In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twinkle81

Berichten: 143
Geregistreerd: 06-09-06
Woonplaats: Voorschoten

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:46

2 van de manegepaarden (1 paard en 1 pony) zijn afgelopen week naar de slager gegaan. Ze hadden echt veel problemen met de gezondheid en hadden pijn, maar konden nog goed lopen. Als een paard plotseling afgemaakt moet worden en/of moeilijk kan worden vervoerd, worden ze bij ons ingeslapen. De manier maakt mij niet zo veel uit, ik zal ze evenveel missen. Ik eet geen paardenvlees uit principe, dus hoef niet bang te zijn dat ik een bekend paard opeet (wat klinkt dat toch naar). Maar je kunt, zeker als het paard jong is en de vleesindustrie ingaat Verdrietig , het ook van een andere kant bekijken. Je weet zeker dat je er goed voor hebt gezorgd en het paard/pony een goed leven heeft gehad en dat dit het paard niet het rottige leven heeft gehad wat de meeste (vleesgefokte) paarden hadden voordat ze bij de vleesverwerking terecht kwamen. Het klinkt erg hard, maar het is nu eenmaal de realiteit.

Aan iedereen die zijn/haar (lievelings)paard of pony (onlangs) heeft verloren: heel veel sterkte.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 08:25

De vlees-paarden die ik in Frankrijk gezien hadden het prima hoor, werden gewoon als kudde de bergweien in gezet en na een paar jaar weer opgehaald. Lefden een paar jaar helemaal in het wild. Volgens mij worden er in Nederland helemaal geen vleespaarden gefokt.

shabbay

Berichten: 1859
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: zwolle

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:29

http://www.sharkonline.org/horseslaughter.mv
pas op! shockerende beelden!!![/.

Ik kwam deze link tegen op een ander forum. Onderaan de laatste 6 zijn voorbeelden van een paard die geeuthaniseerd worden. Je ziet het paard dan omvallen, gaat erg rustig. Alle filmpjes daarboven heb ik niet bekeken omdat ik deze zelf te shockerend vind. Deze gaan over de slachting van paarden. Ik heb geen idee of het hier in NL ook zo gebeurd, denk het niet trouwens zijn wel erg extreme voorbeelden.


De reden waarom ik de link vermeld is omdat ik zelf wou zien hoe het er uit ziet als een paard wordt geeuthaniseerd. En ik kan me voorstellen dat er iemand is die dat ook zou willen weten.
.

Zoolgangster

Berichten: 9776
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:42

Het slachten van paarden in het buitenland is lopende band werk, vrijwel altijd grote groepen paarden tegelijk, met een grote kans op fouten. Dit komt in Nederland volgens mij, gelukkig niet voor. Heb ook geen zin om de slachtfilmpjes te bekijken, het lezen van de beschrijving zegt genoeg...

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:41

Ik heb ook geen enkele behoefteom deze filmpjes te bekijken. De omschrijving op die site zegt al genoeg. Zo gaat het hier in ieder geval echt niet hoor, dat kan je niet vergelijken met Nederland.

lorelei

Berichten: 2424
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: groningen

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:09

de mensen hier zitten heus niet op zulke filmpjes te wachten.in nederland gaat het er heel anders toe bij de slachterij.
het gaat er hier om wat je zou doen inslapen of slacht.,en denk dat er veel(met name jongere bokkers)bokkers zijn die niet op deze filmpjes zitten te wachten.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:26

er staat toch ook: pas op shockerende beelden. als je daar niet tegen kunt dan ook niet op klikken. en ik ben zowiezo tegen het slachten van paarden. als je het mij vraagt. ruiken ze de dood gewoon hangen. de geur van bloed en verotting. én misschien (als gelooft niet iedereen hierin) misschien bestaat er ook zoiets als geesten en lopen/zweven naar geesten van doodgemaakte beesten daar rond! dus slachten? nee niet echt een optie.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:32

Hmmm, je hebt wel een levendige fantasie in mijn ogen hoor. Ben je er ooit wel eens bij geweest? Heb je je ooit wel eens laten voorlichten over het slachten van een paard in Nederland? Als je het mij vraagt heb je echt geen idee waar je over praat, de geur van bloed en verrotting, de dood hangen, nee, geen idee aan wat voor praktijken je denkt maar het komt nog niet in de buurt van hoe het werkelijk in zijn werk gaat.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:50

Bedankt Shabbay, voor het vermelden van die link. Ik denk nml. wel dat hier behoefte aan was/is. Je vermeld duidelijk wat er op te zien is, je hoeft dus niet eerst te gaan kijken (en je dan vervolgens rot schrikken) om te zien wat er op staat. Kijk je desondanks toch, tja .. dan doe je dat willens en wetens en misschien dat het voor sommige mensen ook wel een eye opener is. Daarnaast meld je, vet gedrukt nog wel, waarom het jou te doen is/was: om een beeld te krijgen hoe het er bij het euthanaseren dmv. een spuitje aan toe gaat. Teruglezend in dit topic blijkt hier meer dan genoeg belangstelling cq. vragen over te zijn.

Inky_devil

Berichten: 3643
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:02

ik had het filmpje al gezien.
Vind het echt verschikkelijk. Hoe angstig die paarden naar de schieter kijken.
Die beelden blijven me nog steeds bij. En dan nog eens een paar keer misschieten.
10tallen paarden die daarvoor nog levendig waren en veel daarvan nog gezond, hangen daar als stukken vlees. vreselijk.

Respectloos vind ik het. maar zo gaat het er dus in oa de vs,italie en andere landen aan toe ( alhoewel ik nog ergere beelden uit italie heb gezien). Dus voor de mensen die hun paard aan de verzekering hebben meegegeven of aan een handelaar voor de dood. Dan zal je paardje waarschijnlijk zo aan zijn einde zijn gekomen.
De paardenslachterijen die hier in dit topic worden besproken, daar gaat het er heel anders aan toe. Geen lopende band werk en hopelijk niet 8 keer schieten. Mensen die jou en je paardje begeleiden.
Maar het ophangen en het leegbloeden gebeurd hier in Nederland ook gewoon op eenzelfde manier.

Mijn paardje wordt ingeslapen. Niet omdat ik tegen de slacht ben maar omdat ik dat de meest prettige manier vind.
Ik heb een paardje gekend dat naar de slager is gegaan voor niets en iedere keer als ik in de supermarkt loop ik een rotgevoel in mijn maag krijg als ik paardenvlees op het etiket zie staan.
Het inslapen, afmaken van je paard is voor idereeen een heel persoonlijke keuze die ieder voor zichzelf overweegd en maakt.
Ik laat mijn paard inslapen, die keuze is al gemaakt ( als het zover is) maar al zou de eigenaar van mijn bijrijdpaard besluiten hem te laten afmaken, dan ga ik tot het einde mee zodat ik weet dat hij weg is, hoeveel pijn het ook doet.

Op die site staat trouwens ook een reactie van een dierenarts die zijn mening geeft over het slachten. Die zegt dat hij zijn eigen paard never nooit zou laten slachten en hij raad het zijn clienten ook af om het te doen. ( Amerikaansa dierenarts).

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:16

Bijna alle paarden, die geslacht worden omdat ze ziek zijn, pijn hebben of iets dergelijks worden niet gebruikt als vlees zoals dat in de winkel ligt. Het vlees dat in de winkel ligt is van gezonde paarden die op zo'n markt zijn verhandeld.

lorelei

Berichten: 2424
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: groningen

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:55

mijn paard is wel opgehaald door de verzekering en is niet naar het buitenland gegaan.ze is hier gewoon in groningen geslacht.en is niet voor consumptie gebruikt.

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:15

Die filmpjes heb ik maar niet bekeken vanwege al het commetaar erop. (is volgend mij maar goed ook).
Ik zou zeker mijn paardje laten inslapen, en voor degene die het nog niet weten...
Dat heb ik gisteren moeten doen..... Huilen Huilen Huilen

MaraYvette
Berichten: 3800
Geregistreerd: 22-12-03

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:19

mijn vriendin was er bij toen mijn pony werd 'geslacht' en dat ging heel netjes en respectvol dat was in zoetermeer die is nu weg maar dat ging heel netjes echt waar

Gabon

Berichten: 1208
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Diemen

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:39

lorelei schreef:
mijn paard is wel opgehaald door de verzekering en is niet naar het buitenland gegaan.ze is hier gewoon in groningen geslacht.en is niet voor consumptie gebruikt.


Mijn paard mag niet eens meer voor consumtie gebruikt worden de komende jaren zo veel medicijnen heeft hij gehad Nagelbijten / Gniffelen Als je al ziet dat op oogruppels al een half jaar wachttijd staat Scheve mond

kapje
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-11-04

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:47

Ik heb de filmpjes bekeken. Jammer dat ze niet van een objectieve site komen en Amerikaans zijn. Ik denk dat er zeker wel behoefte is aan een filmpje dat Nederlands is en goed objectief.

RicardoOpa schreef:
Bijna alle paarden, die geslacht worden omdat ze ziek zijn, pijn hebben of iets dergelijks worden niet gebruikt als vlees zoals dat in de winkel ligt. Het vlees dat in de winkel ligt is van gezonde paarden die op zo'n markt zijn verhandeld.


Waar heb je dat vandaan? Er gaan toch genoeg kreupele paarden naar de slacht die nog voor consumptie geschikt zijn?
Als het importvlees zou zijn kan ik me het wél indenken.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:02

Helemaal met kapje eens, ik vraag mij af of er wel filmpjes zijn van hoe het er in Nederland aan toe gaat bij de slacht?
En idd, mijn vorige paard is ook naar de slacht gegaan, was kreupel, had erg veel pijn en wilde niet meer leven, hij is gewoon voor consumptie gebruikt dus wat RicardoOpa stelt klopt niet echt.

@DeEiken, gecondoleert en heel veel sterkte Ach gut

lorelei

Berichten: 2424
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: groningen

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:15

Gabon schreef:
lorelei schreef:
mijn paard is wel opgehaald door de verzekering en is niet naar het buitenland gegaan.ze is hier gewoon in groningen geslacht.en is niet voor consumptie gebruikt.


Mijn paard mag niet eens meer voor consumtie gebruikt worden de komende jaren zo veel medicijnen heeft hij gehad Nagelbijten / Gniffelen Als je al ziet dat op oogruppels al een half jaar wachttijd staat Scheve mond



daarom is mijn paard ook niet voor consumptie gebruikt,ze kreeg teveel medicijnen voor de pijn.

ufetty

Berichten: 31
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Schiedam

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 12:33

mijn paard is na een pleesblessure naar de slager gegaan. Het paard merkt niet eens dat ie dood gaat. Voor het baasje is het misschien een vervelend iets.

shabbay

Berichten: 1859
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: zwolle

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:45

Wanderers schreef:
Bedankt Shabbay, voor het vermelden van die link. Ik denk nml. wel dat hier behoefte aan was/is. Je vermeld duidelijk wat er op te zien is, je hoeft dus niet eerst te gaan kijken (en je dan vervolgens rot schrikken) om te zien wat er op staat. Kijk je desondanks toch, tja .. dan doe je dat willens en wetens en misschien dat het voor sommige mensen ook wel een eye opener is. Daarnaast meld je, vet gedrukt nog wel, waarom het jou te doen is/was: om een beeld te krijgen hoe het er bij het euthanaseren dmv. een spuitje aan toe gaat. Teruglezend in dit topic blijkt hier meer dan genoeg belangstelling cq. vragen over te zijn.



De link was inderdaad alleen bedoeld omdat er wel behoefte aan is. Dit had ik zelf ook en kon me voorstellen dat er meer mensen dat zouden hebben. en geen dank hoor.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:12

lorelei schreef:
mijn paard is wel opgehaald door de verzekering en is niet naar het buitenland gegaan.ze is hier gewoon in groningen geslacht.en is niet voor consumptie gebruikt.


Niet aanvallend bedoeld hoor, maar hoe weet je dat zo zeker? Hoe weet je of dat ze hem niet ergens in een wei hebben gezet en over een half jaar laten slachten? Is er een bekende van je bij geweest?

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:42

Ik heb de filpjes op de link bekeken en dit is niet zoals het in Nederland gaat! Paarden worden niet 'aande lopende band' geslacht in Nederland, dus kloppen de filmpjes ook niet.

lorelei

Berichten: 2424
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: groningen

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 18:03

IKbenEllen schreef:
lorelei schreef:
mijn paard is wel opgehaald door de verzekering en is niet naar het buitenland gegaan.ze is hier gewoon in groningen geslacht.en is niet voor consumptie gebruikt.


Niet aanvallend bedoeld hoor, maar hoe weet je dat zo zeker? Hoe weet je of dat ze hem niet ergens in een wei hebben gezet en over een half jaar laten slachten? Is er een bekende van je bij geweest?


iemand die ik goed ken is met de man van de verzekering mee geweest.vandaar dat ik precies weet waar ze heen gegaan is.

lesley1994
Berichten: 113
Geregistreerd: 05-09-06

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 19:54

hoihoi,
ik zla hem/haar laaten in slaape.....
het idee dat mensen mijn paard eten lijkt me maar niks.....

Anoniem

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 20:16

Lesley, welkom op bokt.

Maar als je meer leest dan 1 pagina, zul je lezen dat ook al gaat je paard naar de slacht, hij helemaal niet opgegeten hoeft te worden.