[IM] Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:39

Dat kan ik me voorstellen, En ze doet dit niet omdat ze lekker in dr vel zit.

Hoe poedersuiker het ook is hoor, misschien wel het beste voor haar.
(want hoever kan dit gedrag escaleren? tot ze een goed gerichte trap op je hoofd uitoefend?)

Heel veel sterkte.

Ik ga werken.. helaas, en het is echt poedersuiker weer Nagelbijten / Gniffelen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:43

Aangezien ze dit nooit heeft gedaan als ze geen klachten vertoond wordt er aangenomen dat ze chaggie is van de pijn. Als ik van de week niet zo dicht bij had gestaan had het heel verkeerd af kunnen lopen. Nu is het ook niet helemaal goed gegaan (spierscheuring in mijn kuit) maar alles beter dan tegen mijn hoofd. Het probleem is dat je niet meer aan haar mag komen.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:45

Sonjim veel moed toegewenst Ach gut Heb drieweken geleden mijn merrie losgelaten.
Denk dat je dit soort beslissingen altijd goed aanvoelt.Missen van je paardje staat natuurlijk los van dat je met deze moeilijke beslissing het uiteindelijk wel beter voor haar maakt.En als het pijnlijden van je paardje haar gedrag zo veranderd dat je de basiszorg niet meer veilig kan bieden , dan is het een verdrietigige maar de enige juiste beslissing. Knuffel en veel sterkte

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:34

sonjim; wat ongelooflijk moeilijk. Ik snap dat je twijfelt over je keuze, je wil je meisje niet kwijt. Jij kent haar het beste, jij bent gek van haar, dat je deze keuze maakt zegt al genoeg. Dan kan het gewoon niet meer.

Wat Snackie ook zegt, "geniet" nog van deze laatste dagen, ook al is het met verdriet.
Ik kon niet echt afscheid van Bert nemen toen hij nog leefde, maar ik wist dat de kans groot was dat hij niet beter zou worden. In zijn laatste week stond hij in Utrecht, maar daarvoor nog op de kliniek in de buurt. Ik heb hem toen 2 keer per dag laten grazen en alleen maar naar hem zitten kijken. Hij had niet altijd honger, maar dan stond hij om zich heen te kijken. Deze herinneringen zijn me heel dierbaar, ik ben zo blij dat ik deze momenten nog met hem heb gehad. Ik denk dat dit toen al een beetje afscheid was.

Heel veel sterkte!!!

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:53

sonjim schreef:
Mag ik me hier ook melden, mijn merrie Sonja wordt maandag ingeslapen. Ze heeft artrose en ik merk aan alles dat het eigenlijk niet meer gaat. In mijn onderschrift staat het hele verhaal.

Misschien hebben jullie nog tips voor de laatste dagen met haar.

Ik heb je verhaal gevolgd in je topic en ook een aantal keer gereageerd.
Tips voor de laatste dagen: geniet zo veel mogelijk van haar, verwen ze lekker, maak foto's etc.
We leven hier met je mee, nogmaals ik vind het dapper van je besluit, ik weet (en zoveel met mij) dat het
zo vreselijk moeilijk is, maar ze zal je dankbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:55

Sonjim, heel veel sterkte tot maandag en daarna. Je geeft zelf ook al wel duidelijk aan dat je paard zichzelf niet meer is en ik denk dat dat gezien haar 'gebrek' vanaf nu alleen maar erger zal worden. Dat vooral maakt dat je de juiste beslissing hebt genomen. Het is verschrikkelijk moeilijk en het maakt je bang, maar dat is iets waar je mee moet zien te leren leven. Je kunt nu niet meer van je paard verwachten dat ze dat voor je verzacht. Daarom is het dapper, hoe verdrietig ook.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:32

Sonjim, heel veel sterkte toegewenst, ik vind het moedig dat je dit hebt besloten, heel eerlijk naar je paard toe. Probeer te genieten van die laatste dagen, en ik zou wat filmpjes maken van haar als ze bijvoorbeeld gewoon staat te eten, dat zou ik namelijk zelf zo graag nog eens terug zien...

Ons paard heeft een schop voor zijn hoofd gehad van 1 van de andere paarden, de afdruk van het ijzer staat rond zijn oor. Ik zag toevallig een klein plekje, en toen ik zijn manen rond zijn oor wegschoof, zag ik het. Gelukkig weten we nu in ieder geval waarom hij er zo bij staat.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:42

Klinkt als een hersenschudding, arm paard.

Die filmpjes is inderdaad een mooi idee. Ik ben al haar mensenvrienden op de hoogte aan het stellen en vrijdag en zaterdag is het volle bak in de wei, lekker tutten met Sonja, Maandag en zondag zijn mijn dagen om afscheid te nemen. Ik vind het wel hard verwarmend om te merken dat zo veel mensen meeleven en afscheid willen komen nemen.

deniesje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:23

ik heb 2 en half jaar geleden mijn 4 jarige inmoeten laten slapen hij had gronise pijn en ataxie ik heb het er heel moeilijk mee gehad want we waren super goede vriendtjes ook al had ik hem nog geen jaar we waren heel kloos samen en had en week naar zijn dood een andere paard gekocht maar heb daar nooit echt en klik mee gekregen dus heb haar verkocht naar 2 en half jaar omdat ik toch nog te veel denk aan mijn lieve paardtje maar heb wel en super lieve pony nu van de kermis gekocht en die heeft ongeveer het zelfde als mijn paardtje wat er niet meer is en die zou ik altijd blijven missen gr hoop je dat je hier en beetje duidelijk heid mee krijgt dat je nooit te snel en andere moet kopen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:27

Ik zal niet snel een nieuwe kopen ik heb er nog 3, dat is voorlopig wel genoeg.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:37

Kiwi, filmpjes van deze momenten:
Afbeelding

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:37

Kiwi_ schreef:
Sonjim, heel veel sterkte toegewenst, ik vind het moedig dat je dit hebt besloten, heel eerlijk naar je paard toe. Probeer te genieten van die laatste dagen, en ik zou wat filmpjes maken van haar als ze bijvoorbeeld gewoon staat te eten, dat zou ik namelijk zelf zo graag nog eens terug zien...

Ons paard heeft een schop voor zijn hoofd gehad van 1 van de andere paarden, de afdruk van het ijzer staat rond zijn oor. Ik zag toevallig een klein plekje, en toen ik zijn manen rond zijn oor wegschoof, zag ik het. Gelukkig weten we nu in ieder geval waarom hij er zo bij staat.

Ai, dat is dan een hele goede klap geweest zeg. Hopelijk knapt hij snel op.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:37

nogmaals veel sterkte Sonjim, dit is een keuze waar je echt al heel vaak over nagedacht hebt..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:03

Ik ben er al een jaar mee bezig, maar steeds als ik dacht het is over, dan liep ze weer even goed. Nu ook trouwens, maar wel met een winterdeken op, zonder of met een dunne loopt ze slecht. Ze wil echter alleen eten en met rust gelaten worden, helaas.

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:03

@ Sonjam, heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel sterkte!

Idd filmpjes van hele gewone momenten.
Dat mis ik ook..
gewoon in de wei, gewoon op stal, gewoon op de poetsplaats...
dat heb ik bijna helemaal niet...

En toch ook nog meer fotos..

En idd echt een stukje uit dr staart halen, dat heb ik helaas ook niet.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:11

Vind ik wel zonde van de staart, maar inderdaad het is ook wel jammer als je het niet doet en er later iets mee wilt doen. Ik heb wel afgeknipte stukje staart op volle dikte, dat deed ik vroeger altijd, als ik de staart bij knipte een elastiekje erin en bewaren. Zo liggen door het huis heen nog 2 staartjes op het moment.

Ik heb laatst ook ergens iemand op bokt gezien die olieverf schilderijen / of aquarels maakt met mee geschilderde lijst, ik ga mijn vriend overhalen om de mooiste foto te laten schilderen en die op onze slaapkamer te hangen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 23:03

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:09

Kiwi iedergeval fijn dat je nu weet wat er met je paard is.
Canvas is inderdaad mooi. Lajoutie heb ik ook op een schilderij (gemaakt door detour hier op bokt)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:58

Kiwi; dat is een flinke tik geweest. Gaat het nu verder goed met hem??

Bij ons ook twee grote canvasdoeken in sepia. Een hangt op de slaapkamer, ben er erg blij mee

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:12

Ik heb ook een foto op canvas, vind dat inderdaad ook erg mooi. En ook ik heb een stukje staart, maar eigenlijk hecht ik daar niet zoveel waarde aan. Ik had liever een stuk van zijn manen gehad, maar op dat moment wilde ik hem zoveel mogelijk laten zoals hij was.

Ons paard gaat achteruit, hij leek wat op te knappen, maar heeft weer verhoging en is weer slomer. Ik maak me echt zorgen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:17

O Kiwi, dat is echt balen. Kunnen ze geen onderzoek doen om te kijken hoe zijn koppie er van binnen uitziet. Misschien een tandprobleem door de klap, of toch een lichte hersenschudding, daar kan je ook goed beroerd van zijn.

Mijn meissie is goed in afscheid nemen, vandaag een kaakslag van haar gehad en nu als gevolg daarvan een dikke wang en wenkbrauw en barstende koppijn.

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:39

Jeetje Sonjam....

@ Kiwi, bah flinke klap geweest dus. denk eerder aan een zware hersenschudding of nog iets ernstigers als ik jou verhaal zo volg..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:47

Diddlmouses, ik heb geen jam in mijn naam. Mijn echte naam is trouwens sandra dat praat makkelijker misschien.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:48

Sterkte Kiwi. hopelijk knapt ie toch op!
wat zegt de VA?

Jeetje San! sterkte!!

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:49

oeps, ik verving die I steeds door een a
Maar Sandra, dat onthou ik wel, zo heet mn zus ook Vork