[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

christapony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:50

tis gewoon verschrikkelijk te weten dat er zoveel paarden zijn die jullie zo lang gediend hebben, en dan moeten eindigen in een kot van verderf, waarvan ze al op grote afstend zuiken wat er zal gebeuren. Ze komen van de vrachtwegen af en moeten in een rij gaan staan, in het beste geval mogen ze recht naar binnen. Dan worden ze in een kot geduwd en in het hoofd neergeschoten. Om nog maar te zwijgen van de paarden die zodanig bang zijn, dat ze zich wegtrekken waardoor de slachter in overal behakve in het hoofd schiet. ONBEGRIJPELIJK vind ik het, het is echt barbaars. En dan nog beweren dat jullie de paarden graag zien!!! Niet te doen.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:54

Christapony, zoals al vaker in dit topic is gezegd, bij de meeste slagers zijn de paarden als eerste aan de beurt, zo vroeg mogelijk dus, waarschijnlijk zullen de paarden daar minder van merken dan dat ze midden op de dag zouden gaan!

En weet je wat ik barbaars zou vinden, een paard wat een spuitje krijgt en ligt te vechten tegen het spuitje en het bijv een uur duurt voordat het dood is, dat zou ik oneerlijk vinden.

Verder even voor de rest, ik heb de laatste blz net even bijgelezen, ik vind dat sommige mensen niet echt serieus reageren of elkaars mening respecteren..

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:55

christapony schreef:
tis gewoon verschrikkelijk te weten dat er zoveel paarden zijn die jullie zo lang gediend hebben, en dan moeten eindigen in een kot van verderf, waarvan ze al op grote afstend zuiken wat er zal gebeuren. Ze komen van de vrachtwegen af en moeten in een rij gaan staan, in het beste geval mogen ze recht naar binnen. Dan worden ze in een kot geduwd en in het hoofd neergeschoten. Om nog maar te zwijgen van de paarden die zodanig bang zijn, dat ze zich wegtrekken waardoor de slachter in overal behakve in het hoofd schiet. ONBEGRIJPELIJK vind ik het, het is echt barbaars. En dan nog beweren dat jullie de paarden graag zien!!! Niet te doen.

Jah ik heb het zelfde hoor.. Ik zou het ook nooit doen..

Maar goed ieder zijn eigen ding.

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:59

Als mijn paard echt niet meer op een trailer kan, echt niet meer kan lopen van de pijn of wat dan ook, dan wordt ze ingeslapen. Anders breng ik haar naar een goede slachter. Tsja misschien is het onwerkelijk voor anderen, maar het is MIJN mening. Ik wil niet zien dat mijn paard onder een zeil ligt aan de kant van de weg, ik wil niet zien dat mijn paard in de vrachtwagen wordt gelegd.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:02

ChirooHeleen schreef:
Ik denk dat het voor het dier niet zo veel uitmaakt hoe het gebeurt, maar dat het voor de eigenaar wél een groot verschil is. De één is nou eenmaal emotioneler dan de ander. Iedereen heeft zijn eigen gevoel hierover en moet dit absoluut zelf beslissen.

En hier heb je de kern van de discussie
Helemaal mee eens!

---

Verder een verzoek om respect te hebben voor elkaar's mening en elkaar niet uit te maken voor alles wat mooi en lelijk is. Verdiep je eerst in de feiten voordat je een ongefundeerde mening de wereld in spuit.

jennyme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:09

k zou kiezen voor een spuitje dan vallen ze langzaam slaap
dat vind ik persoonlijk beter dan m naar de slager te doen

maar t blijft zoizo moeilijk om te laten doen wat je ook kiest

_Ilona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:11

Ben het helemaal met je eens Nerwen en ChirooHeleen!
Ik heb mijn paardje wat een zware peesblessure had en aan 2 benen na een tijdje echt kreupel liep naar de slager gedaan. Ik heb het er nog met de dierenarts over gehad en die zei ook dat het bij de slager sneller gaat. En dat paarden helemaal gestrest zijn bij een slager. Je moet ze wel meteen kunnen laten afmaken en niet te lang daar laten wachten dat klopt. Maar een slager schiet pas als het paard ontspant want anders heb je wild vlees en dat krijgen ze never verkocht!

Dit is en blijft een vervelend onderwerp want iedereen denkt er anders over dus ik wou het hier maar bij laten!

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:17

purdy schreef:
Ben het helemaal met je eens Nerwen en ChirooHeleen!
Ik heb mijn paardje wat een zware peesblessure had en aan 2 benen na een tijdje echt kreupel liep naar de slager gedaan. Ik heb het er nog met de dierenarts over gehad en die zei ook dat het bij de slager sneller gaat. En dat paarden helemaal gestrest zijn bij een slager. Je moet ze wel meteen kunnen laten afmaken en niet te lang daar laten wachten dat klopt. Maar een slager schiet pas als het paard ontspant want anders heb je wild vlees en dat krijgen ze never verkocht!

Dit is en blijft een vervelend onderwerp want iedereen denkt er anders over dus ik wou het hier maar bij laten!

Ik denk dat je "helemaal niet gestresst zijn bij een slager" bedoelt .

Nee, maar dat is indd waar. Aan gestressd vlees hebben ze niks, dus als je dat in gedachten houdt, valt het allemaal wel mee bij de slager.

imd

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:28

Nashke schreef:
Als ie toch dood moet breng ik hem zeker naar de slager(als het mogelijk is). Er is nu eenmaal(jammergenoeg) vraag naar paardenvlees,
dus liever een paard dat toch dood moet op een bord, dan een gezond paard! Zo red je eigenlijk een gezond paard van de slacht! vind ik :s
nee?

Dat vind ik een goed argument, ben ik het helemaal mee eens!

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:30

als je van je paard had/heb gehouden breng je hem niet naar de slager lijkt my, ik zou hem altijd laten inslapen

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:35

RXNNE schreef:
als je van je paard had/heb gehouden breng je hem niet naar de slager lijkt my, ik zou hem altijd laten inslapen

Waarom zou je niet van je paard hebben gehouden dan?? Je wilt toch het beste voor je paard? Vind ik zo'n domme reden he, als je niet van je paard houd dan breng je hem maar naar de slacht!

Sammiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:40

Ik heb Diva in laten slapen.
We waren op de kliniek, het was op een zondag.

Maar ik zo als nog voor in laten slapen kiezen.
Zo kan je eerlijk afscheid nemen.
Ik heb er niet een fijn gevoel bij als ik bij een slacht afscheid zou nemen.
Een fijn gevoel heb je zoiezo niet als je je paard verliest, maar de manier doet pijn om te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:59

Ik heb anderhalf jaar geleden, na lang dubben, de keus gemaakt om mijn paard thuis te laten inslapen. Waarom ik toch voor inslapen gekozen heb is het volgende:

Caatje was een vreselijk neurotisch/gestresst paard door ervaringen bij vorige eigenaren. Bij mij was ze in de 9 jaar dat ik haar had redelijk zichzelf weer geworden. Misschien wel door het feit dat ze zich helemaal "vastklampte" aan m'n andere merrie (de alphamerrie). Ik wilde haar niet per trailer afvoeren omdat ik wist dat ze de hele weg naar het slachthuis zou gillen in de trailer en zich zo zou opwinden dat ze misschien een hartstilstand zou krijgen (ze was bijna 24). Daarbij kwam dat ik dan thuis met een ook met een gestresste en gillende alphamerrie zou zitten en dat ik zelf de kriebels kreeg bij het slachthuis idee. Het was voor mij ook de eerste keer in al de jaren (>20) dat ik paarden heb dat ik voor deze keuze stond. Dus best moeilijk.

Caatje is dus thuis ingeslapen op een rustige en vredige manier. Ze heeft als eerste een soort van pijnstiller gehad daarna de roes en tot slot het definitieve spul dat een einde aan een niet gemakkelijk paardenleven maakte.
Ik ben daarna met m'n pony en met de andere merrie afscheid bij haar gaan nemen. De pony rook eens aan haar en ging naast haar grazen maar Mel vond het wat enger. Na wat gesnuffeld te hebben was het voor haar ook goed en is weer op stal gegaan. Ze heeft die avond 2x gehinnikt en daarmee was het over. Dit is ook een voordeel van het thuis in laten slapen dat de andere paarden "afscheid" van het dode paard kunnen nemen.

Ik had er voor gekozen de DA aan het eind van de middag te laten komen het was december dus vroeg donker en daardoor kon ik haar niet goed zien liggen als ik 's avonds naar buiten ging (wist het in mijn hoofd tuurlijk wel). Ik had met de Rendac de afspraak gemaakt dat ze de andere dag gehaald zou worden en dat is ook gebeurd. Ik ben die dag 's morgens vroeg al vertrokken want haar weg zien halen was voor mij net iets te veel.

Als ik weer voor de keuze kom zal die denk ik hetzelfde zijn mede door de goeie ervaring die ik nu gehad heb.

Sorry, het is een lang verhaal geworden

__Tiientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:21

Inlaten slapen (!), zeker weten.
En als ergens plek is om het dier te begraven zal ik het daar doen.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:27

Ik zou zelf kiezen voor in laten slapen. Heb daar gewoon een "goede" ervaring mee. Ik zal iemand die zijn paard naar de slacht brengt echter niet veroordelen en vind het heel kortzichtig dat ik hier reacties voorbij zie komen als walgelijk, als je van je paard houdt doe je dat niet etc. Beseffen jullie niet hoe je mensen hiermee kan kwetsen? Bovendien staat het ook dom, want het maakt meteen duidelijk dat je oordeelt over iets waar je je niet in verdiept hebt. Voor beide beslissingen zijn voors- en tegens- en ik denk dat iedere paardeneigenaar genoeg van zijn paard houdt om zelf te beslissen hoe het te doen in het beste belang van het paard.

ChirooHeleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:40

christapony schreef:
Ze komen van de vrachtwegen af en moeten in een rij gaan staan, in het beste geval mogen ze recht naar binnen. Dan worden ze in een kot geduwd en in het hoofd neergeschoten. Om nog maar te zwijgen van de paarden die zodanig bang zijn, dat ze zich wegtrekken waardoor de slachter in overal behakve in het hoofd schiet. ONBEGRIJPELIJK vind ik het, het is echt barbaars. En dan nog beweren dat jullie de paarden graag zien!!! Niet te doen.

Weet je wel dat een slager ook een mens is met gevoel! Die wil ook het beste voor het dier. De slager realiseert zich ook dat de eigenaar van het paard het er moeilijk mee heeft dat het paard weg moet. Hierdoor zal hij het zo netjes mogelijk willen doen.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:48

HappyAppy schreef:
enne Sanneh14.............. Je moet ff je bril opzetten , ik zei "tot aan de staartwortel". Denk je nou echt dat ik worteltje en al eraf knutsel ....... laat maar.

sorry hoor....

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:49

HappyAppy schreef:
mistral schreef:
....dan vind ik je gewoon een hond.

Hmm sorry Mistral maar dat bovenstaande regeltje klopt niet zo. Honden, dieren in t algemeen, zouden zoiets nooit doen. Dus het is en blijft gewoon een MENS

En JIJ mag wel zo'n soort opmerking maken?

Ik vroeg me gewoon af wat je ermee zou gaan doen, en een grapje op z'n tijd mag heus wel!

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:51

Olympia schreef:
Verder even voor de rest, ik heb de laatste blz net even bijgelezen, ik vind dat sommige mensen niet echt serieus reageren of elkaars mening respecteren..

Ik neem aan dat je daarmee op mij doelt???

Het was een grapje, en ja, ik weet inmiddels dat dit soort dingen niet gewardeerd worden op bokt..

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:01

Sanneh14 schreef:
Olympia schreef:

Het was een grapje, en ja, ik weet inmiddels dat dit soort dingen niet gewardeerd worden op bokt..

Gek hè, bij zo'n gevoelig onderwerp?

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:12

Graag ONTOPIC blijven!!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:13

Liever kogel door zn kop en meteen hersendood dan een gevecht tegen de dood....

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:15

Citaat:

Citaat:
Gek hè, bij zo'n gevoelig onderwerp?

ja , dat vind ik gek ja, maar ik had het niet alleen over dit topic. Maargoed, ik heb inmiddels heel goed door, dat op bokt maar weinig gewardeerd wordt.. en hier erger ik mij aan..

en ja ik kan ook serieus reageren, kijk maar een paar blz tergu, kun je mijn reactie zien op dit onderwerp!

EN JA IK BLIJF NU ONTOPIC!
dat wil niet zeggen, dat ik niet mijn mening kwijt mag over de manier hoe hier gereageerd word!!!!

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:38

Bovenstaande is het laatste offtopic wat ik wil zien.

Nu graag ONTOPIC blijven!!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:39

In laten slapen natuurlijk! De slager is wel het meest onvriendelijke wat je kan doen. Ik betaal liever zodat mijn paardje op een waardige manier afscheid kan nemen, dan dat ik er wat aan verdien en dat ik weet dat ze nog geen dag later aan de vleeshaak hangt!!