In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:14

Zie je wel, RK, die knipperende berichten van een paar pagina's terug moeten echt bovenaan elke pagina komen te staan...

@ Lorelei: dat is inderdaad een manier om je paard toch door de verzekering te laten ophalen en toch zeker te weten wat er met je lieveling gebeurt. Hoef je er niet zelf bij te zijn als je dat niet durft, maar kun je wel met een gerust hart afscheid nemen en weet je zeker dat je niet over een half jaar of een jar een telefoontje krijgt van iemand die vraagt of het klopt dat jij de vorige eigenaar was van dit paard, dat nu bij hun op stal staat...

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:55

Persoonlijk zou ik hem naar de slacht brengen. Het gaat sneller en je krijgt er nog geld voor ook. Hij hoeft niet persé als vleeswaar beschikbaar te worden gemaakt.
en ja kweet niet, inslapen geeft dan weer zo een ander gevoel... dat hij langzaam in een diepe slaap valt ofzo..

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:16

@suus, niet voor consumptie is ook geen geld he.

Bruuntje
Berichten: 307
Geregistreerd: 15-11-05
Woonplaats: heerhugowaard

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:09

persoonlijk zou ik hem nou de slagt brengen gaat sneller en je hoeft hem idd niet voor vleeswaren beschikbaar testelle.
en inslapen naja ik heb 't wel een gezien en ik vind het egt vresselijk want een pony blijft vechte voor zijn leven of hij moet egt op zijn maar dat geluid wat er uit komt en waar ik bij was duurde ook nog is 5 uur lang vreselijk gewoon... en dan komen ze met z'n ijzere ketting slepen ze hem mee en dan word ie met z'n grijper zo in z'n bak geflikkerd nou ik weet niet wat ik erger vind.... inslapen klinkt wel vrediger maar ik geloof er niet in... als ze bij de slagt aankome in een stalletje doenze dat ding door hun hoofd en is het gelijk over hoee ze niet tevechten... of wat dan ook...

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:51

Citaat:
Op die site staat trouwens ook een reactie van een dierenarts die zijn mening geeft over het slachten. Die zegt dat hij zijn eigen paard never nooit zou laten slachten en hij raad het zijn clienten ook af om het te doen. ( Amerikaansa dierenarts).


Nogal logisch dat die DA voor inslapen is ipv slachten. Daar verdient hij aan.

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:56

Ik heb mijn paard in laten slapen. Hij kon gewoon niet meer eens zijn stal uitkomen van de pijn. Hij is onder verdoving naar buiten geloodst en voor zijn stalletje onder narcose gebracht en zachtjes ingeslapen. Ik vond het erg moeilijk, maar naderhand erg fijn dat ik hem erin heb kunnen steunen en hij mij.

Overigens heeft mijn paard niet een de weg gelegen met een zijl er overheen en is ook niet met een MKZ grijper in een vrachtwagen gegaan. De rendac biedt voor een paar extra centen een veel waardigere manier van transport. Mijn paard is een uur na zijn overlijden opgehaald door de rendac met een speciale trailer. Ze schuiven dan een stalen plaat onder het paard en maken het paard met steunen vast op de plaat en trekken dan de plaat op een hele nette een eerbiedige manier de trailer in. Wat dat betreft heb ik goede ervaringen met de rendac.

Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:00

Sansje schreef:
Ik heb mijn paard in laten slapen. Hij kon gewoon niet meer eens zijn stal uitkomen van de pijn. Hij is onder verdoving naar buiten geloodst en voor zijn stalletje onder narcose gebracht en zachtjes ingeslapen. Ik vond het erg moeilijk, maar naderhand erg fijn dat ik hem erin heb kunnen steunen en hij mij.

Overigens heeft mijn paard niet een de weg gelegen met een zijl er overheen en is ook niet met een MKZ grijper in een vrachtwagen gegaan. De rendac biedt voor een paar extra centen een veel waardigere manier van transport. Mijn paard is een uur na zijn overlijden opgehaald door de rendac met een speciale trailer. Ze schuiven dan een stalen plaat onder het paard en maken het paard met steunen vast op de plaat en trekken dan de plaat op een hele nette een eerbiedige manier de trailer in. Wat dat betreft heb ik goede ervaringen met de rendac.


Inderdaad zo deed de rendac het bij ons op het landje toen ook.

Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:03

AANGEPASTE SERVICE VOOR PAARDEN
Het doodgaan van een paard is een emotionele gebeurtenis. Het idee leeft dat dode paarden in het veevoedercircuit terecht komen. Dat is voor veel eigenaren een onaantrekkelijke gedachte.

In Nederland is de situatie echter dat dode dieren niet worden hergebruikt als veevoedergrondstof.

Dode paarden kunt u melden bij Rendac. Het paard wordt dan de eerstvolgende werkdag bij u opgehaald door een van onze kadaverwagens. Het tarief is in dit geval gelijk aan het op dat moment geldende wettelijke vastgestelde tarief voor het ophalen van paarden.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het paard apart te laten ophalen. Als u voor deze mogelijkheid kiest, wordt het kadaver door Rendac met speciaal vervoer opgehaald. Speciale zorg en mogelijkheid om voorafgaand aan het vervoer op een door u gewenste manier afscheid te nemen staan daarbij centraal. Rendac rekent voor deze dienstverlening een bedrag van € 419,75 (excl. BTW) per paard.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 23:09

Sansje en Palm_Dees : bedankt voor deze nuttige informatie, mag wat mij betreft wel ergens 'vastgezet' worden ...

VeniVidiVici
Berichten: 9
Geregistreerd: 20-09-06

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:02

Ik heb mijn paard 2 weken geleden moeten laten inslapen, was pas 4 jaar maar had ernstige arthrose door een blessure als jaarling die nooit door de dierenarts ontdekt is Verdrietig .
Ik wist van tevoren niet hoe de dierenarts het ging doen, dufde het ook niet te vragen.
Hij heeft hem op stal een kalmeringsmiddel gegeven en toen zijn we naar een grasveld van de manege gegaan. Daar kreeg hij een infuus ingezeten en 2 spuiten, hij stond nog heel vrolijk te kijken. Een halve minuut later was hij dood. Hij is niet eerst onder narcose gebracht, maar is zo dood omgevallen, heeft er dus helemaal niets van gemerkt en ik eigenlijk ook niet.Voor dat je het beseft is hij er al niet meer.
"ik"vond dit een hele fijne manier. Mijn paard heeft er niets van gemerkt, en ik heb niet hoeven zien dat mijn paard het laatste spuitje krijgt als hij al ligt.

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:12

VeniVidiVici schreef:
Ik heb mijn paard 2 weken geleden moeten laten inslapen, was pas 4 jaar maar had ernstige arthrose door een blessure als jaarling die nooit door de dierenarts ontdekt is Verdrietig .
Ik wist van tevoren niet hoe de dierenarts het ging doen, dufde het ook niet te vragen.
Hij heeft hem op stal een kalmeringsmiddel gegeven en toen zijn we naar een grasveld van de manege gegaan. Daar kreeg hij een infuus ingezeten en 2 spuiten, hij stond nog heel vrolijk te kijken. Een halve minuut later was hij dood. Hij is niet eerst onder narcose gebracht, maar is zo dood omgevallen, heeft er dus helemaal niets van gemerkt en ik eigenlijk ook niet.Voor dat je het beseft is hij er al niet meer.
"ik"vond dit een hele fijne manier. Mijn paard heeft er niets van gemerkt, en ik heb niet hoeven zien dat mijn paard het laatste spuitje krijgt als hij al ligt.


Ik begrijp je punt.
Maar vond je het niet vervelend om te zien dat je paard als het ware gewoon dood neervalt.
Wat,lijkt mij, een behoorlijke, klap is.

No_worries

Berichten: 1831
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:16

Pfoewh ja je denkt er liever niet over na, maar er komt een dag dat je toch voor de keuze komt te staan. Wat ik zou doen ligt helemaal aan de situatie! Als ik mijn paard in het weiland vind met een gebroken been, ga ik hem niet nog eens een trailer in sleuren om hem naar de slager te brengen. Dan krijgt hij een spuitje. Maar elk paard wat nog 'redelijk mobiel' is gaat naar de slager, wel zou ik hem ZELF brengen. Scheve mond hij is er al die tijd voor mij geweest, wil ik er dan ook voor hem zijn, en dat is géén aantijging voor degenen die dat zelf niet zouden willen/kunnen, het is mijn overtuiging.
Ik hou niet van het 'gesleep' met een paard als hij een spuitje heeft gehad, stel hij gaat in zijn stal naar de eeuwige jachtvelden, moet ie eerst naar buiten en dan op kadaverwagen/trailer, nee liever niet.

Maar ieder heeft hier zijn eigen mening over en er is (vind ik) geen goede of verkeerde manier!

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:25

@RicadoOpa: die klap is idd erg naar. Ik zou daarom altijd proberen te zorgen dat het op gras gebeurt. Ik heb het op beton moeten doen omdat mijn pony echt niet meer naar de wei kon lopen en dat is echt niet prettig...

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:54

Ik heb 4 jaar geleden mijn paard in laten slapen. Paard was niet in de trailer te krijgen, dus de keuze was snel gemaakt. Al met al ben je zeker minimaal 20 minuten kwijt tussen het moment dat je je paard voor de dierenarts klaarzet en totdat het paard door de trailer is weggevoerd. Ik heb toen ook de keuze gemaakt die Rendac geeft: het paard wordt op een plaat gesleept en die plaat wordt in de trailer getrokken.

Vanochtend heb ik samen met mijn vriendin haar paard naar het slachthuis gebracht.
Je geeft je paard over aan de slager en na 1 minuut hangt het dier al aan de haak. Klinkt cru, maar het is een snellere manier voor het paard en voor jezelf dan in te laten slapen.
De manier van werken is snel en zeker, ik heb bij het paard ook geen moment de gedachte gehad dat ze wist wat er ging gebeuren, terwijl het 'even' tussen de koeien door gedaan moest worden.
Helaas was dat een communicatiefout, ik wil wel benadrukken dat je goede afspraken moet maken om er zeker van te zijn dat je paard 's ochtends als eerste geslacht wordt. Want het wachten op het moment dat je aan de beurt bent, is niet fijn.

De kosten voor het slachten en verwerken bedragen 150 euro. Er komt een paardenvleeshandelaar kijken of het vlees bruikbaar is, het bedrag dat hij daarvoor neerlegd wordt vereffend met die 150 euro. Je kan er dus zeker geld aan overhouden, maar veel is het over het algemeen niet.

Wij zijn trouwens bij Wouters in De Hoef (bij Uithoorn) geweest.

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:42

Tsjah, ik vond dat uurtje tijd met mijn pony voordat de rendac hem kwam halen juist fijn. Heb bij hem gezeten met zijn hoofdje op mijn schoot en echt bewust afscheid kunnen nemen. Natuurlijk kunnen de meeste mensen dat bij leven nog doen, maar ik kwam op stal, belde de da dat het mis was en een uur later was mijn pony dood, dus had die afscheid tijd nog wel ff nodig.

(he bah, de tranen lopen gelijk weer over mn wangen als ik er over denk, heb het toch nog niet helemaal verwerkt)

Inky_devil

Berichten: 3643
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:09

Sansje heel veel sterkte.

Ik ben vandaag met mijn bijrijdpaard mee geweest naar de kliniek. Hij loopt al 2 weken stokkreupel in dit is al de 3e keer dat we in die tijd naar de kliniek zijn geweest.
Ze weten niet wat het is. Wel foto's gemaakt maar daar was niets op te zien. Kreupelheids testen gedaan. Zodra hij verdoofd was, werd hij meteen helemaal vrolijk en begon met het voordraven meteen vreugde/bokkesprongetjes te maken. Vandaag zouden we eigenlijk wat wijzer moeten worden maar nog steeds stokkreupel en nog geen zekerheid over wat de oorzaak is maar volgens de dierenarts is er zeker iets kapot in het hoefgewricht. Hij loopt zo kreupel dat ze denken dat er iets is afgescheurd (pees, gewrichtsband of zoiets) En niet iets dat met gewrichtsvloeistof is op te lossen. Als het zo is dan is het einde verhaal. Misschien dat we dan met pijnstillers hem nog even op het land kunnen gunnen en dan de beslissing nemen. Dinsdag moeten we terug. Ik ga dan eerder van school weg om mee te kunnen en dan gaan ze een echo maken en kijken of ze daar wat wijzer van worden. Dan horen we hoe het verder moet en kunnen we verdere beslissingen nemen.
Ik ben zo gek op dat paard. Als ik de stallen inkom en hij hoort mijn sleutelbos (die hangt aan mijn broek) Dan begint hij de hele stal bij elkaar te brullen. Hij heeft het zelfs eerder door dan Devil ( me eigen lieveling).
Hij is pas 5 jaar oud maar heeft aan zijn andere been al een zenuwsnede gehad omdat hij een ontstoken verbindingsbandje van het straalbeen had wat niet meer te genezen was. Daardoor heeft hij maanden stil moeten staan. het gaat nu eindelijk 8 maanden heel goed. En nu dit.
Ik heb geen idee dat als het misschien binnenkort wel zo ver is hij naar de slager gaat of dat hij ingeslapen wordt. Zelf heb ik liever dat hij ingeslapen wordt maar als hij naar de slager gaat dan zal ik er ook zeker tot het einde bijblijven.
Misschien valt het mee maar na wat de dierenarts me vandaag vertelde zakt de hoop me toch echt in de schoenen. Ik hoop echt dat het nog behandelbaar is maar het beeld dat de dierenarts er van heeft is erg slecht. Dinsdag weten we meer.

Het komt nu allemaal zo dichtbij. Vooral als de dierenarts zegt dat als het is wat ze vermoeden er gewoon niets meer aan te doen is. Zelfs Utrecht is dan geen optie meer.

Denicee_x

Berichten: 1205
Geregistreerd: 30-04-06
Woonplaats: Z-limburg

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:10

IN LATEN SLAPEN!! als hij alles heeft gegeven om goed genoeg voor je te zijn dan gaa je m egt iet naar de slachter brengen!! Boos! Bloos want dan heb je niet egt van hem gehouden

joedt
Berichten: 115
Geregistreerd: 21-07-06

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:13

ik zou hem zeker in laten slapen! 2 van mijn verzorgpaarden zijn in geslapen, nooit bij geweest, maar wel gehoord hoe het is gegaan, allemaal heel rustig, rusitg gaan liggen, en dan gaan slapen zeg maar.. ik zou hem persoonlijk nooit naar slacht brengen, als die stress daarvoor.. nee ik zou het niet kunnen, en vind niet dat me paard dat verdient

Man0n

Berichten: 88
Geregistreerd: 16-08-06

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:26

Ik heb 6jr geleden mijn zz- pony in laten slapen hij stond met een verbrijzeld been (10 cm uitsteeksel ) op stal ik had hem nog maar net een jaartje zelf heb ik voor gekozen om hem in te laten slapen ik vond dit zelf een vredige manier dat hij gewoon thuis lekker kon gaan slapen op z´n vertrouwde plekje kon hij rustig gaan slapen ik persoonlijk vind de slacht niet zo eerst neem je je paard daar mee toe dan komt hij daar helemaal gespannen aan als hij daar nog toe in staat is en dan die geur die beesten voelen heel goed wat er komt als ze die geur ruiken dus ik vond het tegen over me pony eerlijker om het lekker thuis bij al z´n vriendjes in te laten slapen alle paarden waren dood stil was zoo mooi... mijn pony is vanuit de manege wel aan de kant gelegd met zijl er over ikw as er gelukkig niet bij toen hij in de wagen werd gegooit hij heeft er 2 dagen gelegen dus dat valt nog meer ik ben er wel iedere dag bij gaan kijken ik kan daar heel goed tegen en heb op het laatste moment nog z´n staart afgeknipt als afscheid.. als mijn paard nu in geslapen zou worden zou ik idd voor de rendac kiezen maar ik was nog zoo jong en ik snapte er nog niets van .. wist alleen dat ik mijn paard absoluut niet in de koelkast wou hebben ..

Man0n

Berichten: 88
Geregistreerd: 16-08-06

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:29

inky devil heel veel sterkte !! dat is het enigste dat ik kan zegge !! sterkte

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:40

ruitertje12 schreef:
IN LATEN SLAPEN!! als hij alles heeft gegeven om goed genoeg voor je te zijn dan gaa je m egt iet naar de slachter brengen!! Boos! Bloos want dan heb je niet egt van hem gehouden


*zucht* Word eens volwassen en leer eens goed Nederlands...

Deesiej

Berichten: 2129
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:43

ruitertje12 schreef:
IN LATEN SLAPEN!! als hij alles heeft gegeven om goed genoeg voor je te zijn dan gaa je m egt iet naar de slachter brengen!! Boos! Bloos want dan heb je niet egt van hem gehouden



Idd zo denk ik er ook over.. Je paard naar de slager brengen zie ik als moord! En als je je paard laat vermoorden denk ik ook niet dat je echt van m hebt gehouden nee.. Als ik zou moeten kiezen zou ik mn paard inlaten slapen daar voelt hij zich denk ik beter bij en ik ook..

Wat zou jij liever hebben... Aan de galg of ingeslapen worden? Nou ik zou wel weten wat ik dan zou kiezen!

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:49

Deesiej schreef:
Als ik zou moeten kiezen zou ik mn paard inlaten slapen daar voelt hij zich denk ik beter bij en ik ook..

precies, je doet het alleen maar omdat je je er zelf beter bij voelt...

smano

Berichten: 327
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: Spijkenisse

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:55

Ik heb mijn oude paard 3 jaar geleden in laten slapen maar ik vond het een hel. In plaats van dat hij rustig heen ging werd het een gevecht voor hem. De veearts heeft hem 3 keer bij moeten spuiten want het hart hield er maar niet mee op. Deze lijdensweg heeft meer dan een half uur geduurd. Dus nee voor mij geen inslapen meer maar kies ik door deze ervaring voor laten slachten dan is het het snelste gebeurd. Ik vond het heel erg om mijn paardje zo moeten te zien lijden ik ben er wel tot het laatst bijgebleven maar het was vreselijk dit nooit meer.

saaraah
Berichten: 1215
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Enschede

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:58

Deesiej schreef:
ruitertje12 schreef:
IN LATEN SLAPEN!! als hij alles heeft gegeven om goed genoeg voor je te zijn dan gaa je m egt iet naar de slachter brengen!! Boos! Bloos want dan heb je niet egt van hem gehouden



Idd zo denk ik er ook over.. Je paard naar de slager brengen zie ik als moord! En als je je paard laat vermoorden denk ik ook niet dat je echt van m hebt gehouden nee.. Als ik zou moeten kiezen zou ik mn paard inlaten slapen daar voelt hij zich denk ik beter bij en ik ook..

Wat zou jij liever hebben... Aan de galg of ingeslapen worden? Nou ik zou wel weten wat ik dan zou kiezen!

Wat is dat nou voor een vergelijking! Boos!
Er zijn ook mensen die gewoon slechte ervaringen hebben gehad met het inslapen, dat het paard er tegen ging vechten ofzo.
En bij de slacht kan het er erg netjes aan toe gaan hoor, dat het paard 's ochtends vroeg al gedaan wordt, zodat ze niet bang worden van de geur.
Bij de slacht is het tenminste in een keer over, ook al kan hier ook wat misgaan natuurlijk.
En hoezo zou het wel moord zijn om je paard naar de slager te brengen en niet als je hem laat inslapen?
Ik heb ooit eens iemand horen zeggen: De vraag naar paardenvlees blijft gelijk. Als jij jouw niet meer gezonde paard wat nog wel geschikt is voor consumptie laat slachten, wordt misschien elders een gezond paard niet geslacht.
Hier vind ik ook wel wat in zitten.
Maar toch, als jij je beter voelt bij inslapen moet je dat natuurlijk doen, ik heb ook liever een spuitje.
Maar dat komt denk ik toch ook een beetje omdat ik vegetarisch ben en ik wil mijn paard niet bij iemand op het bord.