[IM] Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:17

pluklief schreef:
Maaike, hopelijk komt het goed met je paard Ach gut

Ik merk echt nu aan mezelf dat ik bijna ga knappen, alles te lang opgekropt niemand heeft gezien hoeveel verdriet Saartje's en Annebel's dood me eigenlijk deed maar ik kan dat niet langer volhouden. Telkens barst ik bijna in huilen uit, ooh ik mis der zo Verdrietig mijn kleine shetlandertjes Huilen

Ach gut Laat het er gewoon eens uitkomen meis.. dan weet je omgeving ook wat er in jou koppie omgaat. Ach gut

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:18

Claudia__ schreef:
Ik heb het er de laatste tijd ook weer moeilijker mee.
Laatst zat ik op de fiets en opeens moest ik zo aan Sharon denken, over hoe ze hinnikte enzo en toen kwamen de tranen.

Vandaag is de poes bij ons op stal overleden... Ik vind het zo erg... Huilen
Het was niet mijn kat, maar het was zo'n lief beestje.
Ze had een polyp op haar oog en die moesten ze verwijderen, ze is niet uit de narcose gekomen.
Nou blijkt dus dat ze haar op een warme plek hadden moeten leggen, maar de staleigenaar heeft haar in het hooi gelegd...
Het ergste is nog dat ik niet 100% zeker weet of ze wel echt dood was, daar moet je toch niet aan denken?
Het arme beestje was nog geen 6 maanden oud.....

Een paar maanden terug hadden we nog 4 kittens en nu geen 1 meer.
2 hebben een heel goed tehuis, eentje is sinds vorige week weg en nu deze..

Het zijn echt dat soort momenten dat je je ook realiseert hoeveel ik Sharon ook mis.

He Bah, dat is ook naar.
Beetje nalatigheid van de staleigenaar. en de Veearts! want die horen zo'n diertje te houden tot ze wakker zijn

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:24

ceesje schreef:
Doortje wat moeilijk dat iemand anders zo n bekangrijke beslissing genomen heeft , met name moeilijk omdat je dan woede en verdriet tegelijk zo heftig hebt.

Ook omdat hij helemaal nog niet dood hoefde! Boos!
Als ze hem anders was gaan rijden en niet zo eigenwijs was geweest, was hij nu nog in leven! Huilen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:27

Dat is altijd achteraf praten.
Even een vraag.. hoe kwam het dat jij dit niet kon tegenhouden? Je bent volwassen,het paardje was van jou?

-edit- dit klinkt wss hard, niet zo bedoeld?

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:53

Snackie schreef:
Even een vraag.. hoe kwam het dat jij dit niet kon tegenhouden? Je bent volwassen,het paardje was van jou?

Mijn verhaal staat op blz 84 van dit topic............. Bloos

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:57

Doortje toch moet je hoe moeilijk ook , je aanzetten tot de gedachte dat het paard nu beter af is.(wat het medium je verteld heeft) en denk dat dat het moeilijkste is , dan kom je bij je eigen verdriet , en verzeild niet in de boosheid naar een ander , daarmee denk ik dat je jezelf tekort doet, omdat jejezelf daarmee toestaat in een cirkel rondjes te blijven lopen en maar boos te zijn,ik snap dat je boos bent, hij hoefde niet dood .......Hij is wel dood. Ach gut

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:08

Voor alle mensen die het moeilijk hebben op het moment: Heel veel sterkte! Ach gut
Probeer je te bedenken wat de reden was waarom je dier is gaan hemelen en hou dat vast...
Dat geeft je nl een stuk helderheid, misschien zelfs rust waardoor de verleiding om zo diep in te storten wat minder groot is. Knipoog
En hier bij doel ik vooral op de dieren die natuurlijk zijn ingeslapen vanwege pijn of andere leed...
Hoe naar ook- als je voor een dier kiest voor het leven zal je het ooit aan de dood moeten afstaan. Bloos

Ik ben net 5 dagen naar Ierland geweest, heb heerlijk kunnen praten met mijn exbaas, renpaardentrainer Colman over Muts (Readers Choice) wat mij heel goed gedaan heeft! Ik was op "haar" bodem, "haar" land, haar roots.. Haar staart heb ik daar begraven en ze was zo dichtbij me zonder dat het pijn deed. Ook is mijn website aan haar opgedragen en dat doet me ook goed! Pling
Het is bijna drie jaar geleden gebeurd en manlief zegt wel eens:"Sinds zij weg is is een stukje van je ziel gestorven, met haar mee".. En dat geloof ik ook, dat voel ik zo, maar ze is toch bij me! Knipoog

Iedereen sterkte, probeer een manier te vinden om je dier in ere te gedenken, dat kan zo helend werken..

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:16

ceesje schreef:
Doortje toch moet je hoe moeilijk ook , je aanzetten tot de gedachte dat het paard nu beter af is.(wat het medium je verteld heeft) en denk dat dat het moeilijkste is , dan kom je bij je eigen verdriet , en verzeild niet in de boosheid naar een ander , daarmee denk ik dat je jezelf tekort doet, omdat jejezelf daarmee toestaat in een cirkel rondjes te blijven lopen en maar boos te zijn,ik snap dat je boos bent, hij hoefde niet dood .......Hij is wel dood. Ach gut

Als je mijn verhaal goed gelezen hebt, vooral het laatste stuk, dan begrijp je dat ik "bovenstaande" ook niet meer doe! Tong uitsteken
Maar mijn verhaal is tenslotte ook niet ALLEEN de dood van mijn paard............ik ben ook mijn dochters kwijt, en daardoor nog van alles meer..................

Gelukkig woon ik nu in Groningen, heb een lieve vriend, mensen om me heen die me helpen, en heb zelf vertrouwen in mijn toekomst............maar wat blijft is het gemis....................het had niet zo hoeven gaan, en ik mis hem..........daar ging dit topic toch ook over????????????????? Bloos Bloos Bloos

En mocht je het nog niet goed begrjpen, lees dan mijn andere berichten allemaal maar eens............. Haha!
(Zie profiel)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:25

Doortje; kan me voorstellen dat de "verzekeringsverhalen" jou niet helpen. Simpelweg omdat het buiten jouw wil en keuze om is gebeurd.
Je mist je paard en baalt dat het zo is gelopen, veel sterkte Ach gut

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:43

Dootje, het is echt rot voor je wat er is gebeurd, maar..

Ik krijg de indruk dat je ahw in een slachtofferrol kruipt (las net je profiel) en dan blijf je in een soort zelfmeelij zwelgen waar je ook niet mee verder komt...
Dan DOE je nl niks concreets er aan om het een plek te geven, het te verwerken maar dan blijf je ahw mokken..
Dit klinkt hard, maar het is goed bedoeld als wakker schudder.

Sterkte en doe er iets mee!

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:54

@ detour: je hebt ook gelijk hoor, als ik me bedenk hoeveel pijn mijn merrie had... maar ergens blijf ik er in hangen, en wil ik reading na reading aanvragen / aanhoren om zo toch een beetje "in contact" met haar te blijven, van het weekend realiseerde ik me dat ik hier mee moet stoppen en het moet gaan verwerken, een plekje geven in mn leven en me moet gaan richten op Dakota, haar kind, haar vlees en bloed, hij die mij zo hard nodig heeft en ik nog steeds met zijn moeder bezig ben, hij voelt dat ook, mijn verdriet...
Ben voor me zelf een manier aan het zoeken om ECHT afscheid van Vinga te nemen, uiteraard zal ik haar altijd blijven missen en altijd aan haar denken maar ik wil aan haar denken op een vrolijke manier, aan de leuke dingen die we gehad hebben...

Maar dat is niet makkelijk om haar "los" te laten... Verdrietig

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:58

Dreeke; goed van je, ik denk ook dat het je helpt als je dat stuk "loslaat". Vergeten doe je Vinga nooit en Vinga zal altijd weten hoeveel ze voor jou heeft betekend en nog steeds doet. Vinga heeft een ereplek bij jou en jij gaat genieten van haar mooie zoon.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:03

Christine: heel veel sterkte Ach gut
Zo'n plotseling verlies is ook absoluut niet makkelijk! Neem de tijd en huil zoveel als je wilt.

Dreeke: loslaten is idd niet makkelijk.... Ach gut

detour: mooi dat je daar naartoe bent gegaan Lachen Een prachtige manier om je paard te kunnen herdenken!

Claudia: elk verlies is moeilijk. En als je nog zoveel verdriet heb om je paard, en er dan een ander dier komt te overlijden, grijpt je dat heel erg aan! Rustig aan, meis Ach gut

Ik mis mijn paard ook heel erg... Verdrietig Morgen is het 'alweer' 6 weken geleden...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:11

Dreeke schreef:
@ detour: je hebt ook gelijk hoor, als ik me bedenk hoeveel pijn mijn merrie had... maar ergens blijf ik er in hangen, en wil ik reading na reading aanvragen / aanhoren om zo toch een beetje "in contact" met haar te blijven, van het weekend realiseerde ik me dat ik hier mee moet stoppen en het moet gaan verwerken, een plekje geven in mn leven en me moet gaan richten op Dakota, haar kind, haar vlees en bloed, hij die mij zo hard nodig heeft en ik nog steeds met zijn moeder bezig ben, hij voelt dat ook, mijn verdriet...
Ben voor me zelf een manier aan het zoeken om ECHT afscheid van Vinga te nemen, uiteraard zal ik haar altijd blijven missen en altijd aan haar denken maar ik wil aan haar denken op een vrolijke manier, aan de leuke dingen die we gehad hebben...

Maar dat is niet makkelijk om haar "los" te laten... Verdrietig

Misschien ben ik al wat verder mbt het loslaten al blijft er ook een soort eenzaam gevoel wroeten hoor, het doet zo immens veel pijn, zoiets..
Denk je dat een reading de enige manier is om in contact met haar te blijven? Als het je rust geeft en een goed gevoel, waarom niet?..
Jouw jonge beestje voelt het vast wel, maar ik denk dat dieren er veel vanzelfsprekender mee omgaan, met jouw rouwproces dan je denkt hoor, misschien geeft hij jou wel troost, misschien staat hij wel met mams in contact en wil je vertellen dat ze het goed heeft.. Ach gut

Ik denk dat loslaten te maken heeft met acceptatie, en tsja, dat kon ik niet; mijn meisje, mijn allerbeste maatje ever, hoogdrachtig, breekt been terwijl ze 9 maanden zwanger is door uitglijden! Clown
Nee, de manier waarop zij stierf (ook dat ging naar, ze verloor me uit het oog en raakte compleet in paniek), haar domme manier van sterven met haar kind- accepteren hoe het gegaan is kan ik niet.
Wel kan ik accepteren dat ze niet meer terugkomen zal en voel ik dat ze het goed heeft. Pling Ach gut
Daarbij is Esprit haar nichtje en dat is zo'n heerlijk dier dat ik daar veel liefde aan kan geven en het terugkrijg. Knipoog Zij heeft dezelfde integriteit als RC en haar mams, ook al kon ik met haar erg weinig. Clown

Dreeke , heel veel sterkte. Ach gut
Vrijdag de 13de in januari heb ik voor de tweede keer vrij genomen, dat is een dag dat ik in alle rust aan mijn meisje terugdenk, een lantaarn onder haar boompje zet en haar het gedicht voordraag wat ik schreef toen ze aan de weg lag om opgehaald te worden.
En zo proberen we allemaal om het idd een plek te geven en accepteren dat zij het vast goed maken en niet bij ons terugkomen. Ach gut

Sterkte meis, en ik denk dat je de rust vooral in jezelf moet zoeken en haar zoon. Knipoog
Misschien ligt daar het antwoord wel.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:29

Dreeke knuffel
He Detour , lajout en muts zullen nu met elkaar beppen.......

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:30

...En dan lachen ze zich rot vanwege het feit dat wij ons zo druk maken over hen terwijl ze zich waarschijnlijk uitstekend vermaken! Knipoog

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:34

Ja dat hoop ik wel , ofschoon ik haar wel mis , moet ik zeggen dat ik blij ben dat ze goed gegaan is , en vrij van alle klachten is. De goede herinnering is oke , en ik ken mijn emoties daar ook wel in,gelukkig mag ik ook verder , en heb aan Ceesje een ontzettend fijn dier , weer een eigen(zinnig( karakter. Lajoutie was ook klaar om te gaan en dat is een troost.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:45

Die grietjes van ons zijn toch heel taaie vroljike aanwezige dames geweest, Ceesje, en idd, pijn, waarom zouden ze daarmee moeten vechten of omgaan? Het is toch een prachtig gegeven dat wij in staat zijn hen daaruit te verlossen?.. Knipoog
Toen ik mijn meisje in shock zag op drie benen, leunende op mijn schouder met haar prachtige koppie, had ik haar het liefste ter plekke uit haar lijden verlost middels een schot. Geen mens die me daarvan had kunnen overtuigen daarvoor. Clown
Maar als je van je dier houdt dan doe je dat, en weet je zelf vaak beter dan welke wetenschappelijke arts ook, wanneer het "klaar" is. Da's intuitie. Cool En dat leer je niet op school. Nog interessant over gebabbeld met Steffi destijds.. Knipoog
Tuurlijk mag je verder, ik denk dat onze meiden dat alleen maar willen, hoor! Ach gut
En misschien hoort die eigenzinnigheid wel bij ons. Esprit heeft iets traags en eigenwijs over zich, denk je dat die zich ergens van aan trekt?.. Haha! Muts werd kwaad als ik haar beledigde, was een kruidje roer mij niet op z'n tijd. Beide zijn ze anders maar zo heerlijk open en direct..

Deze dame gaat nb liggen in de trailer, lekker snurken, als ik haar er in laat staan en het duurt haar te lang. En denk maar niet dat ze overeind komt als ze niet wil! Slapen Haha!

Vind het prachtig, blijven complete leerscholen die dieren, zo leerzaam soms.. Cool

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:08

Bedankt detour voor je mooie woorden, ik zit hier alweer met dikke tranen na het lezen van jouw post.
Ik vind heel veel troost in Dakota, ook omdat hij zoveel op haar lijkt, qua gedrag en ook qua oogopslag. Maar ik realiseer me wel dat het Vinga niet is... los laten kost tijd, ik hoop dat ik het ook kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:37

Gisteren, in de auto op weg naar stal her-beleefde ik het moment dat de eerste spuit erin ging en dat dat dus het moment was dat er geen weg meer terug was. Ik weet nog dat ik van zachtjes ingehouden snotteren ineens dikke tranen voelde, mijn veearts wreef me nog bemoedigend over mijn arm terwijl Lab zachtjes wegzakte in zijn roesje, dag lief paard, bedankt voor alles...

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:03

Snackie schreef:
Claudia__ schreef:
Ik heb het er de laatste tijd ook weer moeilijker mee.
Laatst zat ik op de fiets en opeens moest ik zo aan Sharon denken, over hoe ze hinnikte enzo en toen kwamen de tranen.

Vandaag is de poes bij ons op stal overleden... Ik vind het zo erg... Huilen
Het was niet mijn kat, maar het was zo'n lief beestje.
Ze had een polyp op haar oog en die moesten ze verwijderen, ze is niet uit de narcose gekomen.
Nou blijkt dus dat ze haar op een warme plek hadden moeten leggen, maar de staleigenaar heeft haar in het hooi gelegd...
Het ergste is nog dat ik niet 100% zeker weet of ze wel echt dood was, daar moet je toch niet aan denken?
Het arme beestje was nog geen 6 maanden oud.....

Een paar maanden terug hadden we nog 4 kittens en nu geen 1 meer.
2 hebben een heel goed tehuis, eentje is sinds vorige week weg en nu deze..

Het zijn echt dat soort momenten dat je je ook realiseert hoeveel ik Sharon ook mis.

He Bah, dat is ook naar.
Beetje nalatigheid van de staleigenaar. en de Veearts! want die horen zo'n diertje te houden tot ze wakker zijn

Ja inderdaad, dat is dan ook hetgene waar ik een beetje boos over ben.
Het had niet hoeven gebeuren. En inderdaad is het nogal raar dat ze haar niet hebben gehouden totdat ze wakker was geworden, dat doen wij ook altijd. Het lijkt mij ook wel dat de meeste dierenartsen dat ook vinden...

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:10

Lovely schreef:
Gisteren, in de auto op weg naar stal her-beleefde ik het moment dat de eerste spuit erin ging en dat dat dus het moment was dat er geen weg meer terug was. Ik weet nog dat ik van zachtjes ingehouden snotteren ineens dikke tranen voelde, mijn veearts wreef me nog bemoedigend over mijn arm terwijl Lab zachtjes wegzakte in zijn roesje, dag lief paard, bedankt voor alles...

Ach gut

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:14

Lov: Ach gut
Dat moment staat mij ook heel goed bij. Het moment van no return... Bah!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:48

Niemand vergeet dat moment ,Lov Ach gut

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:52

Doortje58 schreef:
Snackie schreef:

Mijn verhaal staat op blz 84 van dit topic............. Bloos

Jah dat heb ik gelezen idd.