[IM] Spijt van paard naar Rendac

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:20

Ik vind het erg dat je je zo treurig voelt. Maar het dode lichaam van jouw paard is slechts een verpakking. Zijn\haar ziel zit daar niet meer in, en als je er niets mee zou doen dan verrot dat dode lichaam slechts. En vanwege de stank en de onhygienische toestanden kan dat niet in Nederland. Ik geloof in het voortbestaan van de ziel, zowel van mens als dier. Wat je met een kadaver doet of moet doen dat is afhankelijk van de omstandigheden. En van ieders persoonlijke mening. Mijn paarden gaan absoluut nooit naar de slacht. Als het niet meer gaat dan worden ze door en in overleg met de DA geeuthanaseerd. Hun dode lichaam laat ik wel gewoon door de normale ophaaldienst van de Rendac ophalen. Ik persoonlijk zie geen meerwaarde aan cremeren .Echter, anderen kunnen daar heel anders over denken en dat is ook goed.Er zijn er zelfs die een tattoo laten zetten met de as! Dat doe ik niet, ik heb wel sieraden laten graveren met de namen van mijn dieren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:28

Ik zie het bij rendac altijd als dichter bij de natuur dan cremeren en as bewaren.
Ja het is een heel proces... maar uiteindelijk worden de stoffen weer hergebruikt voor oa energie en cement.
In de natuur zou het lichaam ook vergaan en weer terug gaan in de natuur voor energie e.d.
Alleen gaat het nu iets mechanischer en sneller.
Ik heb er zelf iig geen rot gevoel bij.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:41

Je kunt je overleden paard ook laten opzetten...Ik heb foto's gezien van het opgezette paard van Napoleon. Tjonge wat een magere hit, bij leven zal hij er wel mooier hebben uitgezien. :(:)

Onali

Re: Spijt van paard naar Rendac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:50

Of de huid laten looien.

Maar als cremeren al duur is, is opzetten helemaal onbetaalbaar.
Plus waar laat je het.
In je huiskamer?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:51

Nee brr. Vind dat maar luguber. Dat zou ik echt nooit willen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:59

Hi Scotty topic starter. Wat verdrietig voor je dat je er nu zo over denkt en twijfelend bent en spijt hebt. Je kunt het niet meer terugdraaien. Op den duur zul je je er dus bij neer moeten leggen. Je hebt inmiddels wel via de linken gelezen wat er met je paard gebeurt. Het is wat het is, hoe akelig ook.

Wij mensen moeten in het leven organiseren dat de dood geen schade kan toebrengen aan de levenden. Maw een dood lichaam is een bron van gevaar voor levenden. Dat moet worden opgeruimd. En als de dood dan weer ten goede komt van de levenden, dan is dat wel heel mooi denk ik.

Ik denk dat je in de rouw bent, je zou willen dat het allemaal niet gebeurd was, je bent boos, de wat als-fase, je bent verdrietig, maar uiteindelijk ga je het aanvaarden.

Ik denk dat je je nu moet concentreren op het moois dat je met hem hebt gehad. Misschien heb je haar van hem bewaard, laat er een sieraad van maken.

Koop een fotolijstje met usb aansluiting en laat heel de dag zijn foto's langsscrollen. Telkens als je langsloopt is hij dan weer even bij je.

Koop mooie lijsten bij degene die je al hebt waarschijnlijk en zoek de allermooiste foto uit. Zoek een prof fotograaf op internet en vraag om de foto heel mooi te bewerken, bijv met een zwarte achtergrond.

Ik heb zelf van al mijn dieren de grappigste foto's aan de muur hangen en de foto's waarop ik echt zeg, van dat was hij echt want dat deed hij altijd. En ik kijk er met een lach naar.

Maar huilen mag, maar de tijd heelt echt ...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:28

Ibbel schreef:
Popstra schreef:
Slachten is echter voor veel paarden onmogelijk als ze uitgesloten zijn voor slacht.

Ook al zo'n misverstand. Slachten kan altijd. Paard kan uitgesloten zijn voor menselijke consumptie.
Na de slacht gaan de resten dan overigens ook naar de Rendac, of evt naar een dierentuin, als consumptie voor dieren wel nog kan.

Aanvulling: enige reden dat slacht niet toegestaan is als transport niet mogelijk is om medische redenen.

Ah o.k

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:01

Alsof dat telefoon nummer voor dit soort vragen is. :+

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:08

Zonnetje81 schreef:

Volgens Rendac zelf wel.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:10

Lieser schreef:
Zonnetje81 schreef:

Volgens Rendac zelf wel.

De helpdesk heeft wel meer te doen dan heel de dag dit soort vragen te beantwoorden. Er is een mooie pagina over gemaakt.

Ik heb er gewerkt. Ze kan me pben maar doet ze ook niet.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:13

Het is vast even schrikken wanneer er iets gebeurt dat je niet verwacht.
Heel vervelend, maar niets meer aan te doen, probeer het los te laten, je kunt er niets meer aan veranderen.
Sterkte.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:43

Dikke knuffel ts. Ik hoop dat je wat meer rust kunt vinden over je beslissing, ontzettend naar om je zo te voelen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:46

Zonnetje81 schreef:
De helpdesk heeft wel meer te doen dan heel de dag dit soort vragen te beantwoorden. Er is een mooie pagina over gemaakt.

Misschien komt dat nog. Geef TS even de tijd.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:08

Ibbel schreef:
Popstra schreef:
Slachten is echter voor veel paarden onmogelijk als ze uitgesloten zijn voor slacht.

Ook al zo'n misverstand. Slachten kan altijd. Paard kan uitgesloten zijn voor menselijke consumptie.
Na de slacht gaan de resten dan overigens ook naar de Rendac, of evt naar een dierentuin, als consumptie voor dieren wel nog kan.

Aanvulling: enige reden dat slacht niet toegestaan is als transport niet mogelijk is om medische redenen.

Let wel, niet ieder slachthuis mag slachten voor vervoedering. Hier moet het slachthuis een speciale erkenning voor hebben.
En slachten voor de rendac is niet toegestaan. Het slachthuis is geen afvoerputje.

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:28

Beste TS,

Afscheid nemen en rouwen doet ieder op zijn eigen manier en ik snap best dat je geschrokken bent en de Rendac nu heel naar voelt.

Anderzijds is crematie van zo’n groot dier ook een wel een een heel gedoe (en heel veel as), dus was het nu waarschijnlijk de beste oplossing- en het is nu naar voor jou maar voor het paard maakte dit niet meer uit.

Ik weet dat je intens verdrietig kan zijn om een dier: geef het de tijd- het wordt echt weer beter.

Sterkte!
Laatst bijgewerkt door nile op 04-06-24 21:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:29

pluisje88 schreef:
Pff wat ben ik blij dat ik dan niet aan de telefoon zit bij de rendac om alle tere zieltjes gerust te moeten stellen die erachter komen dat de rendac geen creamatorium is, ze liever hun paard terug willen en het nooit hadden gewild als ze dit hadden geweten…. Er is plenty informatie te vinden op het internet over wie ze zijn, wat ze doen en hoe het eraan toe gaat. Het is dus niet zo dat je dit vooraf niet had kunnen weten.

Ik heb mijn paard dood in z’n stal gevonden in de nacht terwijl ik hem in de avond om half 10 stuiterend naast mij binnen heb gehaald. Die stuiterende schimmel was mijn maatje. Dat grote witte dier dat ik ‘s nachts om kwart voor 1 de stal zag liggen was gewoon een groot wit paard. Hij zag er puntgaaf uit maar ik herkende hem niet als de “mijne” de ziel was eruit. Dit is gewoon een heel groot (dood) wit paard met dezelfde uiterlijke kenmerken als mijn paard die had. Niet meer niet minder. Het lichaam gaat dood, de geest niet. Ik voel mijn paard regelmatig maar niet als ik naar foto’s of toen naar zijn lichaam keek.

Al die afscheidsceremonies, crematoria en alle andere dingen die zo belachelijk veel geld kosten zijn er alleen omdat mensen vol in emotie bereid zijn om heel veel geld te betalen om hun verdriet af te kopen. Voor het dode dier heeft het geen enkele meerwaarde helaas..

Ts, ik zie dat je 19 bent. Is dit de eerste keer dat je dit meemaakt? Heb je vaker overleden dieren of mensen gezien?

Ik ben 50 en ik vind je onbehoorlijk. De ene rouw is de andere niet, beetje meer respect zou fijn zijn.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:06

Heel veel sterkte TS. Ik begrijp dat je je vreselijk zult voelen. Ik denk persoonlijk dat je gewoon een juiste keuze hebt gemaakt maar dat je door alle emoties alles nu even in twijfel trekt. Had ik maar dit had ik maar dat. Probeer in alle rust bij te komen van wat er allemaal is gebeurt. Ik hoop dat je het met de tijd een plekje kunt geven.

P.s verder vindt ik sommige reacties hier best gevoelloos overkomen. Laten we een beetje lief zijn voor elkaar en respect hebben voor ieder zijn rouw proces.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:08

Ik verplaats dit topic van ED naar IM omdat het daar beter past.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:29

Zonnetje81 schreef:

Je houding nodigt er ook niet echt tot uit echter, als dit de standaard houding is van de Rendac is het geen visitekaartje.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:34

Phoe, wat zijn sommige reacties hard en koud, ook al zijn ze mss realistisch. TS heeft net haar paard verloren, is vol verdriet en is nu helemaal de kluts kwijt door een voor haar nare ontdekking over Rendac. Kunnen we extra lief voor haar zijn?

TS veel sterkte met het verlies. Wat voor jouw paard telt, is dat jij hem graag gezien hebt en goed voor hem gezorgd hebt. Het verlies moet nu bij jou een plaatsje krijgen. :(:)

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:35

Wintu schreef:
pluisje88 schreef:
Pff wat ben ik blij dat ik dan niet aan de telefoon zit bij de rendac om alle tere zieltjes gerust te moeten stellen die erachter komen dat de rendac geen creamatorium is, ze liever hun paard terug willen en het nooit hadden gewild als ze dit hadden geweten…. Er is plenty informatie te vinden op het internet over wie ze zijn, wat ze doen en hoe het eraan toe gaat. Het is dus niet zo dat je dit vooraf niet had kunnen weten.

Ik heb mijn paard dood in z’n stal gevonden in de nacht terwijl ik hem in de avond om half 10 stuiterend naast mij binnen heb gehaald. Die stuiterende schimmel was mijn maatje. Dat grote witte dier dat ik ‘s nachts om kwart voor 1 de stal zag liggen was gewoon een groot wit paard. Hij zag er puntgaaf uit maar ik herkende hem niet als de “mijne” de ziel was eruit. Dit is gewoon een heel groot (dood) wit paard met dezelfde uiterlijke kenmerken als mijn paard die had. Niet meer niet minder. Het lichaam gaat dood, de geest niet. Ik voel mijn paard regelmatig maar niet als ik naar foto’s of toen naar zijn lichaam keek.

Al die afscheidsceremonies, crematoria en alle andere dingen die zo belachelijk veel geld kosten zijn er alleen omdat mensen vol in emotie bereid zijn om heel veel geld te betalen om hun verdriet af te kopen. Voor het dode dier heeft het geen enkele meerwaarde helaas..

Ts, ik zie dat je 19 bent. Is dit de eerste keer dat je dit meemaakt? Heb je vaker overleden dieren of mensen gezien?

Ik ben 50 en ik vind je onbehoorlijk. De ene rouw is de andere niet, beetje meer respect zou fijn zijn.

Eens, er zijn in zoveel culturen zoveel tradities van afscheid nemen. De manier van afscheid nemen is helpend voor de verwerking van het verlies. Dat mensen het kunnen verwerken van het verlies willen doen door crematie ongeacht wat het kost, lijkt me een goede keuze. Fijn dat mensen daarin de ruimte nemen die ze daarin nodig hebben. Dus het kan wel zeker meerwaarde hebben. De leeftijd van TO en of ze eerder overleden mensen of dieren heeft gezien zou niet uit moeten maken voor de manier waarop ze dit wil verwerken.

TO wat goed dat je je zorgen deelt, hopelijk levert het je wat op in je proces.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:36

Ik mis ook empathie bij sommige reageerders. Hoe moeilijk is het om gewoon vriendelijk te reageren naar iemand die een dierbaar dier heeft verloren? Of gewoon niet reageren, dat is ook een optie.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:44

Wintu schreef:
Zonnetje81 schreef:

Je houding nodigt er ook niet echt tot uit echter, als dit de standaard houding is van de Rendac is het geen visitekaartje.

Nee hoor. Ik heb niet lang geleden contact gehad met Rendac voor het paard van mijn stalgenoot en werd zeer netjes en meelevend te woord gestaan. Er werd super mee gedacht en vragen werden keurig beantwoord zonder problemen. Paard is individueel opgehaald en wat een ontzettend fijne, aardige man heeft hem opgehaald. Vol respect en zeer prettig gesprek met hem gehad. Een heel ander beeld dan wat je hier krijgt van bepaalde reacties....

Ts veel sterkte, het is niet niets je maatje af moeten geven. Probeer je maar te bedenken dat hij er zelf niets meer van gemerkt heeft en hij nog wat moois gebracht heeft, licht en energie!

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 23:53

pluisje88 schreef:

Wat een empathieloze reactie. Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar het had best wat vriendelijker verwoord mogen worden.

Veel sterkte TS! :knuffel:

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 23:56

Wintu schreef:
Zonnetje81 schreef:

Het staat er misschien kort door de bocht maar het is wel mijn persoonlijke mening dat ik die opmerking echt wel ver vind gaan. Meer in de zin van stel dat “iedereen” achteraf gaat bellen terwijl de informatie duidelijk op de site staat. Daar is mijn inziens de helpdesk niet voor.

De helpdesk is er voor als je informatie vooraf wil en als je een afspraak wil maken. Ze zullen je informeren over de mogelijkheden en denken met je mee ook om een tijdstip af te spreken. Zeker als het paard gerelateerd is zijn ze zeer behulpzaam en meelevend.

Ik denk ook niet dat ts gebaat is bij de details. Het plaatje op de website geeft heel duidelijk weer wat er gebeurd.

Het dier wordt gezamenlijk met andere dieren verwerkt, gekookt en gedroogd. Dan scheiden ze vetten en de droge stof. Het meel gaat bijv naar de ENCI en ESSENT. Daar spuiten ze het in de hoogovens als brandstof. De vetten worden binnen rendac gebruikt voor de diverse fabrieken als brandstof voor de fabriek zelf.