[IM] Zij.. Zij die wij graag fijn oud hadden zien worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lauura

Zij.. Zij die wij graag fijn oud hadden zien worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 22:51

Maar het heeft niet zo mogen zijn. Vanochtend is onze lieve merrie naar de hemel gegaan, haar eeuwige pijn hebben wij in laten ruilen voor de altijd groene weides.

Een jaar geleden is zij mij ons gekomen, we wisten dat er iets mis was; maar wat? We hoopte dat het flinke stress was van 23,5 uur op stal en altijd maar mensen om je hoofd. Toen we haar op hadden gehaald hebben wij haar gelijk naar het weiland gebracht waar ze in een kudde dag en nacht buiten liep. Hier kon ze even ont-stressen en paard worden, erbij lopen zoals het hoort! Maar waarom paniekt zij zo onder het rijden? Wat doet haar pijn met aanraken?

Kliniek in, kliniek uit.. Nergens kregen we een goed antwoord. Foto's zagen er goed uit. We werden zelfs naar huis gestuurd met, volgens hun, een gezond paard. Maar wij hebben geen gezond paard? Bij aanraking op bepaalde plekken liet ze weten dat ze pijn had, ze zei gewoon AU en maanden lang is er niet naar haar geluisterd. Laarakker heeft ons wat meer antwoorden kunnen geven en een aantal opties.
Veel rust en medicijnen hebben haar niet mogen helpen. Na ruim een half jaar rust op het land tussen haar vriendjes was het de eerste keer weer aan de longeerlijn weer mis. Ze deed zoals ze altijd deed, rennen vluchten panieken en niet willen lopen. We wisten het zeker, dit gaat niet meer goed komen. Na contact met de DA overlegd en besloten dat het goed zo is.

We hebben zo gehoopt dat zij oud heeft kunnen worden, dat zij een fijn leven zonder pijn zou hebben. Maar vooral dat zij mensen als iets fijn zag, als rijden als iets leuk zou gaan zien.

Vanochtend is zij gegaan, zij is gelijk onderzocht en bleek dat er een wervel was gebroken en een wervel ernstig beschadigd ;( . Vandaar alle pijn, al haar signalen en haar gedrag. Wat moet ze een pijn hebben gehad.. Het klinkt misschien raar maar dat dit eruit is gekomen is een soort van opluchting, dat er echt iets mis was en dit nooit goed zou komen. Ik heb er nu meer vrede mee dat het zo is gelopen.

Lieve merrie, ik hoop dat je nog met een lach terug kunt kijken naar je laatste jaartje bij ons. Je laatste jaar zonder tralies voor je neus, zonder vervelende dingen, geen mensen meer op je rug en dat wij het beste met je voor hadden. Met jouw vriendjes om je heen in een kudde, zoals een paard hoort te leven. Ik hoop dat het afgelopen jaar de pijn van alle jaren daarvoor een beetje kan verzachten.
Het is goed zo, rust maar lekker uit.

Tot ooit lieve merrie, we zullen je missen ;(

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lauura op 13-04-12 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Zij.. Zij die wij graag fijn oud hadden zien worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:53

Ik zit hier met tranen in mijn ogen, erg mooi beschreven.
Was een mooi dier! Y;( Heel veel sterkte gewenst. :(:)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:57

Laura wat een vreselijke rot situatie en wat een moedige beslissing :j

Erg veel sterkte!

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:00

niet leuk, maar goed om te weten wat nu de oorzaak was en dat je haar hier een plezier mee hebt kunnen doen. jammer dat ze echter al zo lang met pijn heeft moeten rondlopen, en dat het pas na haar dood is ontdekt.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:18

Ik denk dat deze foto de mooiste foto is die jullie van haar hebben, de rust die ze uitstraalt, eindelijk, na al die jaren.

Bij alles wat je deed met Whisper moest je opletten, kan ik dit wel doen? Kan ik haar hier wel aaien?
Hoe ze het zonder zadel goed deed, hoe braaf ze was maar zodra ze alleen het zadel al zag veranderde ze in een drama.

Ik weet zeker dat Whisper een jaar lang heeft genoten, ondanks alle pijn.
Er zijn mensen die naar haar hebben omgekeken, ze heeft vriendjes gemaakt, ze is gewoon páárd geworden.

En dat het je oplucht is een goed teken en dat snap ik, voor Whisper is dit een nog grote opluchting.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 00:55

Wat n goede beslissing achteraf gezien zeg. Kan me wel voorstellen dat je met deze diagnose meer vrede met je beslissing hebt. Veel sterkte.

Ps heb even getemd

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 00:57

Ik tem de reacties hierboven even.
Mij lijkt het niet noodzakelijk belachelijke reclame te sturen in dit onderwerp.
Als ze het laatste jaar echt zoveel pijn heeft gehad en daarvoor een vervelend leven vind ik inderdaad dat Joycexlinn gelijk heeft.
Een mooie foto die rust en ontspanning uitstraalt.
Zo weet je dat ze toch nog heeft genoten bij jullie en ondanks de pijn toch nog een fijn laatste jaar had.
Heel veel sterkte met het verlies.
Ik leef mee

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:49

wat een heftig verhaal! |( zo blijkt wel weer dat je als eigenaar je paard toch echt het beste kent.
heel veel sterkte

_melissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:43

Jeetje Laura, echt super sneu, voor het paardje en voor jullie.
Heel veel sterkte! Y;(
Ze heeft vast en zeker genoten het jaartje bij jullie.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:49

jeetje, pittig zeg, " fijn" dat je nu een verklaring hebt voor haar gedrag, wel enorm zuur dat ze zoveel pijn heeft gehad jaren lang. Onwijs fijn dat jullie haar dit nog hebben kunnen bieden.
heel veel sterkte!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:51

Heel veel sterkte met het verlies :(:) . "Fijn" dat er achteraf toch nog een oorzaak gevonden is.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 21:09

Bedankt allemaal voor de lieve reactie's

We wisten wel dat er al wat aan de hand was met haar wervels, dat het zo erg was had niemand verwacht. Vreselijk idee dat er zo'n tijd op haar doorgereden is en ze maar een ''rot knol'' was omdat ze niet deed zoals het moest. Haar hele wervelkolom was op de foto gezet en de breuk zat precies tussen haar schouders, daar waar het dus net niet de zien is op de foto.

Ik kan ook uren naar deze foto kijken. De eerste tijd dat ze hier was, was ze alleen maar aan het lopen schrapen en zenuwachtig aan het doen. Ze liep hele hoefslagen in de paddock. Het was ook zo fijn om haar de eerste keren te zien liggen!! Er kwam langzaam aan meer rust in haar koppie.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:36

Heel veel sterkte Laura! Een ontzettend moedige keuze. Echt super dat jullie haar naar al die klinieken hebben gebracht, er zoveel moeite in hebben gestoken.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:40

Jeetje, heel veel sterkte.. Een moedig besluit, maar inderdaad wel de juiste keuze!

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:53

Vreselijk dapper van je! Heel erg veel sterkte :(:)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:05

Veel sterkte Laura, Moeilijke, maar juiste beslissing gemaakt :(:)

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:34

Heel veel sterkte!
Ik weet zeker dat jullie de juiste keus hebben gemaakt.
Hoe oud is ze geworden?
Sterkte!

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:40

wauw wat een respect verdienen jullie. Wetend dat er iets mis is en haar nog zoveel kansen geven, dat noem ik echte paardenmensen in hart en ziel. Mijn diep eerlijk respect. _/-\o_
Wat fijn dat ze haar laatste periode nog zalig 'paard' heeft mogen zijn. :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 21:52

Bedankt voor de reactie's. Doet ons echt goed!!

Ik ben ook zo blij dat ze op ons pad is gekomen.. Anders zou ze wss in de handel terrecht zijn gekomen en wat er dan met haar gebeurd zou zijn wil ik niet aan denken.
Ze heeft een schrale leeftijd van 9 jaar mogen halen :( Zo jong en nog meer meegemaakt dan onze oude ponys in hun hele leven...

Hierbij haar prachtige foto's van afgelopen week
[ITP] Voor de laatste keer.. Omdat zij het zo verdient!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:42

Wat een moeilijke beslissing hebben jullie moeten nemen. Ik denk dat je er wel vrede mee hebt, nu je weet wat er aan de hand was. Dat het geen aanstellerij was, dat ze echt pijn had. Fijn dat ze bij jullie nog een jaartje heeft mogen genieten en dat ze toch nog even paard heeft kunnen zijn. De foto die erbij staat is erg mooi. Ze heeft een erg lief hoofd en ze lijkt erg tevreden zo. Ik heb ook je andere topic even gekeken met de foto's. Daar toont ze gewoon een erg blij paard. Mooie foto's, zoals ze denk ik ook was. Jammer dat ze niet oud heeft mogen worden, maar nu rent ze vrolijk op de eeuwige groene weides.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:13

Wat een moeilijke maar o zo dappere beslissing!
sterkte met het gemis!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:12

Wat ben ik toch blij te lezen dat er nog mensen zijn die wel naar hun paard kijken en de juiste keuze voor ze kunnen nemen....ondanks dat het z`n verschrikkelijke moeilijke keuze is en ik jou of je paard niet ken ik met tranen in de ogen het las en jeetje dat dit nooit te zien was en dat ze je naar huis stuurde zonder een juiste diagnose :(

Heel veel sterkte maar weet dat je de juiste beslissing hebt genomen :(:)

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:16

Jeetje wat een vreselijke moeilijke keuze moet dit geweest zijn.

Super veel sterkte! :(:)

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:11

Heel veel sterkte, wat ontzettend sneu voor haar dat ze zo 'n tijd heeft moeten leven met pijn...
Helaas dat het het ook zo slecht te zien was op de foto's, gelukkig voor haar is alle ellende over....

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:33

Wat een onzettend sneu verhaal.
Ik denk dat ze julie dankbaar is voor de goede zorg en de moedige beslissing!

Heel veel sterkte!