[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wanderers

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:21

Orlando8: Jij hebt in een jaar tijd meer verdriet en ellende mee gemaakt met paarden dan menigeen in z'n hele leven zal mee maken ... Veel sterkte om alles te kunnen verwerken!

Mooneye: zo kan het dus ook. Het maakt het verdriet en gemis er niet minder om, maar toch ... Nogmaals sterkte!

Mistral (en eventueel anderen): de werking van het schietmasker wordt weldegelijk op die pagina uitgelegd.Zal voor belangstellenden het hier even, letterlijk, neer zetten.

".... Bij de gewone slacht werkt men met een schietmasker. Bij gebruik van een schietmasker worden door het binnendringen van een stalen pen de grote hersenen beschadigd en daarmee het centrale zenuwstelsel. Het deel van de hersenen dat de hartslag regelt wordt niet geraakt. Elk op die manier bedwelmd dier heeft vanaf dat moment een zwaar hersenletsel en is absoluut niet dood, sterker nog , dat is helemaal niet gewenst. Want als het dier daarmee gedood zou zijn kon het niet leegbloeden omdat het hart niet pompt. Wanneer na het bedwelmen het dier de halsslagaders niet doorgesneden worden kan het dier, weliswaar als een plantje, verder leven. ...."

Het dier bloed dus feitelijk dood.

Overigens wil ik met mijn reacties alleen maar bewerkstelligen dat men bewust(er) een keuze kan maken tussen slachten/inslapen. Heb het idee dat men wel weet hoe het afspuiten in z'n werk gaat, maar over het slachten is blijkbaar toch nog niet alles duidelijk. Is natuurlijk ook wel logisch, er zijn maar weinig mensen die het op kunnen brengen om hun paard te begeleiden bij de slacht ... tot en met het leegbloeden toe ...

spritsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:33

misschien een domme vraag maar normaal word er toch geen gebruik gemaakt van een schietmasker?
of is dat in alle gevallen zo bij het slachthuis?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:36

Geen enkele vraag is dom, Spritsie . Bij mijn weten wordt het schietmasker voor zowel paarden als koeien gebruikt (stieren ook, maar dat schijnt uhhh niet zo goed te gaan...ze hebben een dikkere schedel ...) Varkens bv. krijgen een stroomstoot.

spritsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:40

okee en ik dacht dat het altijd snel gedaan was.
1 kogel in het voorhoofd en binnen een seconde is tie overleden.
dat is dus niet zo.
dan blijf ik zeker bij inslapen.
(maar gelukkig hebben we mijn stuk nog net op tijd kunnen redden)

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:27

Ook ik wil nog effe reageren.
Helaas heb ik ook 2x moeten beslissen om een paardenleven te moeten beeindigen. Daarnaast wil ik ook nog vertellen dat ik jarenlang slager ben geweest.

Dat paarden voor de koeien en varkens worden geslacht is verplicht vanuit de HCAPP (hygienecode). Zoals Wanderes heeft geschreven zoals het gebeurt is waar.
De centrale hersenen worden beschadigd door de stalen pin en vervolgens worden ze opgetakeld, zodat de halsslagader doorgesneden kan worden. Het hart pomp op volle toeren en het bloed stroomt uit het paard.
Voor afscheid nemen is dus ook niet zoveel tijd.

Voor mijzelf hoeft dat slachten niet. Mijn ervaringen met een spuitje zijn goed. Is volgens mij ook afhankelijk hoe bekwaam je da is. Voor wat betreft het vechten tegen de injectie moeten we stuiptrekkingen niet verwaren met vechten. Ook bij slachten heeft een dier stuiptrekkingen, maar dan zijn de meeste eigenaren alweer de slachtruimte uitgebonsjoerd en zien dit dus niet.

Ga voor jezelf na wat je wilt; bij inslapen heb je veel meer tijd om afscheid te kunnen nemen. Dat vond ik zelf heel fijn toen ik vorig jaar mijn eigen jaarlinghengst moest laten inslapen. Laat ik het zo zeggen; ik heb een goede herinnering aan zijn afscheid.

Voor wie een keuze moet maken, wens ik veel sterkte toe.

PS de meeste paarden verdwijnen in de vleeswaren industrie.

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:29

die laatste opmerking slaat natuurlijk op wanneer je je paard laat slachten

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:48

Ik zou voor het spuitje gaan.
Voor mijn gevoel lijkt me dat veel vrediger.
Als ik hetwoord slacht hoor, denk ik al 'Gadver, nee nooit'
Terwijl als ik het zo hoor echt niet zo verschrikelijk hoeft te zijn.

Maar toch mijn gevoel,, een spuitje.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:50

Trouwens, hoe wordt zo een spuitje gegeven?
Zorgen ze eerst dat het paard gaat liggen door spierverslappers ofzo?
Want als je een paard een spuitje geeft dan valt het toch om, zodra het paard echt is overleden?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:01

In laten slapen!!!

Ik zou mijn pony nooit maar dan ook NOOIT naar de slacht laten gaan.
Mooi niet dat mijn beestje bij iemand op het bord komt te liggen.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:40

RicardoOpa schreef:
Trouwens, hoe wordt zo een spuitje gegeven?
Zorgen ze eerst dat het paard gaat liggen door spierverslappers ofzo?
Want als je een paard een spuitje geeft dan valt het toch om, zodra het paard echt is overleden?

Toen Ame werd ingeslapen lag ze al in de stal (staan wou/kon ze niet meer).
De DA heeft haar toen toch eerst nog wat verdovends gegeven zodat ze al wat slaperig zou worden. Daarna is de dodelijke injectie gegeven.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:15

@ wanderers en Alani; thanks ik wist dit niet.
Toch zou ik het zo weer doen.
En Alani logisch dat jij ze in wil laten slapen, jij hebt daad werkelijk gezien hoe het verder gaat.
Ik heb zelf jaren lang in het ziekenhuis gewerkt en heb in mijn stage periode ook in de OK gezeten, geloof me...ik ga nooit op mijn gemakkie liggen en genieten van mijn narcose, rare mensen hoor chirurgen

spritsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:09

@ wanderers en Alani bedankt voor de uitleg.
dit wist ik dus echt niet.
ben nu zo verschrikkelijk blij dat mijn lease paard niet naar de slager is gegaan.
die was al besproken en al.
toen ik het te horen kreeg op een maandag werd er gezegt dat ze vrijdag zou gaan.
we hebben met zijn allen nog een rusthuis kunnen regelen op het laatste moment en daar ben ik nu dus heeeeeel er blij mee.
zou gek worden als ik had geweten dat ze daar zou hebben gehangen om uit te druipen.

(wil bij deze rika en appie nog eens bedanken dat ze zo goed zijn voor mijn liefie.)

www.manegepeerd.nl

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:40

In januari 2005 vond ik smorgens mijn merrie Tia met koliek in de stal.
Uiteindelijk is ze overeind geraakt en heb ik lang met haar rondgewandeld. De DA is zo'n 4x geweest om haar spuitjes te geven, maar het mocht niet baten. Het was te laat. Ik moest de beslissing nemen en ik heb er geen moment over getwijfeld. Ik wou ook niet dat ze een tijdje dood in de wei bleef liggen, dus kreeg ze nog een laatste pijnstiller, en werd ze (samen met mij) vervoerd naar de kliniek.

Daar heb ik nog even met haar mogen rondwandelen... Even later kreeg ze een spuitje om te kalmeren. Zo'n 10 minuten later moest ik met haar in een recover stal gaan staan, waar ze werd vastgemaakt aan haar staart en halster (op een diervriendelijke manier uiteraard)
Toen kreeg ze een spuitje om te slapen. En enkele minuten later begon ze zachtjes te wankelen en lieten de dierenartsen haar zachtjes naar de grond toe zakken.

Vanaf die moment ben ik bij haar gaan zitten, en ben ik er tegen blijven babbelen. Ze hebben me toen de tijd gegeven om afscheid te nemen. Een kwartiertje later hebben ze de fatale spuit toegedient en ze viel zachtjes weg. Ze is vredig ingeslapen met haar hoofd op mijn schoot, en ik had het op geen enkele andere manier gewillen.

Het ergste vond ik dat ik toen wegwandelde met haar halster en touw in mijn handen, en een leeg gevoel in m'n hart.
Ik heb als aandenken nog haar staart, die ze toen voor mij hebben afgeknipt.

Ik heb respect voor ieders keuze hier, spuitje of slacht. Maar persoonlijk zou ik nooit voor de slacht kiezen.

spritsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:00

Nickytje als ik dit lees zit ik gewoon met de tranen in mijn ogen.
ik had al zo'n verdriet toen mijn konijntje na 13 jaar in mijn armen een spuitje kreeg en ik met een leeg hokje naar huis moest.
laat staan dat het je paardje is.
echt verschrikkelijk.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:17

@spritsie Dieren afgeven vind ik altijd verschrikkelijk erg, maar het is iets wat we allemaal ooit een keer moeten meemaken. Het verdriet slijt na een periode, maar het gemis blijft bij mij toch wel.

Ik denk vooral terug aan de leuke tijd ik met haar heb gehad, maar het afscheid zal me zeker altijd bijblijven. Ik denk dat ik haar het beste afscheid heb gegeven dat ik kon.

Flower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:13

Zeker inslapen.

Als ik naar het topic kijk van: Slacht, gaat het er altijd zo aan toe?
Nou ik zat serieus met een hand voor mijn mond, tranen in mijn ogen, en mijn ogen vielen bijna uit.

Maudjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:18

Als ze worden opgehaald door de rendac dan worden ze met meer dode dieren in een grote kachel gepropt en dan worden ze verbrand.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:19

dniiellee schreef:
Zeker inslapen.

Nou ik zat serieus met een hand voor mijn mond, tranen in mijn ogen, en mijn ogen vielen bijna uit.

je hebt neem ik aan ook de andere ervaringen gelezen?

Maudjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:20

nou mijn paardje lach dus wel naast de weg met een zijl erover en werd door de rendac opgehaald .. maar gebeurt er dan verder vroeg ik mijn eigelijk af????

Als ze worden opgehaald door de rendac dan worden ze met meer dode dieren in een grote kachel gepropt en dan worden ze verbrand.[/quote]

maarloesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:39

Ik zou denk ik voor een spuitje gaan..
Tegen een spuitje kunnen ze gaan vechten. Maar bij de slager ook, ik heb een keer gehoord dat ze wel 3 keer moesten schieten tot dat het paard dood was.. En bij een spuitje zijn ze in eigen omgeving en bij de andere paarden (bij ons dan.. )

spritsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:57

Nickytje schreef:
@spritsie Dieren afgeven vind ik altijd verschrikkelijk erg, maar het is iets wat we allemaal ooit een keer moeten meemaken. Het verdriet slijt na een periode, maar het gemis blijft bij mij toch wel.

Ik denk vooral terug aan de leuke tijd ik met haar heb gehad, maar het afscheid zal me zeker altijd bijblijven. Ik denk dat ik haar het beste afscheid heb gegeven dat ik kon.

en jij heb zeker een mooi einde voor je paardje gemaakt.
je kan met recht terug kijken op de goede dingen.
van het leven met je paard en ook van de laatste minuten.
het blijft een gemis maar dat hoort als je van iemand gehouden heb.

Flower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:49

Lielle schreef:
dniiellee schreef:
Zeker inslapen.

je hebt neem ik aan ook de andere ervaringen gelezen?

Ja hoor, die heb ik ook gelezen

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:39

Wat ik een voordeel vind van het slachten, als je niet meegaat.. Je ziet je paard niet dood en je herinnert hem/haar op een hele andere manier..

Olympia is in mijn bijzijn ingeslapen.. Ze kon niet meer staan dus heb er de hele tijd bij gezeten, totdat ze echt dood was... Dit beeld heb ik nog heel lang op mn netvlies gehad.. Mijn meissie die zo aan het vechten was tegen de dood.. Dat is ook geen pretje..

Daarom zoals ik al eerder heb gemeld, misschien sneller voor de slacht kiezen...

Selmah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:06

Ik zou zelf mijn paardje nóóit naar de slager brenge... Zou t niet kunnen. Na jaren trouwe dienst, ligt ie opeens bij iemand op zn bordje... Neej, k laat dr rustig inslapen.. Maar k hoop dat dat nog laaaaang niet hoeft....

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:08

Selmah er is al vaker in dit topic gezegd, dat je daar zelf voor kan kiezen of het vlees wordt gebruikt of niet..