[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quattie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:45

Heb zelf men pony laten inslapen dus weet waarover ik spreek...

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:46

LCharlotte schreef:
Waar komt dat verhaal vandaan dat ze er tegen vechten?! Vind ik zo'n onzin! Je laat jouw hondje of kat toch ook inslapen, die schiet je toch ook geen kogel door zijn hoofd? Om er een dag later worstjes van te maken??

Ook honden en katten reageren nog wel eens 'naar' op een spuitje al komt dat niet zo vaak voor als bij paarden. Dat kan dus echt heel naar zijn om dat als laatste herinnering van je huisdier te bewaren.
Paarden zijn van nature vluchtdieren en als die merken dat hun spieren gaan verslappen en ze er niks tegen kunnen doen, wil hun instinct dáár tegen vechten. Zulke paarden zie je ook vechten tegen de narcose.
Honden en katten zijn predatoren en hun instinct zit heel anders in elkaar.
Er zijn ook paarden die heel rustig gaan, maar er zijn er nu eenmaal ook enorm veel die wel eerst excitatieverschijnselen krijgen voordat ze uiteindelijk inslapen.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:55

Nerwen schreef:
Bovenstaande is het laatste offtopic wat ik wil zien.

Nu graag ONTOPIC blijven!!

Wat is jou functie bij Bokt.....????

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:56

hahahahaha :p

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:59

LCharlotte schreef:
Lielle schreef:
Slager, omdat het direct en pijnloos gebeurt

Een spuitje is ook pijnloos

dat kan, maar ik heb andere ervaringen (met honden). Overigens is er niets mis met kiezen voor een spuitje, net zo min als met kiezen voor de slacht.

Nerwen vraag terecht om on topic te blijven, daar hoef je geen mod voor te zijn.

Overigens hebben we zojuist (dwz 10 minuten geleden) aan een DA gevraagd wat volgens haar de beste optie was (niet dat we op dit moment voor die keuze staan), en ook zij adviseert de slager.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:15

@lielle. Gaat me meer op de manier waarop!!!

ChirooHeleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:20

Zoals ik al eerder zei: slagers zijn ook mensen. Ook zij willen dat het dier zo goed mogelijk aan z'n einde komt. Hij realiseert zich ook dat de eigenaar het er moeilijk mee heeft, en zal het zo respectvol mogelijk proberen te doen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:22

Whiz schreef:

In welk opzicht bedoel je dat? Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat die slager met veel respect tov de verdrietige eigenaren EN het paard heeft gehandeld.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:25

Lielle schreef:
Whiz schreef:

In welk opzicht bedoel je dat? Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat die slager met veel respect tov de verdrietige eigenaren EN het paard heeft gehandeld.

nee nee, over hoe er nogal dictatoriaal vanuit de ik vorm in het geval van Nerwen....werd gesproken.

Off of on topic.

Was niet helemaal duidelijk in mijn vorige post... Sowwy.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:00

Whiz schreef:
nee nee, over hoe er nogal dictatoriaal vanuit de ik vorm in het geval van Nerwen....werd gesproken.

Off of on topic.

Ik denk dat je me dan totaal verkeerd begrepen hebt. Mijn functie op dit subforum is subforummod (zie forumcharter). Dat houdt onder meer in dat ik sturend op moet treden in discussies en mensen op regels moet wijzen.

In dit topic gaat het erg offtopic af en toe. Offtopic gaan is tegen de Bokt-regels (enkele fora daargelaten) daarom wijs ik mensen daarop in dit topic. Ik heb verscheidene keren gewaarschuwd eerst vriendelijk. Luistert men daar niet naar dan moet het iets directer.

Het stuit me nogal tegen de borst dat je mijn optreden "dictatoriaal" vind. Zo heb ik het nooit bedoeld.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:01

en ik was even vergeten dat we op het nieuwe subforum zaten anders had ik er meteen even bij gezegd dat Nerwen submod is.

shillelagh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:04

laten inslapen een shetlander van een vriendin van mij die heeft last van muggen die rend de hele weiland rond nach en dag en zijn oog word van achteren opgegeten door een tumor dus hij word straks ook ingeslapen.Ik zou het niet fijn vinden om een kogel door je hoofd te krijgen.

shillelagh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:05

en dat de volgende dag een worsje te zijn of brood beleg ofzow.

Wanderers

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:11

Geen enkel dier verlaat bij ons levend het erf om vervolgens dood gemaakt te worden !!
Wij hebben (helaas) genoeg ervaring op dit gebied om een goed onderbouwde beslissing hierover te nemen. Het hoe en waarom zal ik nu niet verder toelichten, er is hier al genoeg zin- en onzin over zowel het slachten als het in laten slapen gemeld.
Wil wel even kwijt dat ik vind dat je een dier nooit alleen mag laten in z'n laatste ogenblikken. Hoe of waar dan ook, zorg dat er iemand (liefst jijzelf) bij is ter ondersteuning/geruststelling. Ik vind dat je dat verplicht bent; in de 1e plaats voor het dier, maar ook voor jezelf. Pas dan weet je voor 100% zeker wat er gebeurt is en kun je je daar een oordeel over vormen!
Ik adviseer eigenlijk iedereen die waarschijnlijk ooit eens voor deze keuze komt te staan om te proberen om "ervaring" op te doen. Ga eens kijken hoe een paard geslacht wordt ..... ga eens kijken als er een paard ingeslapen wordt ..... Misschien kun je dan (een) beter(e) een keuze maken voor je dier ... en jezelf.
Als laatste nog even een tip : Kijk (eventueel) je verzekerings polis eens goed na. Bij heel veel verzekeraars heb je niet eens de keus over de dood. Maar al te vaak moet je je dier "inleveren"; wordt ie door de verzekeraar opgehaald en dan is het maar de vraag of,waar en wanneer het dier geslacht wordt ! Er zijn zelfs verzekeraars die beslissen over wel of niet (verder) behandelen bij ziekte/onbruikbaarheid

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:14

Wanderers schreef:
Geen enkel dier verlaat bij ons levend het erf om vervolgens dood gemaakt te worden !!
Wij hebben (helaas) genoeg ervaring op dit gebied om een goed onderbouwde beslissing hierover te nemen. Het hoe en waarom zal ik nu niet verder toelichten, er is hier al genoeg zin- en onzin over zowel het slachten als het in laten slapen gemeld.
Wil wel even kwijt dat ik vind dat je een dier nooit alleen mag laten in z'n laatste ogenblikken. Hoe of waar dan ook, zorg dat er iemand (liefst jijzelf) bij is ter ondersteuning/geruststelling. Ik vind dat je dat verplicht bent; in de 1e plaats voor het dier, maar ook voor jezelf. Pas dan weet je voor 100% zeker wat er gebeurt is en kun je je daar een oordeel over vormen!
Ik adviseer eigenlijk iedereen die waarschijnlijk ooit eens voor deze keuze komt te staan om te proberen om "ervaring" op te doen. Ga eens kijken hoe een paard geslacht wordt ..... ga eens kijken als er een paard ingeslapen wordt ..... Misschien kun je dan (een) beter(e) een keuze maken voor je dier ... en jezelf.
Als laatste nog even een tip : Kijk (eventueel) je verzekerings polis eens goed na. Bij heel veel verzekeraars heb je niet eens de keus over de dood. Maar al te vaak moet je je dier "inleveren"; wordt ie door de verzekeraar opgehaald en dan is het maar de vraag of,waar en wanneer het dier geslacht wordt ! Er zijn zelfs verzekeraars die beslissen over wel of niet (verder) behandelen bij ziekte/onbruikbaarheid

Is dat zo?? Dat wist ik niet eens.

Die van mij zijn niet verzekerd.

Gelukkig maar .. want dat soort beslissingen neem ik toch liever zelf.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:21

Mijn paard gaat toch echt naar de slager. Op zn chip staat hij geregistreerd als een niet slachtpaard, en dus niet voor consumptie is geschikt.

ik heb 2 keer een paard gezien dat werd ingeslapen, en beide hebben liggen vechten (spartelen) ertegen. Ik wil dat niet zien. Ene paard is op stal inlatenslapen (IN DE STAL!) omdat het op geen mogenlijkheid uit de stal kon komen (zelf gebroken been getrapt) en die is er in stukken uit gegaan, andere is op een grasveldje op het erf in laten slapen, om met en kraan (of hoe je het ook noemt) op een wagen gegrepen te worden. Ook nou niet echt prettig.

Daarbij heb ik ook bij een slager er bij gestaan (paard van een vriendin, zekerheid dat die doodwas dus)
Die lag binnen een seconde op de grond, en heeft nooit liggen spartelen of trappen of wat dan ook.

ALs je paard geen vechter is zal die misschien niet tegenwerken bij een spuitje, maar bij die van mij zit dat in zn karakter.
Ik rij liever een uur met hem in de trailer om naar een slager te gaan dat dat die op stal wordt afgemaakt

_Sammy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:25

christapony schreef:
tis gewoon verschrikkelijk te weten dat er zoveel paarden zijn die jullie zo lang gediend hebben, en dan moeten eindigen in een kot van verderf, waarvan ze al op grote afstend zuiken wat er zal gebeuren. Ze komen van de vrachtwegen af en moeten in een rij gaan staan, in het beste geval mogen ze recht naar binnen. Dan worden ze in een kot geduwd en in het hoofd neergeschoten. Om nog maar te zwijgen van de paarden die zodanig bang zijn, dat ze zich wegtrekken waardoor de slachter in overal behakve in het hoofd schiet. ONBEGRIJPELIJK vind ik het, het is echt barbaars. En dan nog beweren dat jullie de paarden graag zien!!! Niet te doen.

helemaal mee eens en als je hem in laat slapen zou ik hem ook niet langs de lant leggen voor 25 euro komen ze op je terrein...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:15

mijn paard gaat deze week naar de slager. ze heeft 17 jaar mogen worden, kan helaas bijna niet meer lopen, dus is het de beste keus voor haar!

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:25

0ojannekeo0 schreef:
mijn paard gaat deze week naar de slager. ze heeft 17 jaar mogen worden, kan helaas bijna niet meer lopen, dus is het de beste keus voor haar!

juist!en is zo'n geval moet je naar de belangen van je paard kijken en niet egoïstisch zijn.
mijn paard is 2 maand terug ook naar de slager gegaan,puur omdat ze ook haast niet meer lopen kon van de pijn.ze was altijd er bang voor de da en helemaal voor de spuiten die ze kreeg,en daarom koos ik voor de slager.je kan er ook voor kiezen om ze niet voor consumptie heen te laten gaan.
en paarden kunnen zeker wel vechten tegen een spuitje,vorig jaar nog gezien,pony krijgt spierverslapper,begint te vechten,valt,en breekt zijn nek,en dat is echt geen pretje om te zien hoor.

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:44

inlaten slapen,, Bij de slager weet je nooit wat ergebeurt misschien lijd hij/nog een tijdje pijn, en als je je paardje laat inslapen kan je er bij zijn, en volgens mij bij de slager niet, is mijn mening hoor

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:45

twis_shets schreef:
inlaten slapen,, Bij de slager weet je nooit wat ergebeurt misschien lijd hij/nog een tijdje pijn, en als je je paardje laat inslapen kan je er bij zijn, en volgens mij bij de slager niet, is mijn mening hoor

Bij de slager kan je er gewoon bijblijven Je mag zelfs controleren of je paard echt dood is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:58

nou nerwen, dat doe ik never nooit niet. mijn ouders hebben dat ooit gedaan maar doen het nooooit meer. ik vertrouw mijn verzekering. via hen gaat het allemaal en degene die het regelt van de verzekering ken ik heeel goed dus daar vertrouw ik op!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:28

twis_shets schreef:

ik heb paarden wel eens achter over zien klappen, met doodspuiten of dat ze er tegen vechten, is niet bepaald prettig om te zien, zoals je al eerder kan lezen heeft lorelei dit ook meegemaakt, blegh

slachthuis is echt sneller.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:33

daarom heb ik bewust voor de slager gekozen.hoe grof het misschien ook klinkt,uiteindelijk is het allebei erg.en je mag er bij blijven als je dit wilt.ik wil niet dat mijn paard voor aan de weg ligt te wachten tot ze met de grijper opgehaald word.is ook geen fijn gezicht in een woonwijk trouwens.+dat alle pony meisjes erlangs komen en mijn paard daar zien liggen.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:57

Dat paarden de dood ruiken en daarvan in paniek raken vind ik overtrokken. Ik kom met mijn paard ook wel eens langs een dood varken op het erf, maar daar flipt ze toch ook niet van?

Mijn merrie heeft laatst toevallig nog een verdoving gekregen voor een huidafkrapsel, en daar reageerde ze goed op. Ze sukkelde gewoon in. Dus ik zou haar in laten slapen, omdat ik met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan zeggen dat het goed gaat.

Ik vind het wel vervelend dat mensen worden afgebrand om hun keuze om hun paard naar de slager te doen. Alsof iemand dat leuk vind? Het zijn vaak wel overwogen keuzes, en het laatste waar je dan op zit te wachten is dat iemand je erop afbrand.

Ik ben zelf vegetariër, dat speelt ook mee met mijn keuze. En, heel hypocriet, maar ik doe het ook voor mezelf. Mede omdat mijn paard goed reageert op verdovingen.