In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:44

Paarden die dood worden opgehaald worden niet meer gebruikt voor wat dan ook en worden vernietigd!
Wil je dit nu zeker weten kan je eventueel rendac bellen.
Als je het telefoonnummer wil hebben geef je maar een pm.

Chocopasta

Berichten: 16571
Geregistreerd: 18-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 20:44

Nee hoor, gelukkig niet!
Nou ja, mijn paardje is al een tijdje kreupel, maar het is wel eens goed om erover na te denken. Als het zover komt moet je meteen kunnen beslissen..

Anne_
Berichten: 2309
Geregistreerd: 22-09-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:45

oké dit doen ze ermee..

Het materiaal wordt achtereenvolgens gebroken, gepasteuriseerd en gesteriliseerd. Daarna vindt het indampen, drogen en scheiden in meel en vetten plaats. De melen en vetten die ontstaan na verwerking, zijn veilige en bruikbare brandstoffen.

www.rendac.com

Anne_
Berichten: 2309
Geregistreerd: 22-09-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:46

De mijne is ook kreupel nu. (Vrij nare kalkoenwond) Ik zou werkelijk nu niet weten wat ik zou moeten doen als het zover is.. Maar ik ga ervan uit dat ik er over een aantal weekjes weer gewoon mee rijd!

Chocopasta

Berichten: 16571
Geregistreerd: 18-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 20:49

Die van mij is nu drie weken kreupel, linksvoor.
Ontlast haar been ook als ze staat.
DA was geweest, had gezegd dat ik gewoon moest rijden en dan flink goed opwarmen en rustig af laten koelen. Prima, de dag erna erop. Rondje draven, ze liep stok- en stokkreupel. Ben er toen dus meteen weer vanaf gesprongen. Vandaag weer gebeld, we zouden terug gebeld worden vanavond. Ja, tuurlijk, dus niet..

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:54

Ik zou voor spuitje gaan. Vooral omdat het dan in zijn eigen vertrouwde omgeving kan gaan.. Met bekenden om zich heen.. Maar paard laat zich absoluut niet door vreemden handelen.. Dus ik weet zeker dat ze dan in paniek zal gaan.. En dat zou ik haar echt nooit aandoen. Al moet ik de hele muur van de stal er uitslopen om haar daar weg te krijgen... Maakt me niks... uit.

Olympia

Berichten: 55612
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:08

Ik denk dat als ik een paard zou hebben en nog te vrolijk is en te gezond, ik hem naar de slager zou brengen, tegen een spuitje kunnen ze gaan vechten..

Als ik een paard heb wat echt doodziek is en zelf al opweg aan het gaan naar de dood kies ik voor een spuitje..

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:20

Als ie toch dood moet breng ik hem zeker naar de slager(als het mogelijk is). Er is nu eenmaal(jammergenoeg) vraag naar paardenvlees,
dus liever een paard dat toch dood moet op een bord, dan een gezond paard! Zo red je eigenlijk een gezond paard van de slacht! vind ik :s
nee?

iSaBeLL

Berichten: 5951
Geregistreerd: 16-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:22

Olympia schreef:
Ik denk dat als ik een paard zou hebben en nog te vrolijk is en te gezond, ik hem naar de slager zou brengen, tegen een spuitje kunnen ze gaan vechten..

Als ik een paard heb wat echt doodziek is en zelf al opweg aan het gaan naar de dood kies ik voor een spuitje..



hoe doen ze het dan bij de slageR?

Olympia

Berichten: 55612
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:46

Nou daar krijgen ze een kogel..

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:00

Nee, bij de slager krijgen ze een soort van masker voor waar een pin doorheen geschoten wordt. Die pin gaat door de hersenen en dan zijn ze op slag dood.

Beide methoden (pin en spuitje) zijn niet feilloos. Bij de slager kan het misgaan en bij het spuitje ook.
Toch is het 1 niet slechter dan het ander.

Je moet zelf beslissen wat jou het beste lijkt. Als jou gevoel zegt naar de slacht, dan ga je naar de slacht, anders laat je je paard in slapen.

Slagers houden zeker rekening met paarden die ze slachten. De meeste worden aan het begin van de dag gedaan wanneer er nog geen andere beesten geslacht zijn.

Wat mijzelf betreft, ik heb Amethyst in laten slapen. Ze was niet meer te vervoeren naar de slacht o.i.d., had erg veel pijn. Dan is de keuze niet zo moeilijk. Dat in laten slapen is gewoon goed gegaan. Ze heeft eerst een verdovend middel gekregen waar ze suf van werd en daarna kreeg ze de dodelijke injectie. Hier heeft ze niet tegen gevochten.

Persoonlijk maakt het mij niet uit of m'n paard later op het bord verschijnt. Wordt ie tenminste nog gerecycled
Bij de Rendac wordt je paard ook verwerkt zoals hierboven ergens uitgelegd.

Koss_Binky

Berichten: 647
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Gouderak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:05

Ik heb twee paarden van me naar de slacht gebracht en drie laten inslapen.
Ik denk dat ik ze liever naar de slager had gebracht de andere drie, omdat dit snel is. Ik ben nooit meegegaan, omdat ik het van mn vader niet mocht zien.
Maar mn pa had het zo afgesproken met de slager, dat hij ze daar bracht en meteen afgemaakt zouden worden. Daarna keek hij nog voor de zekerheid of hij echt dood was, omdat slagers soms nog wel eens willen doorverkopen.
Ik heb wel meegemaakt met een van de drie paarden ie een spuitje hebben gekregen, dat deze er tegen ging vechten. En het gaat allemaal veel langzamer. Bij de slager is het gelijk voorbij.

Olympia

Berichten: 55612
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:07

Indian is naar de slacht gegaan en die is sochtends vroeg weggegaan.. ben hier niet bij geweest, ik herinner hem als ik een leuk paardje..

Olympia kon niet meer staan dus moesten we wel in laten slapen..

MoonWencke

Berichten: 5461
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:17

Ik zou denk ik zelf voor een spuitje gaan. Het idee van naar de
slager gaan vind ik zo naar.. Ook al heeft het beide zo zijn
voor- en nadelen, zou ik dus liever een spuitje hebben.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:35

mijn paarden zijn geslacht.

en ik zou er zo weer voor kiezen,heb geen bezwaren.
en als het kan ga ik mee.

ik was 12 jaar toen de eerste afgemaakt moest worden en mijn ouders hebben er altijd spijt van gehad dat ze het via een handelaar in het dorp hebben laten doen.
hij heeft de pony nog 4 weken op het land gegooit om dikker te worden,wat hij dus niet geworden is.

mijn eerste pony heb ik na 22 jaar zelf bij het slachthuis gebracht,ik heb hem 28 jaar gekend en wilde hem niet op het erf zien liggen.
heb daar enge ervaringen mee gehad[30gr en 3 dagen wachten op de gecro]
nee, geef mij de slager maar,snel en pijnloos!

maar ik hoop het voorlopig even niet me te maken.

Nienke86

Berichten: 2478
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herbaijum Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:39

Whiz schreef:
Ik zou voor spuitje gaan. Vooral omdat het dan in zijn eigen vertrouwde omgeving kan gaan.. Met bekenden om zich heen.. Maar paard laat zich absoluut niet door vreemden handelen.. Dus ik weet zeker dat ze dan in paniek zal gaan.. En dat zou ik haar echt nooit aandoen. Al moet ik de hele muur van de stal er uitslopen om haar daar weg te krijgen... Maakt me niks... uit.




Ik zou denk ik ook wel voor het spuitje gaan , maar soms zie ik bij de reacties slager ook wel dingen bij staan waarvan ik denk goh ja klopt ook wel
Maar je zegt wel dat het paard in zijn vertrouwde omgeving en met mensen die hij kent word afgemaakt dat had mijn vz paard niet die is ingeslapen in de klieniek in Emmeloord
Maar die vocht heel erg tegen het spuitje.
En van mensen die in emmeloord zijn geweest voor hun paard weten ze mishcien wel dat er van die grote dikke ijzeren stangen aan de zijkant vastzitten om het paard in de box vast te zetten ??.
Naja daar knalde hij tegen op met zen hoofd bij het spierverslapper spuitje zeg maar dus was geen fijn gezicht
Dus als ik starx de keuze moet maken dat zie ik het wel

( en hier heb ik mijn verhaal maar even neergezet want anders moest ik eerst Quote en dan nog een keer bericht doen sorry whiz (A))

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:43

Mijn pony is ingeslapen en dat ging heel rustig.. ik zou het niet kunnen verdragen dat een paard zich de laatste uren van zn leven in de steek gelaten voelt en de dood ruikt... brrrr
Ik heb liever dat ik zn hoofd in mn handen kan houden en dat hij zich veilig voelt.
Nee nooit de slager!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:47

atreyuevita schreef:
Mijn pony is ingeslapen en dat ging heel rustig.. ik zou het niet kunnen verdragen dat een paard zich de laatste uren van zn leven in de steek gelaten voelt en de dood ruikt... brrrr

Je kan er tot het laatst toe bij blijven als je je paard laat slachten. Bij een goede slager worden de paarden geslacht aan het begin van de dag, voor alle koeien/varkens/enzovoort aan de beurt zijn. Met die geur van de dood valt het dan wel mee.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:02

Nerwen schreef:
atreyuevita schreef:
Mijn pony is ingeslapen en dat ging heel rustig.. ik zou het niet kunnen verdragen dat een paard zich de laatste uren van zn leven in de steek gelaten voelt en de dood ruikt... brrrr

Je kan er tot het laatst toe bij blijven als je je paard laat slachten. Bij een goede slager worden de paarden geslacht aan het begin van de dag, voor alle koeien/varkens/enzovoort aan de beurt zijn. Met die geur van de dood valt het dan wel mee.



Kom kom, ze zijn niet gek.. Ze hebben veel meer door dan je denkt hoor. Als mijn zusjes een keer vergeten de stekker van het schrikapparaat er in te doen dan zitten ze zo buiten de wei.. Terwijl ze dat ding helemaal niet kunnen horen.. En de dierenarts hoeft alleen maar om het hoekje van de stal te komen.. en alletwee mijn paarden zijn zo gestresst als het maar kan. Ik ben een keer naar een kliniek geweest.. En Mijn paard was absoluut niet te houden daar. Is zelfs over de kooi heen gesprongen met haar voor benen. Ik denk dat ze dondersgoed weten wanneer er onheil in de lucht hangt.

Olympia

Berichten: 55612
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:05

Whiz, je hebt van die paarden die erg stressen en die zullen het vast ook wel sneller door hebben.. Ook als ze een spuitje krijgen.. misschien wordt het dan een ramp om dat spuitje te geven...

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:10

Olympia schreef:
Whiz, je hebt van die paarden die erg stressen en die zullen het vast ook wel sneller door hebben.. Ook als ze een spuitje krijgen.. misschien wordt het dan een ramp om dat spuitje te geven...



Jah dat begrijp ik wel, maar ik denk dat als ze dan thuis zijn. Met mij er bij bijv... dan voelen ze zich wel op het gemak. In elk geval apart is de situatie anders.. Ik weet zeker dat die van mij dat hele slachthuis afbreekt... netzoals de kliniek.... Thuis zou ze dat nooit doen en is ze relaxed en rustig.

Maar goed het geld voor iedereen anders.. Die van mij heeft alleen de eerste 2 jaren van haar leven ergens anders gestaan.. En staat nu al 10 jaar op de zelfde plek.. Is nooit langer dan 6 dagen van huis geweest. Misschien is het met paarden die verschillende eigenaren hebben gehad wel anders.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:12

een spuitje geven kost veel meer tijd ,bij de slager is het echt zo gebeurt.
mijn vriendin liep met haar paard naar binnen en de man vroeg iets en pang daar lag het paard,geen stress ,niks.

ik vind dat een mooie snelle pijnloze dood.

maar ieder zijn idee,ik heb respect voor beide!

Anne_
Berichten: 2309
Geregistreerd: 22-09-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:16

Je hebt ook slagers die hun gangen zo goed ontsmetten elke dag dat het bijna onmogelijk is te ruiken dat er ooit eerder een paard is geweest. Maar dat zijn dan ook wel de goede slagers.

Er zijn er natuurlijk ook zat die het bijna nooit doen.
Ik ben echt voor 'het masker' alleen over dat opgegeten worden zit ik echt nog een beetje te dubben..

Nashke had wel een goed argument over het redden van gezonde slachtpaarden..

Moeilijk hoor!
Als je paard een beetje karakter heeft vind ie het echt niet fijn om 'gedwongen heen te gaan' met de mensen die hij kent om zich heen. Hij zou dat toch als een belediging moeten ervaren?

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:19

Onide schreef:
Als je paard een beetje karakter heeft vind ie het echt niet fijn om 'gedwongen heen te gaan' met de mensen die hij kent om zich heen. Hij zou dat toch als een belediging moeten ervaren?


Ten eerste is het een dier..ik weet niet of ze wel ver gaan nadenken... (maar het kan). Maar als we het op die manier bekijken denk eens aan opa's en oma's en papa's en mama's of kinderen.. Die willen toch ook gaan te midden van geliefden. En niet te midden van vreemden. (niet dat ze een spuitje krijgen) maar als het gewoon de tijd er voor is.

En dan kun je wel zeggen ... zij zijn ziek.. Maar je laat een gezond paard toch ook niet afmaken.. neem ik aan.

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:29

een paard moet wel zelf willen gaan. Mijn oude merrie is helemaal versleten maar wil niet dood. ik wacht tot ze zelf aangeeft niet meer te willen.. dat gaat vanzelf als ze pijn krijgt. nu is ze happy