Dinsdagochtend uit mijn bed gebeld door de dierenarts van Zwetsloot dat Hercules met koliek zou staan. Ze hadden zijn maag leeggepompt,pijnstillers,darmonspanners en een paraffinespoeling gegeven en we moesten het 2 uur aankijken. Na 2 uur telefoon gehad dat het niet beter ging,en ze wilden hem met spoed op de kliniek in Bodegraven hebben.
Wrang toeval was dat ik daar ook met Ravina heenmoest voor een peesscan.
Ravina snel ingeladen en naar Bodegraven gesneld.
Daar Hercules aangetroffen,wat een zielig hoopje fjord,trillen op zijn benen,als een olifantje op een ton staan,met een opgetrokken buik................hij had een pols van 88,terwijl die normaal 20-40 mag zijn begreep ik. Plassen ging heel moeilijk en poepen deed hij niet meer.
Hij kreeg op dat moment een buikecho om te kijken waar de koliek nou vandaan moest komen. Op de scan was niks te zien,geen enkele reden voor koliek. Geen gas,geen knoop in de darmen,geen verstopping,helemaal niks. Toch stond hij er ontzettend slecht bij. Omdat er verder geen aanwijzingen verder voor koliek werden gevonden,dachten ze aan grass sickness,in het kort een soort zenuwbeschadiging aan de zenuwbanen rond het maagdarm stelsel. Uiteindelijk raakt het maagdarmstelsel verlamd en ze kunnen er niks meer aan doen.
Uit bloedonderzoek bleek een calciumtekort,dat kon komen van het constante trillen met de spieren,maar het kon ook komen omdat hij misschien zuring had gegeten,wat calcium aan zich bindt en op die manier dan klachten kan geven.
Ze hebben hem in de loop van de middag nogmaals pijnstillers gegeven en zijn maag leeggepompt,omdat die zichzelf niet meer legen kon.
In de namiddag besloten tot een calciuminfuus om dat nog gedurende de avond en nacht te proberen en duimen dat hij daarvan zou opknappen.
Hij is op de kliniek gebleven,en we hebben om 10 uur 's avonds nog even contact gehad. Het calciuminfuus sloeg bijna niet aan,en hij leek ook benauwd te worden. Ze wilden de nacht nog alles proberen,voor hem vechten.
Volgende ochtend nog practisch niks opgeknapt. Nogmaals is de internist erbij geweest.........
Toen weer contact gehad,en erover gesproken dat hij niet opknapte en zich nog steeds zwaar ellendig voelde.
We zijn naar de kliniek gereden en hebben in goed overleg besloten dat dit niet zo langer kon.
Hij is rustig overleden met zijn hoofd in mijn handen,in het zonnetje in de buitenrijbaan.
Mijn trots,mijn eigen gefokte stoere hengst,waar ik bij was van de dekking,tot net na de geboorte,tot zijn A premie op de keuring,tot aan het einde.............
17-05-2011 - † 01-08-2012
Dag mijn stoere mannetje,dag,tot ooit................
jeetje wat naar zeg..................dikke knufffffffffff
esje01
Geplaatst: 02-08-12 07:19
Heel veel sterkte,
janouk
Blogger
Geplaatst: 02-08-12 09:13
wat een nachtmerrie Heel veel sterkte.
fargo
Geplaatst: 02-08-12 09:18
Ach wat verschrikkelijk en zo'n jong klein manneke nog. Ik weet uit ervaring dat ze in Bodegraven super hun best voor je doen en erg betrokken zijn. Wat naar dat dat allemaal niet heeft mogen baten voor Hercules. Heel erg veel sterkte met dit verlies
nee hé...heb je nog "gekend" van in het DBT-topic van verleden jaar...de dracht en geboorte gevolgd,je hebt er zolang naar uitgekeken,en dan moet dit leventje alweer eindigen,veel te vroeg. Veel sterkte.
Ach, die leuke Hercules! Je kent mij niet maar mijn jaarling stond bij hem in de groep bij Zwetsloot en Hercules kwam altijd zo vrolijk aanlopen.. Heel veel sterkte met dit verlies!
Oooh Snoevie wat vind ik dit erg voor je. Ik weet helaas hoe het is om je zelf gefokte beestje kwijt te raken. Heeeeel veel sterkte met het grote verlies van de knappe Hercules.
Marlis
Geplaatst: 07-08-12 13:53
Nee toch Snoevie. Wat vreselijk, tranen in mijn ogen. Het had niet zo mogen zijn, een heel leven stond nog op hem te wachten Heel erg veel sterkte en nog gecondoleerd met het verlies.
Ach Snoevie, wat erg! Wat jammer dat hij er niet bovenop gekomen is, maar goed dat je hem niet verder hebt laten lijden. Heb je nog een autopsie laten doen of was het vrijwel zeker grass sickness? Ik wens je alle sterkte om je verlies te verwerken.
Kippevel zeg... Wat vreselijk voor je...dappere beslissing maar o zo moeilijk. Heel veel sterkte de komende tijd.
Goesju
Geplaatst: 08-08-12 21:19
, Heel veel sterkte!
Ldiamond
Geplaatst: 08-08-12 21:21
o zo spijtig!maar het laatste wat hij zag was toch jou!is dat geen mooi gebaar!dat wil ik later ook met mijn pony tot het einde bij haar zijn.en in haar oortje fluisteren dat ik van haar hou! nu weet hercules toch voor eeuwig dat je van hem houd en zal hij je nooit vergeten
Djura99
Geplaatst: 08-08-12 21:32
veel sterkte snoevie, ik leef heel erg met je mee.
Jeetje, zo jong nog...wat vreselijk verschrikkelijk. Heel veel sterkte ermee, ik hoop dat er duidelijkheid komt uit de autopsie voor je, zodat je het een beetje kan begrijpen....