[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

olafj

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:00

Wel denk ik dat ze voelen dat het over is.
Ik heb meegemaakt dat ik het bewuste paard in de trailer zette en de hele stal hinnekte zachtjes.
brrrr kippevel

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:12

Waarom ik kies voor de slager?

Nou omdat ik geen zin heb om het aan te zien dat ze aan de kant van de weg ligt onder een zeil. Straks krijgt ze bijv een spuitje in de zomer ofzo en ligt ze de hele godganse dag in de brandende zon onder een zeil. Gaat ook lekker ruiken..

Ten tweede, ik wil alles zelf doen. Zelf mijn paard op de trailer zetten op weg naar de slachter, zelf mijn paard uit te trailer laden, tot de laatste minuut wil ik bij haar zijn. Ik hoef niet te zien hoe ze geslacht wordt hoor, maar ik wil haar niet zien vechten tegen een spuitje. Ik weet zeker dat ze dat gaat doen, want ze raakt in paniek. Als ze al een influenzaprik moet hebben raakt ze al in paniek. Dus inslapen zie ik echt niet zitten, mits het niet anders kan.

En ik kan dan wel hypocriet zijn en geen gevoel hebben (zoals mensen hier in het topic zeiden over slachten), ik wil ook maar het beste voor mijn paard!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:24

hypocriet in dit topic vind ik echt een slecht woord!
en zeker als het in verband word gebracht met het wel of niet slachten of in laten slapen van een paard.
ieder zijn eigen mening.
Dit zijn gevoels kwesties en daar kan niemand op veroordeeld worden.

josboere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:32

altijd lastig

als je paard niet meer hersteld en het beter is om hem te laten inslapen kan je er voor kiezen om dat bij de slager te doen of via de rendac.
slager is echt niet zo erg als iedereen denkt, dit gebeurd vrij snel en pijnloos, je mag blij wezen dat je dan in nederland woont !!!!!!

als je hem laat inslapen dan moet hij worden opgehaald en das ook geen feest zeg maar als je dat ziet......

uiteindelijk is het een gevoelskwestie

ik weet niet wat ik zou doen.. maar een dier mag niet leiden omdat wij zo veel moeite met afscheid nemen hebben!!!!

groet,

Jos

malouuu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:35

HannaBel schreef:
wat denk je zelf.. als je echt van je paardje hebt gehouden breng je hem niet naar de slager.. het idee aleen al dat mijn paardje heerlijk opgegeten gaat worden vind ik WALGELIJK!!!!!!!!!!!!

Waar slaat dit nou weer op...
Sommige paarden blijven vechten tegen een spuitje, DAT is pas een afschuwelijke dood, slager gaat snel en netjes(goeie slager)

Ik vind het bij paarden verschillend, heb je een jong levenslustig paard zou ik kiezen voor de slager, anders voor een spuitje..

Ik ben blij dat ik niet zo´n keuze hoef te maken

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:36

josboere schreef:
maar een dier mag niet leiden omdat wij zo veel moeite met afscheid nemen hebben!!!!

Helemaal mee eens, en ik denk dat sommige mensen dat uit het oog verliezen. Het is namelijk erg makkelijk om je door emoties te laten leiden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:40

Wanderers schreef:
Wil wel even kwijt dat ik vind dat je een dier
nooit
alleen mag laten in z'n laatste ogenblikken. Hoe of waar dan ook, zorg dat er iemand (liefst jijzelf) bij is ter ondersteuning/geruststelling. Ik vind dat je dat verplicht bent; in de 1e plaats voor het dier, maar ook voor jezelf. Pas dan weet je voor 100% zeker wat er gebeurt is en kun je je daar een oordeel over vormen!

En hier ben ik het volkomen mee eens. Ik heb het zo gedaan voor een paard, en ik heb het schot gehoord (achter mijn rug), en ik weet dat het goed gegaan is.

Ik oordeel niet over mensen die voor een spuitje kiezen, ik zou het zeer op prijs stellen als dat andersom ook niet gebeurt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:44

Ik ben er bij geweest toen mijn paard werd ingeslapen, sterker nog. De dierenarts had liever niet dat ik hem vast zou blijven houden, dit omdat een paard nog wel eens de verkeerde kant op valt, maar ik heb hem toch vastgehouden en hij is in mijn armen gestorven. Ik heb mezelf altijd voorgehouden dat ik er voor hem zou zijn tot het allerlaatste moment ons zou scheiden, en dat heb ik waargemaakt vindt het ook heel normaal!

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:46

dit zal ook wel hard klinken, maar als je je paard naar de slager brengt en dus wel opensteld voor consumptie krijg je er geld voor, met dat geld zou je misschien een nieuwe pony/paard kunnen kopen en zo wat sneller over het verlies van de ander heen zijn, iemand die ik ken heeft het ook gedaan, niet persé om die reden hoor maar dat is wel weer een "voordeel" eraan,
zoals ik al zei zal velen dit hard in de oren klinken.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:48

cp112, enig idee hoeveel dat geld is? Daar koop je een shetveulen voor, maar echt geen volwassen paard of pony.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:49

Als je niet genoeg geld hebt moet je zowiezo niet aan paarden beginnen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:50

Dat vind ik een open deur. Ik zal niet iemand veroordelen die kiest voor die paar armzalige euro's, meestal is er voor die tijd al een veelvoud uitgegeven aan DA's en dergelijke zaken.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:53

Ik zeg niet dat iemand veroordeeld moet worden voor die euro's

Maar als je het paard al niet kan betalen.. wat moet je doen dan als hij/zij na een half jaar ziek wordt?? En je DA kosten moet gaan betalen? Paarden kosten altijd meer dan dat je ingecalculeerd hebt.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:53

Idd voor het geld hoef je ze niet meer naar de slager te brengen.

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:54

neej je zal niet alleen van dat geld een nieuwe aan kunnen schaffen, maar het zal wel helpen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:55

Whiz schreef:
Ik zeg niet dat iemand veroordeeld moet worden voor die euro's

Maar als je het paard al niet kan betalen.. wat moet je doen dan als hij/zij na een half jaar ziek wordt?? En je DA kosten moet gaan betalen? Paarden kosten altijd meer dan dat je ingecalculeerd hebt.

ik kan me voorstellen dat je na talloze DA rekeningen echt geen geld meer over hebt om een nieuwe te kopen. Dat was het voorbeeld dat werd aangehaald.

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:58

ik heb mijn paard bijv, voor de slachtprijs van 600 euro gekocht, daar kan ik hier een leuk paardje voor weer kopen hoor. geen sport paard neej maar dat hoeft toch ook niet? als is het een shetlander dat maakt toch niet uit, het zal helpen om over het verlies van het andere paard heen te komen, je kunt weer bezig met deze en daardoor het verlies misschien makkelijker loslaten, niet iedereen heeft dat hoor maar ik weet zeker dat ik het wel zou hebben, en diegene die ik ken dus ook, die heeft een 3 jarige weer gekocht, ook geen super sport paard maar wel een leuk beesje en ze heeft er veel werk aan en daardoor is het dus voor sommigen wel een voordeel.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 00:18

Voor alle duidelijkheid, het gaat niet over mijn eigen situatie. Ik heb 2 sportpaarden + een pensioenpaard van bijna 30 dus ben niet echt van plan om er een bij te kopen.

Maar als je een sportpaard waar je veel hoop en verwachtingen voor had, moet weg brengen, is dat wel iets heel anders (ik zeg niet beter) dan een shetlanderveulen. Een groot deel van mijn liefde voor de paardensport zit hem in het trainen en groeien met en van mijn paard, en het toetsen ervan in een wedstrijd. Dat valt voor mij - en veel andere wedstrijdruiters - niet te vervangen door knuffelen en wandelen.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:36

600 euro is wel een hele goeie slachtprijs.
Laatste keer kregen wij 180 euries voor een paard.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:46

ik ken ook meer van dat soor tbedragen, 600 euro is echt heeeel erg veel.

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:42

was een afgekeurd sportpaard van 14 jaar oud.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:42

Maar dat is royaal meer dan de slachtprijs. Dat is eerder de helft.

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:54

ach naja maakt ook niet uit. kvond het wel waard.
maar mijn keuze staat dus al vast, die van mij krijgt geen spuitje, maar of hij dan voor consumptie gebruikt word weet ik nog niet. ga ik verder ook nog niet over nadenken.

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:06

als er een keuze is...

dan zelf met mn paardje mee naar de slager tot het laatste moment.

omdat :
ik hem/haar een eventueel gevecht tegen de dood niet wil aandoen en niet onder een zeil langs de weg wil hebben liggen om daarna in een vrachtwagen gegooit te worden.

maar ik heb alle respect voor mensen de hier anders over denken en soms is er geen keuze, dan is inslapen de beste of enige oplossing.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:15

Moet toch nog even het een en ander kwijt. Allereerst: waar ging dit topic ook al weer over? Over de manier van laten sterven van een paard of over de slachtwaarde van het dier?!
Om even op het finaciele aspect te reageren: het gaat bij veel mensen niet zo zeer om de slachtwaarde als wel om de verzekerings centen. Van de slachtwaarde kun je mi. inderdaad geen paard kopen; van het verzekeringsgeld, in de meeste gevallen, wel. Van belang is daarbij dat er verzekeraars zijn die bij het in laten slapen helemaal niets uitkeren (zie mijn eerdere reactie) of bij een terugkoop regeling de helft van zo'n 80 tot 90% van de verzekerde waarde. (te)Veel paardenmensen kiezen (helaas) om deze reden toch voor de slacht. Ik persoonlijk vind dit bloedgeld en zou daar nooit een ander paard voor (willen) kopen.
Vervolgens wil ik nog even iets verduidelijken. Veel mensen gaan er vanuit dat een paard bij het schieten onmiddelijk dood neervalt. Dat is dus absoluut niet het geval! Het paard raakt de controle over zijn spieren kwijt, raakt als het ware verlamd. Het werkt eigenlijk net zoals een spierverslapper bij het afspuiten echter dan zonder de narcose erbij! Dit is te vergelijken met mensen die voor een operatie wel reageren op de spierverslappers maar niet op de narcose. Daarvan is bekend dat ze de operatie met alle pijn/angst/stress meemaken maar niet in staat zijn om dat op wat voor een manier dan ook duidelijk te maken. Als je dan weet dat een paard door het schieten eigenlijk "alleen maar" verlamd is en hij levend dood bloed (het hart moet blijven kloppen anders bloed hij niet leeg) dan weet ik voor mezelf dat ik absoluut nooit en te nimmer zou kiezen voor de slacht. De kans is namenlijk zeer groot aanwezig dat het dier wel degelijk bewust nog alles "meemaakt", wie weet zelfs ook nog met pijn?!
Als laatste wil ik nog iets zeggen over het ophalen/verwerken van het lichaam. Persoonlijk vind ik niet dat dat er wat toe zou moeten doen in het maken van je keuze, als je tenminste een keuze wilt maken die je voor het dier het beste lijkt. Wat er daarna met het lichaam gebeurd maakt voor het dier niets meer uit, die voelt/merkt daar echt niets meer van En geloof me: ik weet wat het is om een paard dood te zien liggen of Rendac op het erf te hebben. Elke keer als ik bij wie of waar dan ook een paard uitgestrekt zie liggen knijpt mijn maag samen, net zoals wanneer ik een wagen van Rendac zie rijden. En toch ... voor mij geen twijfel: afspuiten, bij voorkeur thuis.