[IM] Wanneer is het genoeg geweest??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Wanneer is het genoeg geweest??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:47

Weet je? Tijdens al jou goedbedoelde twijfels heeft ze misschien wel eens onnodig veel geleden.. Ach gut

Ze lijkt zichzelf niet meer en voelt zich waarschijnlijk echt ongelukkig als ze zo verandert is; wat voor leven heeft ze hier dan nog op aarde?.. Ze lijdt al wat langer, het zou echt niet te vlug zijn dan, toch?.. Ach gut

Meisje, ik vind het echt rot voor je. Bloos
Maar je paardje kan niet kiezen. Verdrietig
Als pijnstillers geen optie meer zijn voor je zou ik haar vredig laten gaan, juist, omdat je van haar houdt. Echt, je zult zien dat je dat aankunt, die keuzes en het verlies van je paard, het kwijtraken, het hoort er helaas een beetje bij. Ach gut

Sterkte!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:55

sonjim schreef:
ik ben er zelf tegen om pijnstillers te gaan voeren aangezien het ongeveer 4 maanden per jaar goed gaat en de rest niet. Pijnstillers die bij haar werken is fenylbutazon, maar dan wel minimaal 2 zakjes per dag. Dit is dan weer slecht voor lever en nieren, dus duurzaam geen oplossing.

Mijn moeder ziet haar iets vaker, maar is ook heel nuchter en vind dat het een voorrecht is dat je een dier de pijn kunt besparen. Mijn moeder heeft zelf gewrichtsklahten en weet dus hoe het voelt.

Ja, als ze die moet hebben is het inderdaad niet verstandig want het is een behoorlijk agressieve pijnbestrijding, zoals je zelf ook al zegt! En je moeder heeft ook een goed punt. Als je haar de pijn dan kan besparen, zou dat wel beter zijn.

Ik weet hoe moeilijk het is om zo'n beestje te laten gaan, zeker als ze nog helemaal helder van geest ook zijn. Ik heb het wel gezien bij een merrie bij mij op de pensionstal, die was ook lichamelijk helemaal op, maar nog wel vreselijk helder. Uiteindelijk hebben de eigenaren toen de knoop toch door gehakt en haar laten inslapen. Ik denk dat je gewoon moet doen wat je hart je ingeeft, hoe moeilijk ook. Ik wens je in elk geval heel veel sterkte met het maken van je keuze!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:03

Het is altijd vreselijk om een dier te moeten laten inslapen.
Als het met warmte beter gaat en je zet haar onder een dikke deken, gaat het dan niet beter? Dat je het een paar weken aankijkt of een deken van 200/300 grams nog uitkomst biedt?

Denk niet dat je te lang moet blijven kwakkelen, zo te horen is je pony op, hoewel ze er nog super uit ziet op de fotos!
Veel sterkte met je beslissing.

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:18

ik heb het zelfde probleem. Cella is nu 24 jaar en in maart hebben we definitief de knoop doorgehakt. We hebben ruim een jaar zitten tobben en hoop stapwerk en 2 enorme bloedvergiftigen later. hebben we helaas moeten besluiten dat het niet verder kan zo. Ze heeft inmiddels artrose in 4 benen en in de wintermaanden gaat het helemaal fout. ze wil ook haar stal niet uit dan. Ze staat sinds mei op het land te genieten van het gras en haar pensioen, maar nog een winter gaat het helaas niet worden. Het liefst wil ik haar nog langer houden maar dat zou egoistisch van me zelf zijn. Ik doe haar er in ieder geval geen plezier mee, want ze wil graag werken en met je tutten maar je ziet haar gedrag nu veranderen nu het kouder wordt. Van de week met het lekkere weer heel knuffelig etc. en de week ervoor enorm chagarijnig en zo is ze absoluut niet.
Ze blijft waarschijnlijk nog 1 week staan en dan helaas zal ze worden ingeslapen. Hoe moeilijk het ook voor mij zal zijn het is voor haar het beste.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:39

Jeetje wat sta jij voor een moeilijke keuze en ik kan er niks aan doen maar de tranen schieten mij in de ogen. Wat is nu wijsheid...Ik denk dat je het eigenlijk zelf al wel weet maar de definitieve beslissing nog moet maken. Wat hiervoor ook al meerdere keren werd genoemd, dikke dekens, warm strobed etc. zou ik ook zeggen, maarja als dat niet meer toereikend is... Mijn kwpn-er van 18 is nu nog redelijk gezond maar ik weet dat ik over enige tijd ook voor die moeilijke keuze zal komen te staan en ik moet er niet aan denken. Ze is trouwens op de foto 's nog steeds een mooi paardje om te zien! Maar ja de winter staat weer voor de deur. Ik kan niks anders dan je heel veel sterkte en wijsheid toe te wensen Ach gut Ach gut Ach gut

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 13:02

Rebel, je beschrijft precies mijn ervaringen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:13

tja, soms heb je geen keuze.
hoe lang kun je pijnstillers geven zonder dat ze hier direct schade van heeft?
gedrag zegt heel veel over hoe een dier zich voelt, als ze zichzelf niet is wil dat idd veel zeggen.
een dier met pijn laten leven is niet heel eerlijk.
"gelukkig" kunnen wij mensen, een beslissing nemen voor een dier.
Ik besef ook dat ook ik een keer voor deze kom te staan. ik denk dat ik, net als jij, meer mensen er naar laat kijken, bv 2 verschillende dierenartsen en eventueel een homeopaat, maar als blijkt dat ze alleen met pijn verder kan, dan denk ik dat ik die keuze wel durf te maken, hoe zuur ook!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 13:20

ik heb altijd heel hard geroepen dat ik het wel zou zien als ze op is en dat ik ook wel die beslissing kan maken, echter nu het zover is, twijfel ik.

Van de ene kant wil ik haar meer pijn besparen en denk ik, beter nu dan midden in de winter omdat het echt niet meer gaat. Maar net vandaag en gisteren had ze een wat betere dag, doordat het lekker weer is en dan denk ik volgens mij heb je op die dagen wel nog lol in het leven, maar wanneer doe je het goed, dat maakt het zo moeilijk.

Ik weet rationeel ook wel wat het beste is, maar gevoelsmatig, voelt dat alsof ik niet om haar geef en alsof ik haar afdank.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:28

Dit soort keuzes wil geen een dierenliefhebber maken, maar soms kom je er gewoon niet onderuit, hoe graag je het ook zo willen!
Waarschijnlijk weet je hart al heel goed wat de juiste beslissing is... maar je gevoel spreekt je tegen...
Citaat:
Ik weet rationeel ook wel wat het beste is, maar gevoelsmatig, voelt dat alsof ik niet om haar geef en alsof ik haar afdank.

Zo zal zij het waarschijnlijk niet zien...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:29

CarinaR schreef:
Dit soort keuzes wil geen een dierenliefhebber maken

Maar vaak ben je juist een dierenliefhebber als je de keus wél maakt Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:32

BrittKitt schreef:
CarinaR schreef:

DAt vind ik ook. Soms doet dat enorm veel pijn voor jezelf maar zul je je minder rot voelen als je achteraf denkt:"Sh*t, had ik haar maar eerder verlost uit haar lijden." Ach gut Verdrietig

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 13:37

Nee detour dan voel ik me zeker niet beter. Op de wei is er ook nog maar een die alles mag en dat is het veulen, de rest jaagt ze aan de kant.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:40

Ach gossie, ze klinkt nog wel wakker he? Alsof ze nog wel de boel wil regelen, mentaal..Zucht. Ach gut

Als een dier zelfmoord zou plegen,. wat zou het dan doen in zo'n situatie?...Konden ze maar praten.. Bloos

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:40

BrittKitt schreef:
CarinaR schreef:

klopt zeker, maar desalniettemin is t geen leuke keuze!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 13:42

Juist de keuze die ja als dierenliefhebber moet maken, maar willen is een ander verhaal.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:45

Jee ik zit eigenlijk in précies in dezelfde situatie. Het is zo ontzettend moeilijk om het besluit te nemen. Deze week komt er bij mij nog even een DA kijken. Ik wens je heel veel sterkte toe! Ik dacht dat het allemaal wel mee zou vallen maar nu ik voor de beslissing sta valt het me echt heel zwaar, zwaarder dan ik gedacht had. Maar goed; daar help ik jou niet mee... sterkte Ach gut

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:59

Tja het leven kan soms moeilijke keuzes met zich mee brengen, zolang je keuze in het belang van je beste maatje is is die denk ik de beste keuze.

Ik heb afgelopen mei ook voor die beslissing gestaan ik heb mijn merrie gesmeekt om zelf de keuze te maken maar ze deed het niet. het was aan mij en mijn zus. De keuze die we gemaakt hebben was voor ons zwaar k*t maar voor haar niet.
20 jaar zijn en bijna dagelijks koliek aanvallen zware en minder zware het er door komen ging steeds moeilijker, bij het opvoelen zaten er geregeld hele harde stukken ontlasting die ze er niet uit kreeg. Liters olie hebben we haar moeten geven. plots ging het mesten niet meer soms 2 dagen niet gemest, weer olie door haar voer dan ging het weer een aantal dagen. Ook kreeg ze melanomen onder haar staartwortel en rare gezwellen ik haar hals en buik. Ze werd nukkig zonderde zich af van de 2 andere paarden. Ze mocht toen nog een paar dagen op de volle wei lopen (om het goed te maken....??)Daarna hebben we haar uit haar lijden verlost onze d.a vond dat we haar niet meer ellende mochten laten doorstaan. Het zou steeds erger worden.

Meer afzien had ze niet verdient 16 jaar stond ze voor ons klaar, dagelijks liet ze ons genieten van ons rij uurtje. Op 10 jarige leeftijd heeft ze ons een prachtige dochter geschonken in haar leeft ze voort. Nu moesten wij er voor haar zijn ik heb haar toen we ze kregen van onze ouders belooft dat ze nooit naar een ander baasje zou gaan en aan die belofte heb ik me gehouden toen het rijden met haar niet meer ging mocht ze op de wei van haar pensioen genieten. 1 dag voor haar 20 ste verjaardag hebben we haar laten gaan voor haar de beste keuze.

Anja

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:12

pfff als ik lees op welke leeftijden er al problemen zijn en al besloten moet worden voor onze vriendjes dan krijg ik al een brok in mijn keel.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 16:39

Sonja was 13 toen geconstateerd is dat ze artrose heeft, inmiddels is dit verder uitgebreid, naar 4 benen en de rug. Regelmatig gaat dit gepaart met ontstekingen en in sommige gewrichten is de artrose van buitenaf voelbaar (verbening).

Al met al weet ik al 7 jaar dat deze dag gaat komen en zo als ik er nu in sta, zal er nu een defenitief besluit gaan vallen, helaas.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:53

Bij mij duurt het nu inmiddels ook al zo'n 5 à 6 jaar.. Pff moeilijk he! Weet je al wat de doorslag gaat geven?

Lianne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:59

Tja.. moeilijk!
Ik bedoel, als ze pijn heeft dan zou ik haar uithaar lijden verlossen
maar als het gewoon gedragsproblemen zouden zijn, zou ik er misschien wel een dierenarts bij halen.
Die weet meestal ook wel of ze pijn heeft of niet.
Succes!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 20:13

Ik heb net een reading van haar binnen gekregen, enerzijds wordt mijn vermoeden bevestigd, zo barst van de pijn op haar slechte dagen, maar de wisselingen die ik zie zijn ook echt, op goede dagen kan ze de wereld aan. Het advies was probeer het toch nog even met een deken, of ze dan beter loopt en minder nukkig is. Daarnaast de opmerking dat het een mentaal erg sterk paard is.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:18

zoals ik als buitenstaander het lees denk ik echt: laat t beestje asjeblieft gaan!
Ze is zichzelf niet, doet lelijk, kan niet langer dan 15min stappen... Als dit paardje voor zichzelf zou moeten zorgen zou ze allang opgegeten zijn (hoe hard het zo ook klinkt)
Ik begrijp je twijfels hoor, maar als ik het zo lees is dit niet paard waardig meer. Als ze eigenlijk in de wei ook niet meer pijnvrij is...
Ja, natuurlijk is het godse moeilijk voor jou en is dit een hele zware keus om te maken.. Maar ik zou haar niet meer de ellende van de koude winter aan doen denk ik..

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:19

Dat was mijn paard ook, een keiharde voor zichzelf...
Die had een mega dik been, waar het lymfevocht uitliep. De dierenarts verwonderde zich dat hij geen pas kreupel liep.
Als ik met hem in de bak aan het spelen was, rende en bokte hij als een 3 jarige, maar ik zag aan z'n ogen dat hij er wel degelijk last van had...
Ik vond het verschrikkelijk om die beslissing te maken, maar toen ik dat eenmaal gedaan had, voelde het als een opluchting. Hij heeft nu geen pijn meer.
Missen doe ik hem nog iedere dag...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 20:21

Ik zou dit als buitenstaander ook roepen, direct. Maar op haar goede dagen is ze vrolijk, alleen zijn deze in de minderheid de laatste tijd. In de wei stapt ze wel de hele dag, alleen het gecontroleert in een tempo mee stappen dat trekt ze niet meer.

Je hebt wel gelijk dat de wolven haar al lang opgegeten zouden hebben in het wild.