[IM] Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia__

Re: Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:22

nexthorse schreef:
ik ben nu iets meer dan 44u verder van het moment van inslapen...
Het doet zoveel zeer, het gemis is zo groot Verdrietig
Het filmpje van mijn merrie en de muziek draai ik helemaal grijs..
Het doet echt zoveel pijn Verdrietig

Heel veel sterkte!

[ITP] Op ziekenbezoek bij Cupido in de Uithof.... Verdrietig
Gelukkig gaat het helemaal goed komen, maar ik ben me wel lam geschrokken...

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:58

pffff, dat is idd heel erg schrikken Bloos! Ach gut
Hopelijk mag hij snel weer gezond en wel naar huis toe!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:21

Arm ding, beterschap!

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:22

Beterschap!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:25

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:29

Bedankt voor de reacties allemaal. Lachen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:29

Ach gut

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 23:00

Claudia:heel veel sterkte met cupido,ik hoop echt dat het allemaal weer goed komt.Ik zal voor je duimen.

Snackie:mooie foto waar je voor het laatst geweest bent met marlon.

Nexthorse ook jij heel veel sterkte met het verlies van je paard.Neem alle tijd om het te verwerken.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 23:04

Ja he Haha! Ik rij er elke buitenrit, onbewust langs, het is zo mooi ! Lovers

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 23:07

Ik probeer er maar aan te denken dat hij het nu beter heeft, geen pijn meer....

Desondanks blijft het heel erg moeilijk! Heb het ook nog steeds niet verwerkt... Ben nu vooral veel aan het meezingen (blèren) met nummers die heel erg op ons aansluiten. Verder durf ik nog steeds niet de foto's die ik gemaakt heb de dag voordat hij werd ingeslapen & en de dag daarvoor up te loaden op me computer omdat ik dan in tranen uitbarst...

Gelukkig ben ik nu niet meer non-stop aan het huilen, ik heb ook 3 dagen niet kunnen eten en ik eet gelukkig ook weer. Eindelijk kan ik ook weer slapen want dat ging de eerste nachten heel erg moeilijk, vannacht heb ik dan eindelijk een hele nacht doorgeslapen! Het is ook pas vrijdag 03-10-08, dus erg vers nog...

Ik hoop dat hij het nu inderdaad beter heb en echt geen pijn meer heb want dat is mijn enige schrale troost die mij kan sussen.

Edit: Snackie, het is een hele mooie foto!!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 23:10

Als je die foto's bekijkt, kan je wel verder..

Hij heeft nu geen pijn meer. Marlon heeft ook geen pijn meer.
Desondanks kan ik hem nog steeds niet loslaten hoor.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:25

Snackie schreef:
Als je die foto's bekijkt, kan je wel verder..

Hij heeft nu geen pijn meer. Marlon heeft ook geen pijn meer.
Desondanks kan ik hem nog steeds niet loslaten hoor.

Nee inderdaad, ik weet dat ik de juiste beslissing voor haar genomen heb maar ondanks dat is het nog zo verdomd moeilijk om haar los te laten.

Heel veel sterkte Chantal. Ach gut

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:31

Loslaten is ook heel moeilijk, Ik kan het na een dik jaar nog steeds niet, maar het gaat wel steeds beter.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:02

Moeite met loslaten heb ik ook en dan vooral met zijn ziek zijn. Deze periode zit nog steeds het verst in mijn geheugen en dat is niet de fijnste tijd geweest. Ik wil deze 5 weken kunnen loslaten en meer gaan denken aan de andere 13 mooie jaren.

Nexthorse en chantal; Ach gut heel veel sterkte
Claudia; heb je topic gelezen. Kun je hem vandaag nog bezoeken??
Snackie; mooie plek!

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:12

Grit schreef:
Moeite met loslaten heb ik ook en dan vooral met zijn ziek zijn. Deze periode zit nog steeds het verst in mijn geheugen en dat is niet de fijnste tijd geweest. Ik wil deze 5 weken kunnen loslaten en meer gaan denken aan de andere 13 mooie jaren.

Nexthorse en chantal; Ach gut heel veel sterkte
Claudia; heb je topic gelezen. Kun je hem vandaag nog bezoeken??
Snackie; mooie plek!

Tja ik weet het niet, een stalgenootje kon misschien maar anders niet.
Het is heel lastig want mijn vader zit aan de andere kant van de wereld, mijn broer moet de aankomende dagen werken en mijn moeder durft niet daarheen (lang verhaal). Ik zou met de bus kunnen gaan, maar dat zou ik alleen doen als er voor de rest niets anders is.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:06

Claudia, ik hoop en duim dat cupido snel weer thuis in de wei staat. Gelukkig wordt hij goed verzorgd op de uithof.

Als ik aan Sonja denk denk ik gelukkig aan haar gezonde tijden. Als ik aan haar denk zie ik haar voor me uit galopperen. Waar ik ook ben en met mijn ogen open. Ik geniet van die momenten en heb hierdoor het gevoel dat ze nog steeds heel dicht bij me is. Ik voelde de eerste dag heel erg haar aanwezigheid, dat is nu weg, maar ik denk de hele dag aan haar en het feit dat ze in mijn gedachten steeds in galop gaat, doet mij beseffen dat ze geen pijn meer heeft.

Heel veel sterkte allemaal.

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:12

Toch vind ik het ook wel heel moeilijk om aan de mooie momenten te denken omdat ik helion dan nog meer mis eigenlijk. Ach gut

Ik haal mijzelf vaak nog de beelden naar boven dat hij echt slecht liep en dat hij moeite had om met de kudde mee te gaan. Hoe hij niet meer zonder de pijnstillers kon e.d. op die manier weet ik dat ik er waarschijnlijk wel goed aan gedaan heb om het te laten gaan Huilen
Maar ik mis hem echt vreselijk Huilen Huilen

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:36

ik mis mijn paard ook verschrikkelijk. Toch doet het mij heel goed om juist aan alle momenten te denken dat we het zo leuk hebben gehad samen Ja Alle mensen in mijn omgeving hebben altijd het idee gehad dat ik hele nare, vervelende jaren achter de rug heb.
Maar om heel eerlijk te zijn heb ik dat nooit zo ervaren
Ik heb juist altijd heel erg genoten van mijn merrie, alleen op een andere manier dan waar ik haar voor gekocht had! Tuurlijk had ik momenten dat ik het echt niet meer zag zitten, dat de moed mij in de schoenen zonk, en dat ik echt niet meer wist hoe ik haar er weer uit moest redden. Maar dan weer een dagje lekker met Unique tutten, een goed gesprek met mijn da en we konden weer door!
Ik mis ook vooral het karakter, de persoonlijkheid van Unique. Absoluut niet alleen het zijnde paard. Maar juist haar persoonlijkheid mis ik het meest Verdrietig

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:17

Oh dat heb ik ook hoor zeker zijn karakter was er 1 die je niet vaak tegen komt Koe
Daarom mis ik hem zo en dat wordt versterkt door te denken aan hoe hij was en wat we samen deden Huilen
En dat heb ik zeker nu heel erg nu de sinterklaas aankomt. Helion was een schimmel waarmee we al 4 jaar intochten mee liepen. DIt jaar zal ik het heel erg missen.
Kijk wel vaak naar de foto's van die dag hoe emotioneel dat ook steeds is.

Ja ja we zullen er allemaal mee moeten leren omgaan hoe moeilijk dit ook is Huilen Huilen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:20

Dat is bij Sonja ook zo het was een apart portret, en als ik hier alle verhalen lees zijn dat de paarden waar mensen het moeilijkste afscheid van nemen. Allemaal hebben ze een aparte en markante persoonlijkheid. Juist daardoor zijn ze zo belangrijk voor ons en zo aanwezig.

Ik merk vooral op stal dat ik de oude routine niet los kan laten. Het bovenste draadje op 1,2 m spannen (heeft weinig nut met drie mini's van 84 cm en kleiner) en toch doe ik het. Hooi een plak of 2 lijkt zo weinig, nu hebben mijn mini's een stal vol hooi. dat soort dingen zijn zo lastig om los te laten en aan te passen.

Wat bij mij heel erg geholpen heeft denk ik, is het feit dat het inslapen vorig jaar voor mijn gevoel al had moeten gebeuren, maar mede omdat mijn da het hier niet mee eens was heb ik haar laten lopen. Als ik nu terug kijk heb ik een jaar vol mooie herrinneringen erbij, maar ook een dieptriest jaar, wat ik haar graag bespaart had. Hierdoor heb ik meermaals, huilend de weg naar en van de wei afgelegd, omdat het mij pijn deed mijn meissie zo te zien en omdat ik vreesde wat ik aan zou treffen in de wei. Die onzekerheid is nu weg en geeft mij ook een bepaalde rust. Voordat ze ging kon ik niet aan haar denken zonder heel verdrietig te worden en bang en boos tegelijk. Nu kan ik glimlachend terugdenken aan die mooie momenten die we gehad hebben. En geloof me in 15 jaar zijn dat er heel veel. Momenten dat zij mij beschermde, mij voor de gek hield, mij opvrolijkte en mij soms ook ontzettend kon irriteren, want makkelijk nee dat is niet de beschrijving die bij Sonja paste. Ik schreef hier op bokt van de week, ik heb haar in 15 jaar. 5 keer te koop staan gehad, maar ik kon het niet, want ik heb haar bij aankoop beloofd dat ze bij mij oud mocht worden en die belofte heb ik gehouden.

Soms lijkt het misschien dat ik het allemaal best makkelijk verwerk, maar dat is niet zo. Niet voor niets dat er geen grote pony meer komt, haar plaats kan niet door een ander ingenomen worden.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 01:37

op dagen zoals vandaag ,dan vind moeilijk
stond vandaag een stukje in krant van een brief die we zaterdag kregen
een 10 jarig jongetje vond zo erg voor mijn zoontje dat die een lieve brief had geschreven en het regenbooggedicht erbij
dan ben je een volwassen moeder niet meer droog kan houden Bloos

kan slaap niet vatten ,verdorie zo klein opdondertje heeft mijn hart zo geraakt de afgelopen jaren
misschien is wel de zenuwen om míjn andere paard erbij wat me emotioneler maakt of
alles er om heen ,het hele gedoe ,aanklachten ,strijd erom

misschien wel meer omdat een ander haar dood heeft veroorzaakt ,het was haar tijd (nog)niet om te gaan dat ik het er moeilijker mee heb

een ziekte kan je op instellen ,een plek geven laters ,weten dat je goed hebt gedaan
hier ging zo snel ,morgens nog etend en later op morgen doodziek en middags al gestorven

ik zit me iedere keer nog af te vragen ,had niet beter op kunnen letten dat dit niet gebeurde
heb te veel tijd aan zieke paard besteed ,dat wat gemist heb etc etc

maar brengt haar niet terug ,zal door moeten ermee en hopen dat niet nog een moet verliezen
waar ook zo angst voor heb nog

ook al loopt die weer rond ,de magerheid en nog niet voldoende eten baten me zorgen nog

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:07

Dikke knuf voor jullie allemaal Ach gut
Ik lees wel mee, maar heb momenteel iets te veel moeite om op alles te reageren.

Ach gut

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:12

Snackie schreef:
Dikke knuf voor jullie allemaal Ach gut
Ik lees wel mee, maar heb momenteel iets te veel moeite om op alles te reageren.

Ach gut

Hier idem dito,dikke knuf voor iedereen.Ik kan ook niet veel reageren maar lees wel alles mee.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:24

Sterkte Dwertje en Snackie

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:17

heb een tijdje niet gereageerd.. wel gelezen..
is nu bijna een jaar geleden en kan het ook maar niet uit mijn hoofd zetten.
het is bij natuurlijk zo abrupt gebeurd.. ene moment wandel ik met hem, andere moment staat hij met een gebroken been in de buitenbak.. ik had een uur om afscheid te nemen.. kon er niet naar toe leven als dat je bij een ziekte zou doen of iets dergelijks.. gewoon zo uit mijn leven gerukt...

misschien dat ik daarom mezelf niet zo goed kan openstellen naar andere paarden.

ik heb stiek aan leon gegeven.. bij hem was de klik er vanaf dag 1.. de klik is er tussen ons gewoon niet.. hij pikt veel dingen van mij niet waar hij bij leon zo alles doet. ook heb ik nu voor de 2e keer spit in korte tijd. ik krijg ontzettende rugpijn steeds van zijn gangen, omdatie vrij vast in zijn lichaam zit(hij staat al onderbehandeling van de osteopaat, masseur) dus ik ga sparen voor een ander paard.. als ik daar nog behoefte aan heb. want met pijn rijden is geen lekker gevoel en als ik daar ook nog gefrustreerd bij wordt dan beleef ik er helemaal geen plezier meer aan.

verkopen kan ik stiek niet.. ik longeer hem voorlopig om hem soepeler te krijgen. springen gaat wel goed met hem, dus dat zal ik over een tijdje gaan oppakken en buiten ritten.... maar dressuurwerk zit er voorlopig ff niet in met ons....

ook aan alle andere sterkte toegewenst in de moeilijke momenten..