[IM] Inslapen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:48

Ik heb 2 weken geleden mijn 8 jarige merrie moeten laten gaan, heb haar in laten slapen in de kliniek in schalkwijk door mijn vaste da daar (die het afgelopen jaar ook meerdere keren geweest is en dus al bekend was voor mijn paard). Mijn merrie had ook een tumor in haar hoofd. Heb het er ook erg moeilijk mee. Ik had haar al zo'n jaar niet meer kunnen rijden, maar wat was ze onwijs knap geworden, terwijl ze geestelijk steeds meer achter uit ging op haar slechte momenten.

Moet wel zeggen dat het onwijs netjes is gegaan. Ze gaven me echt nog even de tijd om alleen afscheid te nemen, in die tijd had ze al een klein roesje gehad en heb ik haar naar de plek gebracht. Bij de kliniek hadden ze 2 Schotten die naar haar toe kwamen en toen heeft ze het narcose middel gekregen terwijl ik haar nog een worteltje gaf. Toen ze weg zakte kwam ze tegen een schot en zo is ze langzaam plat gelegd om op de grond de definitieve spuit te krijgen. Ze heeft geen enkele kick gegeven en was volledig op haar gemak.

charissiej

Re: Inslapen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:53

Ik heb mijn 5 jarige ruin in moeten laten slapen, keurig netjes, en zeker geen gevecht! Hij had een been probleem, dus in zn hoofd en lichaam was hij nog helemaal goed, hij was ook erg groot (bijna 1.80) en heeft absoluut niet gevochten. Verder heb ik (te) veel andere paarden zien inslapen, nooit geen problemen Soms is inderdaad het liggen een probleem, maar dit is hetzelfde als een paard geopereerd moet worden, dit is gewoon de narcose, een rot gezicht, maar uiteindelijk slapen ze echt wel! Een keer heb ik meegemaakt dat het niet zo fijn ging, maar daar had de dierenarts me voor gewaarschuwd, paard zn bloeddruk was zo hoog, dat ze zeker wist dat de narcose niet zou helpen en heeft ze hem staand zn 'dode'spuit gegeven. Erg rot om te zien, maar gelukkig was hij zo ziek dat het allemaal erg snel en toch uiteindelijk rustig gebeurde.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:22

sterkte! het blijft een naar gebeuren en sta met mijn oudje ook in dubio... het gaat niet top maar nu in.de zomer wel weer redelijk. pff dat moment kiezen..vreselijk!
mijn pony heb ik in laten slapen. hij kon niet meer maar godzijdank is dit heel rustig verlopen en heb ik er ondanks het grote verdriet toch een goed gevoel aan over gehouden.
nogmaals heel veel sterkte!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:54

Hoe is het gegaan Y;(

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:09

Heb bijna 2 jaar geleden mijn grote bonte vent moeten laten gaan, het ging prima en rustig. Was zelfs een bijna mooie ervaring, het was alsof zijn ziel zijn lichaam verliet, direct ging toen de zon "aan", en dat op een regenachtige bewolkte dag.

Er wordt aan je gedacht Russell

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:15

Vorige maand heeft een bekende zijn paard laten inslapen daar was ik bij, paardje had zware koliek en was ook al wat ouder, maar verder wel gezond, opna die zware koliek.Het paardje was eigenlijk gelijk weg, het duurde nog geen 5 minuten...ging erg vredig!

heel veel sterkte gewenst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:11

Het is snel gegaan, het gaan liggen was iets moeilijk, maar het was een enorm pittig paard en wij verwachtte het ook, maar de DA was er op voorbereid en heeft het netjes gedaan..

Hij was snel in de narcose, daarna de overdosis. Daarna samen met mijn man hem naar de oprit gebracht en dat was ook fijn dat samen te doen, hem netjes neergelegd, pootjes bij elkaar...

Zijn maat is wel aan het roepen nu en staat angstig op stal te luisteren of hij hem hoort lopen ergens...dat is wel sneu...

Een onwerkelijk gevoel, het gemis zal inmens zijn..dit was een bijzonder paard, een dier die alles snapte en een bijzonder zachtaardig, intelligent en lief dier, nooit vervelend, trots, pittig, edel. Mijn beste vriend die ik ooit in mijn leven gehad heb, mijn soulmate...communiseren ging van ziel tot ziel.

Ik hoop dat ik hem een vriendendienst heb bewezen door op het moment dat leiden zijn inzet gaf en plezier in het leven minder begon ge worden omdat het lijf ongemak begon te ervaren.

De tumor groeide explosief en een nacht langer zou te lang zijn geweest.

Ik hoop je nog een keer in mijn dromen te zien rennen in de groene sappige akkers daar boven en wie weet kom ik je ooit weer tegen daar boven en gaan we weer ritten maken.

Dikke knuf, mijn lieve zwarte mannetje...

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:14

Heel veel sterkte gewenst met het zware verlies! Gelukkig is het goed verlopen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:17

Met tranen in mijn ogen lees ik jouw post want oh wat is het herkenbaar..
Een dappere beslissing uit liefde voor je beste maatje..

Sterkte..

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:21

Mijn paard heeft echt doodsangsten uitgestaan. Steeds weer opstaan, maar al verdoofd, dus weglopen en omvallen, tegen een boom aanlopen, enzovoort. Ik heb nog nooit zoiets gruwelijks gezien. Nooit meer inslapen voor mij! Paard naar de slager brengen is voor jou misschien een gruwelijker gezicht, nmaar voor je paard vele malen humaner. Maar goed, je wilt hier geen slacht/inslaap-discussie. In ieder geval heb ik 4 keer afmaken via injectie en 4 keer via slacht mogen meemaken. Gelukkig niet allemaal bij mijn eigen dieren. 4 keer vond ik het inslapen gruwelijk, de ene keer beroerder dan de andere keer. Het slachten was altijd rustig. Mijn keuze is wel duidelijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:21

Ook al is hij fysiek niet meer bij je, hij zal altijd in je voortleven. Hij heeft jou ook gemaakt tot wie je bent Y;(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:26

:(:) Sterkte

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:28

Wat fijn voor je dat het zo positief is verlopen, voor zover dat kan in deze situatie. Heel veel succes met het verlies van je vriend!

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:43

sterkte een heftig en moeilijk besluit, maar het eerlijkste.Heel veel sterkte de aankomende tijd.EN hopelijk gaat zijn maatje hem niet te lang missen :(:)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:50

Ik zie mijn paard al 2 weken lang overal in de wei staan. Aan de ene kant wel fijn, maar het wordt ook wel een beetje vervelend nu.

Heel veel sterkte, super mooi hoe je het beschrijft. Ik hoop dat je het op zijn tijd een groot plekje in je hart kunt geven.

Fritsie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:51

Heel erg veel sterkte in deze tijden... Ik vind het echt heel knap wat je gedaan hebt, je paardje zal je heel dankbaar zijn, dat weet ik zeker. Elke keer dat je aan hem denkt, weet dan dat je het beste voor hem hebt gedaan en dat hij nooit pijn heeft moeten lijden dankzij jou dappere beslissing. Ik ben er honderd procent zeker van dat je vriendje het daarboven heel goed gaat hebben. Nog heel erg veel sterkte! Y;(

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 00:01

heel veel sterkte!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 00:32

Heel veel sterkte Russel... Je hebt het beste gedaan voor jouw vriend wat je kon. Hem zijn vrijheid terug geven...

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:22

Heel veel sterkte Russel. Misschien een kleine tip, knip nog wat staartharen af, je kan tegenwoordig zulke mooie dingen laten maken als mooie herinnering. Ik heb zelf een mooie armband, ketting en tashanger laten maken. Zo is mijn oude bink altijd nog een beetje bij me.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:30

Toen mijn shet ingeslapen is kreeg zij 3 spuiten.
Roesje zodat ze rustig blijven, daarna een soort narcose iets volgens mij, toen ging ze ook al liggen.
En de laatste defenitieve spuit schakeld uiteindelijk hart en hersenen uit en dat gebeurde ook heel snel en heel rustig.
Ik zou het op deze manier weer willen, als het weer eens zover is.
Sterkte als je voor deze beslissing staat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:31

O lees net pas dat het al gebeurd is, heel veel sterkte.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:31

Fijn dat het afscheid zo rustig is gegaan, want ook dat laatste beeld blijft bij je!
Hopen dat zijn vriendje snel rustig wordt. Heb je een beetje kunnen slapen de afgelopen nacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:37

Zijn vriend heeft heel de nacht lopen roepen, nu net met buitenzetten rende hij naar de plek waar hij lag, maar vreemd genoeg heeft hij gisteren weinig moeite genomen om afscheid te nemen..hij beseft denk ik nu net pas dat hij echt weg is.

Vreemd hoor zo die lege stal. Alles werd ook altijd om hem gedrapeerd, hij was de spil, de aangever en dat is raar om er nu 3 te hebben, lijkt zo leeg en kaal......

Ik heb van zijn staart een mooie vlecht gemaakt en afgeknipt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:39

Nogmaals sterkte Russel! De paarden hier waren vrij snel rustig, maar die stonden ook allemaal op het land toen het gebeurde en hebben het wel gezien.
Maar zeker als het de leider was, dan zullen ze zich wel even stuurloos voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:45

Ze hebben het gezien, maar ik denk dat ze weinig interesse hadden omdat mijn rijbak en longeerbak daar ook is en we daar ook bezig zijn met van alles...eentje besefte het wel gisteren en rook aan hem en was nu bang met buiten zetten. De andere had helemaal geen interesse en de volgende, een hengst die ging aan hem bijten...en toen hebben we ze bij hem weggehaald, misschien te vroeg....maar de tanden overal inzetten zag er niet fijn uit...

Later hadden we tegen elkaar gezegd dat we hem misschien pas in de ochtend naar de oprit hadden moeten brengen zodat ze in de morgen nog een keer de kans kregen....

Dat voor de volgende keer....

Ja, cayenne, ben benieuwd wie nu de baas wordt, denk toch wel gevecht tussen de hengst en de shet, dat is altijd al wat gaande...ik hoop een harmonie, want mij oude paard suste altijd snel een ruzietje..