf of je vervoer hebt denk ik.
Een paard wat al vervoersproblemen heeft zou ik lekker in laten slapen en de slager kun je alleen doen als het vlees vrij is van medicijnen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:03

brrr ik weet het niet

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:47

armanike schreef:
Het gaat lang niet zo goed bij alle slagers als hier staat hoor, ik ken genoeg slagers en die vertellen hele andere verhalen.Mijn lesgever heeft als jonge kerel bij een slager gewerkt en dat ging heel anders.Mijn paard heb ik laten in slapen met een spuitje, en ik moet zeggen ondankt dat ik hem kwijt ben,ben ik erg blij dat hij mogt gaan want hij heeft een hele dag gestreden voor zijn leven en s avonds heb ik besloten de vee arts te laten komen voor een spuitje en na 15 seconde was het leven uit hem gestroomd.En dat lichaam leeft toch niet meer , dus wat maakt dat op halen uit, zijn geest is vrij.. daar gaat het om.Ik risceer liever die spuit dan bij een verkeerde slager waar het mis kan gaan.

Mee eens.
Mijn pony is 2.5 maand geleden ook ingeslapen en dat ging gelukkig heel rustig en vredig

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:04

Citaat:
Naar de slager doen lijkt misschien hard, maar voor mensen die wel weer een paard weer willen hebben, is het wel een optie hoor...als je naar de slager doet krijg je verzekeringsgeld...en niet als je in laat slapen..Klinkt misschien hard, maar het is nou eenmaal zo..

Dit klopt niet. Ik heb mijn paard laten inslapen en heb ook gewoon het geld van de verzekering terug gekregen. Het enige verschil was dat ik niet het volledige bedrag terug kreeg, omdat zijn vlees niet gebruikt werd. De prijs van het vlees is er dus vanaf getrokken.

Ik heb overigens gekozen om mijn paard te laten inslapen omdat ik het zelf niet kon aanzien om hem die pin in zijn hoofd geschoten te zien krijgen. Hij was 10 seconde na het krijgen van de spuit al weg, zonder vechten. Ik zou hier volgende keer weer voor kiezen.

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:07

Slacht denk ik, vind ik toch paardvriendelijker

daniqueP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:33

Ik zou hem in laten slapen natuurlijk omdat hij dan lekker thuis in de stal is en ik moet er niet aan denken dat iemand een paard opeet!

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:03

Slachten en inslapen hebben allebei z'n eigen voor en nadelen.
Als ik een eigen paard had en ik een beslissing moest maken, was ik er nog niet over uit

Wentos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:22

Ik heb m'n vorige paardje laten inslapen, omdat ze te ziek was om nog naar het slachthuis toe te gaan.. Ik had dus eigenlijk weinig keuze. We hebben haar in haar weiland in laten slapen, maar ze moest nog wel naar de weg toe.. Dat hebben ze met een kraan gedaan, maar dat wou ik niet zien..

Wat ik een volgende keer zou doen weet ik niet. Mijn gevoel zegt op dit moment toch weer een spuitje, weet niet waarom, maar is een persoonlijk gevoel daarbij denk ik..

spritsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:26

dus ik denk dat iedereen het beste met zijn of haar paard voor heeft en dat iedereen doet wat in hun ogen het beste is.
niemand hoeft zich daarna schuldig te gaan voelen want daar heb je niks aan.
alle 2 kan het fout gaan en dat is heel erg want je kan het niet meer over doen.

verder moet je respecteren wat een ander voor keuze maakt en die ander daar in steunen.

maar na al die verhalen is het denk ik voor sommige mensen wel duidelijk wat ze zouden doen als ze voor de keuze komen.

mijn keuze zal in ieder geval de da zijn, maar zo denk ik er al jaren over en na al deze verhalen weet ik het zeker.

succes voor iedereen die voor de keuze staat of er voor komt te staan.

Myrte_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:40

ik zou me paard laten inslapen, terwijl ik slachten beter vind,
het paard heb dan geen pijn en wat maakt het uit als die opgegeten wordt of wordt opgehaald en verbrand!
alleen zou ik het niet kunnen mijn pony daar af te geven en dat ze daar heel zielig moet wachten tussen die dood geur.
het klinkt egoistisch en dat is wel een beetje,
maar als mijn pony echt pijn heb gaat hij niet opstaan en weer zeggen kom laten we weer gaan leven!

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:09

In laten slapen. Dan kan je een paard meer plezier doen dan uiteindelijk naar de slager te doen.
Voor mezelf zou ik het ook belangrijk vinden dat ik hem eerlijk weg breng.

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:53

lovekomeet schreef:
zeker weten in laten slapen, je hebt toch van dat beest gehouden, en dat iemand anders/ of jij straks je paard op je bord hebt daar moet ik echt niet aan denken!!!!!!

Zeker weten,ik heb pas een moeilijke beslissing moeten maken .
Na het weide seizoen moet ik ook afscheid nemen van mijn vriendje.
En dat gebeurd gewoon op stal ,in zijn vertrouwde omgeving.
Moet er niet aan denken dat iemand zijn vork in mijn vriendje zet

En het probleem van rendac waar sommige het over hebben,is het snijden en hakken wat de slager doet minder erg???

Mysterieus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:21

Hey Natas,

Je moet doen wat je hart je ingeeft hoor. Eenmaal overleden dan heeft je paardje er geen weet van. Dus doen wat jij wil want jij moet met de beslissing leven.

Liefs,

Je nicht(je)

Black_Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:22

Mijn paardje wordt binnenkort ook op de een of andere manier doodgemaakt, omdat hij blind is... ik zou m zekerweten t liefste laten inslapen.. dan kan ik er teminste tot zn laatste zucht bij blijven, en dat vind ik prettiger..

loesjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:35

Tja ik zou toch voor inslapen gaan. Het nadeel is wel dat je paard nog echt gaan vechten voor zijn leven en slachten namelijk veel sneller gebeurt. Maar ik zou mezelf het niet vergeven als het paard die jaren voor me heeft gewerkt en me zo'n plezier gegeven heeft nu ineens aan iemands vork wordt geprikt. Nee ik ga denk ik toch voor inslapen...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:07

Dat snap ik dus niet. Je kiest er dan voor om je paard te laten lijden (als dat zo is; als de DA het goed doet is hij in een keer weg), om jezelf het idee te besparen dat hij opgegeten wordt. Ik vind dat niet erg netjes tegenover je paard eerlijk gezegd.