[IM] ervaringen met cremeren/crematoria gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Re: ervaringen met cremeren/crematoria gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:07

Het paard van een vriend was ook gecremeerd (in Roermond) maar ik vond het 't geld niet waard.
Paard lag "opgebaard" op een stalen platte wagen met het hoofd op een fleecedeken.Gewoon in de "garage" waar alle dieren met de auto naar binnen worden gereden.
Het was alles behalve mooi aangekleed voor de eigenaar,geen bloemetje,geen schermpje geen privasie!

Verder was het paard ook héél anders om te zien (logisch) het was een graatmager beestje van 38jaar maar doordat ie zo was opgezwollen lag er gewoon een ander paard.(zo zag het uit)
Het heeft de man uiteindelijk 1500 euro gekost,en ik vond het echt niet waard.

Toen de uitstrooiing was kwam de man van het crematorium met zn busje naar een stukje bos gereden en daar had ie 2 kleine tonnetjes bij zich.1 van het paard en 1 van een shetlandertje waarvan de eigenaren er niet bij wouden zijn.
Het eerste wat ik dacht was: jaja en dat is geloofwaardig??????

Nee voor mij was het niet waard,wat ik wel wil doen is als mn beestje ooit sterft dan laat ik haar ophalen met een trailer.Die grote stinkwagen met die grijper,brrrrr nee bedankt dat hoef ik niet te zien!

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:08

moniquebosch schreef:
Vienna2007 schreef:
Houd er wel rekening mee, dat veel crematoria je paard eerst in stukken moeten zagen, omdat het paard anders niet in de oven past!

Dit moet volgens mij oa bij die uit Rotterdam.
Of het moet inmiddels veranderd zijn.

is nog steeds zo hoor.

bij mij ging ze er in z'n geheel in, miss omdat het paste (had een e-pony)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:28

Ik zou ook voor Westerveld gaan; prachtige locatie en je wordt goed begeleid door de mensen.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:57

Bij Westerhout kunnen alle paarden er in zijn geheel in, ook de grootste shires! :) Prettig idee dus.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:14

Ik heb nog geen ervaring met paarden laten cremeren (gelukkig!) maar wel al onze honden zijn gecremeerd bij de Breborgh.
Wij zijn hier heel tevreden over. Je krijgt op alle mogelijke vlakken de keuze. Je mag de hond (of het paard dan) zelf brengen of laten brengen, de volgende dag al cremeren of een of twee dagen later om zo nog een dag te hebben om afscheid te nemen, je krijgt een kaartje mee met de exacte datum en tijdstip van crematie. Je kan kiezen voor uitstrooien, een urn uit hun grote collectie of er één laten bestellen. De mensen aldaar gaan heel respectvol met ons en met het dier in kwestie om en je krijgt bovendien overal de tijd en ruimte voor. Dikke pluim voor de mensen aldaar al hoop ik ze de aankomende tijd nog niet snel weer te zien.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:34

Hallo,

Het crematorium in Beverwijk (Westerhout) is het eerste en tot nu toe enige bedrijf waar paarden in zijn geheel gecremeerd kunnen worden. Een prachtig complex met een goede omgang met mens en dier. Kijk voor een informatieve korte film naar:
http://www.youtube.com/watch?v=ghQasvKMDpI
(LET OP: Beelden van een dood paard, dat in een oven gereden wordt, en gecremeerd wordt.)

In overige crematoria verbranden ze de paarden in stukken (kettingzaag), omdat de grootte van de oven een paard in zijn geheel niet aan kan.

Wat betreft het juiste as: bij huisdierencrematoria leggen ze een aantal dieren in een oven. De 'vloer' is afgebakend met loden strips. Zo weet men ongeveer waar met moet as moet scheppen. Je krijgt een deel van je dier mee, maar er zitten ook asresten van andere dieren bij. Wil je echt alleen jouw dier? Dan zul je een hele oven moeten 'betalen'. Prive-verbranding als het ware.
Hoe dit bij paarden gaat weet ik niet. Denk dat een paard in stukken, in zn eentje in de oven moet.

Vergeet niet dat er enorm veel as overblijft en dit niet in een nette urn past! Je zult een deel achterlaten.

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:09

En in numansdorp gaan ze ook in zij geheel erin.
En is de meest nieuwste oven in Nederland.
Ik zou van de week eens foto's plaatsen van de oven,die afgelopen week is gebracht en waar ze al 1week mee bezig zijn om hetbte plaatsen.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:13

niks gezegd..
Laatst bijgewerkt door Zwerfkei op 16-11-10 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:15

Na dat dacht ik niet hoor.
Als het goed is moet de oven over een kleine 3 weken gaan draaien.
Hij staatal in zijn geheel binnen en zijn nu bezig om het aan te sluiten enzo.
Dus helaas niet medio 2011 maar december 2010 sorry

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:23

moniquebosch schreef:
Na dat dacht ik niet hoor.
Als het goed is moet de oven over een kleine 3 weken gaan draaien.
Hij staatal in zijn geheel binnen en zijn nu bezig om het aan te sluiten enzo.
Dus helaas niet medio 2011 maar december 2010 sorry

Tot hoeveel kilo/schofthoogte gaat die van jullie?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 23:26

Het word tijd dat zoiets ook in Groningen komt := het is allemaal zover weg, dat is ook wat het voor mij straks zo duur maakt! Aangezien m'n pony zo'n beetje in het noordoostelijkste puntje van de provincie groningen staat (hij staat haast met 1 voet in de Dollard :P ) Het cremeren zelf van zo'n gratenpakhuis kost niet zoveel, dat valt allemaal nog wel te overzien, maar de reis/transportkosten dat word echt een duur geintje. Hij is het allemaal dubbel en dwars waard maar dat vind ik toch wel een klein beetje erg.

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:29

Shires en Belgen kunnen er in zijn geheel in.
Van de week zal ik foto's neerzetten.
Is echt bizar die oven.
Ik ben een tijd geleden ook bij westerhout geweest en het ziet er zeker super uit daar.
Maar de oven is wel een stuk kleiner in westerhout.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:29

Ilsemarie schreef:
Het word tijd dat zoiets ook in Groningen komt := het is allemaal zover weg, dat is ook wat het voor mij straks zo duur maakt! Aangezien m'n pony zo'n beetje in het noordoostelijkste puntje van de provincie groningen staat (hij staat haast met 1 voet in de Dollard :P ) Het cremeren zelf van zo'n gratenpakhuis kost niet zoveel, dat valt allemaal nog wel te overzien, maar de reis/transportkosten dat word echt een duur geintje. Hij is het allemaal dubbel en dwars waard maar dat vind ik toch wel een klein beetje erg.

Er zijn meerdere officiele paardencrematoria op komst. Maar het goedkeuren door de gemeente is iets wat jaren kan duren. Bouwvergunningen, milieuvergunningen, etc.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:30

moniquebosch schreef:
Shires en Belgen kunnen er in zijn geheel in.
Van de week zal ik foto's neerzetten.
Is echt bizar die oven.
Ik ben een tijd geleden ook bij westerhout geweest en het ziet er zeker super uit daar.
Maar de oven is wel een stuk kleiner in westerhout.

De oven van Westerhout is door m'n oom ontwikkeld. De eerste officiele paardenverbrandingsoven.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 23:32

@zwerfkei: Nou hopelijk word dat in Groningen dan ook heel erg mooi en houd nordwind het nog een hele tijd vol haha ;)
Interessant trouwens dat je oom dat ontwikkeld heeft!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:07

Oooo, Nordwind .. maar die 'ken' ik toch nog van het FPF ??

Okee, weer on topic :o
Zijn er in (de kop van) Duitsland geen paardencremetoria?
Zal ook eens gaan zoeken ..

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:31

Mijn paard is ook in roermond gecremeerd, er mocht heel veel.
Ik heb mijn paard in de oven zien liggen, ze hadden een mooi paars kleedje onder zijn hoofd gelegd en een kaarsje er bij.
Ook werden we steeds alleen gelaten.
Wij waren even rond de 1300 euro kwijt incl: alles.
Dus de crematie , de urn die we hadden uitgezocht en we hadden ook nog en eigen tekst laten afdrukken op een plaatje daar.
Wat ik ook fijn vond is dat ze steeds gewoon zijn naam noemde.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:19

Ilsemarie schreef:

Is het geen optie om eens te kijken naar bij jullie net over de grens in Duitsland?

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:30

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 19:31

Niezel schreef:
Ilsemarie schreef:

Is het geen optie om eens te kijken naar bij jullie net over de grens in Duitsland?

Op dat idee was ik eigenlijk nog niet echt gekomen. Ik zal eens op zoek gaan, maar is dat niet heel lastig met een dood dier de grens over? :?
Ik zal het eens uitzoeken!

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:31

Dood dier de grens over heb je idd ook papieren enzo voor nodig, wat weet ik niet meer precies maar het gaat niet zomaar! In Duitsland heb je ook al een paardencrematorium

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:58

Zwerfkei schreef:
Vergeet niet dat er enorm veel as overblijft en dit niet in een nette urn past! Je zult een deel achterlaten.

Ik heb bij Westerhout een grote curverbak vol gekregen met de as (of beter gezegd botresten) van mijn veulen. Was echt alles wat er van haar was overgebleven.

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:53

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:07

De urn van Onne is wel groot, maar de as is fijn van structuur, zelfs zo fijn dat een klein beetje in een rondje ging als sierraad aan een ketting.
Als ik geen urn had besteld had het niet in een curverbak gegaan maar in een standaard urn

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:11

Zwerfkei schreef:
Hallo,

Het crematorium in Beverwijk (Westerhout) is het eerste en tot nu toe enige bedrijf waar paarden in zijn geheel gecremeerd kunnen worden. Een prachtig complex met een goede omgang met mens en dier. Kijk voor een informatieve korte film naar:
http://www.youtube.com/watch?v=ghQasvKMDpI
(LET OP: Beelden van een dood paard, dat in een oven gereden wordt, en gecremeerd wordt.)

In overige crematoria verbranden ze de paarden in stukken (kettingzaag), omdat de grootte van de oven een paard in zijn geheel niet aan kan.

Wat betreft het juiste as: bij huisdierencrematoria leggen ze een aantal dieren in een oven. De 'vloer' is afgebakend met loden strips. Zo weet men ongeveer waar met moet as moet scheppen. Je krijgt een deel van je dier mee, maar er zitten ook asresten van andere dieren bij. Wil je echt alleen jouw dier? Dan zul je een hele oven moeten 'betalen'. Prive-verbranding als het ware.
Hoe dit bij paarden gaat weet ik niet. Denk dat een paard in stukken, in zn eentje in de oven moet.

In Rotterdam is dit ook niet zo. Heb hier ook speciaal naar gevraagd!
Ons paard paste er "mooi" in, maar mijn vraag was hoe ze dat bij grotere paarden deden. Heel netjes en niet afzagen met kettingzagen oid!