[IM] Zijn er DA'S die je paard aan huis kunnen 'schieten'?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:03

LecyTinker schreef:
Chocobroodje, hoeveel jaar is dat? Mijnmerrie is een jaar of 10 geleden "overleden". Geloof dat dat toen nog niet het geval was, want toen deed hij dat niet. Bij mn honden en katten moet ik zeggen dat dat de laatste paar jaar idd wel het geval was, eerst diepe slaap en dan dan het middel.

Ik weet het niet exact denk sinds een jaar of 7/8. Daarvoor werd het wel zeer aangeraden om te doen. Mijn klein dieren DA vertelde me dat een aantal jaar geleden.

Jolliegirl

Re: Zijn er DA'S die je paard aan huis kunnen 'schieten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:04

Het is verplicht ja... Maar lang niet alle DA's doen het. :n
Ik heb geen problemen met inslapen mits dit goed gebeurt... Evenals het schieten.. geen probleem, mits het vakkundig gebeurt.

9166schier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:09

Jolliegirl schreef:
9166schier : De slachter mag zelf schieten. Mits de dierenarts aanwezig is. :)
Tijdens hun studie leren zij niet schieten.... Niet zo secuur als een slager dat doet tenminste.
.

Dat wist ik niet, maar goed hij moet dus in ieder geval aanwezig zijn.
Mijn dierenarts heeft gewoon zijn schietmasker achter in de auto liggen, en hier op stal heeft hij een paard geschoten in het bijzijn van de slachter.
Vandaar dat ik dacht dat dit zo moest.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:10

Zo mag het ook ja :j Als de dierenarts maar kán schieten!
Schieten ziet er zo simpel uit... het lijkt zo makkelijk... Maar valt vies tegen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:10

IK vind het apart dat Jan ook aan huis schiet, want ik had een afspraak met hem, maar mijn paard wilde pertinent niet de trailer in, ik heb hem gebeld of hij misschien een andere oplossing wist.

Maar helaas niet, dus heb ik hem moeten euthaniseren terwijl ik daar eigenlijk tegen ben.

Mijn paard stond in Zeewolde dus dat is echt om de hoek van nijkerk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:11

Jan schiet niet per defenitie aan huis...
Maar in sommige gevallen zal er een uitzondering zijn, zoals noodslachting.
Ik zal het nog eens navragen volgende week...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:13

Maar een paard kan ook gewoon tegen de narcose vechten hoor. Ik heb laatst nog een uitleg gehad over verschillende verdovings en kalmerings middelen van de Da maar als een paard al gestressed is kan het zo zijn dat hij ook gewoon tegen de narcose vecht en er zelfs door komt. Wat bij een echte noodslachting dus ook nog best eens kan.

Ze moeten iig wel verbloeden omdat ze met de pin alleen hersendood zijn, tenminste dat is bij koeien wel zo. Maar het kan wel zijn dat dat voor een slachting waarbij het dier niet voor consumptie word aangeboden anders zit.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:13

Echt een noodslachting was het niet, maar ik wilde toch graag dat hij geslacht werd, maar kreeg hem echt de trailer niet op.
Vond het echt vreselijk on hem te zien vechten tegen de euthanasie, en dat terwijl ik dat juist wilde verkomen.
Heeft me veel verdriet gedaan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:15

Een paard kan idd ook door narcose gaan vechten... omdat het vaak spierverslappers krijgt waardoor het moét gaan liggen... een paard gaat nooit zomaar liggen... tenzij hij echt op is... kapot is... maar ook fitte dieren worden ingeslapen... ivm botbreuken,peesproblemen e.d..
Dan is de kans op een gevecht al groter...

Silly1972 : Ik neem even contact met je op via PB.
Vind dit echt heel naar om te horen.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:16

Ik geloof dat zomaar even afslachten omdat je het liever thuis hebt niet meer ;)
Maar een noodslacht omdat het paard been gebroken heeft mag de slager wel komen doen ;) (alleen mag hij dan niet meer opgegeten worden en dus moet hij door Rendac opgehaald worden)
Zoiets begreep ik uit onze school excursie bij Nijkerk

Ik ben zelf ook voor afschieten ;) dan is het in 1 keer klaar

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 17:18

Bedankt voor alle reacties!

Ik zit zelf te twijfelen tussen een dubbele dosis narcose middel of schieten.. Mij lijkt schieten door een goede slager aan huis nog steeds het meest humaan. Ik zal dan toch de slagers zelf moeten vragen dus! Wat er daarna met m'n paard gebeurd.. Daar ben ik nog niet over uit. Zowel slachten als verwerking in de Rendac vind ik erg.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 17:22

bo0tjeee schreef:
Waarom schieten en niet gewoon euthanaseren op locatie?

marloez schreef:
Inslapen lijkt me ook geen slim plan gezien madame zelfs met 4 gebroken benen nog door zou willen strijden, die geeft nooit op.

Zie beginpost...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:24

MIjn paard kreeg een 3 dubbele narcose en wilde nog niet liggen, dus wijs besluit. (vind ik)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 17:25

Silly1972 schreef:
MIjn paard kreeg een 3 dubbele narcose en wilde nog niet liggen, dus wijs besluit. (vind ik)

Oh jeetje. Dan is mijn voorkeur nu wel duidelijk! :oo

Ik weet zeker dat mijn paard enorm gaat vechten. Ze houdt er ook al niet van om te liggen bij (vreemde) mensen..

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:26

Nog even een vraagje:
Na het schieten klopt het hart van het paard nog omdat hij alleen hersendood is.
Stopt dit dan vanzelf of moet daar nog iets aan gebeuren?
Bij een gewone slachting zal dit door het leegbloeden gebeuren, maar hoe zit dit als er niet leeggebloed wordt?

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:26

Als je hem thuis laat schieten of bij euthanasie mag je paard volgens mij niet meer voor menselijke comsumptie,.,.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:27

danneke80 schreef:
Nog even een vraagje:
Na het schieten klopt het hart van het paard nog omdat hij alleen hersendood is.
Stopt dit dan vanzelf of moet daar nog iets aan gebeuren?
Bij een gewone slachting zal dit door het leegbloeden gebeuren, maar hoe zit dit als er niet leeggebloed wordt?

hier ben ik ook wel benieuwd door.. ik denk dat het ook stopt hoor :) anders zou je als je een kogel door je hoofd krijgt als mens ook je hart door blijven kloppen maar dit is ook niet zo volgens mij ;)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 17:28

Susyb schreef:
Als je hem thuis laat schieten of bij euthanasie mag je paard volgens mij niet meer voor menselijke comsumptie,.,.

Nou dan hoef ik de beslissing Rendac of voor menselijke consumptie dus ook niet meer te maken. :P Net zo makkelijk..

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:29

Volgens mij is het paard van m'n collega ook thuis geslacht, is al weer ene paar jaar geleden, maar ik meen me te herinneren dat het paard niet meer op kon staan door verlamming. Ze is ook een bekende van de paardenslachter hier in de buurt. Ze hebben het paard toen in de wei leeg laten bloeden. Maar weet verder geen details.

Marlouz, hoe bedoel je de verwerking van de Rendac? De verwerking voor het dierenvoer?
Mijn paard is collectief gecremeerd, dus niet verwerkt (dat was, als ik dat al gewild had, ook echt onmogelijk, met al die medicijnen in haar lichaam := )

Je kan evt ook kiezen voor crematorium, zo word het paard zo ie zo niet voor voedsel verwerkt. Maar zit een aanzienlijk kostenplaatje aan.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:31

Susyb schreef:

Bij euthanasie mag het zeker niet, de mijne is opgehaald door de Rendac en is dus gebruikt voor dierlijke consumptie of wat ze er ook verder mee doen.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:31

Na het schieten houd de ademhaling op, omdat dit gestuurd wordt door impulsen uit de hersenen. Het hart klopt nog een paar seconden door, maar dat houd ook heel heel snel op, net als bij mensen. Het is niet zo dat het hart nog uren doorklopt.
Laatst bijgewerkt door Suzann3 op 20-01-11 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 17:34

Letizia schreef:
Marlouz, hoe bedoel je de verwerking van de Rendac? De verwerking voor het dierenvoer?

Ja het feit dat ze door zo'n soort molen gaan met punten, gedverrederrie wat dieronterend. := Zag ooit een filmpje op Bokt van een koe die daar in werd vermalen, wat een afschuwelijk gezicht was dat. :x Ik ben ergens best een miep daar in.. Misschien komt het omdat ik mijn huisdieren altijd heel uitgebreid begraven heb altijd, zelfs goudvissen gingen toen ik klein was alleen de grond in compleet met grafkistje, bloemetjes en gedichtje. :=
Laatst bijgewerkt door Marloez op 20-01-11 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:34

Jolliegirl schreef:
je MAG je paard niet eens vervoeren als ie zn been gebroken heeft...

Bo0tjeee : Schieten is ook euthanasie.

Er zijn DA's die op locatie mogen schieten.
Je kunt ook gewoon de slager bellen bij je in de buurt... Soms doen die het ook wel. :)
Ik weet dat Jan uit Nijkerk ook op locatie zou kunnen schieten mits het een beetje in de buurt is.

Hier zitten wel kosten aan verbonden.
Het moet verbloed worden, en opgevangen worden.
Er moet een DA aanwezig zijn voor de voorkeuring van je paard voor het schieten.
Het dier moet hierna weggesleept worden en naar de rendac, of direct mee met de slager als je hem voor consumptie aanbied.

9166schier : De slachter mag zelf schieten. Mits de dierenarts aanwezig is. :)
Tijdens hun studie leren zij niet schieten.... Niet zo secuur als een slager dat doet tenminste.

Heb liever dat de slachter mijn paard schiet dan de DA... Anders doe ik het liever zelf.

Dierenartsen leren wel tijdens hun opleiding te schieten.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:40

Marloez schreef:
Letizia schreef:

Ja het feit dat ze door zo'n soort molen gaan met punten, gedverrederrie wat dieronterend. := Zag ooit een filmpje op Bokt van een koe die daar in werd vermalen, wat een afschuwelijk gezicht was dat. :x Ik ben ergens best een miep daar in.. Misschien komt het omdat ik mijn huisdieren altijd heel uitgebreid begraven heb altijd, zelfs goudvissen gingen toen ik klein was alleen de grond in compleet met grafkistje, bloemetjes en gedichtje. :=

Ik snap helemaal wat je bedoelt :j
Daarom ben ik blij dat Darmorah gecremeerd is, ook al was het collectief :)

Hoewel ik wel moet zeggen, maar dat is persoonlijk, toen Dar was overleden was het ook echt Dar niet meer voor mij, maar alleen maar een omhulsel, gek is dat he...

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:44

Marloez schreef:
Susyb schreef:

Nou dan hoef ik de beslissing Rendac of voor menselijke consumptie dus ook niet meer te maken. :P Net zo makkelijk..

Bij een asiel bij ons in de buurt kan je je paard ook laten cremeren, wel duur maar als je een bijzondere band hebt gehad met je paard lijkt het me wel super gaaf om nog te hebben. Je zou die as dan ook in een ketting ofzo kunnen doen..