[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nicky

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:20

Goed gezegd, Wanderers!

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:32

als ze nog leven na de kogel,begrijp ik niet dat er dagelijks miljoenen dieren zo geslacht mogen worden.
mijn paard viel gelukkig dood neer na de kogel,is hij dan een uitzondering geweest?
lijkt me niet he?!

india

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:14

op een dag moet ik deze keuze ook maken, mijn paard is zo bang voor de veearts dat ik haar zelf ent voor haar influenza!
dus lijkt mij een spuitje door de DA geen goede keuze,(straks moet ik dat zelf doen!
maar het moment van kiezen, wat is er aan de hand ,waarom moet ze dan inslapen, zal de keuze uiteindelijk wel bepalen denk ik,
eigenlijk hoop ik dat ze op een dag gewoon natuurlijk gestorven zal zijn in haar slaap of zo want gelukkig komt dat ook nog wel eens voor!

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:32

Ik heb hier serieus over na moeten denken want een maand geleden leek het er nog op dat ik hem misschien moest laten inslapen..
het idee dat hij dan dagen moest wachten tot hij opgehaald zou worden vond ik vreselijk dus dat vond ik geen optie, slager tja gooi er medicijnen in en hij mag niet meer opgegeten worden:)
toch heb ik er allebei niet voor gekozen;)
als hij doodgaat gaat hij zelf of krijgt hij een spuitje maar word erna gecremeerd dus geen gekke dingen

SjilliejJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:54

het woord slager schrikt me idd ook af maar volgens mij schrikt het me voornamenlijk af omdat ik niet weet hoe het eraan toe gaat en hoe mijn paarden erop zouden reageren
mocht iemand een interessante site hierover hebben dan mag je me altijd pb'en
anderzijds is mijn pony vorig jaar in april ingeslapen en dat was voor ons beiden geen pretje
hij verzette zich hevig en is tot bij mij gewandelt met zijn laatste spiertrekken en viel in mijn armen dood neer.
het was eenderzijds fijn dat ie nog naar me kwam, anderzijds zijn we een jaar verder en heb der nog steeds nachtmerrie's, schuldgevoel en andere gevoelens bij.
Volgens mij hangt alles gewoon samen met de situatie
slager of spuitje zal een eeuwenlange discussie zijn als je het mij vraagt

piaelfje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:54

aerdenhout1 schreef:
Ik heb in de loop der jaren deze beslissing al meerdere keren moeten nemen en het is allebei klo...e.
Het ligt vind ik ook een beetje aan de situatie waarin het paard zich bevind als het moet worden (rot woord )afgemaakt.
Als zo'n dier hele erge koliek heeft b.v, of hij kan niet meer in de benen komen,een gebroken been, dan ga je hem niet nog eens op transport zetten en kies je voor inslapen. Naar de slager, en afschieten, is als het meteen gebeurd en je paard staat daar niet nog een halve dag ,wel sneller.Ik vind bij naar de slager brengen wel dat er altijd iemand mee moet zodat je zeker weet dat het meteen gebeurd. En geloof me inslapen kan ook heel naar zijn!!! Bij de laatste pony ging het ook niet helemaal zoals het moest!

Mijn pony was verlamd.......hij is ingeslapen..ging nie helemaal perfect...
Later werd hij opgehaald en zo op zn kop in een vuilnis bak gekieperd door zon man.....dat was echt heel erg....die man haat ik

Mooneye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 04:17

Ik heb mijn merrie vanmiddag in laten slapen. Verdoving ging goed, maar dat heeft ze al vaker gehad, toen ze de prik kreeg waarvan ze zou gaan liggen, was ze weer klaarwakker en ging ze in verzet. Ik kon daar niet naar kijken en heb me omgedraaid (zat even later wel naast haar hoor), maar ik heb wel die bange blik in haar ogen gezien...De fatale prik ging heel snel gelukkig. Luna was 10 en afgezien van zware artrose in haar linkervoorknie gezond. Dat was bij haar wrsl de reden van het verzetten. Ik heb haar in laten slapen na 2,5 jaar dokteren omdat ze steeds slechter werd en niet meer lekker door het land kon scheuren, wat ze eerst altijd wel deed, kreupel en wel. Wat ik een volgende keer zou doen, zou een schietmasker in het weiland mogen? Dat lijkt me na deze ervaring sneller en daardoor minder erg voor het paard. Afvoeren door Rendac heb ik geen probleem mee.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:59

Even een tip. Mijn pony hebben we in de buurt bij een boer laten inslapen. Dan hoef je niet tegen je dode paard onder een zeil aan te kijken en hoef je niet zien hoe hij word opgehaald maar kun je er wel bij zijn als hij wordt afgemaakt.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:05

Sterkte mooneye

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 13:04

ja sterkte zeg!

Chaneltjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:44

Ik zou daar niet eens over na hoeven te denken ..
Ik zou mijn paard nooit naar een slager kunnen brengen, het idee dat iemand dat het paard waar ik zo van gehouden gewoon op eet zonder pardon
Dus voor mij word de keus :
In slapen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:47

Chaneltjje schreef:
Ik zou daar niet eens over na hoeven te denken ..
Ik zou mijn paard nooit naar een slager kunnen brengen, het idee dat iemand dat het paard waar ik zo van gehouden gewoon op eet zonder pardon
Dus voor mij word de keus :
In slapen.

dan heb je niet goed opgelet of gelezen
je hoeft je paard niet op te laten eten

achter in je paspoort moet je zelf invullen wat je wilt,of je jouw paard voor consumptie of niet wilt laten slachten

dood is dood,wij denken er teveel over na maar het paard merkt er niets meer van

Chaneltjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:50

Ik wist niet dat je een keuze had ..
Sorry ..
en misschien denken mensen er inderdaad wel te veel over na, maar het is/was toch je paard

Wanderers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:03

Heel veel sterkte, Mooneye.
(off topic, maar vind dat dat in deze moet kunnen)

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:12

Mooneye: heel veel sterkte!!

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:32

Cayenne schreef:
Ik ben er bij geweest toen mijn paard werd ingeslapen, sterker nog. De dierenarts had liever niet dat ik hem vast zou blijven houden, dit omdat een paard nog wel eens de verkeerde kant op valt, maar ik heb hem toch vastgehouden en hij is in mijn armen gestorven. Ik heb mezelf altijd voorgehouden dat ik er voor hem zou zijn tot het allerlaatste moment ons zou scheiden, en dat heb ik waargemaakt vindt het ook heel normaal!

Ik ook. Heb wel heel hard gebruld op het moment dat hij neerging. En ik heb er nog tijdje last van gehad dat ik er over droomde. Maar als ik de volgende keer weer voor zoiets zou staan zou ik er weer bij blijven tot het einde.

Mooneye: sterkte!!

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:48

Mooneye sterkte!

't paard waar ik op rijd is niet mijn eigen paardje.
Maar de eigenaar moet er niet aan denken om ze naar de slager te doen. Die worden dus ingeslapen. En ze wil er ook niet bij zijn als ze worden opgehaald zei ze tegen me. Kan ik me goed voorstellen, ze heeft één nu 16 jaar en de ander nu 11 jaar..
Zelf zou ik er ook niet bij kunnen zijn als een paard (maakt ook niet uit of ik hem ken) zal worden mee genomen...

Wanderers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:25

Mikkiej schreef:
Zelf zou ik er ook niet bij kunnen zijn als een paard (maakt ook niet uit of ik hem ken) zal worden mee genomen...

Hoeft ook, gelukkig!!, niet. Als Rendac bij ons moet komen ben ik ver, heeeel ver weg. Is uberhaupt niet nodig dat er iemand bij is, mits Rendac natuurlijk kan doen wat ze moeten doen.

Wanderers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:03

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:25

als een paard word gedood met een schiermasker, hoeft het paard dan wel niet meteen dood te zijn , maar wel hersendood...dus het dier maakt niet meer mee..

net als kippen als een kip geslacht word,klopt het hart daarna ook nog door en bewegen de spieren nog een tijdje...maar dan voelt het besst ook niets meer en weet ook niet wat dr nog gebeurt, dat kan niet

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 23:31

Wanderers schreef:
Voor diegene die denken dat het schietmasker dood: zie bv. op www.animalfreedom.org/paginas/opinie/offerfeest.html
Waarschuwing!: ik geloof ook dat er foto's bij staan.

Ik kan er niks over uit halen wat betreft het schiet masker, als ik dat aan klink gaat het over runderen voorafgaand aan het abattoir, maar niks over het schietmasker zelf.
Offerfeest word geen schiet masker gebruikt, maar word de strot van het schaap door gesneden (wel echt een rot foto ) dat is wel wat anders.

Mooneye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 01:13

Bedankt voor jullie medeleven.

Klein stukje off topic: Luna is vanmorgen rond 11.00 uur opgehaald door Rendac. Ze hebben ook de bloemetjes meegenomen. Vanavond m'n stal leeggehaald, raar hoor, maar ik werd er niet verdrietig van, het is goed zo, mijn meis heeft geen pijn meer. Alleen het idee dat ik haar nooit meer aan kan raken of zien doet wel erg pijn.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 07:59

Ik heb het in een jaar tijd allebij meegemaakt. Mijn 1 e paard liet ik inslapen,dat vond ik toen wel een rotgezicht,dat omvallen en langzaam wegraken. !5 maart dit jaar is mijn andere paard naar de slacht gegaan,daar was ik zelf niet bij. Gisteren heb ik een paard voor een vriendin naar de salcht gebracht,en dit vond ik gewoon vreselijk. Ik kwam terug nadat ze die pin door der hoofd had gehad,,mocht haar niet meer aaien,en zag alle andere paarden aan de haak hangen en bloeden. Toen dacht ik bij mezelf als eer weer een volgende keer komt weet ik eht gewoon niet. Buiten bij die slager lagen allemaal vellen van beesten in een mand,nou zal dit wel per slager verschillen,maar je kan mij niet wijsmaken dat ze niks gemerkt heeft.

sappho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:57

nou ik wist het wel zodra mijn oude knollies het opgeven laat ik ze inslapen ... dan maar vernietigen onze dierenarts is erg begaan en komt vaak genoeg zomaar even bij "zijn vriendinnen" kijken ... ben dus niet echt bang dat, dat mis zal gaan ... het woord slager draait mijn maag al van om... voor mijn paardjes dus gewoon een spuitje!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:21

sterkte mooneye.

Overigens hebben wij een paard dat we al 26 jaar hebben, en ook voor hem kies ik (als hij dan tenminste nog de trailerrit aankan) voor de slager. Maar ik hoop eigenlijk dat ik hem ooit gewoon in de wei vind.