[IM] Nieuw leven wreed afgekapt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anoukie88

Nieuw leven wreed afgekapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 15:59

Ben er nog steeds ondersteboven van wat we nu mee hebben gemaakt. In al die jaren dat we fokken nog nooit gebeurd. Ik zou snel beginnen met het verhaal.

Zaterdagmiddag stond onze hoogdrachtige merrie in de wei met de andere paarden. Ze begon zich al iets van de groep af te zonderen, en gedroeg zich erg onrustig. Een paar minuten later begon ze ook te plassen. De weeën waren begonnen was duidelijk. Na een minuut of 5 was dit ook weer over en ging mevrouw lekker weer grazen. 's Avonds op stal goed in de gaten gehouden, want het veulen zat er toch echt aan te komen. Om 10 uur zaterdagavond was het dan eindelijk zover. Na 3 weken over tijd te zijn werd er een hengstveulentje geboren. Alles liep super. Het was haar eerste veulen, maar beter dan dit kon het niet gaan. Nageboorte was er snel af. Dus we gingen nadat we gezien hadden dat die dronk met een gerust hart naar bed.

De volgende morgen dierenarts erbij. Spuitje gehad voor de veulenziekte. Even controleren of moeder en veulen in orde waren. Alles was prima... Tot 's middags moeder en zoon naar buiten gingen. Het veulen was erg sloom. In de wei ging meneer meteen liggen en na een half uurtje richting stal ging die onderweg weer liggen. Had toen al beetje vraagtekens??? 's Middags tante langs geweest die de nieuwe aanwinst even wou bekijken. Haar viel ook op dat het veulen erg sloom was, en veel lag. Maarja amper een dag oud dus is ook heel wat een spuit en al naar buiten op 1 dag. We hebben hem toch maar even om het naderhalf uur op laten staan om te dwingen om te drinken. Maar dit ging erg moeizaam. Hij had moeite om op zijn benen te blijven staan, en drinken tegelijk.

's Avonds 10 uur leek die al wat sterker te worden. Dus ik dacht om 11 uur nog 1 keertje helpen, en dan kan die het vannacht zelf. Maar ik kwam op stal en schrok me dood. Het veulen was naar adem aan het happen en was helemaal slap. Dierenarts meteen gebeld. Die kwam gelukkig binnen 5 minuten. Ze zag het veulen en schrok zich rot. Ze heeft infuus aangelegd. Ook allerlei spuiten erin. Alles gecontroleerd.... Ze kwam op de enige logische verklaring van toch veulenziekte. Dit was volgens haar waarschijnlijk in de buik al zo. Dus hij is er mee geboren. Ze gaf hem heel weinig kans dat die de nacht zou halen. We hebben die nacht bij hem gewaakt, maar hij ging hard achteruit. Nou zou ik zijn laatste minuten niet beschrijven, maar was een vreselijk gezicht de laatste ademhalingen en de stuiptrekkingen. En helaas is ons superknappe hengstveulen afgelopen nacht om 2 uur overleden.

We hebben de moeder even alleen gelaten met het veulen, en hebben het daarna uit de stal gehaald. Moeder was even van slag maar houdt zich eigenlijk heel goed. Vandaag is ze weer met de kudde meegeweest naar buiten. Je kunt aan haar merken dat ze iets onrustig is, maar ze is niet op zoek naar het veulen. Nou je kunt je voorstellen dat dit niet de leukste nacht was om mee te maken. Ben nog steeds beetje van slag. Is nooit leuk om zoiets mee te maken. Sorry voor het lange verhaal, maar wou er toch even alles opzetten van het korte, maar mooie leven wat onze Fawks heeft gehad.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:01

Jeetje zeg, heel veel sterkte :(:) Altijd naar......

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:03

Ach, wat jammer zeg, ik kan me goed voorstellen dat je de laatste momenten niet uitgebreid gaat beschrijven. Sterkte met het verlies. Heb je er over nagedacht de veulencentrale te bellen om een moederloos veulen te helpen?

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:05

Jeetje, m'n hart breekt. .

Wat verschrikkelijk, voor jullie, het veulentje én de merrie.

Heel veel sterkte.
Jullie hebben er alles aan gedaan zo te lezen...

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:07

Jeetje wat een heftig verhaal! Sterkte er mee, Y;(

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 16:09

kleinvosje schreef:
Ach, wat jammer zeg, ik kan me goed voorstellen dat je de laatste momenten niet uitgebreid gaat beschrijven. Sterkte met het verlies. Heb je er over nagedacht de veulencentrale te bellen om een moederloos veulen te helpen?

Nou als het aan mij had gelegen waren we daar meteen de volgende morgen achteraan gegaan. Want tuurlijk het kan ook andersom dat een moeder het niet overleefd. Helaas is het paard niet van mij persoonlijk dus ik heb niet voor het zeggen. De eigenaresse zag het niet zitten met een ander veulen dus helaas....

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:09

Heel erg veel sterkte. Zou erg naar moeten zijn geweest met je veulen.

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:09

Pff, dit is natuurlijk vreselijk om mee te maken. Het spijt me heel erg voor je. Je hebt al die toekomstplannen voor dat lief veulentje, en dat valt dan allemaal zo in duigen. Heel veel sterkte toegewenst!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:10

O, wat jammer dat de eigenaresse het niet ziet zitten. Dan zou er een ander veulen misschien geholpen zijn. Maar goed, het is helaas niet zo, sterkte bij het verwerken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:10

Och wat sneu zeg... :(:)
Heel veel sterkte...

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 16:11

kleinvosje schreef:
O, wat jammer dat de eigenaresse het niet ziet zitten. Dan zou er een ander veulen misschien geholpen zijn. Maar goed, het is helaas niet zo, sterkte bij het verwerken.

Zo dacht ik er ook over, heb het er met haar ook over gehad. Maar ze zag het niet zitten. Vind het jammer, maar respecteer haar keuze.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 16:12

Dankjewel allemaal voor jullie reactie!!

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:13

Jeetje wat heftig zeg! Veel sterkte met dit verlies. :(:)

funnyhorses

Re: Nieuw leven wreed afgekapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:21

Gos wat een verhaal hee!Poeh!
Wat is dan precies veulenziekte?

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 17:53

Veulenziekte is een vorm van artritis, dus een gewrichtsontsteking. Het ontstaat door bacterien die van buitenaf gekomen zijn, bijv. door het navelstompje. De veulens krijgen koorts, worden sloom, drinken weinig, zijn niet actief en krijgen opgezwollen (ontstoken) gewrichtjes.
Bij ons veulen was het dus waarschijnlijk al in de buik gebeurd. Ook noemde de DA het een 'rubberveulen'. Omdat hij gewoon zo slap was dat het voelde alsof hij van rubber was.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:11

och wat zielig zeg!
Hopelijk gaat het wel goed met de merrie.
Wat doe je dan in zo'n geval met de merrie?Want die moet toch de uier leeg krijgen?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:16

Dit lijkt veel op de symptomen die een veulen bij ons ook heeft gehad. Dit is al een aantal jaren geleden. Eerst ook heel erg actief en later heel erg suf. Was ook een hengst. Toen hij overleden is heeft de da hem toch even helemaal nagekeken. Bleek dat hij geen verbinding had van de blaas naar buiten. Miste een stukje tussen uit. Hierdoor vergiftigde hij zichzelf als hij dronk.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:02

FriesWytske schreef:
Dit lijkt veel op de symptomen die een veulen bij ons ook heeft gehad. Dit is al een aantal jaren geleden. Eerst ook heel erg actief en later heel erg suf. Was ook een hengst. Toen hij overleden is heeft de da hem toch even helemaal nagekeken. Bleek dat hij geen verbinding had van de blaas naar buiten. Miste een stukje tussen uit. Hierdoor vergiftigde hij zichzelf als hij dronk.

Och jee zeg!!!Dat zoiets mogelijk is,germ arm beestje. :(:)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:07

Is inderdaad mogelijk. Een foutje van de natuur. Komt heel zelden voor. En onze da had het ook nog nooit meegemaakt. Maar was nu wel benieuwd waarom hij zo was. Anders hadden we het ook nooit geweten. Moeders heeft dat jaar een tuigpaardveulen aan de voet gehad. Kwamen heel veel reacties op. Fries met een voskleurig veulen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:07

VVDD > IM

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:01

wat sneu...
arm klein ventje :(:)

heel veel sterkte.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:04

heel veel sterkte, gelukkig is de merrie er goed onder :(:)

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:15

Heel veel sterkte!

Lissatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:57

Veel sterkte meid

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:46

Jeetje, dat is toch ook sneu, alles helemaal goed gegaan, alles vlot verlopen.... en dan nog maar net hier op de wereld en dan alweer afgenomen worden.
Moet ook raar zijn voor die merrie, eigenlijk enerszijds nog niet weten wat ze met het veulen aan moet, en anderszijds ook alweer afscheid moeten nemen..

Pff... heftig, zo sneu, arm klein dier.