Ja het is zeker zwaar, wist niet dat ik er zo erg verdriet van zou kunnen hebben.. Ik heb haar 7 jaar gehad, jij ook nog sterkte hoor..
Cath
Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-11 21:46
Er is nog een karakter analyse van haar gemaakt door superroos op bokt. Ik vind het wel mooi om hem in dit topic te zetten..
Hoihoi, hier is dan de analyse van Udie.
Ik begin met het benoemen van de vormen van haar hoofd en welke eigenschappen hierbij horen. Later vat ik dit samen naar hoe haar persoonlijkheid was en bekijk ik ook haar bouw er nog even bij.
Profiel: lichte bult onder de ogen: Laat zien dat ze star en koppig kon reageren wanneer ze onder teveel druk stond
Kaken: vrij groot: Vrij intelligent en coöperatief
Snuit: schuin aflopend maar ook verfijnd: Laat zien dat ze nieuwe mensen wat uit kon proberen om erachter te komen waar grenzen lagen en wie de leider was. Het verfijnde laat zien dat ze ook gevoelig was
Mond: medium: Duidt niets bijzonders aan
Lippen: vrij vlak: Kon onafhankelijk en vastberaden zijn
Neusgaten: groot, open en verfijnd: Intelligent, geïnteresseerd, enthousiast en actief. Bovenaan waren ze iets in puntjes gedraaid wat laat zien dat ze enkel echt meewerkend was wanneer degene die wat van haar vroeg eerlijk was en ze die persoon ook echt vertrouwde
Kin: rond en zacht: Meestal ongecompliceerd
Ogen: amandelvormig: Een gewillig dier dat wel een bepaalde afstand kon bewaren tot ze je echt kendet en vertrouwde. Van voren gezien waren haar ogen goed zichtbaar, dit maakte haar mooi zelfbewust
Oren: vrij recht omhoog: Energiek, zou soms heftig hebben kunnen reageren
Kruinen: 1: Meestal ongecompliceerd maar dit zegt minder over de persoonlijkheid dan een meer gecompliceerde kruin
Dit was het eerste gedeelte van de analyse van Udie. Udie was een paard met een mooie intelligentie en gevoeligheid. Door deze intelligentie had ze behoefte aan afwisseling en hiermee bedoel ik afwisseling zowel in haar dagelijkse leven als in de dingen die er met haar gedaan werden. Hierin kon je haar gemakkelijk voorzien door haar veel vrij te laten bewegen en dan het liefst met soortgenoten. Het leven in een kudde dus eigenlijk omdat dit haar zowel geestelijk als lichamelijk goed stimuleerde om bezig te zijn en dat maakte haar gezond en gelukkig. Meestal staan onze paarden in de winterperiode echter veel meer binnen en ik ben dan ook benieuwd hoe Udie gehouden werd. Wanneer ze wat meer op stal stond dan was het namelijk erg belangrijk dat dit een fijne plek voor haar was waar ze het gevoel had dat ze erbij hoorde maar waar ze ook voldoende rust kon krijgen. Teveel drukte in de stal zou ze minder prettig hebben gevonden en ook chagrijnige buren zouden bijvoorbeeld invloed kunnen hebben gehad op haar humeur. Zou ze echter ergens achteraf hebben gestaan waar niet veel gebeurd dan zou ze zich kapot vervelen dus een goed evenwicht was hierin belangrijk. Het was belangrijk hierin goed naar haar communicatie te luisteren omdat je daar veel waardering voor kreeg. Het is belangrijk dat ze ten tijde van de periode dat ze meer op stal stond voldoende vrij kon bewegen. Het kon prettig voor haar zijn om haar voor het werken even wat energie kwijt te laten kunnen door middel van even los bewegen. Op deze manier had ze minder last van de prikkels om haar heen en kon je het fijnste met haar samenwerken. Ook in het werken met haar was de afwisseling dus belangrijk. Het zorgde er dan voor dat ze geïnteresseerd, enthousiast en actief was en mooi open stond om nieuwe dingen te leren en lekker met je meedacht. Zou het werk te saai voor haar zijn geweest dan kon ze meer haar eigen ding gaan doen of zelfs haar eigen ideeën erop na kunnen houden. Ze kon dan wat onafhankelijker en vastberadener zijn of wat meer grenzen op gaan zoeken terwijl ze eigenlijk gewoon een meewerkend en meedenkend paard was. Dit waren dus allemaal dingen van haar om in de communicatie aan te geven dat jullie toe waren aan iets nieuws en het was belangrijk hiervoor open te staan. Je zult ook gemerkt hebben dat haar behoefte aan afwisseling in het werk groter werd naarmate ze meer op stal stond. Jij was dan echt haar vorm van vermaak en dit kon ze moeilijk ergens anders uit putten. Udie was een paard dat een goede leider nodig had. Niet omdat ze dominant was maar omdat ze graag wist waar ze aan toe was en wat ze aan iemand had. Wanneer je stabiel, eerlijk, duidelijk en consequent was, dan wist ze wat ze aan je had en dat ze op je kan bouwen en vertrouwen. Dit gaf haar zekerheid waardoor ze zo evenwichtig en stabiel mogelijk kon functioneren. Wanneer je leiderschap niet stabiel is, of te onzeker was dan kon ze meer de grenzen op gaan zoeken en kijken of ze de grenzen wat kon verleggen. Dit bedoelde ze dan niet gemeen maar het was haar communicatie naar jou toe dat ze behoefte had aan iets meer leiderschap om mooi evenwichtig te kunnen functioneren. Udie was verder een paard met de nodige gevoeligheid. Hierdoor kon ze sneller gevoelig zijn ook voor spanning, stress of druk en was het dus belangrijk dat je zelf ook zacht en gevoelig was in de omgang met haar. Op die manier stimuleerde je die eigenschappen ook bij haar en zul je zo zacht en verfijnd mogelijk met haar hebben kunnen communiceren. Zou ze het gevoel hebben gehad dat mensen haar onder druk zetten dan zou ze wat star of koppig hebben kunnen reageren en soms misschien ook wel wat heftiger maar hierin is het dus gewoon erg belangrijk geweest dat je haar goed kende en dat je aanpak precies bij haar paste. Dan zal ze, zoals ik eerder noemde, zo evenwichtig mogelijk hebben kunnen functioneren. Het was bij Udie dus goed om een mooi evenwicht te hebben tussen een consequente, duidelijke leider met goede grenzen die daarnaast de zachtheid en gevoeligheid had om haar ook in deze gevoeligheid te kunnen begeleiden! Mensen die veel te onzeker of onstabiel zouden zijn of mensen die juist te hard waren vormden geen goede combinaties met Udie. Ze had echt iemand nodig die haar begreep en die goed met haar communiceerde anders zou ze dit als druk hebben kunnen ervaren en dat vond ze dus wat minder prettig. Udie was verder een vriendelijk en gewillig dier naar de mensen die ze goed kende. Ze was nieuwsgierig maar bij dingen of mensen die ze niet gelijk vertrouwde kon ze ook wat afstand bewaren. Ze had dan behoefte aan wat bevestiging in de zin van een complimentje of iets. Daar deed ze het erg goed op. Ze koos haar mensen dus wel echt uit als het ware en hield van eerlijkheid en vertrouwen omdat ze op dergelijke mensen kon bouwen. Enkel bij dat soort mensen zal ze dus ook erg meewerkend zijn geweest en vertrouwen en eerlijkheid waren dus belangrijke sleutelwoorden in de omgang met haar. De ogen van Udie zijn van voren gezien goed zichtbaar, dit maakte haar mooi zelfbewust. Als laatste kijk ik nog naar de foto’s van haar bouw. Udie was een prachtig dier waar ik zo even niets aan kan ontdekken dat haar persoonlijkheid negatief heeft kunnen beïnvloeden Mocht je in het verleden ooit negatief gedrag tegen zijn gekomen van haar dat niet verklaarbaar was met de analyse dan was het belangrijk te kijken naar andere oorzaken die mogelijk in het hoofdstel, zadel of bit lagen omdat Udie geen paard was dat hier misbruik van maakte maar dat het altjd gelijk aan probeerde te geven wanneer er iets niet ok was. Het is verschrikkelijk dat ze zo jong deze aandoeningen al heeft gekregen en dat je afscheid van haar hebt moeten neme maar ik heb hier ontzettend veel respect voor omdat veel mensen hun die helaas met veel pijn te lang nog rond laten lopen. Ik weet zeker dat Udie je ook dankbaar is en dat ze een paardje was waarmee je een erg bijzondere band hebt gehad. Ze was, naar de mensen die eerlijk en zacht naar haar waren, een erg zacht en vriendelijk paard. Je moest haar goed begrijpen en goed in haar behoeften kunnen voorzien en dan kreeg je erg mooie dingen van haar terug. Je zult dan ook vast prachtige momenten met haar beleeft hebben.
Dit was de hele analyse van Udie. Ik hoop dat je hem mooi vind en ben benieuwd naar je reactie. Ik hoor het graag wanneer je nog vragen hebt!
Pff ik ben net gebeld door de DA. Hij had uitslag van de sectie en MRI scan. Er is LV nog een cyste gevonden en bot oplossing. In haar hals een serieuze zenuwbeknelling en een scheur in haar wervels. Ook was haar rug niet in orde. Hij vermoed dat ze vastgelegen heeft. Dat arme paard, wat moet ze een pijn gehad hebben..
whitneyvdw
Geplaatst: 16-09-11 12:34
ik wil je ontzettend veel sterkte wensen,wat had ze een lieve uitstraling,en wat erg dat je al zosnel afscheid moest nemen,ze was nog veels te jong,ik heb veel respect dat je voor haar gekozen hebt,al zal de pijn van het gemis heel erg zijn.ik wens je heel veel sterkte met het gemis van deze bijzondere dame.
Zit met een brok in mijn keel dit te lezen. Heb zelf in 2006 afscheid van mijn toenmalige paard moeten nemen, is me ook zwaar gevallen. Veel sterkte gewenst met de verwerking van dit verlies. Je hebt werkelijk een prachtige armband laten maken, kun je me laten weten waar je dit hebt laten doen, mag via PB? Ik zou dit ook willen doen met het haar wat ik nog heb van mijn paard. Bedankt alvast.