[IM] Inslapen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:10

Ja en iedereen die dit wel eens heeft meegemaakt, kan ook duidelijk op de (mag ik toch hopen) gespecificeerde rekening zien, wat en hoeveel er is ingespoten.

Bij (grotere) honden gebeurt het overigens vaak met een OD van Rohypnol.

Nooit nog heb ik een paard van mijzelf hoeven laten inslapen, maar wel voor anderen die dit niet aankonden, en het mij vroegen om in plaats van henzelf daar bij te zijn.

Dat ging van Shetland pony tot jonge Haflinger: mits het goed in de drie-traps-fase gebeurt (overigens behoort dit ook bij honden zo te gaan!), heb je echt geen "gevecht".

Het is natuurlijk: laat je je paard ter plekke in diens vertrouwde omgeving inslapen kost het je geld, plus ophalen door Rendac, breng je hem op de trailer naar het slachthuis, levert het je wellicht nog wat geld op.

Het zijn gewoon keuzes die ieder voor zichzelf moet maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 08:26

Bedankt voor al jullie reakties. Als ik dit zo lees is het zo definitief, valt me heel erg waar. Zeker omdat hij vanmorgen als zo een fris en sterk paard uit zijn stal komt en ik hem zo zie staan en denk, god wat ben je toch een mooi beest. Maar helaas tegen kanker valt niets te doen....

Terpentijn bedankt voor de tip, die 3 spuiten zal ik zeker vragen.

De dag is nog niet bepaalt zolang ik kan zien dat hij er nog geen last van heeft, want de tumor zit nl in zijn kaak waar nog ruimte in de schedel zit.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 08:48

Cookies schreef:
Zorg dat je dierenarts niet in een keer aan komt met de T61 spuit. Dan loopt je echt veel risico op vechten. Dus eerst een roesje, daar wordt je paard rustig van, dan een narcosemiddel, je paard valt hierbij om en dan pas de T61. Dit laatste is het dodelijke middel.

Op deze manier is het bij mijn paard ook gedaan.
Roesje, Narcose en dan de uiteindelijke spuit.
Mijn paard heeft geen seconde gevochten, maar die had ook heel veel pijn (is op de kliniek in Utrecht ingeslapen)
Bij de eerste spuit stond zij namelijk al te zwaaien op haar benen en bij de tweede was ze blij dat ze eindelijk mocht gaan liggen.

Ik was ook altijd bang dat ze zou vechten als het ooit zo ver mocht komen dat ik haar in moest laten slapen.
Gelukkig is dat niet gebeurd.

Een ander paard wat ik ingeslapen heb "zien" worden. (Van een afstandje.) Die was ook erg rustig, alleen duurde het bij dat paard even voor hij wilde gaan liggen. Maar die veearts heeft alle tijd genomen. En uiteindelijk is hij rustig gaan liggen.
Dat vond ik ook een hele vriendelijke manier om te zien.

Snadrem

Re: Inslapen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:07

Ook hier een goede ervaring met drie spuiten. Mijn paard was acht jaar oud en kon niet meer verder vanwege een longaandoening. Ze heeft eerst een verdoving gekregen. De laatste meters naar de bak hebben we samen gelopen: zij steunend op mij. In de bak heeft de dierenarts haar heel even over genomen omdat ze moest gaan liggen. Dat deed hij door haar naar achter te duwen, waardoor ze moest gaan zitten en dus zo eigenlijk heel gemoedelijk ging liggen. Daarna kon ik er weer bij en heb ik bij haar gezeten. Hierna kreeg ze de narcose, en daarna het laatste middel. Ze was met twee zuchten weg. Het ging zó vredig, ik ben heel blij dat ik het zo heb kunnen afsluiten met haar. Ze is heel mooi gegaan.

Heel veel sterkte. Het is altijd een rotkeuze, en het moment komt nooit gelegen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:15

Hier een keer of vier bij het inslapen aanwezig geweest. Dat waren wel telkens hele oude paarden en pony's (ex manegepaarden). Maar het ging elke keer heel vredig en rustig. Geen gevecht tegen de spuit, maar deze dieren waren ook echt wel op. Veel sterkte :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:27

russel schreef:
Ik wil graag weten over ervaringen van het inslapen van je paard.

Gaat dit altijd gepaard met doodsstrijd van het paard? Stel het paard heeft een sterk hart, zal hij dan altijd tegen de medicatie vechten?

Wat kan ik verwachten?

Graag positieve maar ook negatieve ervaringen.

Paard wordt in de wei ingeslapen met weidemaatjes erbij.

Mag ook via pb..

Een sterk hart betekent dat het middel heel snel rond wordt gepompt en dat het paard snel zal inslapen. Juist paarden met een zwak hart, waarbij het middel er lang overdoet om te worden rond gepompt daarbij duurt het langer voordat het paard echt is ingeslapen.

Over het algemeen genomen zullen de meeste paarden al echt reageren op het middel dat ze suf moet maken en daarbij al gaan liggen.
Vaak zijn het 3 stappen, waarbij het derde middel daadwerkelijk het dodelijke middel is.

Ik ben bij 2 paarden van ons erbij geweest dat ze zijn ingeslapen. Beide gingen vrij snel liggen na de versuffende middelen, vaak helpt een DA ze om rustig en voorzichtig te gaan liggen, als ze een maal liggen gaat het meestal vrij snel. Bij ons oudste paard duurde het even voordat zijn hart er echt mee ophield, hij lag rustig op de grond en was al wel echt weg. Maar de DA hoorde nog wel een hartslag, juist toen hij extra zou gaan bijspuiten was het hart er toch mee gestopt.

Bij beide paarden had het roesje al tot gevolg dat ze gingen liggen..

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:48

Ik heb (gelukkig) geen ervaring met een paard laten inslapen. Maar mijn twee jarige (toen) hengst is bij ons in het weiland gecastreerd onder narcose. De eerste twee stappen zijn te vergelijken alleen kreeg hij uiteraard niet de 'definitieve' spuit.

Maar eerst het roesje en daarna een infuus met het narcose middel. Door het roesje was hij al lekker rustig en met het infuus ging hij rustig liggen (moesten hem wel een beetje sturen/omtrekken). We hebben een stuk weiland afgezet naast zijn kudde dus hij is ook geen moment gestresst geweest hij is naderhand ook nog een behoorlijke tijd blijven liggen omdat hij het wel oke vond, is daarna opgestaan en was gelijk weer helemaal fit doordat hij zo lang was blijven liggen. Ik denk wel dat het roesje en de uiteindelijke narcose heel belangrijk zijn ook in het proces van inslapen. Ik twijfel dus ook niet meer tussen inslapen of slachten. Dit ging zo relaxt en zo vriendelijk dat ik hoop dat uiteindelijk (over heel veel jaar) al mijn paarden zo in hun eigen kudde ingeslapen kunnen worden (of liever nog uit zichzelf gaan!)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:57

Branca (oud, artrose in haar kaak, voordat ze zou verhongeren besloten dat het genadiger was haar in te laten slapen) was een paard waarvan ik verwachtte dat ze niet zou willen gaan en ze sleurde de DA een heel eind mee naar achteren. Die had het nooit zo meegemaakt.
Haar dochter (gebroken been) heeft een voorverdoving gekregen sloeg achterover en ging daardoor nogal spectaculair neer. DA zei dat het altijd zo gaat.

Kortom, ik geloof dat ik toch liever een schietmasker zie komen als het om euthaniseren gaat. Dan zakken ze in.

Maar ik weet dat het in Nederland anders gaat.

Verder heb je vervolgens te maken met het karkas dat echt niet op elegante wijze wordt weggehaald. (En de stank en het vocht ervan etc)

Nee, ik breng paarden in Nederland liever naar de slager.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:03

Mijn paard heb ik laten schieten.
Dit omdat een gewone enting al een strijd was (praam/in stal).
Ze ging vrolijk de slachterij is en heeft niets gemerkt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:10

Ik heb mijn 5 jarige in moeten laten slapen..
Eerst kreeg hij een narcose middel waarvan hij al bijna door de benen ging..
Vervolgens de T61 en hij sliep heel rustig in.. dat had niet mooier kunnen gaan.

Ben wel van mening dat het er heel erg aan ligt wie het doet..:o

Socio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:17

ikzelf heb helaas meerdere ervaringen met paarden te laten inslapen en allemaal positief, voor zover je het als positief kan bestempelen. Geen rare taferelen meegemaakt maar heb het dan ook op klinieken laten doen. Recent nog een paard laten inslapen in Wolvega vond dat best spannend was een paard die ik al heel lang had. Maar krijgen eerst een narcose middel zodat ze gaan slapen dan kan het paard dus nog wakker gemaakt worden. Dan gaven ze de echte spuiten en zag totaal geen verschil tussen slapen en dat mijn paard overleden was. Moest echt vragen aan de dierenarts of het nu klaar was. Hij gaat alleen wat zuchten en dan tja is ie er niet meer maar wel heel mooi gegaan gelukkig. Indien nodig ga ik zelf weer naar Wolvega die hebben ook heel veel ervaring ermee en dat vond ikzelf een prettig idee.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:22

ik heb nu 3 paarden laten inslapen,waarvan er 2 al lagen ( vind dat wel het makkelijkste eerlijk gezegd) ,het eerste paard was een oudje met een slag in de darm,deze lag al in de wei,en de veearts die kwam heeft hem ingeslapen,pfff...echt wat vreselijk,hij spoot dus wél die T61 meteen ( nu was dit in 1995) ,en dat duurde en duurde maar voor het paard dood ging...flesje spul op,dus hij moest nieuw flesje halen uit de auto en toen hij terug kwam was paard was niet meer te prikken,al zijn bloedvaten waren door het sterven al onvindbaar geworden,en maar prikken en maar zoeken...echt een nachtmerrie...heeft bijna een half uur geduurd voor het paard dood was,waarbij het paard ook wel heel overduidelijk mee kreeg dát hij dood ging....

daardoor had ik best een angst voor paarden in laten slapen gekregen..

vorig jaar was het oude paard van een vriendin echt helemaal op,en kon niet meer opstaan,deze lag dus ook al in de bak,en de veearts hier erbij ( duitse veearts) en het ging zo netjes,eerst spuit narcose middel,gelijk T61 erachteraan en weer flinke spuit narcose middel...paard heeft nog 3x adem gehaald en weg was ie..

en dan 3 maanden geleden mijn eigen paard,deze stond nog wel,en was een vechter en héél bang voor spuiten,ik heb ook altijd gezegd dat ik hem zou laten schieten en geen gevecht voor inslapen wilde...

maar ja,hij kon amper meer lopen,die zet je dan niet meer op de wagen,bij de eerste spuit waarvan hij rustig zou worden is hij al gaan liggen,heel rustig,niet vallen,nee echt gewoon op zijn gemak gaan liggen,daarna zelfde ritueel als hierboven en met 3 zuchten was hij weg...

hij heeft de vloeistof waarvan hij werkelijk zou gaan liggen dan ook niet gehad...

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:28

Wij hebben vorige week woensdag onze oude NF-merrie in laten slapen. Het is heel rustig gegaan. Ze heeft 3 spuiten gehad (kalmering, narcose en dodelijke injectie). Ze ging al bijna van de kalmeringsinjectie liggen. Ze is niet omgevallen, ging gewoon netjes door haar benen. Ze heeft niet gevochten en het was ook zo gebeurd.

Wij hebben het op de kliniek in Roosendaal laten doen, we kregen afgelopen vrijdag nog een kaartje van de desbetreffende dierenarts....echt hele lieve mensen daar :(:)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:38

Ik heb 12 april jl. mijn ruin moeten laten inslapen, was voor mij de aller eerste keer dat ik het mee maakte.
Het is bij hem allemaal rustig gegaan, hij was nog kerngezond (8 jaar) en had volgens de DA een goed en sterk hart. Doordat hij veel pijn had liet hij (denk ik) alles maar rustig over zich heen komen (paard had gebroken schouder na val).
Hij is in een speciale inslaapruimte op de kliniek ingeslapen, zachte ondergrond en zachte kussens tegen de muur voor als je paard echt gaat vechten (de krassen stonden op de kussens). Bij de eerste prik word hij wat slaperig, daarna krijgt hij de narcose prik, dan laat het paard zich vallen, hier mochten wij niet bij zijn (wat ik persoonlijk ook fijner vond), dit kan bij andere klinieken weer anders zijn. Ik liep even weg omdat ik de plof niet wilde horen, volgens een kennis die mee was heeft zij helemaal geen plof gehoord en de DA zei ook dat hij rustig was gaan liggen, netjes eerst zijn kont en daarna zijn voorbenen. Hierna mocht ik er weer bij en kreeg hij de inslaap prik.. je ziet langzaam het leven uit hem weg zaken.. Zijn ademhaling werd langzamer, maar vechten deed hij niet. De DA zei nog dat hij een spuit voor 500 KG had maar mijn ruin was iets zwaarder dus het zou wat langer duren voordat het bij het hart zou komen, dit heeft ong 10 min geduurd. De DA was verder heel eerlijk en rustig, hij vertelde dat er zelfs paarden met gif worden ingeslapen en dat hij daar niet mee werkt ivm dierenwelzijn. Vond ik persoonlijk heel fijn dat hij mij dat vertelde, verder vertelde hij steeds wat hij ging doen en luisterde hij om de halve minuut naar het hart. Nadat hij helemaal weg was ben ik nog een half uur bij hem gebleven en daarna voorgoed afscheid genomen.

Ik denk dat het voor jou en vooral de andere paarden goed is om hem in het land in te laten slapen, dit wilde ik eerst zelf ook doen maar hij stond al op de kliniek en wilde hem niet weer de trailer op doen met een gebroken been. De paarden kunnen afscheid nemen van hem op hun manier.

Wat ik dan wel weer minder zou vinden is dat hij dan wel langs de weg komt te lopen, erg confronterend voor jou.

Ik wens je veel sterkte! :(:)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:45

Ik kan niet genoeg benadrukken dat het GEEN juiste manier is om het paard als het ware "dood te spuiten" zonder dat het eerst een roesmiddel (om kalm te worden), vervolgens een narcosemiddel (gaat liggen/zakt ineen) en tenslotte pas het finale middel ingespoten krijgt.

In sommige gevallen is zelfs het narcosemiddel al genoeg om het hart te doen stoppen, maar daar mag niet van uit gegaan worden....

Een fatsoenlijke DA neemt de tijd en dient op gewicht van paard/pony (of hond) deze 3 fases toe te passen.

In Nederland is dit de huidige, gebruikelijke wijze, hoe het in het buitenland gaat weet ik niet.

Deze 3 fases zijn nu juist noodzakelijk om GEEN gevecht te laten ontstaan.
Het is handig als het gewicht van het dier vrij nauwkeurig te schatten (dat is soms moeilijk, ook DA's zitten daarmee er nog wel eens naast, dan wordt er bijgespoten, maar ook dat komt zelden voor).

De meeste horror/vecht-verhalen die ik in de loop van de jaren heb vernomen, zijn te wijten aan het overslaan van een van de drie stappen.
Dat zou niet mogen gebeuren.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:59

Mijn paard is in oktober van het voorbije jaar ingeslapen, op een serene manier, de dierenarts ga uitleg bij elke stap die ze ondernam en controleerde zijn hartslag regelmatig. Ik had het heel zwaar, hij was mijn eerste paard waarbij ik de beslissing heb genomen om hem uit zijn lijden te verlossen. Hij is op een mooie manier gegaan, hij zakte door zijn benen en bewoog enkel zijn oor, zijn pupil verwijdde en iets daarna was hij gegaan.

Daarna heb ik Rendac op de hoogte gebracht en is deze firma zijn lichaam de dag erop 's morgens komen ophalen.

Zijn lichaam lag enkele weides verder van ons huis, we hebben rustig afscheid kunnen nemen, de mensen die hij goed gekend heeft en zijn weidemaatjes hebben dit ook gedaan, het was wel straf, dat zijn weidemaatje kost wat kost uit de weide wilde (zeer onrustige gedrag en over de stroom draad hangen), heb hem er toen uitgehaald en in de huisweide gezet, waar hij wel in de richting de weide waar het lichaam lag, hinnikte en keek, waarna hij zich weer normaal gedroeg dus grazen en niet meer rondrennen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:00

@Terpetijn
Maar dan nog heb je paarden die in paniek raken als ze zich slap gaan voelen.
Dat gebeurd ook af en toe als een paard onder narcose gaat voor een operatie, alleen is het dan minder traumatisch voor de eigenaar (indien deze daarbij aanwezig is) omdat de emoties anders zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:02

Ik heb het 1 keer gezien, de baasjes wilden dat ik erbij was. Het ging heel rustig, heel lief en heel vredig. Maar dit was een heel ziek oud paard met veel pijn. Met jonge paarden geen ervaring.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:44

Ik heb wel ervaring (helaas) met nog jonge paarden.
Uiteraard wil niet een paard "zakken" (door de knieeen/vallen/om...hoe je het wil noemen), want het natuurlijk instinct van een paard is op de been willen blijven. Bij een voldoende dosis (naar gewicht) is daar echter geen vechten tegen, ze gaan gewoon "om".

Paarden kunnen ook in paniek raken als ze opeens voor de laatste rit uit hun vertrouwde omgeving naar het slachthuis worden gebracht. Sowieso is dat geen optie (althans voor mij niet) als een paard een ernstige blessure/breuk o.i.d. heeft opgelopen, waardoor afmaken noodzakelijk is geworden.
Verder ben ik niet tegen slachthuis/schieten op zich, mits men zelf meegaat en zich er van vergewist dat het allemaal rustig verloopt en paard ook ECHT is geschoten.

Want ook daar gaan afschuwelijk genoeg dingen anders dan beloofd.....

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:32

Bij mijn fjord stond vast dat ze ingeslapen zou worden. Ze werd de laatste jaren niet meer vervoerd, dus een ritje naar de slachterij was geen optie.

Altijd hoopte ik dat de situatie zo zou zijn dat ze rustig zou gaan, zonder strijd. Maar helaas heeft de koliek die ze kreeg ervoor gezorgd dat dat gewoonweg niet lukte.. Ze was in shock, en de DA kon met geen mogelijkheid een goede ader vinden. Uiteindelijk móest ze dus in het hart worden gespoten. En ondanks het feit dat ze van dat alles waarschijnlijk niets heeft meegekregen, was het wel vreselijk om te zien... De stuiptrekkingen staan nog op mijn netvlies gebrand, ik vond het echt een akelig gezicht. Ze ging voor mijn gevoel helemaal niet rustig, maar de gedachte dat zij het niet heeft gevoeld troost me enigszins..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:54

russel schreef:
Bedankt voor al jullie reakties. Als ik dit zo lees is het zo definitief, valt me heel erg waar. Zeker omdat hij vanmorgen als zo een fris en sterk paard uit zijn stal komt en ik hem zo zie staan en denk, god wat ben je toch een mooi beest. Maar helaas tegen kanker valt niets te doen....

Terpentijn bedankt voor de tip, die 3 spuiten zal ik zeker vragen.

De dag is nog niet bepaalt zolang ik kan zien dat hij er nog geen last van heeft, want de tumor zit nl in zijn kaak waar nog ruimte in de schedel zit.

Ik heb al eens eerder op een post van jou gereageerd want mijn pony heeft ook een tumor in het hoofd. Wij staan ook op punt om hem nu in te laten slapen en heb met de DA afgesproken dat zodra hij niet meer wil eten of zich terugtrekt, ik hem bel en dan komt hij dezelfde dag nog. De verwachting is dat dat een dezer dagen zal zijn.

Ik heb wel ervaring met inslapen in de kliniek met twee van mijn paarden. Deze zijn eerst gesedeerd, hebben toen een infuus gekregen en zijn vervolgens onder narcose gebracht en via een kantelkussen langzaam gaan liggen. Het moment dat ze de grond raakten waren ze al volledig in slaap. Daarna is het dodelijk middel in het infuus ingebracht en stopte na een minuut het hart. Bij beide paarden geen spasmen oid wat wel kan voorkomen vanwege iets met zuurstof wat dan uit de spieren gaat. Ik ben er heel tevreden over, het was absoluut niet vervelend of eng om te zien. Dit waren beide jonge paarden (kwpn-ers) De ene was 13 en de andere pas 9 helaas.

Mijn shet waar het nu om gaat is om en nabij de 30 en die laat ik thuis inslapen. Maar thuis op de wei heb ik dus nog nooit meegemaakt. Weet niet wat ik daarvan moet verwachten, geen idee of ze dan, net als met een infuus op de kliniek, zo goed kunnen afstemmen qua hoeveelheid spul. Heb alles wel al doorgesproken met de veearts hoe ik het wil.

Jij heel veel sterkte. Typisch om te zien dat de groei qua tumor bij die van jou en die van mij ongeveer gelijk op lijkt te gaan.
Die van mij heeft nu een chronische loopneus waar rotzooi uitkomt en dat hoofdje is aan een kant nu echt misvormd. Maar hij rent nog door de wei en hij eet nog gras en zijn muesli en marstall vito. Alleen de cubamix tegen de ontstekingen in het hoofd vanwege de tumor die vanalles verdrukt werkt niet meer nu. Vandaar dat hij een dezer dagen moet gaan -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:58

Jij ook alvast sterkte Maikeltje...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:06

Mijn pony's waren meteen weg, maar de een was een bejaarde pony met cushing en hoefbevangenheid en de ander heeft altijd extreem gereageerd op medicatie/verdoving/enzovoorts, dus ik had eigenlijk ook niet anders verwacht... Wel zijn ze op de kliniek ingeslapen, niet thuis.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:14

Mijn ruin ging erg netjes, hoeverre die knal op de grond "netjes" is.
Met een hond of kat is het veel "mooier" om te zien.

Mijn ruin was al verdoofd voor de foto's, toen die zo slecht bleken te zijn, al zwalkend naar de plek waar ze normaal onder narcose gaan (met zo'n wand die je tegen het paard aan kunt drukken), daar kreeg hij nog een verdovend middel , toen stond hij behoorlijk te wiebelen op zn beentjes.

Daarna kreeg hij in z'n halsader de laatste spuit en viel hij best mooi naar beneden.
Zuchtte 1x en klaar was het.

Geen gevecht gehad oid.

Maar het blijft een verschrikkelijke beslissing.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:35

terpentijn schreef:
Verder ben ik niet tegen slachthuis/schieten op zich, mits men zelf meegaat en zich er van vergewist dat het allemaal rustig verloopt en paard ook ECHT is geschoten.

Want ook daar gaan afschuwelijk genoeg dingen anders dan beloofd.....

Reden waarom ik ze hier in Portugal niet naar de slacht breng, is omdat ik niet weet hoe ze ze doden. In Nederland gaat het allemaal rustig.
Ik heb eens een blind paard gebracht dat moest wachten. Toen ik zei dat ze blind was hebben ze allerlei obstakels nog weg gehaald in de tijdelijke stal waar ze moest wachten, zodat ze zich niet zou bezeren. Er was een ezeltje en ze vroegen of ik die niet wilde want hij was gezond en ze slachtten hem liever niet. Kijk ik was niet in een bui om met een ezel thuis te komen, maar het zegt wel iets over zo´n bedrijf. Ik heb echt geen moeite met slacht in Nederland.

Overigens kunnen ze ook aan huis schieten. Paard moet dan wel een wagen op.