[IM] het mocht niet zo zijn.. R.I.P. edelweiss!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Walzer

het mocht niet zo zijn.. R.I.P. edelweiss!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 21:57

02-05-2009, de ergste nachtmerrie die je maar kan bedenken is uitgekomen..

ik verzorg samen met mijn vriendin 12 paarden. maar 1 daarvan (walzer) is heel speciaal..
we mogen haar als eigen paard beschouwen. we mogen er alles mee doen en in ruil daarvoor helpen we de eigenaresse met alles.
op 10 april vorig jaar is Walzer geinsemineerd. wij waren helemaal blij! een veulen van onze allerliefste schattigste Wallie!
we konden niet wachten tot het zo ver was en hadden allemaal plannen! als het een merrie was gingen we een roze halstertje kopen, heel het internet werd afgezocht naar namen en walzer werd helemaal plat geknuffeld en vertroeteld..

ongeveer 2 maanden voor de uitgerekende datum, kreeg walzer al uier en die werd zo groot dat de melk er zelfs al uitkwam!
dat was geen goed teken. als het veulen geboren zou worden, zou het niet overleven!
na een paar dagen stopte de melk weer en haar uier werd weer klein. helemaal opgelucht waren we, geen dood veulen!

de uitgerekende datum, 17 april was voorbij. het veulen had nog geen zin om al te komen.. 21 april kegelde walzer wel, maar de dag er na was het al weer weg. na die dag heeft ze eigenlijk niet echt meer gekegeld.
zaterdag moest de eigenaresse op een begrafenis, mijn vriendin was aan het werk en ik was bij de paarden aan het werk samen met 2 meisjes van 12 die ook altijd op zaterdag komen. walzer haar uier was eigenlijk best klein, en ook had ze verder geen tekenen dat ze zou gaan bevallen. dus we hebben ze nog lekker buiten gezet. op het stoepje met een schuilstal met vlas.

we kwamen van de paarden vandaan die een eindje weg bij ons op de wei staan en we wilden even de harken gaan pakken die thuis bij de paarden lagen. maar toen keken we naar walzer!

die was aan het bevallen! ze wilde net gaan liggen, het vlies stak er al uit. ik had nog nooit een paardenbevalling meegemaakt. ik ben er naar toegerend en probeerde de eigenaresse te bellen. die nam niet op! de buren hebben ook paarden, maar die waren ook niet thuis! een nummer van de dierenarts had ik ook niet in mijn telefoon en voor de rest woont er niemand in de buurt die kon helpen.
uiteindelijk heb ik de moeder van de eigenaresse gebeld, die op vakantie was. die heeft naar de dierenarts gebeld, en mijn nummer gegeven. de dierenarts heeft mij toen gebeld en mij telefonisch begeleid. het veulen zou er namelijk allang zijn als zij er was. dit ging sneller..

de bevalling schoot niet op. het ene voorbeentje zat dubbel. ik heb eerst het vlies kapot gemaakt, zodat het neusje in ieder geval vrij was om te ademen. daarna heb ik het voorbeen recht kunnen trekken. dat zat toen goed. maar toen kwam er tegelijk met het voorbeentje ook een achterbeentje mee! van de dierenarts moest ik de merrie op laten staan en dan zou het veulen wat terugzakken en dan moest ik het beentje terug duwen. maar dat lukte me niet, ik kreeg het niet terug geduwd. ik was heel bang dat het fout zou gaan, dat walzer dood zou gaan, of het veulen! omdat ik het beentje niet terug kreeg, mocht de merrie weer gaan liggen van de da en dan moest ik het er zo voorzichtig uittrekken. Walzer was doodop, maar na een paar keer persen van haar met trekken van mij was het veulen geboren!! ik was helemaal blij! het was er uit en walzer had het overleefd!

maar toen ik naar het veulen keek, was mijn blije gevoel gelijk weg.. er kwam geen leven in. dus ik heb koud water over de oren gegooid, zodat het zou gaan ademen. dat hielp ook niet. ik moest voelen of ik het hartje voelde kloppen, dat voelde ik ook niet..
het veulen was dood..... weg veulen, weg plannen, weg roze halstertje, een dood veulen, dat hadden we!

toen dat tot me doordrong was ik helemaal in een soort van shock. ik dacht dat het mijn schuld was en dat ik het allemaal verkeerd had gedaan! helemaal kapot was ik! had ik dat maar gedaan, dan had het misschien nog geleefd, of had ik het maar aan zien komen, dan kon ik de da op tijd waarschuwen! dat ging alleen maar door mijn hoofd..

Walzer was helemaal doodop. ze lag nog een poos plat. toen ze een beetje overeind kwam, heb ik het veulentje naast haar gelegd. dat was zo zielig om te zien, dat ging echt als een steek door mijn hart. zodra ze het veulen zag hinnikte ze heel blij, maar het veulen deed niks. walzer snapte het niet. ze beet wanhopig in de benen , in het neusje van, kom op! leef, en sta op!! na een tijdje stopte ze er mee. ze gaf de moed op.. samen met de 2 meisjes die er waren heb ik het veulen in plastic zakken gedaan en in de kruiwagen gelegd. dat wil ik echt nooit meer doen, dat vond ik zo erg! het veulen was zo mooi en zo volmaakt en dat moest dan als afval in een kruiwagen.. maar er zat niks anders op, het moest weg.

achteraf bleek dat het veulen doodgeboren was. gelijk met het veulen is de nageboorte er ook afgekomen, wat dus niet mag.
het veulen is dus inwendig gestikt doordat de placenta al losliet (waarschijnlijk door een ontsteking) en daarna is de bevalling op gang gekomen. het veulen lag dus al in doodshouding, en daardoor kwam het achterbeentje gelijk mee. ik was wel blij dat we een oorzaak hadden, dat nam een groot deel van mijn schuldgevoel weg..

ik heb toen het veulen in de kruiwagen lag nog heel veel met haar geknuffeld, ze was zo lief, het was alsof ze sliep. het was niet of ik een dood veulen aaide, ik was er helemaal verliefd op. ik heb een halstertje van madeliefjes en boterbloemetjes gemaakt en dat op haar hoofdje gelegd.

samen met mijn vriendin heb ik haar edelweiss genoemd. de bloem die zo mooi is, en waar we zo op gehoopt hadden, maar die verwelkte..

sorry voor het lange verhaal, ik moest het even kwijt!! ik heb het zo even allemaal op een rijtje gezet.
ik heb nog een foto's gemaakt van haar, ze kunnen schokkend zijn!!!

net geboren
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

een eind opgedroogd en in de kruiwagen, wat is ze toch mooi..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mijn vriendin kwam ook afscheid nemen..
Afbeelding

melinda en daphne die er ook bij waren
Afbeelding

ze was zo lief, maar we mochten er niet van genieten.. we hebben afscheid genomen en morgen wordt ze opgehaald.

edelweiss, R.I.P.

Wesco

Re: het mocht niet zo zijn.. R.I.P. edelweiss!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:59

Veel sterkte , de foto's zeggen genoeg.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:00

wat verschrikkelijk naar zeg!
heel veel sterkte gewenst.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:03

aacch gut zeg wat een nacht merrie. Verheug je zo op het veulen en dan gebeurt er dit.
Hoe is het nu met de merrie gaat daar wel alles goed mee. Naar omstandigheden ?

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:03

tranen heb ik nu in mijn ogen .
Meiss je hebt echt zo je best gedaan ..
Het had niet mogen wezen .

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:04

wat een verhaal zeg... Verschrikkelijk dat het is gebeurd.. Tis echt een leukerd..

Sterkte verder!
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 04-05-09 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanald

Wat een vreselijk verhaal! Je hoeft je zelf niets te verwijten, je hebt echt gedaan wat je kon :(:)

Heel veel sterkte gewenst Y;(

Bonechi_

He getsiederrie wat een naar verhaal. Krijg er een traantje van!

Vind dat je het heel goed en dapper gedaan hebt!

Muluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:05

Jeetje... je hebt het hartstikke goed gedaan! Heftig hoor, sterkte!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:06

oooh kippevel en tranen...

ik heb er geen woorden voor:
sterkte!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:09

joalien en mariska en de rest heel veel sterkte! ;)
joalien het is egt niet jou schuld je kon er niks aan doen!
ik had me al zo verheugd op 3rontrende veulentje op de wei van de zomer.
en het leukste en mooiste veulen wat zou komen, wat als een droom leek werd een nachtmerrie!
het verdriet van malaura en het veulen komt ook weer boven. |(
dit had nooit mogen gebeuren maar als je het misschien hellemaal niet had gezien was het misschien nog erger geweest voor walzer, je hebt gedaan wat je kon ik zou het je niet na doen!
jammer dat ik er niet bij was had dit veulen wel willen bewonderen nou gaat het morgen al weg en heb ik het nooit kunnen zien. ;(
heel veel sterkte! en tot zaterdag!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:11

_Bonte_ schreef:
tranen heb ik nu in mijn ogen .
Meiss je hebt echt zo je best gedaan ..
Het had niet mogen wezen .

idd bij mij ook, echt vreselijk! |( je hebt je best gedaan :(:) veel sterkte!

mik2987

wat een verschrikkelijk verhaal!
zit hier gewoon te huilen en wat erg dat je helemaal alleen was, toch heb je alles gedaan wat je kon.
ook wel fijn om te weten dat het echt niet jou schuld was!
heel veel sterkte ermee en geef je merrie maar een dikke knuffel

jesito

Tjonge wat een verhaal, ik vind dat je het heel goed gedaan hebt.
Dit is zo erg om dit mee te maken.
Heel veel sterkte.

Liann.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:13

|( ook ik had tranen in mijn ogen.. waarom gebeuren er nou zulke dingen..
Heel veel sterkte ermee Y;(

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:18

Sterkte ermee meissie.. het is niet jou schuld, je hebt gedaan wat je kon..

Walzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 22:19

allemaal bedankt voor die lieve reacties!! echt heel fijn dat er zo meegeleefd wordt!

met de merrie gaat het naar omstandigheden goed. ze heeft niet te veel geleden van de bevalling gelukkig. zaterdag was ze heel gestressed en ze zocht overal haar veulen.. en als ik dan bij haar kwam hinnikte ze zo zielig en hulpeloos! ze wilde me overal achterna om haar veulen te zoeken.

maar nu is er gelukkig niet meer veel aan haar te merken. daar ben ik al heel blij om! vanmiddag in de bak heeft ze lekker rond gegaloppeerd, dat vond ze weer heerlijk zonder haar dikke buik!

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:20

Ach wat triest dat het veulen al overleden was, jullie hebben gedaan wat jullie konden.
Het was een mooi veulen, en zoals ze ligt met haar bloemenhalster :(:)
Hoe gaat het met Walzer?
Heel veel sterkte!

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:23

heel veel sterkte en wat mooi dat je toch nog even afscheid hebt genomen en een mooi bloemen halstertje hebt gemaakt.ik hoop dat je in de loop van de tijd dat kleine beetje schuldgevoel ook nog kwijt raakt

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:25

Zit met tranen in mn ogen. Wat een mooi veulen zeg.... Verschrikkelijk dat het niet zo heeft mogen zijn. Geen schuldgevoel hebben hor, ik denk dat je heel goed gehandeld hebt.
Sterkte...

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:27

ohh wat akelig zeg,
ik wens je hier heel veel sterkte mee!!!!!!

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:28

Wat erg voor je, ik wens je heel veel sterkte. Ik vind het wel heel knap dat je deze bevalling begeleid hebt. Vreselijk dat
het veulen al dood was. Maar je hebt erger voor de moeder kunnen behoeden. En je hebt alles super gedaan. Schuldgevoel hoef je niet te hebben, je had dit niet kunnen voorkomen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:32

cas schreef:
Wat erg voor je, ik wens je heel veel sterkte. Ik vind het wel heel knap dat je deze bevalling begeleid hebt. Vreselijk dat
het veulen al dood was. Maar je hebt erger voor de moeder kunnen behoeden. En je hebt alles super gedaan. Schuldgevoel hoef je niet te hebben, je had dit niet kunnen voorkomen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:33

Jeetje zeg, wat een gebeurtenis! En wat heb je goed gehandeld! Het kan niet aan jou hebben gelegen. Je hebt gedaan wat je kon...

Het is inderdaad een prachtig veulentje, al is ze wel erg mager om te zien. Het lijkt mij dat dat komt omdat het al langer niet goed met haar was. Soms neemt de natuur rare wendingen, erg verdrietig.

Heb je trouwens de veulencentrale gebeld? Misschien is er een adoptieveulen voor Walzer beschikbaar. Is misschien niet meteen het eerste waar je aan denkt, maar het kan wel een ander veulen helpen.

Heel veel sterkte met alles!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:52

Jee wat een verhaal.
Ik zou trots op jou zijn dat je dit helemaal alleen voor elkaar hebt gekregen om het veulen eruit te krijgen. (Ik ken je helemaal niet maar je snapt wel wat ik bedoel :o )
Je moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als er niemand was geweest, dan had de merrie het misschien ook niet overleefd.
Ik vind de fotos erg ontroerend en ik wens jullie en de merrie veel sterkte.