[IM] dierenarts of slachterij??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spiritoes

dierenarts of slachterij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 11:40

Ik wil hier toch is een topic over openen.... Weet niet of dit goed staat maar dat hoor ik vanzelf wel!?

Ik zit nu heel wat jaren in de paarden en heb helaas al een aantal keren mee mogen maken dat er paarden zijn die naar de eeuwige groene weides mogen. Afgelopen jaar 2 van mezelf weg mogen brengen en in het verleden ook van vrienden.

Wat iedereen wil is dat dit op een humane manier gebeurd ..... Nou zal iedereen hier zijn eigen mening over hebben en ook hun eigen ervaringen, ik wil hier de mijne dan ook gewoon met jullie delen.

Ik kies dus voor het inslapen op de kliniek of gewoon aan huis....... Waarom!!?

Omdat ik een aantal jaar geleden meegeweest ben naar Veenendaal ( daar zit dus een slachterij waar de verzekering de paarden bracht.)

Een vriend zijn merrie was door de verzekering opgehaald en zou daar heen gebracht worden. Wij waren te vroeg dus stonden te wachten tot de veewagen zou arriveren met deze merrie. Omdat we niet zeker wisten of zij er al was, zijn we rond gaan kijken en wat ik toen allemaal gezien heb daar lusten de honden geen brood van |( |( |( Gillende varkens en paarden die gewoon letterlijk naar binnen geslagen werden omdat ze bang waren. Ik heb dit is aan staan kijken en de tranen rolde over mijn wangen toen ik de paniek bij deze dieren zag. Ondertussen kwam de veewagen met de merrie en mijn vriend was totaal van streek na het zien van deze beelden. De man van de verzekering was behoorlijk geirriteerd omdat wij haar dus niet naar binnen wilde laten gaan en zei dus ook letterelijk dat we niet zo moesten zeuren :( :(

Wij hebben haar daar dus niet achtergelaten en hebben deze merrie gewoon meegenomen naar huis en ervoor gekozen om dit anders te doen.

Na het zien van deze beelden en geloof me ze staan in mijn geheugen gegrift, heb ik dus beloofd aan al mijn dieren dat zij zoiets nooit mee zullen maken. Afgelopen jaar was ik dus zelf aan de beurt en moest afscheid nemen van 2 van mijn kanjers.

Ik heb netjes een afspraak gemaakt bij onze dierenarts en ik kan er nu altijd met een goed gevoel naar terug kijken en ben van het begin tot het eind bij mijn maatjes gebleven. :(:) :(:)

Hoe is jullie ervaringen met dit soort dingen????

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:42

Volgens mij is er laatst een topic geweest over bokkers die (naar deze?) een slachterij waren geweest..Hun ervaringen waren heel anders...Ik heb het gelukkig nog niet mee hoeven maken..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:43

spiritoes

Re: dierenarts of slachterij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 11:48

Hoe gaat het in zijn werk bij slachthuis?
Bij een slachthuis verloopt de dood heel snel en ookal klinkt het hard het is de meest diervriendelijkste manier. De paarden staan daar al een dag van te voren om ze een beetje rustig te laten worden. Dan gaan de paarden per 3 naar de slachtruimte. Ze worden in een schietbox gezet en krijgen een kogel door hun front. Hierdoor zijn ze opslag dood.

Ik heb ff zitten lezen...... En ik weet dat dit per bedrijf zal verschillen maar waar ik geweest ben daar ging dit dus echt niet op deze manier :-( Helaas!!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:52

Slachthius in Nijkerk, daar gaan de "bokt excursies" naar toe.
Ik kan 1 ding zeggen en dat is dat het er daar heeeeeel anders aan toe gaat.

Daar stond het paard rustig buiten, kreeg nog een appeltje/peentje en een aai
Vervolgens rustig naar binnengeleid en werd daar nog even lekker over zn hoofd geaaid. en kreeg het schietding tegen zn hoofd.
Paard direct dood en op de grond.

In nijkerk gaat het 1 per 1 en wordt er echt tijd besteed aanhet geruststellen van het paard.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:53

Toen ik ongeveer 12 jaar geleden in Veenendaal een paard had die vanwege een blessure niet verder kon, was Nijkerk het meest in de buurt. Je kon destijds niet in Veenendaal terecht met een paard. Ben dus wel benieuwd waar je geweest bent en of die slagerij nog wel bestaat.

En als je in Nijkerk op afspraak laat slachten, ga je voor de rest uit. Niks geen gillende beesten en geen nare luchtjes. Gaat allemaal heel netjes en rustig en je krijgt ook de tijd.

Vind het zelf prettiger dan inslapen, het is in ieder geval sneller, lijkt me fijner voor het paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:55

Ik denk dat het sterk zal verschillen per slachterij/ slager.
Ik heb inderdaad veel goede verhalen gelezen over de slager in Ermelo... of waar zit ie nou?

Toch staat dat hele gebeuren zo ver van me af. Ik eet geen vlees, heb dus volstrekt geen binding met het hele 'slachten en consumeren' gebeuren.
Ik zou dus ook kiezen voor een spuitje/ spuitjes. Ik heb dit nu een aantal malen meegemaakt, en dat gaat altijd heel erg netjes.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 11:58

Zoals ik ook al aangaf het zal zeker verschillen.... Maar waar het mij eigenlijk om gaat is .... Niet wanneer je zelf je paard wegbrengt, maar dat dit door de verzekering laat doen. Want bij ons zijn er ook paarden naar een slagerij gebracht en dit gebeurde dan vroeg voordat er andere dingen gebeurde.

Ik ben ook zeker heel erg blij dat het niet overal zo gaat :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:03

Er zijn enorme verschillen tussen slachterijen onderling...
Je hoort helaas ook nog steeds veel verhalen over paarden die bij de slager alsnog doorverkocht worden.

ALS je 'n paard naar de slager brengt, zou ik toch vragen of je er bij mag blijven tot hij daadwerkelijk dood is. Want dat is voor je paard ook het prettigste, omdat hij dan in ieder geval nog het vertrouwde baasje bij zich heeft.
Als dat niet kan, zou ik er al m'n bedenkingen bij hebben...

Persoonlijk zou ik voor de dierenarts kiezen.
Dat verloopt rustiger voor jou en je paard en in een vertrouwde omgeving. :)

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 12:06

Citaat:
[/quote]

Helemaal mee eens ;)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:39

ik weet dat van veen in nijkerk ook verzekerings paarden krijgt.
Het paard van snackie is via de verzekering bij van Veen in nijkerk terecht gekomen.

Een goed slachthuis zal nooit een paard doorverkopen. Die weet namelijk dat het dier niet voor niks bij de slager staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:40

Maar 't probleem is dat je van te voren niet weet of je te maken hebt met een "goed" slacht huis ;)
En als het paard via de verzekering naar 't slachthuis gaat, weet je vaak ook niet of er voor een betrouwbare slagerij gekozen wordt ja of nee.

Er is gewoon áltijd een risico aanwezig. Want je hoort het helaas toch váák, dat paarden alsnog doorverkocht worden.
Ik kom dat verhaal bij veel mensen in allerlei regio's van het land tegen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:41

ik heb heel wat op het slachthuis rondgelopen, en ik ben niet een keer iets tegen gekomen waarvan ik dacht....... dat is buitenproportioneel...........

En dan alsnog, zou het een keer voorkomen is het niet representatief voor de gehele branche...

Paarden worden alleen doorverkocht door foute verzekeringen/verzekeringsmensen.......... nooit door een slager

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:42

er zijn zo verschrikkelijk veel topics over dit onderwerp geweest... heb je de zoekfunctie al gebruikt?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:45

spiritoes schreef:
Citaat:

Helemaal mee eens ;)[/quote]

Of het rustiger is hangt van de situatie af en van het karakter van je paard.
Paarden zijn en blijven vkuchtdieren. Ht is niet voor niks dat sommige paarden moeilijk zijn met verdoven/narcose.

Wat beter is hangt echt af van de situatie. Ik heb gezien hoe snel het slachten gaat, vandaar dat ik besloten heb dat als ik de mogelijkheid heb tot slachten ik laat slachten. En of paard voor consumptie wordt weet ik nog niet.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:46

@mar_rie_tje
niet iedereen is zo eerlijk als je je winst van de dag kan verdubbelen met doorverkopen is dat voor sommige mensen toch aantrekkelijk.

ik kies persoonlijk voor de slachterij en waar ik er bij kan zijn, als het paard zijn been gebroken hebt b.v. dan kies ik natuurlijk voor een spuitje van de dierenarts.

kipzonderkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:00

Goedendaag,.
Ik heb ook de meting gezien en ik denk dat ze slagt ekspres hun best doen om dat er mensen komen ik kies voor spuit.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:09

kipzonderkop...nu nog een keer in het Nederlands!

Zelf ervaring met zowel slachthuis als inslapen op stal.
Op stal vind ik, mits door goede dierenarts, voor mezelf toch een fijner gevoel geven.
Paard hoeft niet op transport, staat in een vertrouwde omgeving, en je bent er vanaf begin tot eind zelf bij.
Ligt soms ook aan de aandoening waarvoor een paard moet inslapen...paard met b.v zware koliek ( slag in de darm) , of gebroken been, kan, vind ik, niet meer worden vervoerd naar de slager.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:53

Tsja, bij acute zaken heb je geen keuze en ook als transport een probleem is. Daardoor kom je toch meestal bij de DA uit. Maar in sommige chronische gevallen is dat weer anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:57

benangelique schreef:
er zijn zo verschrikkelijk veel topics over dit onderwerp geweest... heb je de zoekfunctie al gebruikt?

Ik wilde ook al zeggen: weer een topic over dit onderwerp :O

Ts even zoeken en benangelique heeft het topje van de ijsberg al voor je neer gezet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:03

Ik ben ook 2x meegeweest op excursie naar de slachterij van van Veen in Nijkerk.

kan niets anders zeggen dat dit totaal niet voldoet aan het beeld dat jij in je beginpost schetst.

Verder idd even zoekfunctie gebruiken; er zijn toen ook diverse topics geopend met een verslag en zelfs foto's en filmpjes van de excursies.

faroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:33

Ik heb 2 paarden laten inslapen, dat ging echt op een mooie manier, heel rustig, geen paniek, en ook zo gebeurt.
Heel goed gevoel aan over gehouden, zou het nooit anders willen doen.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:36

Hoi,

Ik zou toch ook echt kiezen voor inslapen.
rustig je kunt er gewoon bij zijn.

Ik wil niet jaren lang moeten denken hoe bang mijn paardje bang zou geweest zijn als die werd geschoten!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:37

ik heb een paard in laten slapen en dat was een 6 uur durende hel......

achteraf had ik het dier beter bij de slager gebracht