[IM] na de slager of inslapen? we zitten te dubben al zo lang...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

riannezweeds

na de slager of inslapen? we zitten te dubben al zo lang...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 21:22

pfff vandaag het paard dat bij ons in training staat weer een onwijze astma aaval gehad, jeetje mina, arma paard, het is gewoon duidelijk dat de eigenaar er afscheid van moet gaan nemen, ze vroeg me raad.... slager of inslapen? tja, daar vraag je me zoiets... er gaan zoveel gezonde paarden naar de slager dus waarom geen ziek paard er heen doen? andere kant, ze heeft wel altijd goed gewerkt en top veulens gehad vroeger, over het gebeuren doorverkopen bij de slager maak ik me niet druk, das hier in de buurt en kunnen haar zelf brengen en is ook n goeie kennis van ons, maja slager... zo eet ik n paard op waar ik maadnen lang mee heb getraint en wedstrijd heb gestart tis toch wel gek hea, nu zitten we er toch meer over te denken haar in te laten slapen omdat transport naar de slager ook al zwaar voor dr word, tis toch benauwd zo... ik hou jullie op de hoogte jongens, als jullie goeie vragen of opmerkingen hebben hoor ik het graag!

Sjolvir

Re: na de slager of inslapen? we zitten te dubben al zo lang...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:33

Ik heb op zich niets tegen slachten bij de slager, maar jij zegt dat ze benauwd is, dat vind ik dan weer andere draai aan de zaak geven.
Zou dan niet gaan leuren met zo'n paard (weet ook niet of ze transport gewend is en hoe ver het is),
maar dan toch eerder inslapen overwegen, ipv zwaar benauwd proberen te vervoeren.

Heel veel sterkte in ieder geval aan jullie en de eigenaar.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:40

Ik denk er eigenlijk precies zo over als Sjolvir. Ik ben een voorstander van slachten, maar niet als je met een hondsberoerd paard moet gaan slepen. Laat dan de veearts maar komen om haar in te laten slapen op haar eigen plek.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:42

Hhmm lastig, ik ben zelf een enorme voorstander van de slager. altijd snel boem en klaar. Leuk is het nooit maar het gaat zo snel en pijnloos.
Maar hoe ver zou het paard vervoerd moeten worden?

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:43

Ik ben dus niet van het slachten maar gewoon in laten slapen, overigens is dit ieder voor zich natuurlijk maar met een beroerd paard op pad gaan vind ik persoonlijk geen optie, dus op eigen plekje in laten slapen lijkt mij hier het beste.
Sterkte in ieder geval.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:44

riannezweeds schreef:
maja slager... zo eet ik n paard op waar ik maadnen lang mee heb getraint en wedstrijd heb gestart tis toch wel gek hea

Volgens mij kun je een paard ook laten slachten en daarna niet ter consumptie stellen... Maar aangezien je zegt dat ze enorm benauwd is zou ik het arme dier ook niet meer vervoeren. Inslapen op locatie lijkt me dan beter, hoewel ik daar óók niet altijd voorstander van ben vanwege de 'strijd' die het kan worden voor zo'n paard. Kun je haar anders niet bij je thuis laten schieten?

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:46

Wij hebben ons paard ook laten slachten, was zo gebeurd. Geen spijt van gehad.
We hebben wel besloten om het vlees niet te houden, daarvoor moet je trouwens ook een medische verklaring hebben ivm de eventuele medicatie die het paard heeft gehad. Ze zijn daar vrij streng in.
Wij waren 50 euro kwijt.

Edit ' wij hebben het paard dus laten schieten, ze is dus niet geslacht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:48

heeft het paard geen medicijnen dan?Een paard wat zo benauwd is zou je denken dat het medicijnen krijgt....mag ik hopen. :7
En dan is slachten voor consumptie geen optie natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:54

Ik ben bij een slager geweest met excursie.. en Wauw wat gaat dat netjes. Paard wordt binnen gebracht, krijgt een aai en poef. Zou voor mij als vegetatier misschien zelfs werk mijn eerste keuze zijn ! Zou toch zeker in haar positie dat de voorkeur geven.. fijnst voor het paard. Sterkte voor de eigenaar in ieder geval

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:56

Dat hangt een beetje van het paard af denk ik. Als het paard bijvoorbeeld erg bang is voor de dierenarts maar wel goed gewend is aan vervoer en vreemd terrein kan, kan slachten ook bij een ziek paard misschien wel een goede optie zijn. Maar als het het een moeilijk idee vind en voor het paard maakt het kwa stress niet uit zou ik voor inslapen kiezen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:05

Ik twijfel in veel gevallen of slachten niet "humaner" is als je soms verhalen hoort van dierenartsen waar niet alle spuitjes meteen werkte enzo :S Ik ben ook een vegamuts, maar kan niet zeggen dat ik tegen "slachten" ben.. (Moet het wel nodig zijn! Dat zeg ik wel eerlijk, anders vind ik het zielig/onnodig)

In mijn situatie: paard wil niet graag op de trailer, dus no way dat ik z'n laatste uurtjes in stress door ga laten brengen. Voor het paard in het VB van TS geldt hetzelfde, de kans dat ze het daar benauwd krijgt etc, ga die afwegen tegen inslapen in de wei... Ik neem tenminste aan, omdat je het paard langer kent voor jullie gewerkt heeft etc. dat je de laatste uren ook zo humaan mogelijk wilt maken voor het beest.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:10

Paardis vermoedelijk niet de hele dag benauwd, je zou kunnen overwegen haar in de nacht te vervoeren (ik gok dat ze dan weinig last heeft) en dan in de ochtend direct te laten schieten

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:13

hangt van een aantal dingen af..
Als je een paard hebt die niet van de trailer houd/er bang van is zou ik laten in slapen, maar als je een paard hebt die bang is voor dierenartsen (meine bijvoorbeeld) en waar de dierenarts eerst een half uur achter aan moet rennen voor hij er een spuit in krijgt, zou ik voor de slacht gaan.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:15

Ik heb mijn paard (was ook benauwd) laten inslapen bij de veearts. Absoluut geen spijt van, het ging heel snel, vredig en zonder strijd. Ik ben blij dat ik voor die optie gekozen had.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:23

Ik ben een groot voorstander van inslapen door de DA. Ik heb het een paar keer meegemaakt en het ging elke keer heel waardig en rustig. In hun vertrouwde stal of temidden van de kudde. Persoonlijk vind ik dat een prettig idee. Maar het blijft een moeilijk besluit..

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 22:25

ja... ik vind het moeilijk om de keuze te maken, paard stond voorheen 4x perweek op trailer dus had er geen stress van zegma, krijgt geen medicijnen zoals geerke vroeg, die waren 400eruo per maand en dat kan gewoon niet. hebben het 2 maanden gedaan maar zagen amper resultaat. verder kreeg het paard paniek aanvallen van de pillen dus het had geen zin, ik heb een enorm rot gevoel als ik er zo over nadenk dat iemand n kogel doorhaan heen gaat halen terwijl ik het zelfs zelf regel... maar aan de andere kant vraag ik mij af wat het paard mee krijgt van een spuitje... niemand weet dat en das t probleem!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:27

Ik heb dus een DA gezien die al 20x moest prikken om uberhaubt een ader te raken... Dus vandaar... Dan is slacht daarentegen meteen over (vraag me alleen nog steeds af wat ze er van merken, geen ervaring mee en ook niet van toepassing... maarja... mijn ervaring met een DA (die later toegaf "weinig ervaring met paarden".... Zoiets wil ik nooit!!)

Mijn eigen DA daarentegen, tjah.. die vertrouw ik... Maar ik zeg wel eerlijk dat ik extra zal vragen naar een ervaren DA...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:28

Is er al eens uitgezocht waar het paard die aanvallen van krijgt of is ze continue benauwd?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 22:33

ohh gatsie! heb een da met complete praktijk voor paarden dus verwacht wel dat die t snapt zegma, maar evengoed...
ja paard heeft kwikdråd zoals ze dat hier noemen geen idee wat he tin nl is en hoe je het schrijft, lijkt beetje op astma alleen hier word de hele buik in elkaar geperst waardoor alle organen ook niet echt lekker meer mee gaan

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:35

Daar zullen ze dan wel dampig mee bedoelen, hoe word het paard gehouden?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 22:36

nee denk het niet, paard staat 24/7 buiten, als paard heeft gerend staat ie te shaken als een gek,

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:40

VVDD -> PP

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:41

Ik ga voor inslapen mocht ik voor de keuze staan. Ik vind het respectloos om mijn dier op te eten na jaren trouw en vriendschap.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:55

Wat een onzin om het respectloos te vinden als een paard gegeten wordt, nee met ander dood vee in een bak en daarna de oven in staat voor respect sorry even off topic

Ik zou doen waar je voor je gevoel het best bij voelt. Ik ben zelf voor de slager gegaan omdat ik het snel wilde. Heb daar geen moment spijt van gehad, dat ik de beslissing heb moeten nemen doet me nog steeds zeer. Elke keuze heeft zijn voor en tegens

Veel sterkte met het nemen van de beslissing en het maken van de keuze

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:15

Antje_vip, nogmaals, slacht staat niet direct gelijk aan consumptie.