[IM] Wat doen jullie met de rijspullen na het overlijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Wat doen jullie met de rijspullen na het overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 10:31

Wat doen jullie eigenlijk met de rijspullen na het overlijden van je beste maatje? Gewoon bewaren? Weggeven? Doorverkopen?

Othilly

Re: Wat doen jullie met de rijspullen na het overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:32

Ligt eraan of je nog verder wil in de paardensport..

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:35

Je kan de spullen eventueel nog voor een ander paard gebruiken. Je kan het dekje ook als aandenken bewaren als je dat leuk vindt. Door het bijvoorbeeld voor een deel in te lijsten of een kussen van te maken.

Hier staan ook nog wat ideeën: [UK] Leuke manier om oud dekje te bewaren

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:35

Gewoon bewaren en waar mogelijk hergebruiken. Mocht het niet passen (dekens bijvoorbeeld) kun je die altijd nog wel verkopen. Ik heb zadeldekjes die al drie paarden langs hebben zien komen.......

biscaya schreef:
Ligt eraan of je nog verder wil in de paardensport..

Daar ga ik dan wel even vanuit.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:56

Ik heb het zadel verkocht, puur omdat ik zelf ook niet meer mag rijden en het in de weg hangt
Haar hoofdstel hangt nog altijd in de kast, op een bijzondere hanger, een hoefijzer waar zij ook echt op stond ten tijde van het overlijden met een mooie geplastificeerde Halmark kaart er in waar zij ook opstaat!
Verder heb ik alles in gebuik wat nog te gebruiken was, de niet meer zo mooie art zijn weggegeven. ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:14

Rijden deed ik al jaren niet meer.
Haar 'dagelijkse' touwhalster heb ik bewaard. Die is van haar en blijft van haar. En ligt op mijn slaapkamer samen met een hoefijzer die in de vernis staat zodat die mooi blijft.
Dekens had ik bewaard en pasten op haar zoon, dus gebruik ik nu weer. Even voelt dat gek, maar ja, zonde om ze niet te gebruiken.
Langzaam vervaagt wel wat van haar was en wordt het weer gebruikt.

Lifebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:24

Stop je dan ook meteen met paardrijden als je paard is overleden?

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:26

Ik heb bijna alles verkocht of weggegeven. Alleen het halster waarmee ze is ingeslapen, heb ik bewaard.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:27

Dyonne schreef:
Langzaam vervaagt wel wat van haar was

Deze zin vind ik heel erg mooi geschreven, raakt me. Bijna poetisch...
Sterkte met het missen van je paardje.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:29

Ik heb het nooit hoeven mee te maken maar ooit zal het wel komen en ik denk dat ik sommige spullen gemakkelijker kan gebruiken.
Zijn vaste hoofdstel/touwhalster/leren halster bewaar ik. Geen ander paard krijgt die om. De rest zal ik hergebruiken tenzij ik niet verder ga in de paardensport. Al zie ik mezelf er niet zomaar mee stoppen. Ik hergebruik de andere spullen dan vast wel maar ik ga geen paard aanschaffen omdat die bij de maat spullen past

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:30

Ik hergebruik alles behalve de borstels, nieuw paard, nieuwe borstels. Mijn paard is 3 maanden geleden ingeslapen en heb zijn zo goed als nieuwe borstels zo gedoneerd aan de manege pony's. Ook gebruikte halsters hergebruik ik niet, de rest allemaal wel.

Mijn nieuwe paard staat gewoon onder de oude dekens. Is even raar, maar ga geen dure bucasdekens wegdoen.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:52

Ik heb bijna alles voor het nieuwe paard gebruikt. Alleen zijn halster en zijn hoofdstel niet, dat zijn echt zijn spulletjes. De rest ben ik voor andere paarden gaan gebruiken. In het begin een beetje raar maar dat went wel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:59

Pff, hier ben ik nu over na aan het denken. Ik ben zo slecht in weggooien! Voelt als verraad ofzo :P Als ik het toch doe moet ik het meteen doen, anders doe ik het nooit meer...
Van mijn vorige pony heb ik een deken bewaard geloof ik. Maar die heb ik recentelijk ook weggegooid.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:02

Gaat bij mij weg, ik stop dan met de hobby :)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:06

Mijn pony is zeer onverwachts overleden, verkeersongeval. Alles gebruik ik op mijn nieuwe pony. Alleen zijn peesbeschermers waren bebloed en beschadigt en ookal waren ze na wassen nog prima te gebruiken, ik kreeg iedere keer een naar gevoel dus heb ik ze weggegooid.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:07

Mocht het ooit zover komen zou ik (als er geen nieuw paard komt) alles verkopen. Het leren halster zou ik bewaren met een mooi zilveren naam plaatje en die zou ik een mooi plekje geven.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:10

IK zit er nu midden in.Paard is vrij plots overleden Mijn zadel is nog niet zo oud en past niet op mijn andere paard dus dat wil ik verkopen.Mijn hoofdstellen gebruik ik op mijn andere paard ,dekjes ook.Dus die heeft nu wel heel veel dekjes.
Dekens passen ook niet, dus die verkoop ik wel en geef ik weg.De ander is 10cm kleiner als mijn overleden paard.
Voor mijn overleden paard had ik Oster borstels dus die gebruik ik nu ook voor mijn andere paard.
Halsters en spullen hangen nog in mijn kast hoewel ik daar ook de kast van de ander van heb gemaakt.

Ik had de pech dat mijn oudste paardje 14 dagen later overleed maar die was al 36.Dus haar dekens heb ik al weggegeven haar borstels staan nog in een emmer maar eigenlijk zijn die alleen goed om weg te gooien.Haar halster blijft op stal hangen.Ik heb op stal wel een rijtje halsters hangen van overleden paarden(ook pension paarden) het monumenten rijtje noem ik dat,even een klein herdenkings plekje.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:49

Ik weet t nog niet. mijn paard is 28 september ingeslapen en ik ben er nog niet aan toe om opruiming te houden. Spullen van haar die ik voor een van de anderen kan gebruiken, vind ik niet erg. Juist wel mooi eigenlijk. Al is t wel even confronterend dat het paard die op haar lijkt nu met haar deken rond loopt. Haar zadel past geen van de anderen maar om die nu al weg te doen......ik wacht nog een poosje. Ook bij mij moet t eerst nog meer vervagen.
Laatst bijgewerkt door Alani op 29-07-24 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:57

Ik heb alleen waarde dingen bewaard, hoofdstel en halster.
De rest weg gegooid, of verkocht.
Heb nog wel 1 en ander liggen wat uitgezocht moet worden hoor.
Heb toen een deel op schuurzolder gegooid, en daar ligt het nog steeds, na 2 jaar.
Volgend zomer maar eens opruimen.

Maar wat ik zeg, halster en hoofdstel blijft.
Hoofdstel hangt echter in de schuur, helemaal beschimmeld inmiddels, maar vind in huis ook niet wat.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:00

Toen mijn pony overleed heb ik sommige spullen bewaard, andere weggegeven en een deel verkocht. Mijn zadel (Wintec) had ik bewaard omdat ik wist dat er weer een paard zou komen, een zweetdeken die goed op de pony van een vriendin stond heb ik aan haar gegeven, dekens heb ik verkocht. Mijn halsters en hoofdstel heb ik bewaard, hoofdstel heeft een mooi plekje op m'n kamer. Kortom, spullen met emotionele waarde of nut voor de toekomst heb ik bewaard, de rest weggegeven en verkocht.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:03

Wij hebben het bijna alles verkocht (zadel, dekens, hoofdstel) of weggeven. Haar halster en touw wat ze om had toen ze naar de eeuwige groene weides mocht, hangt aan haakje thuis. Dekens was ook iets gevoelsmatigs, ik wilde daar geen ander paard in zien eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:04

Van mijn veulentje heb ik bijna alles bewaard, maar ja die had natuurlijk ook niet veel. Ik heb zijn halstertje tussen mijn prijzen hangen en het flesje waar hij altijd uit dronk is ook bewaard. Als een van de anderen komt te overlijden zal ik zeker het halster bewaren. Ik vind het zelf lastig om dingen weg te gooien, maar zoals Dyonne zegt zal de herinnering vervagen wanneer je het weer gebruikt op een ander paard.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:05

Ik heb alles bewaard.
Zadel paste op een ander paard, evenals haar dekens. Had er ook gelukkig weinig moeite mee om dit te hergebruiken. Alleen haar deken waarin ze is overleden, die heb ik na reiniging ( door een ander weg laten brengen, kon het zelf niet aan om hem nog aan te raken doordrenkt met plas en poep vanwege haar dood :n ) in de kast gelegd en nooit meer willen gebruiken.

Ook haar hoofdstel, dekje met naam, poetskist etc, liggen allemaal na nu bijna 2 jaar nog altijd netjes opgeruimd in de kast. Vies uiteraard, wil ook niet haar geur/haar/zweet eraf halen nog. Ben ook echt panisch dat iemand het zou gebruiken bij een ander dier hier, dus het ligt veilig thuis ipv op stal.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:44

DatBenIkNou schreef:
Wij hebben het bijna alles verkocht (zadel, dekens, hoofdstel) of weggeven. Haar halster en touw wat ze om had toen ze naar de eeuwige groene weides mocht, hangt aan haakje thuis. Dekens was ook iets gevoelsmatigs, ik wilde daar geen ander paard in zien eigenlijk.

Ik heb het juist andersom gedaan,heel raar maar het halster wat mijn paard droeg toen ze insliep heb ik gelijk aangedaan bij mijn jongste paard en dat is nu het enige halster wat ik gebruik.Ik wilde eigenlijk dat ze het halster aan hield toen ze overleden was ,maar dat mocht niet van de Rendac.
De dekens zijn gegaan naar paarden die ik niet zie,één paardje is al oud en ik weet dat het dier de dekens met plezier draagt daar ben ik wel weer blij mee.

Ik had wel moeite met het feit dat ik mijn halster van maat moest herstellen de jongste is kleiner.Heb toen een diepe teug lucht genomen.Maar nu voelt het goed.
Verder moet ik nog niks aan spullen of foto's om mij heen hebben.Het is nog te vers.

star_l0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:54

Ik heb helaas een half jaar geleden afscheid moeten nemen van mijn maatje. Heb een deel verkocht en een deel gehouden. Zijn halster mooi ingelijst. Ik had 2 dekens die echt van hem waren. Iedereen herkende hem aan die deken. Deze heb ik netjes ongewassen in een dichte zak bewaard. En opgeruimd kan het niet aan om het weg te doen. En zijn poets spullen liggen ook nog in de poetskist en blijft dicht. Heb voor mijn nieuwe paardje ook allemaal nieuwe spullen gekocht op het zadel na. Die past hij gelukkig.