[IM] Inslapen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Inslapen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:59

Nee, dat is de Anda hengst.....die heb ik gelukkig nog....dit was zijn oudere maat, mijn eerste paard, de kuddebaas en opvoeder van mijn Anda, 2 dikke vrienden, neus aan neus......hij mist hem ook heel erg...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:59

russel schreef:
Dankje..ja mijn wensje was een grijsaard lekker samen met mij aan huis........aan huis is gelukt, maar grijze haren had hij nog niet...

Samen wandelen om soepel te blijven :) herkenbaar.
Helaas..
Je hebt hem een hoop leed bespaard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:04

Zo zie ik dat ook..

Een half jaar geleden had ik een nachtmerrie...ik was hem kwijt en ging hem zoeken...ik zag hem in de velden in groen dik gras en hij ging zijn weg...ik werd heel erg naar wakker.....met een gevoel ik ben hem kwijt.....hoe heeft hij van het erf af kunnen geraken....

Dan denk ik nu, was dat een droom zoals het nu is? Daar moet ik steeds aan denken....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:22

Ik hoop ook dat het zo is.. Mooie droom :)

Na het laten inslapen van de mijne heb ik ook gedroomd dat hij nog 1x omkeek, hinnikte en weggaloppeerde.. ik word daar nog steeds verdrietig van als ik er aan denk maar uiteraard hoop ik dat hij zijn weg gegaan is, gevonden heeft wat wij ze allemaal zo gunnen..

Soms denk ik wel dat er meer is. Als ik samen met mijn paardje door de polder reed hinnikte hij vaak. Dat nam ik dan op met mijn telefoon. Deze opnames heb ik uiteraard bewaard.
Laatst liep ik met mijn hond in diezelfde polder. Vanuit mijn jaszak kwam gehinnik..
Maanden had ik niet naar het gehinnik van mijn paardje geluisterd, omdat ik dat nog niet kon en plots was het veranderd in een ringtone!
Zo gek, eerder die dag was het nog een gewone ringtoon en nu was het de hinnik van Jer.
Ach, er zal vast een logische verklaring voor zijn maar ergens hoop ik dat ie me op deze manier wil laten horen dat het goed met hem gaat..

Ik heb mijn tel niet opgenomen.. alleen maar met open mond gekeken naar mijn tel en hardop gezegd: Ik ben je niet vergeten hoor! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:02

Ik denk dat paarden zo dicht bij de energiesferen staan dat ze afstemmen op hun mensdieren om hun heen als we in staat zijn hun te respecteren en te horen ...dan maken ze contact zoals ze met elkaar kontakt maken..

Bijzonder nl te zien hoe de kudde zoveel respect voor hem hadden ze ze hem de laatste week volledig met veel eerbied en beleefdheid behandelden, niet een keer in ongehoorzaamheid zich gedroegen, zelfs de shet waar hij vaak conflict mee had, was rustig, lief en at samen met hem..normaal altijd van een ander hoopje..alsof ze kletsten, alles even doornamen voor wat er moest gaan gebeuren....

De hengst was als onder een hoedje, liet hem met rust en kwam steeds even aanhaken, even neus aan neus...de laatste dag stonden ze om hem heen...als een soort bescherming..ze wisten dat hij ziek was, dat hij zwak was geworden....

Kunnen wij mensen op een gevoelslijn met onze paarden komen, wat ze graag willen, dan kunnen we uitwisselen.

Wat fijn en bijzonder dat je zijn hinnikje heb, dat had ik graag gewild als ringtone...dat moet je op je pc zetten om nooit kwijt te raken..

Ik wil ook graag geloven dat er meer is...en dan hoop ik hem straks weer te zien...dat ik daar alvast 1 vriend heb...ik hoop dat er een vriend is die hem ook op heeft gewacht en hem de weg wijst...zoals hij hier de jonkies de weg heeft gewezen, door soms letterlijk met zijn neus op de kont zachtjes voort te duwen....

Luigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:09

Een tip voor als je je paard in het land laat inslapen, doe het ver uit de buurt van de sloot.
Mijn paard is begin deze week ingeslapen en bij het omvallen wilde hij zich nog corrigeren en is in de sloot gevallen :(. Gelukkig heeft hij er volgens de dierenarts niks van meegekregen en was hij al dood voordat hij erin viel. Maar het is een rot gezicht en zo wil je je paardje niet zien sterven.

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:10

Het zijn en blijven altijd vreselijke momenten..

Ik heb mijn merrie 1,5 jaar gelden laten inslapen en dat ging heel rustig. Ze stond ook in de wei met haar vriendinnetje. Die hebbben we eerst een beetje op afstand gehouden. Nadat de da de injecties had gegeven heeft hij haar heel netjes en rustig naar de grond begeleid. Dit vond ik heel fijn. Ze gaf niet eens een zucht meer, ze bleek dus al zeer zwak te zijnmaar heeft dat niet laten merken.

Vervolgens haar vriendinnetje erbij gelaten. Dit vind ik altijd moeilijk om te zien maar is wel het beste. Ze weten dan ook wat er aan de hand is. Zij is alleen zo in de rouw gekomen dat ze zelf ziek werd. Heb na een paar dagen een shetje gehaald en ze knapte met het uur op.

Ga op je gevoel af, dan kun je eigenlijk nooit een verkeerde beslissing nemen.

Kies ook een da uit waar je je goed bij voelt. Dit is heel belangrijk!

Sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:54

Luigi wat verschrikkelijk...een goede tip voor anderen.

Luigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:58

Het was ook echt verschrikkelijk. Hij verdiende dit niet. En je blijft het laatste beeld nu zo voor je zien terwijl dat anders had moeten zijn :(. Maar dat zal ook wel slijten. Ik hoop dat ie nu fijn in de eeuwige groene weide is bij zn paps en mams en dat ie geen pijn meer heeft.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:22

Och Luigi.. wat erg voor je! Wat kan ik me voorstellen dat je je daar enorm rot over gevoeld hebt..
Ik denk ook dat ze daar niets meer van meekrijgen, na de injectie is het vrij snel gebeurd. Ze zijn ook redelijk snel 'uitgeschakeld' misschien lichamelijk nog niet maar ik heb de indruk dat bij de eerste injectie de geest al wat verdwijnt..
Wat eengoede tip inderdaad..!

russel schreef:
Ik denk dat paarden zo dicht bij de energiesferen staan dat ze afstemmen op hun mensdieren om hun heen als we in staat zijn hun te respecteren en te horen ...dan maken ze contact zoals ze met elkaar kontakt maken..

Bijzonder nl te zien hoe de kudde zoveel respect voor hem hadden ze ze hem de laatste week volledig met veel eerbied en beleefdheid behandelden, niet een keer in ongehoorzaamheid zich gedroegen, zelfs de shet waar hij vaak conflict mee had, was rustig, lief en at samen met hem..normaal altijd van een ander hoopje..alsof ze kletsten, alles even doornamen voor wat er moest gaan gebeuren....

De hengst was als onder een hoedje, liet hem met rust en kwam steeds even aanhaken, even neus aan neus...de laatste dag stonden ze om hem heen...als een soort bescherming..ze wisten dat hij ziek was, dat hij zwak was geworden....

Kunnen wij mensen op een gevoelslijn met onze paarden komen, wat ze graag willen, dan kunnen we uitwisselen.

Wat prachtig.. geweldig om te lezen hoe dat gegaan is.

russel schreef:
Wat fijn en bijzonder dat je zijn hinnikje heb, dat had ik graag gewild als ringtone...dat moet je op je pc zetten om nooit kwijt te raken..

Ik wil ook graag geloven dat er meer is...en dan hoop ik hem straks weer te zien...dat ik daar alvast 1 vriend heb...ik hoop dat er een vriend is die hem ook op heeft gewacht en hem de weg wijst...zoals hij hier de jonkies de weg heeft gewezen, door soms letterlijk met zijn neus op de kont zachtjes voort te duwen....

Ja, wat een mooie gedachte is dat, vreedzaam.. dat hoop ik ook :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:17

Ik heb het helaas nu 2x meegemaakt,maar beide keren ging het rustig en netjes.

De eerste keer was met mijn jaarlinghengst,die is in mijn armen overleden na de fatale spuit,dat ging enorm snel,omdat hij al zo ontzettend ziek was.

De 2e keer was bij mijn verzorgpaard met ernstige artrose,dat duurde ietsje langer maar ging ook erg rustig en netjes. Daarna hebben we mijn pony(zijn maatje)nog afscheid laten nemen,die heeft hem van top tot teen besnuffeld en maakte daarbij zachte hinnikgeluidjes,die echt van binnenuit kwamen,zo'n oergeluid een beetje. Heel bijzonder.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:36

Ik ben bij een aantal inslapingen geweest bij een vriendin op stal. Allemaal stomme ongelukken die nooit hadden mogen gebeuren met inslapen als gevolg.

Het gaat hier om 3 paarden 2 met een gebroken been en 1 met een nek verwonding die verlamming veroorzaakte.
Het enige paard waarvan wij het idee hadden dat hij niet gelijk reageerde op de medicatie was het paard met de verlammings verschijnselen. Om het nou vechten te noemen tja lastig maar zo voelde het niet. Het duurde gewoon langer dan wij en de DA verwachte.
De andere 2 werden eerst verdoofd en vervolgens de spuit gegeven met de dodelijke medicatie eb waren toen ook zo vertrokken naar de eeuwige groene weide.

Een goeie DA schat in hoeveel het dier weegt en zorgt dat hij dan net wat meer krijgt dan nodig is om zeker te zijn dat het humaan gebeurt. Er zijn altijd wel uitzonderingen waarbij het paard kwa conditie toch sterker is dan die lijkt. En het dus even duurt.
Ook denk ik dat een bekend gezicht, geur en vredig gevoel helpt bij deze momenten. Hoe rot het ook is. Toen ik de eigenaren bij hun paarden zag leken de paarden zo rustig en vrede alsof ze zeiden dat het goed was. Het is hard verscheurend om te zien maar helaas zal iedereen het denk ik wel eens mee maken.
Het is nooit leuk maar soms moet het gewoon gebeuren.
Ik heb januari 2012 ook voor de beslissing gestaan maar gelukkig wist mijn dierenarts nog 1 laatste optie wat Cupido overigens ook dood kon doen gaan. Maar mijn ventje kwam de nacht door en 2 dagen erna begon hij met zijn herstel spurt. Ik ben mijn dierenarts eeuwig dankbaar. En vertrouw ook altijd op wat hij denkt, als hij had gezegd het heeft geen zin laat hem inslapen had ik dat ook gedaan. Want die weten wel waar ze over praten. Gelukkig wou mijn dierenarts toch nog 1 laatste ding proberen en tja het was of hem iets geven wat hem dood kon doen laten gaan wat hem ook kon redden. Of hem gelijk inslapen tja dan kan je het altijd proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:25

Oei, jij hebt ook veel pech gehad, wat naar om dat mee te moeten maken....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:18

Hoe gaat het Russel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:33

Tja mis hem erg hoor, dit paard is alleen maar liefde.....een voorrecht om in zijn omgeving te mogen zijn...en nu is dat een gemis dat dat weg is....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:57

Ja, dat gemis zal nog wel even blijven..
Mooi om zo'n paard in je leven gehad te mogen hebben hè? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:29

Ja dat zeker...maar dan dubbel zo jammer dat ze je dan ontvallen......dan is alles zo vergankelijk...

Iris088

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:31

Het verschilt per paard enorm! Wij hadden een jong paard die zoveel pijn had dat hij er absoluut niet tegen ging vechten terwijl hij normaal zijn mannetje wel stond.

Nare beslissing TS! :\ sterkte

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:58

Luigi schreef:
Een tip voor als je je paard in het land laat inslapen, doe het ver uit de buurt van de sloot.
Mijn paard is begin deze week ingeslapen en bij het omvallen wilde hij zich nog corrigeren en is in de sloot gevallen :(. Gelukkig heeft hij er volgens de dierenarts niks van meegekregen en was hij al dood voordat hij erin viel. Maar het is een rot gezicht en zo wil je je paardje niet zien sterven.

En ver uit de buurt van een omheining. heb meegemaakt dat het paard op/door het schrikdraad en palen viel. In het geval van dit paard kon ze ook niet meer verplaatst. Been was gebroken en ze wilde geen stap meer verzetten ondanks heftige pijnstiller.
Het duurde ook nog een tijd voor ze ook echt overleden was. Geestelijk was ze weg en ze lag dus rustig maar het hart en ademhaling gingen nog even door. Paard zat zo vol adrenaline en was kerngezond.

TS moedige beslissing en wat zal je hem missen :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 08:09

Fransje wat erg, ik vind dat de dierenartsen daar ook van te voren in moeten mee beslissen, problemen als dergelijke is iets wat ze natuurlijk ook niet willen maar wel kunnen verwachten.

Tja paard is al bijna 2 weken niet meer..tijd gaat snel...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:56

Tijd gaat zeker snel.

russel schreef:
Fransje wat erg, ik vind dat de dierenartsen daar ook van te voren in moeten mee beslissen, problemen als dergelijke is iets wat ze natuurlijk ook niet willen maar wel kunnen verwachten.

DA heeft het ondanks de hectiek allemaal netjes gedaan en ook bijgespoten maar in noodsituaties gaan dingen vaak net anders dan je zou willen. Gezien de botbreuk was het te verwachten dat het paard de kant van het niet te gebruiken achterbeen op zou vallen. Maar het was ook niet fair haar nog 1 stap te verplaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:12

Ja het is altijd rot, zulke dingen, het nare is dat je die beelden bij je houd...

Capri5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:14

Ik heb wel eens gehoord dat ze een been kunnen breken als ze neer vallen. Dat lijkt mij verschrikkelijk!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:15

Alles kan natuurlijk. Het is gemiddeld toch 500 kilo wat door de benen gaat. Maar het komt zelden voor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:19

Ja inderdaad alles kan,ze zijn nl heel slap en verliezen hun evenwicht, de narcose gaat best snel..mijn DA weet wat er ging gebeuren, want in de OK vallen ze ook neer, hij moest flink hard aan het touw hangen om hem niet achterover te laten slaan. Mijn paard ging nl wel overeind en achteruit lopen om te zorgen dar hij niet door zijn achterbenen zakte...dat gevoel tegen houden is een instinctieve reaktie...