[IM] [Verzameltopic] Overleden paarden/pony's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: [Verzameltopic] Overleden paarden/pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:42

Dottla, een voskleurige merrie Ijslander.
Zij is geboren op 02-06 en overleden op 06-02
Dus geboren op 2 juni 1978
Overleden op 6 februari 2007
Dottla was een lieve oude Ijslander die zo ongelofelijk koppig was dat als jij zei links, zij met al haar kracht rechts ging. Ze was lief, maar niet erg aanhankelijk en ze hield niet zo van knuffelen. Toch was zij een lief, wollig beertje die 6 jaar lang onze allereerste pony-wei mocht vullen. Ik kreeg haar toen ze 23 was, ik was toen 9. Ze was mijn eerste pony, we reden veel zonder zadel en we crossten en zwommen, maakten lange buitenritten en hadden veel lol. In 2006 kwam er een nieuwe pony bij voor mij, een arabische merrie omdat ik meer wilde springen en serieuzer wilde gaan rijden. Voor Dottla vond ik de verzorger Jesper via bokt, hier Hevonen.

Hij heeft Dottla verzorgd van oktober 2006 tot februari 2007. We hadden op zaterdag ee lekkere buitenrit gemaakt, Jesper op Dottla, ik op de arabier en twee andere meisjes op hun fjord en shet. Dottla was heel vrolijk en deed heel gezellig mee.
Die avond stond mijn arabier te hinniken in het donker, heel hard en doordringend. Dat deed ze nooit. Ik ging de dieren even een appeltje brengen en ook Dottla nam het appeltje aan en ze kreeg een aai over haar hoofd. Ik heb niet gezien of ze het appeltje heeft opgegeten. Het hinneken hield op, maar op zondagochtend lag Dottla plat in de wei, helemaal bemodderd en koud, en overal in de wei waren rol-plekken. Ze had koliek. We hielpen haar overeind en ik ging met haar lopen, ze kreeg nog en zweetdekentje voor de warmte. De dierenarts kwam en ze kreeg pijnstiller en darmverslapper om de poep op gang te brengen. Ze stond die hele zondag een beetje zieligjes in de stal. Op maandagochtend ging het weer minder, dus heeft de dierenarts weer hetzelfde toegediend. Het leek weer beter te gaan en ik ben ook gewoon naar school gegaan. 's Avonds had ze nog steeds niet gepoept, en dinsdagochtend begon ze te braken uit haar neusgaten. Dit is het ernstigste stadium, De dierenarts kwam weer en voelde haar darmen. Hij kreeg er niks uit. We hebben besloten haar in te laten slapen. Binnen twee dagen is ze zo achteruit gegaan. Maar later werd er gezegd dat ze misschien een tumor in haar darm zat, dat ze al langer achteruit ging maar dat we het niet doorhadden en dat ze zich groot hield. Maar mijn arabier wist zaterdagavond al dat er iets aan de hand was.
Dottla is 29 jaar geworden.

Dottla
Born 02-06 Diseased 06-02
My beloved friend

Afbeelding

Afbeelding

travler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:05

travler hij was 22 jaar oud doen ik er me begong te rijden ik heb er zeven jaar me gereeden en dan was hij op pensoen dan krijg hij nog altijd zen wandeling en zen kuisen en zen wordtelen elke zaterdag da kwam rijden hij heeft twee jaar van zen pensoen mogen genieten hij is op 6 juli overleeden aan kloliek ik mis men schat nog altijd Travler, ouwe vriend,
Vandaag vernam ik dat je ons verlaten hebt.
Ik mocht op jouw rug mijn eerste buitenrit doen en toen je nog wat jonger was, mocht ik genieten van je snelheid en je bijzondere kracht.
Op den duur hadden we geen teugels of dat spul meer nodig, alleen nog een stem om samen uit te rijden.
Toen enkele jaren geleden mijn vriendin gestorven was, legde jij spontaan je kop tegen de mijne, een half uur lang, want je wist dat er wat aan de hand was.
Zo slim was jij.
Rust nu maar zacht, lieve vriend, ouwe indiaan, dat heb je meer dan verdiend.
Ik vergeet je niet.

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:52

Naam Paard: Nynke
Ras: Fjord
Leeftijd 14 jaar
Overleden 01-09-2007

Nynke was een sterke fjord die niet van opgeven hield. Ze brag de dagen met mij meestal door in het bos. Ik verzorgde haar vanaf oktober 2005 en de dag dat het gebeurde heb ik niet mee gemaakt maar wel gehoord. Nynke heeft waarscheinlijk wel bijna zeker op de ochtend rond 10 uur koliek gekregen. Hoe het door is gekomen weet niemand. Om 4 uur was haar baas op stal gekomen, spoet naar Emmeloord toe. Ze werd onderzocht en ze sneden in haar buik. Maar het was al te laat. Mijn lieve vriendin, jij was er altijd voor mij en ik voor jou.

Afbeelding

Naam Paard: Amaryl
Leeftijd: 18 jaar
Ras: New Forest
Overleden: 21-09-2007

Amaryl had een tumor in haar hypofiese en moest ingeslapen worden. Ze is in haar vetrouwde gras zelfs terwijl ze at ingeslapen..

Slaap zacht Nynke en Amaryl..

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:42

mijn lieve paard heette najada.
Ras: Hackney, (grote maat)
Geboortedatum: 05-04-1990
datum van overlijden; 04-10-07

alleen haar naam is al bijzonder en zo was mijn paard ook. ze stond altijd voor je klaar en wilde graag voor je werken. niets was haar dan ook teveel. het was echt een schat van een beest. ze heeft in de 12 jaar dat ik haar heb mogen hebben niets verkeerd gedaan en dat wil toch wel wat zeggen vind ik zo.

najada lag veel in de wei maar sprake van koliek was er niet. de da dacht dat ze een maagzweer had. hiervoor heeft ze 4 weken medicatie gehad. in het begin dachten we dat het de goede kant in ging maar na 4 weken zagen we nog niet veel verbetering. hierna ben ik met haar naar utrecht gegaan voor een maagscopie maar daar hebben ze niets raars kunne vinden in de maag. na verder onderzoek zijn ze er achter gekomen dat ze "iets" aan de darmen had wat geheel onschuldig leek. ze heeft onstekingremmers mee naar huis gekregen en na 2 weken moest het de goede kant in gaan. in eerste instantie was ik (samenmet mijn vader) erg blij dat niets ernstigs was.
maar na 2 dagen stond ze heftig te zweten in de stal en te trillen. de da gebeld. ze heeft een dubbele dosis pijnstiller gehad maar daar reageerde ze neit meer op, zoveel pijn had ze en dat verdiende ze echt niet. de da heeft nog aan haar darmen gevoeld en dat was "echt foute" boel. de termen vergeet je dan in zo'n situatie. en toen kreeg ik te horen dat ze niet meer te genezen was. of ik kon haar laten inslapen of wachten totdat ze zelf de pijn niet meer kan verdragen dat ze zelf heen zou gaan. dat had ze na al die jaren trouwe dienst niet verdiend.(ze werd zowel bereden als aangespannen) ze heeft een waardig afscheid gehad en hoop dat ze nu een goed plekje in de hemel heeft.

lieve najada, rust zacht, ik zal je heel erg missen en vergeten zal ik je nooit.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UKK36DDA.jpg

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 01:40

paard:mister mexx
ras:kwpn
leeftijd:4,5 jaar geworden
doodsoorzaak:hoefkatrolontsteking en spat.
karakter:eenkennig...het was mijn eerste "paard",overgang van pony's naar paarden.hij was net 4 toen ik hem kreeg en toenertijd mijn grote liefde.ik was 11 jaar.hij was waarschijnlijk al zadelmak toen ik hem kreeg,maar we hebben hem gekocht als een groen paard.we hebben hem zelf "zadelmak" gemaakt en ik heb er een paar keer op gezeten.nadat hij gewerkt had stond hij een keer stokstijf stil,na een pauze kon hij weer lopen maar was zo kreupel dat we de dag erna gelijk foto's hebben laten maken...helaas,het was te ernstig om hem nog een pijnvrij leven te kunnen geven.

paard: timilon
ras:kwpn
leeftijd:bijna 4(overleden: april 2003)
doodsoorzaak: alles wat kapot kon was kapot...
karakter: lief,betrouwbaar.ik was 16 toen ik hem kocht als anderhalf jarige,hij was mijn jonge toekomst.hij kreeg toen hij 2 jaar was een ocd(afgebroken punt van het hoefbeen) door een ongeluk in de wei,met een grote dosis geluk zou het weer vast kunnen groeien of ergens terecht komen waar het hem geen pijn meer zou doen.opereren was geen optie,het lichaam zou dan zeer waarschijnlijk de hoef afstoten.na enkele weken liep hij niet meer kreupel.hij werd wel erg groot(1.84m) en daarom heb ik hem pas ook in de winter van z'n 3de jaar ingereden.het ging allemaal vanzelf,hij was zo lief,zo makkelijk.totdat hij boos begon te doen op mn been en wat ging bokken.ik wist gelijk dat het mis was...weer foto's laten maken:ocd,artrose,hoefkatrolontsteking en lage overhoef...van de rest hebben we geeneens foto's laten maken.met een hoop kunst en vliegwerk hebben we geprobeert hem op te lappen,ik kon en wilde hem nog niet laten gaan.waarschijnlijk had hij ook artrose in zn hals,hij kon hem afentoe niet omhog krijgen raakte dan in paniek.
voordat hij 4 jaar werd hebben we de knoop doorgehakt: zo mocht ik hem niet meer laten leven.ik heb hem samen met mn moeder weggebracht en mn moeder heeft hem op zn laatste levensfase vastgehouden.dit heeft zn sporen nagelaten bij ons,nog steeds hebben we moeite om over hem te praten en om naar zijn foto's te kijken.

naam: pebbles
ras: waarschijnlijk welsh
leeftijd: ongeveer 28(overleden: april 2003)
doodsoorzaak: ingeslapen wegens ouderdom
karakter:eigenzinnig,slim,ondeugend.
beeldschone schimmelmerrie,de eerste pony waar ik serieus mee ging rijden.ze was al dampig toen ik haar kreeg maar ze heeft het toch nog zo'n 13 jaar bij ons uitgehouden.
ik heb er fanatiek wedstrijden mee gereden,dressuur en springen.
ze stond al een aantal jaar op pre-pensioen,afentoe ging ik een bosritje maken of reed er een meisje uit de buurt op.uiteindelijk ging dat niet meer door de dampigheid en heeft ze nog een jaar van volledig pensioen mogen genieten.toen ze echt oud werd om te zien(blauwige waas over de ogen,wat plekjes van huidkanker,chronische diarree) hebben we besloten dat we haar vrij snel na timilon in zouden laten slapen,ivm korte pijn.
ik heb bewust gekozen voor het inslapen omdat ze al zolang mijn vriendinnetje was en omdat ze altijd zenuwachtig was als ze op de trailer moest.ze is in alle rust heengegaan,en toen werd het me echt duidelijk dat we geen dag te vroeg zijn geweest met dit besluit.het doet nog steeds pijn,ze was een deel van mn leven maar ik heb goede herinneringen aan haar en aan haar laatste levensfase...ik heb er vrede mee.

naam: vollie(evoltaire,Expert)
ras: kwpn
leeftijd: 20(geboren 1986,overleden 2006)
doodsoorzaak: koliek
karakter: lief,braaf en afentoe een beetje ondeugend.
dit paard had ik al eens gereden toen zijn toenmalige eigenaresse geen tijd meer voor hem had en ik geen paard had om wedstrijden mee te rijden.
na een klein jaar is hij verkocht(hij was te duur voor mij) maar toen hij 19 was heb ik hem terug kunnen kopen!ik was zo ongelooflijk blij,ik had een oude vriend terug.ik zou hem zijn verdiende pensioen geven,bij mij zou hij lekker oud worden...
ik ging hem een beetje rijden voor de lol,lekker recreatief.maar meneer vond dat hij heus nog wel meer kon en zo gingen we samen weer op wedstrijd.we zijn samen weer Z1 dressuur geworden,we hebben indoor zeeland 2006 gewonnen,we mochten naar indoor brabant....maar toen,toen kwam het noodlot.ik werd op school gebeld of ik zsm naar huis kon komen want vollie had koliek.ik was vrij nuchter,ik had nog nooit een paard aan koliek zien overlijden en ze waren er vroeg bij,het zou wel goed komen.ik bleef zo positief tot savonds laat,de veearts was al 2 keer geweest en het was rustig bij vollie maar toch...het gevoel bleef vaag bij mij.de volgende dag leek alles goed,ik ging lekker wandelen met hem en hij was super fris.maar toch bleef er een vaag angstig gevoel bij mij.woensdag ging het niet zo goed,hij ademde zwaar en was een beetje lusteloos.mn moeder heeft hem toen naar de kliniek gebracht van onze veearts.hij had nog steeds een verstopping.ik had al een plan in gedachte: als de verstopping er de volgende dag niet uit zou zijn zou ik er op staan dat hij naar utrecht zou gaan en geopereerd zou worden....maar donderdagmiddag was de verstopping weg en vrijdag mocht hij mee naar huis.ik was heel blij maar was er toch niet gerust op.ben lang opgebleven maar toen ik rond 12 uur naar bed ging kreeg ik een telefoontje: of ik met spoed met de trailer naar de kliniek kon komen,vollie moest geopereerd worden.we waren 20 minuten later op de kliniek maar vollie was al niet meer te vervoeren.hij was zichzelf aan het vergiftigen en 10 minuten later blies hij zn laatste adem uit.
dit had hij niet verdient,hij zou bij mij oud worden,gelukkig en pijnvrij...hij is op het hoogtepunt in zn leven gestorven maar ik had het liever anders gezien.

ze blijven allemaal een speciaal onuitwisbaar plekje in mn hart houden,maar de dood van timilon en vollie was toch wel het zuurste verlies...

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:23

naam:colunder
Roepnaam:collin
geboren op 29 april 1982
doodgegaan op 15 oktober 2007
ik heb collin gekocht toen hij 7 jaar was.
hij kon toen nog niet veel ,had hoofdzakelijk voor de ploeg en groentewagen gelopen.
ik ben uiteindelijk m1 dressuur met hem geworden em l springen.
ik heb ook aangespaanen met hem gereden en veel buitenritten met hem gemaakt.
hij is overleden aan een hartstilstand nadat iemand vuurwerk op het erf gooide.
ik heb het voor mijn ogen zien gebeuren.
hij was 25 jaar maar er werd nog elke dag met hem gereden .
hij was echt een superpony!!!
collin ik mis je !!!!!!!!

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:40

naam: Jironus
roepnaam: Ronnie
Geboren : geen idee was een manege paard..
Doodgegaan op 12 november 2007
hij had iets met zen keel dat zen stembanden waren verslapt .. en hij kreeg soms geen adem meer en toen hebben ze hem laten in slapen omdat hij er alleen maar last en pijn van had..

het was een groot braaf manege paard, dat opstal altijd liet merken dat hij er was, soms door als je langs loopt te bijten maar soms ook door gewoon heel gek te doen..
hij was egt heeel braaf bij de lessen, veel hebben op hem gereden.. hij hoorde er gewoon echt bij Verdrietig
R.I.P Jirones Lovers Verdrietig

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:43

Zondag 2 september 2007 heb ik mijn paard verloren door een verschrikkelijk ongeluk! en ik vind dat ze een plaatsje verdiend in dit topic! het was echt een super paard! Lovers

* Diamond
* geboren op 26 mei 2006 en gestorven op 2 september 2007
* ze had echt een super karakter, altijd lief en eerlijk, je kon alles met der doen, ze vond alles goed! met rijden ging het wat moeilijker, niet iedereen kon er zomaar op wegrijden.. de laatste periode ging het steeds beter! we werden weer een echt team en begonnen elkaar steeds beter aan te voelen! Kusje
* zondag 2 september kwam ik aan op stal, en vond der in de sloot met der been gebroken Huilen , er was niks meer aan te doen, de enigste optie was om haar in te laten slapen, het was de moeilijkste beslissing in mn leven Huilen , je wilt der zo graag bij je houden maar weet dat het tegenover haar niet eerlijk is! je kan der niet laten lijden

Afbeelding

ik mis je meisje!
alles is zo anders zonder jou! Kusje
Ik hou nog steeds zielsveel van je en dat zou ik altijd blijven doen! Lovers

Jy bent en blijft mijn allergrootste trots! Lovers
Rust zacht liefie! Kusje

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:11

naam: Bugs Bunny
roepnaam: Bugsje
Geboren : 04-10-1994
Overlede op: 4 februari 2007

Nog eventjes, dan heb ik een jaar zonder haar gehad. Een jaar, één jaar, het lijkt nog wel gisteren dat ik 's ochtends naar buiten kwam en ik begroet werd door een zacht hoog hinnikje. Het lijkt wel gisteren, dat ik haar heb kunnen knuffelen en kunnen poetsen, in de wei op haar rug heb kunnen springen en dat we dan keihard rondjes gingen galloperen. Maar altijd was ze voorzichtig, altijd wist ze wanneer ze moest ophouden. Dat wist ze gewoon, dat voelde ze aan.
Ik weet nog toen ze de laadklep af kwam. Ik kreeg jou toen als verzorgpony, 3 maanden daarna was je van mij. Je was de super schattigste/mooiste pony ooit! Ze was wit, met een blauw dekentje en een gifgroen halster. Wauw! Ze was de ultieme pennypony, wat heerlijk voor mij was als pennymeisje zijnde. Maar hoe mooi je ook was, je was ook koppig en moeilijk, en snel, helemaal niet makkelijk voor mij als 12 jarige.. Maar ik vocht voor haar. Ze was mijn eerste pony, ik wilde je niet kwijt. Het ging steeds beter met ons, we konden het wel. Ik herrinner me alle mooie momenten die we meegemaakt hebben zo ontzettend goed! Als de dag van gisteren.
Maar het lijkt al heeeeel lang geleden dat ik allemaal slechte en nare dingen met haar heb meegemaakt, dat ze een blessuure kreeg, waardoor ik haar benen 3 keer per dag moest afspoelen. En ik deed het graag voor je. Uiteindelijk hebben we daardoor denk ik zo'n goede band gekregen. Omdat ik er voor je was. Al kon je niets, behalve rustig met mij aan de hand stappen, en stappen, en stappen. Steeds 5 minuutjes langer. Vrienden en kennisen zeiden dat ze het heel knap en goed van me vonden, dat ik altijd voor je klaarstond. Dat ik dag in, dag uit voor je klaarstond. Goed van me? Ik deed het graag voor je, heel graag. Daarna het rijden weer opbouwen en een half jaar niet springen, iets wat wij het liefste deden. Maar dat maakte niet uit. Als ze daardoor weer beter werd, kon het mij niets schelen.
En het kwam goed! Na langer dan een half jaar, ik wilde het risico niet nemen dat je weer last van je pezen kreeg, mochten we weer springen! Daarna ging het zo snel met ons! Dressuur was nogsteeds niets, al ging dat ook beter. Maar springen! Na een paar keer naar oefenspringen te zijn gegaan gingen we beginen met wedstrijdjes rijden. Onze eerste springwedstrijd was de eerste selectie indoor (voor de gelderse) in Wezep. Jammergenoeg misten we, door mijn schuld (de zenuwen denk ik) de laatste hindernis! ZONDE! Anders waren we foutloos geweest. Toen gingen we het 2e parcours in, jammergenoeg een balk. Maar WEL een 7e plaats! Ik was TROTS! Ik had een 7e plaats gehaald op een pony waarmee ik al zoooo veel meegemaakt had. Dat de DA zei dat we heeel voorzichtig moesten zijn met springen beginnen. Wat ik ook deed, en dat ik uiteindelijk een wedstrijdje ging proberen (ik was als de dood haar teveel te belasten, maar van haar pezen had ze helemaal geen last meer! Het was alweer een jaar geleden met haar blessuure, want een half jaar nadat ik weer mocht springen deed ik mee met dat wedstrijdje.)
Onze 2e wedstrijd was de 2e selectie, ook dat ging heel goed! We waren 2× foutloos! En hadden een 6e plaats! We hadden namelijk geen goede stijl bij alle wedstrijdjes omdat we zo snel gingen! Ik had echt heeel veel zin om de L te gaan starten. Iedereen zei dat we dat makkelijk aan zouden kunnen. EN dan zouden we misschien wat hoger in de prijzen komen omdat dat op snelheid is.
Toen onze 3e wedstrijd dat was de 3e selectie. Daar waren we weer 2× foutloos en hadden we een 3e prijs! We gingen steeds een stapje vooruit kwa stijl!
En onze 4e en ook laatste wedstrijd waren we 2e! 2e! 2e met Bugs! Trots dat ik was! Ik heb dat hele weekend nog met een lach op mijn gezicht rondgelopen!
Maar op 4 februri kreeg je een hersenbloeding... Je was weg! In een keer! Weg! Ik heb je hoofd nog op mijn schoot gehad, gehuild, gezegt dat je bij mij moest blijven...
Maar toch ging je...
Ik denk nu terug aan al onze goede tijden, aan alles wat ik van je geleerd heb. Ik ben zo blij dat je je heb gehad als pony! Je was zo ontzettend moeilijk(dat zie je ook op de foto's), maar oooo wat heb ik veel van je geleerd! Maar nu ik dit hele verhaal heb geschreven, met een glimlach op mijn gezicht als ik aan je terugdacht, rollen de tranen nu wel over mijn wangen.

Afbeelding

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:25

Rosalie.

Geboren 29 mei 1998 - Overleden 14 augustus 2006

Ik heb haar, merrie als tweejarige gekocht bij een handelaar in Duitsland.
Ze had goede papieren en ik zag wel wat in haar.
Als driejarige heb ik haar voor de keuring gedaan bij het KWPN en was zo trots als een pauw dat ze "ster" merrie was geworden.
Vooral haar springen ging toen echt supergoed.

Als vierjarige heb ik haar pas zadelmak gemaakt.
Ze leerde erg snel en twee maand na haar eerste rit, hebben we al een oefenwedstrijdje gereden in het B-springen. wij zijn toen nog zevende geworden!
Dat zal ik nooit vergeten.
Vanaf die dag ben ik met haar ook naar de club gegaan en lesden wij alle lessen trouw mee.
Zowel dressuur als springen.

In de zomer van 2002 kregen we les van Ben Schroder en begon ze ineens kreupel te lopen.
Wij zijn de volgende dag naar de dierenarts geweest en ze hebben foto's gemaakt.
Drie dierenartsen hebben de foto's van haar knie bekeken en ze waren alledrie ervan overtuigd dat ze OCD zou hebben en dat ik haar maar het beste af zou kunnen laten maken, ik had haar immers goed verzekerd.
De hele weg naar huis heb ik in een roes gereden, want je kunt je beste maatje toch niet in laten slapen?????? Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen
Wat denken die dierenartsen wel niet???? Boos! Boos! Boos!

Via via kwamen we in contact met een man in Duitsland die Roos wel zou willen behandelen.
Hij zei dat ze in ieder geval geen OCD had, maar ze had al haar banden van haar knie verrekt.
Na 2 maand reed ik alweer een concours werd mij verteld. Roos ging met de dag steeds beter lopen en na een heel lang tijdrovend schema is ze vier maand daarna weer gestart in de dressuur, waar ze erg van genoot.

In het jaar daarop ben ik weer met haar gaan springen en dat ging super.
Zowel in de regionale in de klasse B geplaatst als in de L met 28 winstpunten!
Nog een concours en dan zou ze naar het M moeten, wat ook mijn streven was i.v.m. een sportpredikaat. Ik wou haar erg graag in 2007 bij de hengst doen en dat had ze in 2008 een veulen.
Maar ik wijk van mijn verhaal af....

In dat laatste parcours in de L gleedt ze uit en vloog op haar flank door de hindernis.
Sindsdien is ze heel bang geworden en ben uiteindelijk weer in de B begonnen.
Na heel veel weigeren kreeg ik haar gelukkig wel weer rond.
Ook deed ik mee aan SGW wedstrijden, maar werd altijd uitgebeld bij de waterbak.
Ze had gewoon een fobie voor water.
Elke andere rare hindernis sprong ze, maar water vreesde ze echt.

Toen kreeg ik in mei een nummer van Bit waarin ruiters gevraagd werden om met hun paard te gaan zwemmen. Ik direct vier kantjes geschreven en op de post gedaan.
In juli kreeg ik een telefoontje van de redactie of ik die zondag ook kon.
Wij gingen namelijk zwemmen. Natuurlijk!!!! *LOL* *LOL*
Zo'n kans laat je niet voorbij gaan. Dus wij 's ochtends heel vroeg met het paard naar de gemeente Utrecht waar we bij Gert Boonzaaijer les kregen.
Eerst wou Roos het water helemaal niet in, maar na een paar pogingen wou ze uiteindelijk toch.
Roos genoot zo erg van het zwemmen.
Gewoon niet te beschrijven!! Zoiets moet je meegemaakt hebben. Pling
Een aantal pagina's van dit zwemmen staan ook in Bit nummer 137 van oktober 2006.
Voor als je benieuwd bent naar ons.

Twee weken erna heb ik haar op die bewuste dag nog gereden en hoewel we nog maar in de klasse L1 reden, deed ze oefeningen voor een Z proef.
Echt alles wat ik vroeg deed ze!!
Heel geweldig, vooral omdat ze wel een paard met gebruiksaanwijzing was.

Als je opsteeg, dan moest ze eerst 5 minuten bokken en gek doen voordat je haar echt kon rijden. Dat vond ik altijd geweldig!!! Maar goed die 14e was ze gewoon super leergierig.
En ook als ik mijn andere paarden reed was ze altijd jaloers op mij en beet ze naar me, maar toen ik Joris, een jong paard, reedt, begon ze zachtjes te hinniken.
Heel erg raar en ik moest er ook wel om lachen. Ik dacht echt: Roos je bent helemaal gestoord, vanochtend super gereden en nu weer zo, er zal wel een steekje los zitten. Verward

's Middags heb ik ze alledrie buiten gezet en was voor in de wei bezig om een parcoursje te bouwen. Ineens begon lady, een d-pony te rennen en Roos had zoiets van ik moet mee! Joris stond bij mij en wou ook mee, maar omdat hij blind is aan een oog, twijfelde hij en kwam pas later naar achteren rennen.
Op dat moment komen Lady en Roos weer uit de bak rennen en op dat moment komt Joris er ook aan rennen en knalt met volle vaart met zijn borst tegen Roos haar achterbeen.

Dat moment zal ik nooit vergeten. Huilen Huilen Huilen Huilen
Ze galoppeerde op drie benen verder en na 100 meter gaat ze ineens stilstaan om gras te eten.

Ik was helemaal doorgedraaid en heb schreeuwend mijn ouders gewaarschuwd. Ik was compleet over de rooie. Mijn moeder is naar Roos gegaan en mijn vader heeft Lady en Joris op stal gezet.
In de tussentijd heb ik de veearts en de verzekering gebeld, want de dierenarts moet toestemming hebben van de verzekering om haar in te laten slapen.

Hij heeft diverse klinieken gebeld, maar Roos was helaas niet meer te redden.
Ze had zo'n gecompliceerde beenbreuk dat het voor haar een lijdensweg werd, ze zou dan minstens een half jaar in een brancard moeten hangen en dan zou ze helemaal doordraaien. ze was altijd al zo'n heethoofd, dus ik moest maar voor haar beslissen.
Dus alle moed maar bij elkaar geschraapt en toen hebben we haar vredig in laten slapen.

Ik heb er zo ontzettend veel nachten van wakker gelegen en dat doe ik nog steeds.
Ondertussen is Joris in haar stal gekomen en staat hij naast Lady.
In het begin was ik heel boos op hem en gaf ik hem ook een beetje de schuld, maar hij deed zo zijn best met alles dat ik hem dat heel erg snel vergeven heb.

In mijn eigen huis heb ik helemaal een fotowand ingericht, allemaal met mooie foto's van haar.
Want alle bekenden die het horen die zeggen altijd: het was altijd Roos met Karin en Karin met Roos.
Gelukkig heb ik nu Joris nog, want anders was ik helemaal compleet doorgedraaid.
Zou niet weten wat een leven zonder paarden voor mij zin heeft.

Mijn allerliefste Rosalie, ik zal je nooit meer vergeten.......................

Afbeelding

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:35

Readers Choice, geboren 15 juni 1992, gestorven vrijdag de dertiende januari 2006..

Readers Choise was een ierse Volbloedmerrie uit de moeder Buckshee Devil VII en vader Lapierre.

Ze is opgroeid in Ierland in het zuiden, in Cloyne en is als driejarige naar Cork gegaan alwaar ze werd ingereden en een behoorlijk hete en felle donder was, dondertje beter gezegd; ze was maar 1.60m...

Ze is als renpaard point to points gaan racen en was een puller; ze stortte zich brutaal met al haar hebben en houwen in haar werk, zowel tijdens trainingen als races en deed het niet onverdienstelijk...

Toen ik naar Ierland vertrok ben ik via allerlei werk bij haar terecht gekomen op de renstal Pinegrove Stables van Colman Hennessey; ik was groen als gras en Readers Choice was toen 8...

Na roadwork begon ik met hillwerk (het echte werk) met de braafste merrie Merry Riot . Readers Choice zadelde ik al wel maar deed verder niks met haar; op stal was ze vrij neutraal en ongeinteresseerd....
Mijn collega moest haar op een dag trainen omdat de vaste jockey stopte... Mijn collegaatje was echter de zoveelste die ze uit het zadel trok en die was haar helemaal zat dus bleef ik als enigste over..

Ik werd geinstrueerd en zat enigszins gespannen op dit zogenoemd lastige dier onder zadel... Achter de big boss aan de heuvel op; als ze aan de kletter zou gaan moest ik haar links de volte opzetten.. Ik praatte tegen haar, zei:"Such a good girl, take it easy"...Ze zette de oortjes er op en bleef keurig bij me, tot stomme verbazing van mijn baas; ik reed tenslotte als een zak aardappelen..

Vol trots kwam de trainer thuis en vertelde mijn collega wat ik had geflikt, hij was stomverbaasd; ze stond al jaren in zijn yard maar zoiets had hij nog niet gezien."If she can ride this one she can ride them all"... Nou, zo simpel werkt het ook niet vind ik. maar goed.. Clown

Vanaf die dag mocht ik haar trainen en binnen drie dagen stond ze - na jaren ongeinteresseerd in d'r box te hebben gestaan- te schreeuwen als ze het bit hoorde, ja te knikken en me overal te volgen; ze sloeg zelfs tegen de deur:'' Hey, gaan we er weer tegenaan?"....

Eigenlijk was ze qua rijden (roadwork had ik al gedaan emt haar) al heel speciaal, ze gaf me een kick, hoe onzeker ik ook was, vanaf moment een. We zaten meteen op elkaars level...

Ik heb haar maanden getraind en vlak voor een race in Ballybunion werd ze voor de generale repetitie door een jockey met een zeer goeie naam gereden, ik was tenslotte groen en hij reed in heel Europa; maar mevrouw trok hem zelfs over de baan, zo heet en fel als ze was. Hij werd er niet goed van, gaf haar en zei:"She does it better for you then for me"...

Ik bloosde. Bloos Haha!

Op de grote dag in Ballybunion vertroetelde ik haar, heerlijk penny en zei:"You can do it, go for it!"... 12 Paarden liepen mee, de baan was erg zwaar, 3.5 km lang met hurdles van 1.20m... Voor de finish waren r 9 die verzuurden en aftaaiden maar mijn meisje liep nog mee en trok nog een sprintje en liet de grote paarden achter zich.. Ik joelde en was intens gelukkig! Ze was bekaf maar haar ogen glommen... Toen de race erna werd omgeroepen door de megafoon werd ze weer wakker, neusgaten wijd open en zwaar hijgend stak ze d'r staart in de lucht om weer te gaan.. Het malle dier..Het was er zo een die liep tot ze er bij neerviel...

Toen ik na het raceseizoen naar Nl terugging miste ik haar...Toen ging de telefoon. Readers Choice had haar schouder geblesseerd tijdens een race en werd te koop gezet; ze dachten meteen aan mij, ze noemen haar al mijn paardje daar in Ierland; ik twijfelde niet en liet haar overkomen. Ze was na een zware reis behoorlijk ingevallen maar het wederzien was prachtig, ik huilde in haar manen en ze volgde me als een hond naar de stal..

In de wei was ze erg onder de indruk van het fenomeen fiets en showend denderde ze door het gras en blies ze naar hartelust. Ach gut

Bij HJ Lozeman heeft ze een paar jaar gestaan, hij hielp me met het omscholen want dat vond ik erg lastig; ze kon enorm hectisch zijn, driftig, en fanatiek en was super om mee te springen en crossen; ze kende geen angst maar door haar fanatisme vond ik dressuurrijden (met mijn beperkte ervaring) best moeilijk. We zijn echter een heel eind gekomen.

Toen mijn vriend en ik een boerderijtje vonden hebben we Readers Choice (inmiddels Muts) meegenomen. Ik heb enorm veel plezier gehad met haar, kon haar zadelloos zonder bit in het bos rijden, ze deed alles voor me, volgde me los over het erf en kon gewoon losstaan. Ook heeft ze enorm veel warmte gegeven aan autisten waar ik mee werkte, ze was als was in hun handen. Ach gut

Met rijden was het een ander verhaal; ze accepteerde maar een paar ruiters en ongeacht het nivo liet ze mensen die druk gebruikten heel duidelijk zien dat ze niks pikte. Die konden echt geen drol met haar. In die zin was ze erg eenkennig.

Ze was inmiddels 13 en vanwege onze enorm sterke band wilde ik een veulentje bij haar fokken. Ze was meteen drachtig van Bachelor, een NRPS- hengst.

Op een dag, inmiddels 9 maanden drachtig vond ik haar in de wei, liggend en kreunend en ik riep haar.. Ze schreeuwde en kwam overeind, op 3 benen en ze wilde naar me toe maar ze kon het niet..Haar been was dwars door midden.. Mijn vriendin heb ik gezegd haar vast te houden, heb de arts gebeld en druppels meegenomen.. Bij mijn vriendin was ze weer onrustig geworden maar toen ik het overnam bedaarde ze. Ik functioneerde compleet kalm, als in een roes, sprak haar in het Engels toe en hield haar omhoog tot de arts kwam, mijn vriend kwam en ik was helemaal gebroken toen de arts kwam met het dodelijke infuus.. Mijn vriend nam het over van me, ik was gesloopt met 500 kg leunend op mijn schouder maar toch zo vol vertrouwen, alhoewel in shock..Toen ze zowat ging liggen liep ik weg; ik dacht dat ze van de wereld was; echter zag ze me nog gaan en werd weer onrustig, vocht tegen het middel en wilde achter me aan... Verdrietig

Ze kreeg de dubbele dosis en sliep in, samen met haar kindje...

Muts, je kaarsje brandt nu bij jouw boompje, een treurbeukje. Ook staat jouw foto er en straks draag ik mijn gedicht weer aan je voor die ik maakte toen je was heengegaan...

Hey gorgious girl, take care of yourself and your baby, wherever you are. You were the only soulmate I ever had. Ach gut

We'll see eachother again, wherever..

All my love.

Wilma

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:28

mijn lieve jonge merrie geboren 7 maart 2005, heeft op 18 juli 2007 haar korte bestaan moeten opgeven.....

De telefoon ging om 16.15 uur..de opfok eigenaar hing aan de lijn.. met de mededeling dat Zippy en wond had aan haar been..ze liep niet meer, bleef maar staan..hij was nog niet bij haar wezen kijken maar vond het te belangrijk om mij eerst te bellen...

Kinderen ondergebracht bij de buren..Mijn man, een goede vriend en ik gingen meteen op pad...Het was maar een kwartiertje rijden maar het leek wel een eeuwigheid...

Aangekomen in de wei..staat daar mijn Zippy, zachtjes hinnekend, in haar eentje te wachten op hulp....Ik kwam dichterbij en zag dat er een grote wond zat op haar achterbeen..de pezen hingen eruit...eerste gedachte....Dit kan wel goedkomen ze is nog zo jong...veel rust...Grote sneden boven haar wond..zo raar..maar het drong gewoon niet tot me door...

Ok trailer gehaald, dierenarts gebeld dat we er aan kwamen...
met al haar kracht liep ze mee naar de trailer..ze liep er zelfs zo in..de dappere dame..

Aangekomen bij de dierenarts...De arts stond naast de trailer toen ik haar eruit haalde..hij zei meteen ..dit is niet goed...
Eenmaal verder gekeken..kwamen de verdovende, harde woorden van de arts....Ze heeft een gat ter grootte van een 2 euromunt in haar spronggewricht..helaas is dit niet meer te genezen..als je een operatie wilt heb je 95% kans dat ze het al niet haalt en de overige 5% is dat ze blijvend kreupel wordt met pijn....

De wereld verdween onder mijn voeten...helemaal in paniek, verdriet, woede, onmacht....mijn meisje.....nee ... echt niet....

Mijn man heeft tussen de tranen door de fokkers van Zippy gebeld...ook mijn man kon niet meer stoppen met huilen...
De fokkers gevraagd of ze nog afscheid van haar wilde nemen..en ja ze kwamen meteen....

Toen de fokkers aankwamen (samen met een goede vriendin van mij)..heb ik Zippy naar binnen gebracht...

Ze is omringd met liefde ingeslapen...met haar hoofdje op mijn schoot blies ze haar laatste adem uit........

uiteindelijk is naar voren gekomen dat Zippy was mishandeld in de wei door een idioot die niet weet hoe je dieren moet behandelen....helaas is hij/zij nog steeds niet gepakt.....maar hij/zij heeft wel een heel belangrijk deel van ons af gepakt...
ons mooie meisje waar we nog heel veel toekomstplannen meehadden...

Dear Zippy....Always near me...
Afbeelding

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:54

Ik en mijn man hebben vorig jaar afscheid moeten nemen van onze kleine grote reus Amando.
( Geboren 12 April 2005 overleden 19 augustus 2007)

Een 2 1/2 jarige grote bruine KWPN-er. Hij had de strijd verloren. Koliek is hem fataal geworden.
als 6 weken oud veulen zagen we hem staan in de wei met zijn mamma. Mijn man was gelijk van hem onder de indruk. "die wordt het!"zei hij.
In september van dat jaar brachten we hem naar de opfok waar hij tot mei 2007 heeft gestaan. Daarna naar stal om bij ons andere paard te komen staan.
Van begin af aan waren de heren de dikste vrienden met elkaar. Ze leefden helemaal op bij elkaar.Totdat 10-07-07 mijn vriendin Amando om 6.00 uur in de ochtend hevig trappend en rollend in stal aantrof. ze belde me in paniek dat we moesten komen. Veearts was onderweg.
Je wereld stort ineen als je je maatje zoveel pijn ziet lijden!
Va constateerde een ernsige vorm van koliek en we moesten naar de kliniek.
Onze man ging superbraaf de wagen op! Maar de pijn werd ondanks de gegeven pijnstiller alleen maar erger.
Hevig dampend en zwetend kwam hij van de trailer. Hij ging gelijk onder het mes.
Het was allemaal erg wat hem op zijn jonge leeftijd overkwam. 2 weken op de kliniek daarna 1 week thuis en toen was het weer hommeles. Weer een week op de kliniek. Daarna 2 weken thuis. Het ging zo goed. Opbouwen met stappen en grazen. Hij werd weer wat dikker.
Maar helaas 18 augustus kreeg hij weer een koliekaanval die leek op de eerste. Zweten, druppels zweet liepen over zijn mooie bruine hoofd.......
We wisten dat het dit keer voor het laatst zou zijn.
Amando heeft tot het laatst gevochten, hij heeft het niet gered. Het mocht niet zo zijn.
In het bijzijn van mijn man en ik, is hij snel maar vredig ingeslapen. Zijn hoofd op mijn schoot. Zijn mooie bruine ogen straalde geen pijn meer uit.

Lieve amando we missen je nog steeds maar je hebt gelukkig geen pijn meer.
Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:43

silver breeze
geboren op 1 mei

breezertje werd geboren als een super leuk brutaal schimmeltje...
ze was veelbelovend....er waren grote plannen voor haar...

helaas mocht ze nog net geen 3 maand oud worden......
ze stond met haar moeder op de weide,kwam verstrikt te zitten in het stroomdraadje wat voor het gaas hing,er stond gelukkig geen stroom op...

breezertje was kreupel,die arme kleine meid....
ze werd dus naar stal gehaald waar we zoveel mogelijk probeerde te koelen,de veearts vertelde dat er niet ernstigs was,enkel een snee waar de draad in was gekomen....we bleven dus koelen en ontsmetten en antibioticum geven....het was een hele taak,deze handelingen 3 x per dag te doen....

helaas kreeg mijn lieve kleine meisje steeds meer pijn.....door het extreme warme weer kwamen er vliegen,die gingen in de wond zitten.....
we konden er ondanks alle verwoede pogingen niks aan doen....

uiteindelijk was er een grote wond ontstaan....

ik was naar een keuring en toen ik terug kwam zag ik dat mijn vader gehuild had.....dat was niet normaal,mijn vader huilt nooit als we erbij zijn...

hij vertelde dat mijn lieve kleine meid ingeslapen zou worden.....de eigenaar had dit besloten en mijn vader laten weten dat ik naar zijn huis moest komen als ik terug kwam....

ik was erheen gegaan....toen vertelde hij me dat hij het al gedaan had,mijn kleine meisje was al weg.....

ze lag nog in de weide....ik was erheen gegaan....hoe ik mijn schatje zag liggen deed me erg veel zeer...ze lag in de hoek...oogjes nog open....oogjes vol pijn....

ik mis haar nog vreselijk erg.....

nog nooit heb ik van geboorte af aan zo,n band gehad met een veulen,ze was bijzonder...speciaal....

ik vond het erg dat ik geen afscheid had kunnen nemen,ik was boos,echt heel boos....maar na een tijdje besefte ik dat ik gewoon egoistisch was.....ze had pijn,ze hadden niet kunnen wachtten tot ik thuiskwam,dat was niet fair...

breezertje:deze foto is 1 dag voor haar overlijden gemaakt
Afbeelding

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:51

Ook ik wil hier mijn paardje plaatsen.

Het gaat om mijn Fjordenmerrie Rianne. Zij was geboren op 12 mei 1996 en is gestorven op 30 juli 2004. Ze is dus maar 8 jaar oud geworden. Ze had heel erg zomer eczeem en werd helemaal gek van de jeuk. Ik heb haar 2 jaar gehad. Ze was mijn eerste eigen paard.
Ik heb 2 fantastische jaren met haar gehad en ondanks dat ik inmiddels nieuwe Fjorden heb, mis ik haar nog heel erg vaak. Het was een enorme werker die alles voor je wilde doen.
Hieronder een foto van haar op de keuring in Rolde waar ze voorlopig Modelmerrie werd. Later dat jaar hebben we samen een Landbouwbruikbaarheidsproef gedaan met als resultaat een A-certificaat waardoor ze definitief Modelmerrie werd.

Afbeelding

Je ziet op de foto niet dat ze zomer eczeem had omdat ze in een Boetdeken liep. Het jaar daarop hielp deze deken echter geen zier meer en krabde en schuurde ze eerst de deken steeds kapot en vervolgens zichzelf. Hoe moeilijk het ook was, voor haar heb ik de juiste beslissing genomen om haar uit haar lijden te verlossen.

Ze verdient hier absoluut een plekje.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:07

Ook Tjody dan maar in dit topic:

Naam: Tjody 19980093
Gebroren: 8-05-1998 te Wolphartsdijk
Overleden: 4-11-2007 te Bleiswijk (samen met vriendje Satour)
Oorzaak: taxusvergiftiging (vermoedelijk is nooit 100% zeker geworden)

Afbeelding

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:56

Helaas moet mijn kanjer ook in dit topic Huilen

naam : Dunja
geboren : 29-03-2002
overleden : 25-12-2007
kruising : haflinger x fries

Ik heb haar gekocht op 7 juni 2005 ze was net 3 jaar en nog helemaal groen.
Langszaam ben ik haar gaan inrijden en ze was altijd super braaf.
Ik kon met haar dressuur rijden (B+7) en springen en heerlijk buitenritten maken.

Na een half jaar kwam ik er achter dat mijn lieve merrie last had van haar longen.
Na HEEL veel medicijnen en onderzoeken was mijn lieve schat niet meer te redden.
Door de medicijnen raakte ze hoefbevangen en dat 3 keer achter elkaar.

Met kerst kon ze niet meer lopen en ze had echt pijn.
Ondanks dat het kerst was heb ik besloten mijn allerliefste merrie in te laten slapen.

R.I.P mijn lieve Dunja Huilen
Je hebt voor altijd een speciaal plekje in mijn hart !!!!
Je mocht maar 5 jaar worden..

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:58

Ik probeer mijn emoties na een jaar even voor het eerst op papier te zetten.

Ik weet het nog als de dag van gisteren, 21 januari 2005 gingen wij Nikor een fjord voor de gehandicapte stichting Dupla op halen. Stichting dupla is een gehandicapte stichting: er lopen 2 pony`s onder een huifbed daarboven licht een gespannen doek waar de gehandicapten mensen op liggen, deze pony`s staan al 11 jaar bij mijn opa en oma op stal, ik ben ook met deze paarden opgegroeid was er dagelijks en was er helemaal gek van, voordat er fjorden kwamen waren er pony`s.. een van die pony`s (ricardo) een nu 16 jarige welsh heb ik 11 jaar verzorgd, toen ze die gingen verkopen om dat ze op de zwaardere pony`s over gingen mocht ik helpen uitzoeken een nieuwe fjord te zoeken. Ik had Nikor de fjord gevonden op markplaats... gelijk helemaal verliefdk, toen 13 jaar oud. Nikor was een verschrikkelijke probleem fjord, niemand kon het er mee vinden, hij kon net zo hard achter uit als vooruit lopen echt levens gevaarlijk, iedereen op de club waar ik ree zei ook altijd hoe krijg je het toch weer voor elkaar ben je niet bang enzo.. maar ik had zo`n klik met dat paard dat was gewoon waanzinnig. ik heb 1,5 jaar prive les gehad van een hele goede (vriendin, kennis) die mijn op de natuurlijke manier van paardrijden een eind verder heeft geholpen, ze wouden Nikor ook nooit voor het huifbed gebruiken omdat hij er vandoor ging, bokken, steigeren, en gewoon altijd aan het kloten was. Na dat ruime jaar hard aan de gang geweest te zijn met hem is hij weer helemaal volop aan het werk gegaan met de stichting ze wouden niet meer anders, het was zo`n goede werkwillige fjord geworden ze wouden niet meer anders. Ik natuurlijk weer helemaal gedupeerd want met zo`n zwaar liverpool stang in ze mond word hij ook weer lekker lomp van met het dressuren en natuulijk de kar trekken maargoed ze wouden hem weeer voor de kar hebben. Naa ruim een jaar ben ik zo veel verder met Nikor gekomen echt heel veel mensen zeiden van zooo wat kan je rijden enz.. niet om mijn een schop onder me kont te geven maar het was gewoon een plaatje Bloos ..... Ik kon vele hoge oefeningen met hem, we waren bezig met het beoefenen van de Piaffe.. het ging gewoon super... ik ging een keertje naar de club instrutrice toe en zei, zal ik even de Piaffe laten zien, ze moest lachen en zei nou laat maar zien, en ze stond met een (BEK VOL TANDEN) ze zegt nicole.. wat is er gebeurd.. ik zeg we hebben hem even een lesje geleerd en nu wil hij niet meer anders gewoon een topper duss!!!! Pling Pling Pling Vorrig jaar April ben ik met mijn Familie (ouders & Zus ) naar Turkije op vakantie geweest, die dag voordat we gingen Ricardo & Nikor even helemaal dood geknuffeld voordat we weg gingen want ja je weet maar nooit.. er kan altijd wat gebeuren in die tussen tijd.. Verdrietig ... met tranen in mijn ogen richting Schiphol ik miste me paarde nu al Haha! .... Eenmaal op vakantie echt prachtig daar... we waren 10 dagen heen.. toen we thuis kwamen, ik denk net 15 minuten thuis. helemaal kapot van het reizen... ging de telefoon het was me tante, ik zat met me bruine kop lekker aan de tuintafel, me moeder kwam met tranen in haar ogen naar me toe, ik denk oo mijn god er is iemand overleden ik dacht gelijk aan mijn opa en oma want die staan zo dicht bij mijn... me moeder zegt Nicole, ik moet je iets verschrikkelijks vertellen Nikor is af gelopen vrijdag 5 dagen terug voor het huifbed verongelukt... Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig ik wist niet wat ik hoorde ik heb de hele dag echt uren achter elkaar gejankt Scheve mond .. het ergste was het was vrijdags 27 April gebeurd en wij waren 1 mei thuis gekomen dus helemaal geen paard meer om van afscheid te nemen dus echt verschrikkelijk!!!!!!!! ik was door de grond gezakt en nu nog steeds bijna een jaar verder ik mis hem nog steeds die topfjord van toen ik mis je Nikor...

Hoe is het ongeluk gebeurd..??
De koetsier die op de bok van het huifbed zat was afgestapt om met een bepaald takelgeval een gehandicapte te verwisselen van het huifbed, er ging een vrouw van 65 voor staan om de paarden aan het bid vast te houden. De 2 fjorden (nikor, Hessel) Waren verschoten van het waarschijnlijk takelgeval, ze zijn vooruit geschoten zo het terrein over waar ze aan het lopen waren, die vrouw van 65 onder de paarden en het huifbed door die had haar been helemaal in stukke maar niet overleden.. Verdrietig de fjorden zijn er vandoor gegaan en met het huifbed tegen een paaltje op gereden het huifbed op z`n kant en de fjorden letterlijk boven op elkaar... waarscijnlijk heeft hij een trap van de andere fjord tegen zijn kootbeen aan gehad.. hij kon niet meer op het voorbeen staan, een flinke scheur in zijn kootbeen, al wil iemand een foto van het kootbeen zien dan is die op aanvraag ik leg er nogal gevoelig bij..

Naam van je paard;Nikor
Geboortedatum (als die bekend is) en datum van overlijden; 28-05-91 \ 27-04-2007
Iets over je overleden paard (bijv. karakter, wat deed je met haar/hem enzovoort); Verhaal hier boven..
Hoe is je paard overleden. Staat hier boven... gescheurd kootbeen met ongeluk met huifbed.

Afbeelding

Hier nog een aantal foto`s van mijn topper.. Nikor ik mis je verschrikklijk!!!!
http://www.mijnalbum.nl/Album=KOFX6TRB

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:17

Naam van je paard; Pow Wow
Geboortedatum (als die bekend is) en datum van overlijden; geboortedatum: 4 oktober 1992 datum van overlijden: 1 mei 2007
Iets over je overleden paard (bijv. karakter, wat deed je met haar/hem enzovoort); Pow Wow was altijd een druktemakertje, veel kinderen eraf gebokt maar ik kon er alles mee. Ik heb nog genoeg bekers staan die ik samen met mijn ventje heb gewonnen..
Hoe is je paard overleden.
Op 1 mei 2007 zou het dan gebeuren. Na bijna een jaar op Pow Wow gereden te hebben zou ik toch eindelijk een strandrit op hem gaan maken. Ik wilde het al eerder maar aangezien hij zeer druk zou zijn en ik met normale buitenritten hem al echt goed bij me moest houden werd het toen pas, 's ochtends gewoon normaal ingeladen, Alles braaf doen. Met het opzadelen wat druk, Thiedeman voor de helft kapot na 10 min rijden, Maar over het algemeen was hij heel braaf, wel wat druk maar gewoon nog lekker bij me te houden, Gallopje over het strand ging heerlijk.. Alles ging eigenlijk goed tot de rengallop, Wij doen altijd een rengallopje vlak voordat we het strand af gaan. paarden laten gaan en daar en daar terug zijn, We waren met een groep die voor de helft uit paarden en voor de helft uit pony's bestond.. Pow Wow schoot natuurlijk als enigste pony met de paarden mee.. Tot hij zachter begon te lopen, Hij had zich de hele rit al op lopen winden dus mijn eerste gedachte was dat hij moe zou zijn.. Maar dat veranderde toen hij terug viel in draf, en even later in stap, Ik weet niet hóe maar ik ben eraf gekomen voordat hij omviel.. Keihard naar mijn instructrice geschreeuwt maar die hoorde mij natuurlijk niet.. Ik in paniek proberen hem op te laten staan, Nadat de langzaamste mij gepaseerd was en dus de instructrice had gewaarschuwd kwam deze er aan.. Snel het zadel af gedaan en hoofstel los.. Ze heeft toen de manege eigenaar gebelt dat Pow Wow ingestort was en hem met de trailer op moest komen halen.. Ik zat huilend bij hem.. Toen ze terug kwam was het al te laat.. Hij had zijn laatste adem uitgeblazen.. Zij moesten terug omdat de volgende strandritgroep eraan kwam en zij met de vrachtwagen mee moesten.. Huub heeft toen iemand gebelt die hem op kwam halen.. Deze heeft mij afgezet bij de parkeerplaats en ik ben blijven huilen.. Ik kan het nu, bijna een jaar geleden, nog steeds niet vertellen zonder tranen en ongeloof. Het ventje waarmee ik een paar dagen daarvoor nog springwedstrijd mee had gehad was er niet meer. De pony waar al mijn vertrouwen in lag was er niet meer. Als ik de volgende dag naar les moest was hij er niet meer. Ik had geen afscheid kunnen nemen, niks. Hij was 14 jaar en de actiefste pony van de manege. Het heeft me veel pijn gedaan zijn stal leeg en daarna met een andere pony erin te zien staan. Ik ben inmiddels 1x naar het strand gegaan daarna, en wat ben ik blij dat we niet in rengallop zijn gegaan.
Zelfs nu, bijna een jaar later kan ik nog niet aan hem denken zonder te huilen..

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:23

Naam; Fire (officiëel Trio van Wendelien's Jeltje)
Geboortedatum; 22-05-93
Datum van overlijden; 12-10-07
Een datum die ik nooit meer vergeet helaas.. Fire had een dubbele kaakfractuur opgelopen, operen kon niet meer..
Fire en ik hadden een moeizame start, maar vlak voor zijn overlijden werden we toch echt een team!
ik mis je nog iedere dag ventje..;
Afbeelding

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:40

naam: Willem (G op paspoort, Gambler bij 1e eigenaar)
geboortedatum 13-6-88
overleden: 23-11-07
willem is ingeslapen na een beenbreuk. hij was al kreupel aan dat been. ik had hem losgezet in de buitenbak met zijn maatje en op 1 of andere manier heeftie zijn been verdraaid, waardoor zijn bovenbeen helemaal door was. hij bloede heel erg, zijn bot stak er op 2 plaatsen uit.

hij is 19 geworden. hij heeft een jaar of 10 in de manege gelopen voor ik hem kocht. ik heb hem bijna 5 jaar mogen kennen. we zijn vanniets tot L1+9 gekomen en ben super trots op mijn willie. nooit zal ik hemvergeten, we waren 2 handen op 1 buik.
de foto is van de laaste keer dat ik op hem gereden heb, hierna was hij kreupel..

Afbeelding

superXmacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:06

Naam : No-Limits
Geboorte datum : weet ik niet precies hij was 7
Eigenschap : hij had nooit een limit ,hij heeft zijn naam waar gemaakt geen enkele hindernis was te hoog.
Overleden :15-04-06

Reed L1+2 met hem

Afbeelding

we hebben hem in laten slapen na dat hij 3 jaar ziek is geweest.
Hij had een spierziekte.

De foto is genomen op onze laaste wedstrijd

Irsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:11

Naam: deedee
Ras:shetlandpony.
Geb.datum:is niet bekend!!ze is als mishandeld veulentje gekomen en we weten dus de echte geb. datum niet precies. ze is ong 3 jaar geworden.
OVerlijden datum:23-03-08 Huilen .
speciaal omdat: ze was echt mijn vriendinnetje ze hinnikte altijd lief en dat deed me altijd heel wat, altijd als ik kwam stond ze altijd vooraan. en ze was beste vriendinnetjes met mijn shetland pony.
ik zal haar nooit echt nooit vergeten!! en ik mis haar ook. ze was en blijft voor mij een speciaal schatje.

overleden door: giftige plant Huilen ze stond op een kinderboerderij dus dan kan je nooit weten doorwie het zl zijn en of het expres is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

WarWinNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:24

Naam: Imke
Geboortedatum: April 2000
Datum van Overlijden: 17-12-2004
Doodsoorzaak: Paratyfus

Mijn liefste Immie was mn allereerste eigen paardje. Voor mij was ze de allermooiste haflinger van de hele wereld! Ik heb haar zelf ingereden en we gingen samen doelen bereiken, tenminste dat was het plan. Alles konden we samen doen het was der nooit teveel soms gingen we s ochtends trainen en s avonds nog een buitenrit maken ze vond het allemaal goed. Totdat ik op een dag naar de wei toeging en Immie daar in shock stond, gelijk de dierenarts gebeld en die heeft haar een hoop spuiten gegeven, ik weet t nog goed twas op een donderdag, s avonds leek het weer wat beter te gaan met haar, maarja de dierenarts had al gezegd dat de kans op overleven 50% was, dusja dat gaf natuurlijk geen goed gevoel maar toch bleef ik in me hoofd houden ze redt het! Vrijdags ochtends wezen kijken bij haar, het leek een stuk beter te gaan, ze kwam bij me kroelen en ik heb een poos met der hoofdje over mn schouder gestaan. Ze wist gewoon dat ze het niet zou redden, toen mn ouders me smiddags uit school kwamen halen, vroeg ik en hoe is het met Immie? Het enigste wat ze konden zeggen was Sorry, ik had echt heel veel verdriet, kon het niet meer opbrengen om naar mn andre pony's te gaan. Toen ben ik nog even bij Imke weesten kijken, ze lag daar zo stil en vredig in haar stal. Ze is nog iedere dag bij me, en ik denk nog iedere dag aan haar, en dan denk ik Imke is toch bij me, en dat geeft me zeker kracht om gewoon iedere dag weer goed voor mn andere beestjes te zorgen! Immie kmis je!

noe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:57

naam pony : swinny
ras : appaloosa x arabier ( en toch maar 1 m 40 )
leeftijd : 8 jaar
geboortedatum : 2000
sterfte : 05/05/2008
karakter : ze werd het crapul van palokenhof(manege) genoemd dus dat zegt al genoeg. .Ze was mijn paardje waar toch de hele manege bang voor had. . maar ondanks haar roekeloosheid,speelsheid,wildheid kon ik altijd op haar rekenen,altij op haar vertrouwen, dat beestje ging odoor het vuur voor mij . Ik kreeg haar over hindernissen van 1 m terwijl ze helemaal niet gebouwd was om te springen. Ze kreeg er plezier in omdat ik er plezier in had en uiteindelijk wou ze niets liever. Wij hebben alles meegemaakt en swinny was een kei in voetbal. Maar het had niet mogen zijn. Je hoort ooit gezegdes zoal 2 handen op 1 buik wel dat waren wij ; We hebben dan misschien nooit wedstrijden gewonnen maar mijn band met mijn pony was beter dan al die mensen die ons verslagen hadden in die wedstrijd. En dat was 100 x belangrijker voor mij. Ze was mijn waaghals die ook niemand anders op haar rug toeliet. En ik zal nooit van mijn leven ook maar 1 dier vinden die daar aan kan typen. Mijn swinny'ke, mijn pony'ke die zo gevochten heeft voor haar leven. rust zacht meisje. Wacht op mij. Op een dag zullen we weer tesamen zijn.

ziekte : botulisme

verhaal :
ik heb maandag mijn 8 jarige pony die ik al van 1 jaar had verloren door botulisme.. in mijn geval komt het wel doordat ze op de mesthoop is geraakt en daar iets verkeerds heeft gegeten.. maar het is verschrikkelijk, zaterdagavond is de dierenarts geweet en hij zei dat ze gewoon een beetje "voldaan" was niets aan de hand ze had ook wel enkel neergelegen.. maar zondagochtend had ze geen koorst, zweette verschrikkelijk; kon amper op haar benen staan, stond te trillen, kon niet meer slikken ( het speeksel vloeide uit haar mond ) haalde zwaar adem en het 3e ooglid was nauwelijks zichtbaar en duwde haar hoofd in een hoekje van de stal. tijdens het vervoer naar het ziekenhuis is ze in de van gevallen en kregen we haar niet meer recht. Ze is wel verschrikkelijk sterk en dapper en ze heeft werkelijk gevochte nvoor haar leven.. uiteindelijk strompelde ze recht en een kwartier later stond ze in de tal van de kliniek.Toen begon ze uit haar neus te bloeden en haar pn waarde was -17 wat SUPER slecht is. het beterde, ze werd stabieler en ze kon eindelijk weer slikken = beterschap in zicht ! Tot ze ons gisterennacht rond 1 u belde om te zeggen dat ze zot was geworden .. ze brak de stal helemaal af, sprong,viel stond weer op schuurde haar hoofd overal tegen bonkte met al wat ze kon, het was een fameus bloedbad en met de vraag of ze euthanasie mochten plegen als het niet beterde. ze hebben haar dan zwaar verdoofd en deze ochtend om 06.00 u had onze sterke pony het moeten begeven. ik ben naar haar gaan kijken en het was afgrijselijk. de HELE stal lag onder het bloed .. op de 3 muren allemaal bloedstrepen en krassen, de drinkbak,eetbak,tralies echt ALLES onder het bloed en haar vel van haar ogen helemaal afgeschuurd met daarrond een dikke bebloede windel.. het is het meest pijnlijke dat ik ooit in mijn leven heb gezien. ik kan me nog altijd niet voorstellen wat er toch in haar hoofd rondging toen dit voorvalde, welke pijn teisterde haar. volgens mij heeft dat beestje serieus afgezien en mijn verdriet zal nooit overgaan. Ze is tenslotte mijn 1e paardje die ik al heb sinds jaarling en waar ik alles mee gedaan heb.Ook ben ik de enige die paardrijd in onze familie dus ik word een beetje alleen gelaten met mijn nieuwe arabier die ook al roept naar mijn Swinny sinds ze de van op is. Ik heb nog nooit zo een pijnlijk afscheid genomen van iemand en nooit zoveel verdriet gehad.

foto : http://fxckamillionaire.skyblog.com het is niet zo'n goede foto maar ik wist even niet hoe je hier foto's op moest zetten Lachen