[IM] Ravell, lieve reus, ik mis je!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noisy

Ravell, lieve reus, ik mis je!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 13:16

Gister was de zwartste dag uit mijn leven...
Dat was de dag dat ik mijn paard heb laten inslapen.
Ik heb hem nog nèt geen jaar gehad...
Hij was al een tijdje niet goed, eerst een draadwond waarvan hij, gelukkig, heel goed herstelde. Je zag uiteindelijk alleen maar een tweetal streepjes op de plek waar de wond had gezeten. Toen zijn we voorzichtig weer de draad op gaan pakken (we waren net 1x L1 gestart met winst). Even ging het goed maar plots was hij kreupel. Eerst dacht ik dat het nog door die wond kwam, het was nl ook aan dat been waar hij niet rad op ging, maar daags later was het ineens linksvoor en toen opeens rechtsvoor. Een meisje bij ons op stal, zij is DA, heeft nog naar hem gekeken en buigproeven gedaan om te zien waar het nou in zat. Daar kwamen hele tegenstrijdige uitslagen uit. Eerst wel vallen op links, daarna ineens op rechts enz...Het leek wel of er iets van been naar been sprong zodat hij aan dat been kreupel was...Afijn, ik kwam met alleen nog maar meer vraagtekens te zitten. Gelijk daarna Jan Pen gebeld of hij kon komen om foto's te maken...Dat was dus gisteren...
De foto's gaven direct duidelijkheid...Artrose...En flink ook...Hij had haken en gaten op de randen van het Kootbeen. Ook zaten er van die "wolkjes" omheen, dat geeft aan dat het daar heel actief is, dwz, dat de Artrose flink aan het huishouden is...Op dat moment zakte de grond onder mijn voeten weg..."En nu?" vroeg ik. Jan Pen gaf aan dat zijn prognose voor de toekomst bijzonder slecht was, hij kon zijn gewrichten gaan inspuiten en Glucosamine toedienen maar dan nog was het maar zeer de vraag of hij dan wel zonder pijn zou kunnen blijven lopen...Dan zou hij ook nog op pijnstillers moeten lopen..
Ik vond, en vind, dat geen paardwaardig bestaan en heb zodoende besloten om hem uit zijn lijden te verlossen.
Het was ook geen paard om zijn dagen op de wei te slijten, hij werkte graag. Als ik met het hoofdstel aan kwam lopen begon hij al te happen naar het bit, zo graag wilde hij mee. Hij heeft mij ook veel fijne momenten gegeven, altijd zijn best voor me gedaan, ondanks de pijn die hij had, altijd door blijven lopen. Wat een bikkel. We hebben bijna alleen maar 1e prijzen gewonnen op de wedstrijdjes die we gereden hebben...
Dat doet me zo'n zeer |( Dit heeft er al langer, veel langer, gezeten en hij heeft nooit iets van pijn laten merken totdat het niet meer te verbergen was omdat het hem zo'n zeer deed...

Hij is heel rustig heen gegaan...
Op het moment dat de Domosan begon te werken en hij langzaamaan versuft raakte, zag je de pijn van hem af glijden..Daarna kwam die grote blauwe spuit...Het onomkeerbare moment...Toen de DA die had toe gediend kon ik het even niet meer aan en heeft hij Ravell van me overgenomen. Langzaam zakte hij verder en verder weg...Een paar diepe zuchten, toen ging hij liggen...Hij heeft ook helemaal niet tegengestribbeld om op de been te blijven, hij ging gewoon, zoals altijd en achteraf ook te verklaren, met een plof liggen. Daarna heeft hij nog een halve spuit met dat blauwe spul gekregen en toen is hij vertrokken...Naar een wereld zonder pijn...
Daar lag hij dan, mijn grote reus, beer, knuppel...Levenloos...
Ik heb, geloof ik, nog zeker een uur bij hem gezeten en hem gestreeld, nog even voor de laatste keer zijn luchtje ingeademd, aan zijn oor gefrutseld..
Later ben ik nog even een keer terug gelopen om definitief afscheid te nemen.
Nog even één keer over zijn zachte neus aaien, laatste keer aan zijn zachte oortje frutselen en toen écht afscheid nemen...

Lieve Ravell, is mis je... ;(
Afbeelding

Dashke

Re: Ravell, lieve reus, ik mis je!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:20

Het spijt me heel erg voor je! Heel veel sterkte gewenst!

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:21

Heel veel sterkte toegewenst Y;(

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:22

ik kan alleen maar zeggen: heel veel sterkte gewenst met het verlies van je paard. Zit met tranen in mijn ogen na het lezen van je verhaal. Hoe moeilijk het ook was om deze beslissing te moeten nemen, het was de juiste beslissing voor je paard. Je gunt je paard ook geen leven met pijn.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:23

heel veel sterkte met dit verlies, lijkt me onwijs moeilijk...

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:23

Heel veel sterkte.
Heel knap dat je niet egoistisch bent geweest en de juiste keuze voor je paard hebt gemaakt.

respect

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:25

Oh Jes, ik krijg weer een brok in mijn keel als ik dit lees.
Je hebt gedaan wat het beste voor hem was. Wat een bikkel is het geweest, zo hard voor je gewerkt terwijl hij waarschijnlijk al klachten had.
Heel veel sterkte!!

jokari

veel sterkte met dit verlies. Hoedje af dat je deze beslissing hebt kunnen maken.

astridelise

Heel veel sterkte met het verwerken van dit grote verlies.

Renee1990

Heel veel sterkte,

krijg er kippenvel van |(

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:27

een harde beslissing en dat doet pijn en heeft tijd nodig
heel veel sterkte met dit verlies!

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:27

Ach, tranen springen in mijn ogen ;( . Heel veel sterkte met het verlies van je maatje Y;(

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:29

Ach gossie, sterkte met het verlies. Je paard was zo te lezen in meerdere opzichten een kanjer! (En jij ook trouwens, deze beslissing was niet makkelijk.)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:29

Ach, wat jammer van je grote reus!! Bijzonder spijtig, maar moedig om de beslissing te nemen...

Heel veel sterkte!

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:44

Wat een nachtmerrie moet dit voor je zijn.
Wel heel moedig en paardwaardig dat je gelijk de beslissing kon nemen voor hem geen pijn meer.
Veel sterkte met je verlies.... :(:)

faroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:49

Je hebt deze beslissing uit liefde voor je paard genomen, ik wens je heel veel sterkte.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:43

Pff Jes :(:) Onwijs veel sterkte nog!
Ik vond jullie een top combinatie! Ookal liep hij in Beuningen toch de bordjes omver, maar je reed hem super! Ik vind het een knappe beslissing, wel moeilijk maar knap.. Het was een mooi beestje

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:57

wat een schrik Ravell overleden.
Wat een dapper maar vreselijk moeilijk besluit.
Heel veel sterkte toegewenst met het verlies van Ravell.
Dag lieve grote reus..
( ik ken Ravell van zijn vorige eigenaar)
Laatst bijgewerkt door Lagency op 26-03-10 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:02

Jeetje wat een verhaal ;(

Echt heel veel sterkte, Het lijkt me onwijs moeilijk! je favoriet in te laten slapen. Hoop het ook nooit mee te maken!

Nogmaals super veel sterkte met het verlies van je paard! :(:)

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:07

:(:)

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:49

Pff Jes, heftig verhaal hoor...
Heel erg veel sterkte meis. Ik weet hoe het voelt; en nog velen hier die het ook weten.

Vooral dat laatste afscheid, echt de allerlaatste keer...

Ik kan je alleen maar heel veel sterkte wensen :*

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:55

Heftig hoor...Om zo in een keer zo'n dramatische beslissing te moeten nemen. Heel veel sterkte. Wat zul je hem missen... :(:)

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:57

nogmaals heel veel sterkte Jessica, Ravell was een bikkel!!!

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:02

Heel veel sterkte...
Wat ben jij moedig geweest met dit besluit, heel paard waardig.. :)
Dat paard moet gek op je zijn geweest, nooit iets laten merken..Wat een bikkel :) Koester alle mooie momenten, ik hoop dat je het een fijne plaats kan gaan geven.

Suusel19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:20

Heel veel sterkte met dit grote verlies!