[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:02

Pony van mijn vriendin afgelopen zomer in laten slapen, op een mooi plekje in de berm naast onze weide, ik had gevraagd of de veearts eerst een infuus kon geven zodat de pony rustig zou gaan liggen......(in 1x boem is ook niet alles)en daarna de injectie. We hebben de pony met z'n allen 'geholpen' goed te gaan liggen. De volgende ochtend is hij dus opgehaald, een buurvrouw belde toen dat 'de kust veilig was' oftewel: we wilden niet bij het optakelen zijn. Het is erg mooi en goed gegaan.
Mijn pony is ongeneeslijk ziek en ik weet dat ik een keer moet beslissen, na 21 jaar haar te hebben.........paar maanden geleden had ze een allergische reactie op een verdoving: dat zag er dus echt uit als vechten voor haar leven, ze knalde alle kanten op en uiteindelijk dus plat op de grond, verlamd...ik dacht echt: en dit was t dus. Als dit de laatste doodstrijd is na een spuitje...........
Na 15 min. was ze weer bij en stond weer op.........Leek wel een repetitie voor de toekomst, ik reageerde erg 'cool' maar ging er gewoon vanuit dat t weer goed kwam.
Maar goed: ik ga dus voor onze berm en een spuitje maar t makkelijkste zou zijn: naar een kliniek en dan daar laten gebeuren: met makkelijkste bedoel ik voor mij. Dan ligt ze dus niet in de berm, hoef je niet de dekens erover te doen, de volgende dag het laatste hoopje mest te verwijderen (huilhuil) en krijg ik niet al dat goed bedoelde medeleven: ligt je pony daar etc. Je gaat daar weg en klaar.
Slachthuis doe ik niet, voor vlees is mijn pony door alle medicijnen niet geschikt en zowiezo wil ik het niet. Gewoon mijn gevoel.

DeSa

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:06

Ik zou ze laten slachten, gaat in 1 keer, en in slapen duurt wat langer, dan heb ik liever dat ze in 1 keer weg zijn...

ikwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:10

maar de rit naar het slachthuis toe, die laatste stress? het laden wat dan net weer niet lukt? dan liever de wei af en 'niets vermoedend'de berm. helaas ruikt mijn pony wel de veearts........
Hoe dan ook, het blijft een drama en iedereen doet het 'op de manier'die hem of haar het beste lijkt en dat zal het dan ook voor diegene zijn.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:42

Op www.paardentips.com/kk_100094.html wordt eea. nog eens omschreven, mn. de te gebruiken middelen bij het afspuiten. (zelfs) voor mij ook nieuw. Heb de pagina uitgeprint en bij mijn paarden papieren gedaan, misschien een tip voor anderen?!
Blijkt uit dit artikel eens te meer dat de keuze en kennis van de dierenarts (in het geval van afspuiten, uiteraard) van zeer groot belang is.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:54

Goed artikel Wanderers! Ik zal even vragen of het opgenomen kan worden in de forumcharter! Altijd handig om te weten.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:12

dat is zeker een goed artikel.en goed veel informatie wat je kan helpen bij de juiste keuze.

_x_Vace_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:19

Ik zou hem naar slager brnegen slechte ervaringen met laten inslapen
paard gaat er tegen vechten gaat zweten plassen en poepen tegelijk en licgt 4 dagen langs de weg met een zeiltje nou nee dat nooit meer
slechten is veel sneller eerlijker tegenover het dier en dat hij dan in de winkel ligt maakt me niet zoveel uit zoalng ze naam dr niet op staat
xx gr

Wanderers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:26

Nerwen schreef:
Goed artikel Wanderers! Ik zal even vragen of het opgenomen kan worden in de forumcharter! Altijd handig om te weten.

Weet niet of dat zomaar mag hoor Zal zowiezo een duidelijke bronvermelding bij moeten staan, ... denk ik.

By the way: ik wil nog wel even melden dat dit artikel mijn mening niet veranderd heeft, ik blijf mijn voorkeur houden voor het in laten slapen. Dit artikel heeft voor mij echter het een en ander bevestigd, waaronder mijn stelling dat je je vooraf goed moet orrienteren: Welke DA heeft ervaring hiermee en is kundig/gewillig genoeg? Welk middel/methode wil ik/moet er gebruikt worden? Het noemen van naam en toenaam in dit artikel was voor mij nieuw en daarom zeer waardevol ... en niet alleen met betrekking tot onze paarden!
Overigens het goed orrienteren gaat, uiteraard, ook nog steeds op in het geval van het laten slachten .... dat ook dat nodig is blijkt wel uit de verschillende reacties/ervaringen ...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 09:38

x
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Melanie_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 10:55

Mijn mening gaat uit naar een spuitje, dat lijkt me toch wat fijner, en minder stress.
Maar dat is mijn mening, je moet doen wat goed bij je voelt.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:14

Wanderers schreef:
Weet niet of dat zomaar mag hoor Zal zowiezo een duidelijke bronvermelding bij moeten staan, ... denk ik.

Link (en nog een paar andere) staat er al in. Bronvermelding staat er niet bij, maar goed, dat hoeft ook niet. Als men op de link klikt is dat duidelijk genoeg lijkt mij.

Even in het algemeen: Overigens kan je een link m.b.t. overlijden van paarden gewoon melden bij Justy. Die zet het dan in de forumcharter. Natuurlijk mogen links e.d. ook gemeld worden aan de subforummods, Olympia en ik, wij melden het dan wel bij Justy.

Overigens ben ik het helemaal met Katleentje eens!

melledus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:56

De keuze moeten maken is al super verschrikkelijk. En ik weet heel erg zeker dat je paard de dagen ervoor precies aanvoelt dat er iets niet helemaal goed is. Of het inslapen of de slager is, het paard voelt het absoluut. Ik heb eergister de keuze moeten maken. Ik heb gekozen voor de slacht. Maar het blijft hoe dan ook een moeilijke keuze. Ben er nog steeds helemaal kapot van. Het idee dat hij er niet meer is, is vreselijk. Zijn lege stal. Ik vind het belangrijk dat iedereen zijn keuze gerespecteerd wordt, wat hij/zij ook beslist.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:27

ik weet maar al te goed hoe je je voelt. Sterkte!

yuko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:40

inslapen ...

ano0uk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:31

Ik zou hem laten inslapen. Slachten is zo respectloos, je hebt toch van hem gehouden dan laat je m toch niet in stukken snijden

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:38

ano0uk schreef:
Ik zou hem laten inslapen. Slachten is zo respectloos, je hebt toch van hem gehouden dan laat je m toch niet in stukken snijden

Doe ééven normaal
Snap dat jij er een andere mening hebt, maar dat kan je ook wel anders formuleren. Paard is dan toch al hersendood dus die maakt het niet bewust mee.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:40

een vrindin van mij die had ook een paard van 1.90 en hun paarden hebben altijd hele sterke harten.
het is dan ook een drama met spuitje omdat die paarden niet dood willen. dus hadden ze voor zo'n groot paard gekozen voor de slacht omdat hij dan in een keer dood is, want 3 of meer keer spuiten en je paard steeds te zien vallen en dan weer opstaan is ook niet echt fijn.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:42

Slager. Tenzij vervoeren niet meer eerlijk is tegenover het paard. Maar anders breng ik hem weg.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:55

Dat artikel van Wanderers is echt supergoed. Mijn pony hebben ze wel eerst onder narcose gebracht, althans ze zou eerst onder narcose gebracht worden en dan ingeslapen, maar zij was zo zwak dat haar hart het al begaf bij de narcose.

melledus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:08

ano0uk schreef:

Respect, jij hebt het in iedergeval niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

somokkele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:58

Hangt van het paard en de kwaal af. Is het paard geestelijk en lichamelijk nog redelijk (maar bijv hko of arthrose), maw paard is nog niet af maar heeft wel pijn. Dan zou ik hem laten slachten, dat gaat sneller en paard hoeft niet meer te vechten. Is het paard echt af inb laten slapen

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 18:23

Wij hebben vorig jaar ook een paard naar de slager gedaan. We dachten er wel over om haar in te laten slapen, maar ze werd zo ziek op het laatst dat het maar zo snel mogelijk moest....en de dierenarts zelf raadde aan dr naar de slager te doen.

Naar de slager doen lijkt misschien hard, maar voor mensen die wel weer een paard weer willen hebben, is het wel een optie hoor...als je naar de slager doet krijg je verzekeringsgeld...en niet als je in laat slapen..Klinkt misschien hard, maar het is nou eenmaal zo..

spritsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 23:16

ja echt?
is dat zo?
wat raar, wat maakt hun het nou uit wat er mee gebeurt.
wat is daar de reden van?
weet iemand dat misschien?

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 23:27

ja dat is echt zo.
mijn paard is in april via de verzekering naar de slacht gegaan,je krijgt dan je verzekerings geld en je slachtgeld.dit was voor mijn paard de snelste optie omdat ze veel pijn had.

spritsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:26

raar he?
je zou dan toch zeggen dat je het inslapen zelf moet betalen want dat ze dat dan niet vergoeden maar wat maakt het de verzekering nou uit wat er mee gedaan wordt.

en lorelei veel sterkte nog na het verlies van je paardje