[Verzameltopic] Overleden paarden/pony's

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
l4atjuh

Berichten: 25
Geregistreerd: 23-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:16

Lieve, geduldige, soms wat koppige Lady,

Jij woonde al bij ons voor ik geboren was, met dank aan mijn opa die jou op het pad kwam. Ingereden was je niet, maar toch droeg je mijn broers toen ik nog te klein was om te snappen wat voor dier jij nou was.
Toen ik 6 was en ik mijn rugspieren moest gaan trainen om rechtop te lopen, was jij keuze nr. 1: leren paardrijden!
Je snapte alles heel snel omdat jij alles ook nog moest leren, en tolereerde mijn gestuntel. Je kwam aan me snuffelen toen je me er net vanaf had gegooid, hihi. Ik heb úren in jouw weiland doorgebracht, samen met de geit, zitten kijken hoe je langzaam, als een soort sluipschutter, je weg naar me toe graasde, nieuwsgierig zocht naar iets lekkers, en vervolgens in cirkels om me heen bleef eten.
Ik werd groter, jij bleef kleiner, en op mijn 10e lukte het gewoon niet meer. In plaats van rijden gingen we weleens wandelen langs het meer, waar jij altijd die lekkere lange plukken gras mocht hebben, rood halstertouwtje losjes hangend terwijl ik naar het water staarde.
Je hebt veel weidegenootjes gehad, 2 witte geiten en een ezeltje, Archimedes. En toen opeens, toen jij 24 was, kwam er een paard bij je staan. Je had al sinds je bij ons was niet meer bij paarden gestaan, alleen van een afstandje gezien op de dijk en soms de grote paarden van de buren als wij er samen langs liepen.
Net zoals jij het prima kon vinden met Archi, kon je het ook geweldig vinden met de 2-jarige IJslander Lilja. Weet je nog dat ik jou in de eerste 2 weken dat zij er was, als eerste haalde en Lilja besloot haar springkunsten te vertonen, zodat ze bij je was?

Jaren had je in een houten stalletje gestaan, daarna had je in de stal gestaan met gewone houten hekken eromheen, en toen een wintertje in de geimproviseerde stal in de hooiberg. En plotseling stond je in een échte paardenstal, met je eigen ruimte en waterbak! De muren hoog genoeg om te neuzen met Lilja als die nieuwsgierig over haar muurtje heen hing om naar jou te kijken. Jij en Archimedes konden elkaar maar net aanraken met jullie neuzen!
Jouw laatste levensjaar moet, denk ik, het meest paardachtig zijn geweest dan je ooit had. Een paarden vriendinnetje, je eigen stal na jaren delen...en plots begon lopen lastig te worden. Ik dacht eerst dat het hoefbevangenheid was, waar je snel last van kon hebben, maar na een sprongetje van Archimedes tegen je aan wist ik al pijnlijk snel dat dit niet zo was; je zakte door je voorbenen heen, alsof er geen spieren meer in zaten. Eerst het ezeltje snel binnengezet, zodat ik jou alle tijd kon geven om naar stal te lopen. Het mocht niet baten. Terwijl ik het hek dichttrok, liep jij langzaam verder, maar besloot om over het stoepje langs de planten te gaan. Ik was net te laat om je te stoppen, en weer viel je en rolde je helemaal om. Vermoeid bleef je liggen, terwijl ik probeerde niet in paniek te raken.
Meissie, je wil niet weten hoe naar ik me voelde toen ik jou achter moest laten op het erf, om mijn broer op te halen zodat we je samen omhoog konden krijgen. Niemand was thuis...ons hondje heeft op je gepast en je gezeldschap gehouden terwijl ik met 120 door de polder racede.
Uiteindelijk ben je met een heftruck opgetild, en naar je stal gereden. Tussen twee strobalen heb je de nacht doorgebracht tot de DA kwam. Hij gaf je wat pijnstillers, nam wat bloed af, en vertelde me wat ik eigenlijk al wist; dit was niet goed.
Later op de dag belde hij weer: Je lever werkte bijna niet meer. En op dat moment wenste ik dat ik de zeggenschap had over je, want ik vond het naar om je daar zo hopeloos te zien liggen. Ouders maar van hun vakantie gebeld, die de volgende ochtend vroeg naar huis toe kwamen. Het was inmiddels zondag...vrijdag was je al ingestort. Mijn vader hoefde niet aan mij te vragen wat ik wilde, hoeveel pijn het ook deed. Mijn moeder had het er moeilijker mee, kon geen afscheid nemen. Pas maandag ochtend kwam de veearts, heeft mij uitgelegd hoe het zou gaan. Ben er liever nooit bij als een dier van ons een spuitje krijgt, maar voor jou heb ik een uitzondering gemaakt - ik wilde niet dat je alleen zou gaan.
Trillend heb je ik je zien gaan, heb nog lang naast je gezeten terwijl het leek of je sliep. Eindelijk had je rust.

Nu is het al bijna twee jaar later dat je in augustus naar de eeuwige grasvelden ging. Ik denk nog vaak aan je, en vraag me af of je, met oortjes naar voren, kijkt hoe alles verandert is: mijn ouders - die niks met paarden hadden eigenlijk - rijden paard. Inmiddels hebben we naast Lilja ook Pandra, en Solita. Ik weet zeker dat je een wakend oog over hen werpt, waar je ook bent.

Afbeelding

rosslover

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:49

vroeger had ik een verzorgpony genaamd geisje zo begon het:
mijn zus zocht een verzorgpony en vond een shetlander.
bij die shetlander stond een weidemaatje ook een shetlander genaamd geisje.
geisje was de eerste waarmee ik altijd ging knuffelen als ik naar ze toe ging.
ik ben toen uiteindelijkgaan vragen of ik geisje mocht verzorgen en dat mocht maar ik mocht niet rijden want geisje was al in de 30 zei ze.

er kwamen geweldige tijden, samen in de maas zwemmen/wandelen, knuffelen, wandelen, poetsen.
in de winter oom af en toen kleine wandelingetjes maken.

totdat er iets vreselijks gebeurde.
mijn zus der verzorgpony ging verhuizen en ik was nog maar 7 en moest dus stoppen!
ik wou dat dat nooit was gebeurd.
geisje is na 2 jaar overleden aan ouderdom.

geisje je blijft voor altijd in mijn hart!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:05

Naam: Floris Sam van Stal de Sprenger
Roepnaam: Floris
Geboortedatum: 19 juni 2009
Overlijdensdatum: 14 juli 2009
Florisje was het veulen van mijn Shetlander Angela,hij is verstoten door zijn moeder en ik heb hem met de fles opgevoed.
Het was een heel lief,schattig hengstje,precies zoals ik het graag wilde.
Na een sectie op zijn lichaam is gebleken dat hij een gaatje (doorsnee van 1cm) in zijn hart had.
Floris is op mijn schoot overleden aan de gevolgen van zijn hartafwijking.

Afbeelding

alwinlove123
Berichten: 225
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:48

Dieke

kinel
Berichten: 2201
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: [Verzameltopic] Overleden paarden/pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:57

heb mijn paard 5 jaar geleden in moeten laten slapen. hij was 20 en had een goeie sportcarriere achter de rug. ik kon als leek galopwissels en zijwaarts galop eruit rijden. helaas heb ik hem maar een half jaar gehad. hij haalde zijn been open en scheurde zijn buigpees voor 85 %. we hebben het een kans gegeven maar dit mocht na 2 maanden niet baten. hij was een vosruin van 1.70m en gelders type zat erin. super lief karater en goed te rijden . alle knoppen zaten eraan. ook buiten was hij heel lief en keek nergens van op. zijn papier :naam: fantast. moeder:zellie en vader : tepukei. hij sond bij het kwpn ingeschreven. hij was een grote vos met een mooie rechte brede bles en 4 witte hogere benen en een lager wit been. nogmaals super karakter en ook om te rijden. dat hij 20 was , was er niet aan te merken.

nafnaf

Berichten: 2744
Geregistreerd: 20-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:18

Lieve Zorro, Bosbokker, Knorro, Snorroo...

Ik weet nog toen ik een wedstrijd had..ik moest op jou was gelijk heel blij, want je was zo een fijne pony geweldige gangen soepel in je lijf en vooral die mooie vacht en dat mooie hoofdje van jou met je twinkel oogjes. Door jou ben ik vedergekomen.. Ik ging door naar de zitcompetitie dol blij was ik en dat heb ik aan jou te danken. Zomerkamp 2012, ik kreeg jou als kamp pony, eerst zag ik het niet zitten. En ook de 1e buitenrit verliep niet soepel je smeet me er af en rende de hei op waardoor ik achter jou aan moest huppelen met 30 graden.. Ook veder in de rit bokte je lekker door.. je was blij dat je naar buiten kon maar ik was er niet zo blij mee.. de rest van het kamp kregen we een sterkere band, Ook het zwemmen met jou was geweldig ik heb toen zo genoten.. ben zelfs in het water nog naast je gaan lopen samen door het water alle zorgen vergeten wat was dat heerlijk.. we gingen elkaar vertrouwen. Ik kon niks meer zonder jou voorstellen. We hebben het kamp afgesloten met een springwedstrijd dat ging super goed! We vlogen samen er over heen! Toen het kamp afgelopen was gingen alle paarden waaronder jij ook naar de zomerweide.. de laaste week dat jij daar stond.. is het fout gegaan. 1 van de laaste dagen kreeg jij een koliek aanval.. je bent meteen gestorven in de weide.. met al je vriendjes om je heen. Je was jong.. jij verdiende dit niet niemand had dit aan zien komen je was nooit ziek.. Lieve Zorro je bent een deel van de manege en we missen je.. We zullen je nooit vergeten jochie je zit in ons hart.. voor altijd.
Afbeelding

alwinlove123
Berichten: 225
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:30

Needje schreef:
26-6-1992 - 5-12-2003

[ Afbeelding ]

Vandaag alweer 3 jaar terug.
Ik denk aan je meid!!




waaraan is ze dood gegaan ingeslapen misschien |(

Lisanne_M

Berichten: 1059
Geregistreerd: 23-06-12
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:33

Lief teddybeertje Sasha,
De pony van mijn buren die niet zo heel veel met haar deden dus ik het allemaal deed...
Ik weet niet haar geboortedatum maar wel dat ze in 1973 geboren is!
Overleden, 27'12'12

Sasha had een heel zacht karakter, hield eenorm veel van knuffelen en poetsen.
ze kon nog maar slecht lopen, had hele slechte hoefjes en kreeg soms aanvallen.
ze kon zichzelf dan niet meer opwarmen en soms viel ze er ook bij om, soms midden in de zomer(20+) met haar dikke winterdeken op...

de buurman vond het teveel worden, hij kwam bij ons aan de deur en zei tegen mn moeder 'de dierenarts komt zo voor sasha en morgen word ze opgehaald....'
ik stond klaar om te gaan douchen en hoorde ze praten, ik heeel snel mn kleren aan gedaan en naar sasha toe gerend.
ze stond in het stalletje met dr dekentje om, ik ging er naast zitten, ze legde heel lief dr hoofdje op mn schoot en sloot dr oogjes heel lief. ook voor het eerst in de 13 jaar die ik dr ken heeft ze toen mn wang gelikt <3
ik hoorde de dierenarts er aan komen..
wist dat het tijd was om te gaan...
hij vroeg of ik er bij wou blijven, heel graag..
ze legde op nieuw haar hoofdje op mn schoot, maar nu sloten ze vergoed....

Rust zacht teddybeertje #houvanjou' <3
Afbeelding

alwinlove123
Berichten: 225
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:01

alwinlove123 schreef:
Dieke




Dieke was te mager ze moest ruat

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:30

Bodie is tussen 5 en 9 februari 2013 overleden.
Bodie is 27 jaar geworden.
Bodie was de verzorgpony van een vriendin en ik ging wel eens mee.
Hij was erg dun omdat hij een eetprobleem heeft gehad maar het ging gelukkig weer wat beter, hij at weer graag.
maar,
Helaas is hij overleden van ouderdom en de koude winter heeft waarschijnlijk ook een rol gespeeld.
[IM] dag lieve,sterke Bodie.
Het is je gegunt Bodie, je blijft voor altijd in onze harten! <3

Afbeelding
We missen je.

xbabettex

Berichten: 49
Geregistreerd: 15-02-13
Woonplaats: Zuid-holland

Re: [Verzameltopic] Overleden paarden/pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:48

Ik reed vanaf mijn 6de op Starlight, het was een kleine pony, die alles voor je deed. Ik heb veel met haar gedaan, en alles op haar geleerd. We reden eerst in een kleine longeer bak, dat kwam omdat ik nog niks kon. na een tijdje gingen we in de 'grote' bak rijden. We hebben veel gesprongen, en leuke dingen gedaan. ook Pas de Deux samen met Posie (andere pony). Helaas is ze vorig jaar, rond de maand februari ingeslapen. ze was toen al heel lang kreupel. ze is rond de 18/20 jaar geworden..

Ook reed ik op een andere pony Dave, hij stond op de zelfde stal als Starlight, en reed om de week samen met mijn zus op hem. Na ongeveer 2/3 jaar van dat ik op hem reed, is hij verkocht. 2 jaar was hij weg, totdat ik samen met mijn zus hem op eens zag lopen ! Hij was terug ! We waren zo blij. Hij was een stuk dikker geworden, want hij was kreupel en heel lang niks gedaan. Maar hij was van iemand anders dus mocht niet op hem rijden... Maar ik was blij om hem te zien. Hij is afgelopen zaterdag (23-03-13) ingeslapen omdat hij heftige koliek had. Hij is ongeveer 19 jaar geworden.

- Starlight:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZU8HR8SC-D.jpg

- Dave:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WD8JGWN4-D.jpg

prugelpiet

Berichten: 12616
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [Verzameltopic] Overleden paarden/pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:27

Op een veels te jonge leeftijd van 1½ is weggegaan; uliska van het laaghalerveen
Na een ziekteperiode van 3 dagen, waarin ze niet meer kon staan, klein beetje eten en drinken, is besloten om haar te laten gaan.
Het is zo snel gegaan, en we hebben nooit afscheid kunnen nemen.

Uliska van het Laaghalerveen, 07-05-2010 - 16-03-2012 , Voor altijd in mn hart, Voor altijd mn beste vriendinnetje


Afbeelding

alwinlove123
Berichten: 225
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:52

gisteravond is mij liefelingsfries dood in de stal op de manege aan getroffe

Twilight1

Berichten: 1427
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:20

wat mooi om ook veel pony's en paarden te zien die zo'n mooie leeftijd mochten bereiken ook al is het voor de ruiter altijd te vroeg..

Twilight Westland in mijn bezit van mijn 12 tot mijn 15de,
in het bos haar kootbeen verbrijzeld we moesten haar op 12 jarige leeftijd laten gaan binnen 24 uur was het voorbij...


Ruby van het ponyhof, mijn meisje /3 op 18 jarige leeftijd afscheid moeten nemen scheur in haar pees ook in het bos gebeurd
Afbeelding

Reiniera
Berichten: 98
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:30

Naam: Try to beat me
Ras: Draver
Geslacht: Ruin
Geboortedatum: 05-05-2001
Overlijdensdatum: 12-07-2012
Overleden door: Hartstilstand / gescheurde aorta

Tijdens het longeren. Eigenlijk precies hoe het is gegaan bij Hickstead.
Ik was er zelf niet bij maar de verzorgster.

Try to beat me, was een eerlijk/lief paard, hield van buitenritten en kneiterhard draven.
Hij had wel zo zijn streken, achteraf lachen we er hard om.

Afbeelding

JustHorses

Berichten: 1295
Geregistreerd: 20-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:40

Ilona
Geboren 1998
Overleden 14-01-2013 ik dag die ik nooit kan en zal vergeten
Is overleden aan een slag in haar dikke darm of haar dunne darm is in haar dikke darm geschoten
Ras Welsh
Geslacht Merrie
Is overleden in d'r stal was er zelf niet bij me ouders zagen het als eerste ik zat op school
vlak voor de ze overleed mag ze nog ff in de wei en is om 12 uur de wei op gegaan toen ik net vrij was ik moest om 1 uur weer op school zijn en om 1 uur is ze op stal gezet om half 3 overleden
Ik mis je nog elke dag meis Y;(
Afbeelding
Foto gemaakt 1 dag voordat ze ziek werd en 2 dagen voordat ze overleed
Voor meer info zie profiel

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:58

Naam: Nontsje
Geboortedatum: 29 april 1993
Datum van overlijden: 15 september 2010
In mijn armen gestorven. Wat ze precies had, is nooit duidelijk geweest. Ze had de laatste tijd veel kwaaltjes, bij de kliniek dachten ze aan Cushing. Na een aantal tests bleek dit het niet te zijn. Af en toe kakte ze enorm in, ribben waren te zien maar had wel een enorme hangbuik. Ze kreeg genoeg eten, maar werd voor de tweede keer hoefbevangen. We waren de kwaaltjes gewend. Net toen ze weer op begon knappen, kreeg ze in de nacht heftige pijn-aanvallen. Het leek op koliek, maar ze reageerde niet op de medicatie. De veearts dacht dat ze misschien een bloedprop had, waardoor de bloedtoevoer van de darmen afgesloten was, en de darmen dus langzaam aan het afsterven waren. Afschuwelijk, zo veel pijn. We hebben deze dappere dame laten gaan. Mijn fantastische bullebak, spook, etterbak, duivel... de gruwel wat was zij een draak. Heerlijk als je kunt lezen en schrijven met zo'n bakbeest.

Meiske, wat mis ik je toch. Het is je gegund, een leventje in de eeuwig groene weides waar je je nog boller kunt vreten dan je al was :D


JustHorses

Berichten: 1295
Geregistreerd: 20-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:59

nonskagek schreef:
Naam: Nontsje
Geboortedatum: 29 april 1993
Datum van overlijden: 15 september 2010
In mijn armen gestorven. Wat ze precies had, is nooit duidelijk geweest. Ze had de laatste tijd veel kwaaltjes, bij de kliniek dachten ze aan Cushing. Na een aantal tests bleek dit het niet te zijn. Af en toe kakte ze enorm in, ribben waren te zien maar had wel een enorme hangbuik. Ze kreeg genoeg eten, maar werd voor de tweede keer hoefbevangen. We waren de kwaaltjes gewend. Net toen ze weer op begon knappen, kreeg ze in de nacht heftige pijn-aanvallen. Het leek op koliek, maar ze reageerde niet op de medicatie. De veearts dacht dat ze misschien een bloedprop had, waardoor de bloedtoevoer van de darmen afgesloten was, en de darmen dus langzaam aan het afsterven waren. Afschuwelijk, zo veel pijn. We hebben deze dappere dame laten gaan. Mijn fantastische bullebak, spook, etterbak, duivel... de gruwel wat was zij een draak. Heerlijk als je kunt lezen en schrijven met zo'n bakbeest.

Meiske, wat mis ik je toch. Het is je gegund, een leventje in de eeuwig groene weides waar je je nog boller kunt vreten dan je al was :D

[ Video ]


Wat een prachtig filmpje zo mooi gemaakt

sinsy1

Berichten: 22
Geregistreerd: 11-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:50

naam: ilon
geslacht: merrie
ras: weet ik niet prescies
geboren: 1992
overleden: 4-7-2013
waar van ze gestorven is: dat is onbekend

ze was de oudste en een lieve pony ze was altijd wel in voor een rit maar niet te lang
ik hou van haar en dat zal ook nooit veranderen

axdevil
Berichten: 152
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: hierzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:37

Naam: Getway (Adios x Legaat)
Geslacht: Ruin
Ras: KWPN
Geboortedatum: 10-04-1988
Sterfdatum: 18-01-2008
Oorzaak: Een defect in zijn maag waardoor zijn zuiveringssysteem niet meer werkte. Dit veroorzaakte buikpijnen en koliek, geen eetlust meer en verlies van bespiering.
Ik heb hem toen naar de slacht gebracht.
Karakter: Superpaard met een groot ego maar zeker niet arrogant. Enigszins eenkennig. Genoot echt van buitenritten en springen. Dressuur was niet zijn ding. Geweldigste paard wat ik ooit heb mogen beleven.

Getway, ik mis je nog elke dag topper |(
Afbeelding

alwinlove123
Berichten: 225
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:03

mij liefelingsfries is op 10 jaarige leeftijd overleden aan koliek

alwinlove123
Berichten: 225
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:13

Zie topic net thuis hoor ik dit nieuws