[IM] Paard laten ophalen door slager

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:31

Nee. Ik vertrouw niemand zomaar zeker niet als er geld in het spel is.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:34

dieren met aantekening mogen wel geslacht worden alleen na het schieten gaat dat vlees in de afval bak, dat wordt vaak nog verkocht als diervoer of gaat alsnog naar de rendac om vernietigd te worden.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:43

karev schreef:
Hier is paard ook gehaald. Ik ben er achteraan gereden en heb het paard dood gezien. Was paard van vriendin. Zelf geen vervoer en wilde zeker weten dat ze dood was.
Transport kosten zijn verrekend

Heel verstandig.

ambre

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 18:01

Ik ken de slachter persoonlijken heb er al 3 op laten halen waar van 2 van mezelf.
Hij gaat er keurig mee om en is een echte paardenman.
Alle vertrouwen in deze man.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:05

_suus19_ schreef:
vuurneon schreef:
Paardvriendelijke slager zou hem in de wei zetten haha, de eerste diervriendelijke slager moet ik nog vinden :P (en nee vega slager telt niet)

Maar... Ik zou het niet doen. Ik weet niet of ik zelf mee zou gaan, maar zou wel iemand die ik vertrouw (mijn man bv) mee laten gaan ter controle. Je weet maar nooit immers.

Nou wat een onzin weer.. het gros van de paarden gaat erheen omdat ze juist geen fijn leven meer zouden hebben op de wei.

:?

Ik heb het over het slachten, niet over het leven. Een dier opzettelijk doodmaken is niet diervriendelijk immers. Diervriendelijk is een aai over de bol geven haha. Ergo; diervriendelijk slachten bestaat dus niet.

(Dat afmaken in bepaalde gevallen de beste keuze is staat er los van. Diervriendelijk slachten kan gewoon niet :P doel is immers dier dood maken, niet dier een knuffel geven :P)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:18

Diervriendelijk slachten... Wat is de meest animale/humane wijze om dit te doen ergo: diervriendelijk. Vriendelijker dan er met een machete op los gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:25

mrie schreef:
Diervriendelijk slachten... Wat is de meest animale/humane wijze om dit te doen ergo: diervriendelijk. Vriendelijker dan er met een machete op los gaan.

Niet slachten :)

(Of misschien dat je doodknuffelen nog goed kan rekenen. Maar een dier opzettelijk doden is natuurlijk al niet diervriendelijk. Dat is een lekker maaltje geven bv, dat is diervriendelijk. Maakt het niet erg dat er wordt geslacht en dat er wel degelijk verschil in zit in de methodes en efficiëntie waardoor zonder lijden kan gaan uiteraard. Diervriendelijk een dier houden kan, diervriendelijk vlees bestaat ook evenmin: dier moest daarvoor dood en dat is niet zo heel vriendelijk natuurlijk :P dier kan wel een goed leven hebben gehad en een snelle, goede dood. Ik eet eet zelf ook vlees en ben voor het slachten op de goede manier, maar diervriendlijk een dier van het leven beroven, dat is enorm tegenstrijdig in bewoording :) )

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:58

Halal slachten,levend en bij bewustzijn de keel door snijden noem ik dier onvriendelijk. Eerst verdoven/schieten en dus bewustzijn wegnemen en dan doden vind ik diervriendelijk.
Leuker kun je het niet maken, wel vriendelijker..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 23:03

Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat van Veen uit Nijkerk betrouwbaar is, ook in het ophalen. :)

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 23:06

Hoezo moet het dier geslacht worden als ik vrageb mag?
Lijkt mij heel naar en moeilijk, je 'zielsverwant' te laten doden.
Zou m zeker niet laten ophalen, goede naam of niet, je weet maar nooit, en e afspraak om erbij te zijn is wel het minst wat je kan doen voor je lieveling, bovendien kan je hem er veel eventuele leed mee besparen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 23:08

FjeLOVER schreef:
Zou m zeker niet laten ophalen, goede naam of niet, je weet maar nooit, en e afspraak om erbij te zijn is wel het minst wat je kan doen voor je lieveling, bovendien kan je hem er veel eventuele leed mee besparen.

Wat denk je wat er bij de Rendac met je 'zielsverwant' gaat gebeuren dan? En laten afspuiten van tevoren door DA gaat ook lang niet altijd lekker :=

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 23:09

Lowara schreef:
FjeLOVER schreef:

Wat denk je wat er bij de Rendac met je 'zielsverwant' gaat gebeuren dan?

Rendac???

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 00:18

Tja, inslapen of laten slachten.. Beide is niet leuk! Soms is het helaas nodig wegens pijn. Gelukkig kan je dan je dier uit zijn lijden laten verlossen.
Je dier dood laten maken is in mijn ogen dan diervriendelijk. Aai over zijn bol hebben ze niet veel aan, daar gaat de pijn niet van weg.
Er zijn ook oude of afgekeurde paarden die bijvoorbeeld weg moeten omdat de eigenaar er geen geld meer voor heeft. Om te voorkomen dat het dier bij de verkeerde mensen terecht komt is het laten inslapen of slachten (in mijn ogen) een prima oplossing.

Of slachten of laten inslapen beter is voor het paard blijft een discussiepunt. Iedereen heeft zijn of haar rede voor de keuze en wil (neem ik aan) het dier op de beste manier laten hemelen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 00:36

FjeLOVER schreef:

Welk leed kun je hem besparen dan?

Ik denk dat jij teveel menselijke gevoelens dicht aan een paard. Dood gaan is niet erg, is alleen erg voor de nabestaanden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 01:52

FjeLOVER schreef:

Wat denk je wat er bij de Rendac met je 'zielsverwant' gaat gebeuren dan?

Rendac???

Daar gaat het merendeel van de paarden heen nadat ze zijn ingeslapen/afgemaakt. Trust me, een begravenis met bloemetjes en een speech is het niet bepaald ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:32

Mijn vader heeft een keer zijn oude paard op laten halen door van Veen, dit gebeurde op donderdag avond en vrijdagochtend werd hij geschoten. Ik weet dat hij daar wel een soort van bewijs van kreeg, maar ik weet niet meer wat. Ik zou het zelf nooit doen zo {zou hem zelf wegbrengen} maar dit is wel allemaal keurig gegaan toen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:22

Mijn vorige paard heb ik zelf weggebracht naar Nijkerk. Nijkerk slacht alleen op vrijdag. Ik had haar kunnen laten ophalen, maar dat werd dan gedaan door iemand anders op woensdag en dan zou ze van woensdag tot vrijdag nog bij diegene op stal staan. Die persoon haalt vaak paarden voor Nijkerk op. Nu wilde ik haar toch al zelf wegbrengen, dus het was al geen optie geweest voor mij, maar haar eerst nog twee dagen ergens anders laten staan en vervolgens nog met wat andere paarden/pony's in die open wachthokjes bij Nijkerk zelf, wachtend tot alle paarden die met trailers aankwamen eerst aan de beurt kwamen... Nee, dat zou ik mijn paard niet aan willen doen. Ze stonden er niet heel onrustig ofzo, maar voor mijn eigen gevoel had ik dat mijn paard echt niet aan willen doen.

Paarden van een stal die ik ken zijn wel opgehaald door een handelaar die ook voor de slacht ophaalt, maar daarvan zijn er ook weer doorverkocht ( en weer doorverkocht |( ).

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:17

Heb van mijn eerste pony ruim 3 jaar terug afscheid moeten nemen, en tja wat de je dan?
Het was niet zo acuut dat ze ingeslapen moest worden, dus rond gebeld met meerdere slachthuizen, en waar ik het beste gevoel bij had is geweest.

Ze hebben haar ochtends al heel vroeg (6 uur) opgehaald, ze liep gelukkig zonder protest mee de trailer op, en daar ging ze op weg naar haar laatste rustplaats.
Ik weet dat ze daar nog even op stal heeft gestaan omdat er meer andere dieren eerst aan de beurt waren, maar toen ik later op de ochtend belde om te vragen hoe het transport was gegaan, en of het al 'klaar' was, toen was ze er al niet meer.

Ik was door deze hele gang van zaken wel heel erg te spreken, ik zou het zelf niet kunnen om haar weg te brengen, weet zeker dat ze er dan niet aan kwam ;) ook al is het beter voor het beestje, haar dood zien liggen, zou ik emotioneel ook niet aan hebben gekund, was toen 6 maand zwanger!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:06

Bij Nijkerk hoef je hem ook helemaal niet dood te zien als je hem wegbrengt hoor. Je moet de auto en trailer achteruit rijden en als je in de auto wil blijven zitten kan dat gewoon. Zij halen dan je paard van de trailer en 5 stappen verder gaat hij het slachthuis in. Direct daarna wordt hij "geschoten". Je moet alleen opletten dat je niet het halster en touw mee terugkrijgt, daar zit bloed aan. Ik had dat gezien en hoefde het niet terug, maar een stalgenoot had het niet gezien en die vond het thuis in de trailer. Dat is vreselijk naar.

Noah, ik geef je gelijk hoor, dat je het zo hebt gedaan als je zwanger was.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:35

Jet, dit spoelen ze normaliter schoon voor je... :)
dit kan je ook aangeven.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:47

Ik moet zeggen dat bloed aan het halster mij best wat rust zou geven. Maar ik ben van mening dat ik ze hun laatste reis moet begeleiden en zou ze niet alleen laten. Natuurlijk zou ik daarna instorten, maar ik wil zeker weten dat ze weg zijn als ik de keuze moet maken.

Op laten halen zou ik dus zelf nooit doen. Maar als ik zelf geen vervoer had zou ik er achteraan rijden. Over nijkerk hoor je kwa werkwijze alleen maar positieve verhalen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:13

JG, dat hebben ze mij niet verteld, ze gaven het vies en wel aan mij en ik heb toen gezegd dat ik dat niet meer hoefde. Bij mijn stalgenoot hebben ze dat ook niet vermeld, ook niet dat ze het in de trailer gooiden. Vandaar hun onaangename verrassing thuis...

Overigens zou ik het vervoer naar een slachthuis als Paardentaxi ook voor mensen willen doen die het om wat voor reden niet zelf willen of kunnen doen hoor.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:42

Omdat dit beter past op IM verplaats ik het daarheen vanaf MD.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:50

jwl schreef:
Even een kleine vraag offtopic
Mag je zomaar een paard laten slachten
Ik neem aan dat niet elk dier meer geschikt is voor consumptie
Hoe werkt dat?

Zodra een paard ongeschikt is voor consumptie krijgt hij/zij een stempel/aantekening door de da in zijn/haar paspoort. Mijn paard is ook ongeschikt verklaard ivm bepaalde medicatie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:09

FjeLOVER schreef:

Je kunt ook €1250,- uitgeven aan het crematorium. Dat is de andere optie.
Ik zie liever mijn paard bij de slager dan bij de Rendac in de shredder.