[IM] Inslapen ... weidegenoot erbij laten zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:31

Van ons ouder paard is ooit een weidemaatje verongelukt. De paarden waren uitgebroken en een is toen in het lage schapendraad van de buren verstrikt geraakt en over de kop geslagen. Toen wij aankwamen waren alle andere paarden al op stal gezet. Ons paard was onrustig en stond de hele tijd te roepen. Nadat we met haar de wei in zijn gelopen waar haar dode weidemaatje nog lag en ze ongeveer een half uurtje heeft kunnen kijken en snuffelen was het goed en werd ze rustug. Ik zou altijd proberen de gelegenheid bieden om afscheid te nemen, en je paard gewoon lekker op eigen terrein laten inslapen.
Sterkte met je eventuele beslissing.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:01

Nadat wij Jesse helaas hebben moeten laten inslapen was haar vriendinnetje en weidegenootje écht heel erg onrustig: ijsberen, hinniken noem maar op. Toen hebben we haar afscheid laten nemen van Jess en nadien was ze een heel stuk rustiger. Ik zou het dus absoluut zo wéér doen dat afscheid laten nemen :j

Overigens veel sterkte met het nemen van een beslissing :(:)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:55

Mijn merrie is in oktober ingeslapen. In de wei kon niet ivm de rendac, maar op de oprit voor de wei wel. Ik heb haar in laten slapen en daarna de weidemaatjes een voor een aan het halster naar haar toe laten lopen en snuffelen. Mijn ruin is er best een behoorlijke tijd door van slag geweest.

Het nu al met zijn drieen zetten is volgens mij wel goed, ik merkte bij mijn ruin ook dat hij net wat meer het gezelschap van de andere opzocht als voorheen.

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:53

over rendac ben ik het wel met je eens.
maar dan word je paard wel op een mooiere manier bij je weggehaald dan een vrachtwagen met een grijper.
als je je paard bij de da laat inslapen gebeurd er hetzelfde als bij jou thuis.
aleen is het dan niet zo dichtbij.

rayo_de_sol

Re: Inslapen ... weidegenoot erbij laten zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:07

Heel veel succes!
ik denk dat ik het er van een afstandje laat kijken zodat
die wel weet wat er gebeurt.
als ik een paard was geweest en mijn weigenootje zou ineens weg zijn zou ik meer in paniek raken denk ik.
maar Héééél veel succes

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 00:51

Toen ik mijn bejaarde pony liet inslapen, waren zijn weidevriendinnen erbij. Die stonden op een meter of twee afstand, vastgehouden door hun eigenaren. Dit was vooral om hem gerust te stellen. De dames in kwestie leken er weinig van onder de indruk, ze hadden ook niet meer de behoefte aan hem te snuffelen oid. toen hij eenmaal overleden was.
Mijn oude paard heb ik zonder andere paarden erbij laten inslapen. Aan haar werd wel gesnuffeld toen ze niet meer onder ons was. Vooral m'n jonge pony ging haar erg op haar hoofd kroelen - iets wat bij leven niet mocht van dr.
Gisteren hebben we de pony van mijn goede vriendin in Utrecht laten inslapen, helaas dus zonder het bijzijn van andere paarden. Maar die had hij ook al twee weken niet gezien. Ik heb wel het idee nu dat mijn pony - zijn vriendje - zich af en toe afvraagt waar 'ie gebleven is.
Wat ik wilde zeggen: Ikzelf heb dus in elk geval niet de ervaring dat het traumatiserend hoeft te zijn voor de paarden die erbij zijn, integendeel. Ik wens je veel sterkte met het nemen van je beslissing.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:14

Ik denk dat de andere paarden heftiger reageren op het verdriet dat jij als baasje uitstraalt dan daadwerkelijk op het sterven van een maatje.
Natuurlijk missen ze hem of haar maar als je ze de kans geeft om afscheid te nemen geven ze het vaak makkerlijker een plekje dan wij mensen.Als kudde dier reageert een paard gewoon heel sterk op de signalen die de leider (jij) afgeeft en daar worden ze vreselijk onzeker van. Voor het paard dat je in moet laten slapen is het juist zo fijn en vertrouwd dat hij /zij op dat laatste moment nog de veiligheid van de kudde voelt. Vooral als hij/zij daar normaal altijd bij staat. Heel veel sterkte de komende tijd.

@oOoKellyoOo; Ik me heel goed voorstellen dat je andere paard flink van slag geweest is door het hele gebeuren. Er heerst op dat moment veel stress en paniek en daar reageert hij mede op. Logisch maar ik denk dat je door totaal scheiden het niet oplost. Heel veel sterkte trouwens nog met het verlies van je paardje. :(:) . Mijn andere paard is door het inslapen van "zijn" merrie ook enorm van slag geweest terwijl hij er niet bij stond op het land omdat hij op dat moment door een peesblessure box rust had.
Ik heb hem daarna wel afscheid laten nemen maar hij bleef ook een periode erg onrustig.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:48

Ook jullie bedankt voor je reacties!

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:00

Bij een kennis was er een veulen van 5 weken ziek.
Deze is toen overleden.
Daar hebben ze de merrie toen nog een halve dag bij in de box gelaten, daarna gaf ze zelf aan dat ze weer naar buiten wilde. Heeft zelfs niet meer geroepen om haar veulen. Ze heeft gewoon begrepen dat het dood was gegaan en afscheid genomen.
Was wel heel mooi om te zien dat alle veulens in het land haar opzochten daarna.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:16

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Mijn pony is ook ziek en zal niet lang meer hebben. Ik heb ook al bedacht hoe ik het het beste zou willen doen. Ik denk dat ik haar iets verderop zal laten gaan en dan dochterlief en weidemaatje afscheid laat nemen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 15:28

Als ze bij mij op stal mee willen werken, wil ik ook het liefst dat ze op eigen terrein kan gaan en dat haar vriendin later kan komen kijken en afscheid nemen. Als ik zo alle reacties hierboven lees, lijkt me dat het beste.

A.s. dinsdag komt de DA voor onderzoek van deze oude merrie, dan weet ik ook met meer zekerheid wat ik kan verwachten en hopelijk ook een beetje indicatie op wat voor termijn, al blijft dat moeilijk natuurlijk.

Ik geniet in elk geval zo veel mogelijk van haar en op haar goede dagen doe ik ook nog de dingen die ze altijd gewend was te doen, alleen dan met mate. Vandaag heeft ze na het uitgebreid poetsen even lekker 5 minuten in de stapmolen gelopen, want rustige beweging blijft goed voor haar. Verder lekker met haar aan de hand gegraasd dit weekend. Straks mag ze nog een poosje met vriendin in de paddock.

horses_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:32

Alvast heel veel sterkte.
Als ik jou was, zou ik de weidegenootjes er gewoon bij laten zijn, anders missen die later ook heel veel,en dan misschien wat minder omdat het paard er dan niet meer is.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:45

in 2002 heb ik mijn 28-jarige merrie laten inslapen , na 2 dagen ernstig ziek zijn zonder kans op herstel.
Haar dochter en tevens enige weidegnoot heeft op 10 meter afstand staan toekijken.
Na het overlijden is ze meerdere malen wezen snuffelen aan haar moeder tot ze op een gegeven moment verderop ging staan eten.
Af en toe kwam ze weer terug om nóg een keer te komen kijken en ruiken.

Omdat mijn overleden merrie uit het land gehaald moest worden voor de Rendac heb ik dochter toen verhuisd naar een ander weiland en een vriendje voor haar geregeld dat ze goed kende.
Ondanks dit is ze nog flink overstuur geweest toen ze de wei met haar moeder ging verlaten.

Dat de Rendac mijn oude merrie heeft opgehaald vond ik verder niet zo'n drama, ze was immers toch al overleden.
Dat ze daarvoor nog 2 dagen bij de weg heeft gelegen was wel heel erg. ;(

Als je kunt plannen, maak dan alsjeblieft eerst een afspraak met de Rendac voor je je paard laat inslapen.

Heel veel sterkte :(:)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:51

skessa schreef:
Dat de Rendac mijn oude merrie heeft opgehaald vond ik verder niet zo'n drama, ze was immers toch al overleden.
Dat ze daarvoor nog 2 dagen bij de weg heeft gelegen was wel heel erg. ;(

Als je kunt plannen, maak dan alsjeblieft eerst een afspraak met de Rendac voor je je paard laat inslapen.

Heel veel sterkte :(:)

Ook kun je voor weinig in de maand een 'erf-abonnement' nemen. Dan hoeft het dier niet aan de weg te worden gelegd, maar wordt het op het terrein opgehaald. Moet er wel een plek zijn waar de vrachtwagen kan keren.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:08

Je kunt ook vooraf een afspraak maken en dan je paardje de dag ervoor in de avond in laten slapen, zo is het bij ons gedaan en Sonja heeft hierdoor alleen de nacht op de oprit gelegen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:17

pandabeertje schreef:
Bij een kennis was er een veulen van 5 weken ziek.
Deze is toen overleden.
Daar hebben ze de merrie toen nog een halve dag bij in de box gelaten, daarna gaf ze zelf aan dat ze weer naar buiten wilde. Heeft zelfs niet meer geroepen om haar veulen. Ze heeft gewoon begrepen dat het dood was gegaan en afscheid genomen.
Was wel heel mooi om te zien dat alle veulens in het land haar opzochten daarna.

Dit is vaak een fijne methode :)
Ben er bij gebleven toen een merrie ingeslapen werd en vervolgens heeft het veulen nog een dag er bij geweest, na die dag kwam hij al niet meer in de buurt van de merrie..

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:20

heaven schreef:
ik heb mijn shetlander laten inslapen buiten in de voortuin van de boederij.
daar liep zij altijd samen met mijn haflinger.
haflinger heb ik er wel bijgelaten maar wel op afstand.(stond vast)
dit omdat hij heel nieuwschierig was en de da niet zijn werk kon doen met een haflinger erbij die in je jas zit te grabbelen naar snoepjes.
hij heeft wel degelijk verdriet er van gehad en ik denk dat hij het ook wel begreep dat ze er niet meer was...
hij heeft even los mogen lopen daarna bij haar .
hij heeft niet gegraast maar aleen treurloos erbij gewaakt!!
ik denk dat hij dik 15 min niet is weggeweest van haar zijde.
daarna heb ik hem op stal gezet...
ik weet aleen niet of je er bij nagedacht hebt hoe je je overleden paardje uit de weide weg haald?
dit is natuurlijk ook een emontioneel.
meestal heb je veel mannenkracht nodig of een tracktor of heftruck.
rendac haald je paard niet op uit de weide (toen)
en moet je het dier naast de weg leggen...
erg naar en daar krijg je ook geen prettig gevoel van.
ik heb alles met rendac zo geregeld dat ze maar 1 uur op het terein heeft gelegen.
ik heb de chaufeur netjes gevraagd of hij het terein wilde oprijden en haar er niet in wilde gooien!!!
rendac chaufeur deed het met een knipoog en reed netjes het terein op.
ik heb niet gegeken hoe hij haar in de vrachtwagen heeft gelegd!!dat was te emontioneel.
maar ik hoorde dat ze tegenwoordig met een speciale trailer je paardje kunnen ophalen!!
is toch een prettigere manier dan de grijper!!

hopelijk heb je hier wat aan!!
veel sterkte met een toch moeilijke beslissing!!

ik zou het ook zo gedaan hebben.

heel veel sterkte! ;)

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:31

Sientje schreef:
Ook kun je voor weinig in de maand een 'erf-abonnement' nemen. Dan hoeft het dier niet aan de weg te worden gelegd, maar wordt het op het terrein opgehaald. Moet er wel een plek zijn waar de vrachtwagen kan keren.

als je alleen een bosweitje hebt is dit helaas geen optie.:n
Ik was allang blij dat een bevriende boer haar met zijn tractor voor mij uit de wei heeft gehaald en op zijn bedrijfsplek aan de weg heeft gelegd, anders hadden we nog langer moeten wachten met ophalen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 19:22

Eerlijk gezegd maak ik me om het afvoeren van het lichaam totaal niet druk. Moet daarover gewoon afspraken maken met de staleigenaar. En zorgen dat ik er vooral niet bij ben als dat gebeurt.

Zoals iemand ook al schrijft, het paard is dan toch al overleden, het is alleen een rot gezicht, maar dat houd je toch.

Nee, hoe je het hele proces daarvoor het beste kunt aanpakken vind ik veel moeilijker en balngrijker. Dat kun je nl nooit overdoen.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:46

Als je overleden paard/pony wordt opgehaald door "rendac",gaat dat heel rustig en met respect.Ik ben daar zelf meerdere keren bij geweest.Ik moest het gewoon meemaken,dat was echt de laatst groet.Ik begrijp wel dat als er niemand bij is dat het allemaal wat sneller gaat.
p.s. bij ons lagen ze niet aan de openbare weg,maar wel waar de vrachtwagen kon komen.groetjes...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:17

ik heb aan de ene kant gelukkig de keuze niet hoeve maken.
mijn pony
mijn pony is op een nacht in het bijzijn van der vriendje gestorven. wel zou ik het stalgenootje even aan de kant zetten. mijn paard was erg van slag en heeft meerdere keren de pony gebeten en aangetikt om der wakker te krijgen en toen ze weggehaald werd raakte hij erg in paniek. dus voor je eigen veiligheid en die van de dierenarts zal ik hem even achter een draadje zetten succes ermee

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:40

Ik heb vandaag mijn liefste schat moeten laten inslapen van bijna 4 jaar oud .
er stonden nog 2 andere pony's op de weide en die hebben
toen hij erg slecht was en nog niet ingeslapen bij hem gestaan .
Ruiken , duwen , willen bijten ,..
Echt erg ..
Maar heb toen hij overleden was wel de andere pony's laten ruiken. Om zeg maar afscheid te nemen |(

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:42

elise t. schreef:
Als je overleden paard/pony wordt opgehaald door "rendac",gaat dat heel rustig en met respect.Ik ben daar zelf meerdere keren bij geweest.Ik moest het gewoon meemaken,dat was echt de laatst groet.Ik begrijp wel dat als er niemand bij is dat het allemaal wat sneller gaat.
p.s. bij ons lagen ze niet aan de openbare weg,maar wel waar de vrachtwagen kon komen.groetjes...

Rendac komt morgen ook mijn pony halen ...
heb er echt bang voor dat dat onrespectvol gaat verlopen ..
wie kent Rendac ? en hun manier van een pony weg te halen?
Gelieve reactie , maak me nogal zorgen |(

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:09

Jacky_lover: heel veel sterkte, want naar voor je.
Rendac heeft ook mijn shet opgehaald ik ben niet gaan kijken, maar was op dat moment wel in de wei.
Ze stopte ik hoorde de motor draaien en mit reed die alweer weg, was zo gepiept, het is een nare gedachten zo in zo'n vrachtwagen.
Je pony voelt het niet meer het gaat hier meer om jouw gevoel wat ik goed kan begrijpen.
Maak je geen zorgen deze mensen worden er ook op gewezen dat het ophalen netjes moet gebeuren.
Sterkte.

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:13

jesito schreef:
Jacky_lover: heel veel sterkte, want naar voor je.
Rendac heeft ook mijn shet opgehaald ik ben niet gaan kijken, maar was op dat moment wel in de wei.
Ze stopte ik hoorde de motor draaien en mit reed die alweer weg, was zo gepiept, het is een nare gedachten zo in zo'n vrachtwagen.
Je pony voelt het niet meer het gaat hier meer om jouw gevoel wat ik goed kan begrijpen.
Maak je geen zorgen deze mensen worden er ook op gewezen dat het ophalen netjes moet gebeuren.
Sterkte.

Ok dank je , ben al wat geruster .
Vandaag zijn ze hem wel al gaan verplaatsen voor morgen ,
ik zag hem daar hangen , dat beeld blijft me altijd bij :'(
maar toch , ben blij dat ik gezien heb hoe .
Maar werdt wel kwaad op de manier hoe !
Pff dat vondt ik al onrespectvol ,
Achter de voorbenen een band , de rest laten ze hangen !
Juist alsof het een lapje stof was ! , maar toch ..
heb afscheid genomen , ook al blijf ik maar wenen en wenen