[IM] Inslapen ... weidegenoot erbij laten zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Inslapen ... weidegenoot erbij laten zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 09:38

Ik zit met een dilemma waar ik graag jullie ervaringen en advies over wil.

De kans is groot dat ik binnen afzienbare tijd misschien mijn oude merrie zal moeten laten inslapen. Ze is inmiddels 25 en niet gezond meer. Momenteel doet ze het op zich nog redelijk, geestelijk is ze nog in orde, maar haar lichaam raakt op. Daar is niets meer aan te doen, ze vermagert heel sterk nu.

Het kan zo zijn dat ik zelf voor de keuze zal komen te staan of ik haar moet laten gaan en voor inslapen moet kiezen, als duidelijk wordt dat ze het lichamelijk niet meer aan kan.
Ik probeer nu al na te denken over hoe ik dat dan moet aanpakken.

Mijn grote vraag is nu: als ik haar moet laten inslapen, kan ik dat dan het beste doen in bijzijn van haar weidegenootje? Ze staat altijd samen in de wei met een andere merrie en beide paarden zijn flink aan elkaar gehecht.
Of kan ik dat ook apart doen, en moet ik mijn andere merrie dan afscheid laten nemen of kan ik beter mijn oude paard dan levend wegbrengen en bij de DA laten inslapen ...

Eigenlijk vind ik het heel naar om hierover te moeten nadenken en praten, maar aan de andere kant moet ik realistisch zijn en wil ik het zo goed mogelijk doen als het zover is.

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.

djnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:20

Ten eerste heel veel sterkte de komende tijd, want dit is niet niks zeg...bah ;(
Ik vind het heel moeilijk, maar het lijkt mij dan het beste om je andere merrie op een afstandje te laten "kijken".
Niet te dichtbij maar op zo'n afstand dat ze wel kan zien wat er gebeurd.

anoushka

Re: Inslapen ... weidegenoot erbij laten zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:22

ik ben het met Salina eens

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:23

ik heb geen idee wat het beste is, maar zou het niet een optie zijn om wel buiten oogveld van haar weidemaatje in te laten slapen en daarna voor afscheid het weidemaatje haar wel laten zien dat ze dood is zegmaar?

dit idee komt zomaar in mij op hoor. geen idee of dat goed is, maar dan `weet` het andere paard wel dat ze er niet meer is en gaat ze minder lopen zoeken misschien?

net als salina wil ik je veel sterkte wensen de komende tijd.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:24

Overleg dit ook met de DA. Het is goed om andere paarden (en eventueel honden) afscheid te laten nemen maar ik weet niet of het voor jouw paard de rust verstoord als er andere paarden bij zijn die mogelijk door de situatie onrustig worden.

Sterkte ;( !

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:27

Ik heb destijds nadat ik mijn paard heb laten inslapen, zijn weidegenootjes er bij gelaten. Ik weet niet of ik er goed aan deed, maar iets in mij zei mij dat ik dat moest doen. Het hele spul was al in rep en roer voordat het gebeurde... maar ik wilde dat ze zouden zien dat mijn grote zwarte vriend er niet meer was... ze liepen er om heen, keken en galoppeerden daarna hard weg. Ze wisten al dat de grote zwarte dood was, nog voordat ik het wist....

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:27

Paarden rouwen ook....
Ik zou er voor kiezen om het weidemaatje in elk geval afscheid te laten nemen van haar dode maatje. Evt tijdens het inslapen een draadje tussen haar en julllie en haar als het achter de rug is erbij laten.

sterkte als het zover is :(:)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:28

Ik zou je oude merrie gewoon lekker thuis in haar eigen weitje laten inslapen, dat is denk ik het fijnste voor haar. De andere merrie, tsja, ik weet het niet, ik zou het ook met je DA overleggen ;) Ik ben het best wel met shera eens

Heel veel sterkte!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:39

Ik zou misschien op een afstandje laten kijken....
Niet met de neus erboven op maar op een aantal meter afstand denk ik....

Sterkte ermee :(:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:40

Hallo,

Wat een vervelend als het zo dichtbij komt, maar door er zo mee bezig te zijn is niks mis mee.

Ik heb biijna vier jaar geleden mijn 35 jarige shetlander in moeten laten slapen, ze stond samen met mijn pony jessica die ik nu nog heb.
Ik wilde dat jessica het kon zien dat zou ook de meeste rust geven, dat zou anders zijn als de shet (cindy) ineens weggebracht was.
We hebben cindy met hulp wel nog even net tot buiten de wei laten lopen omdat ik geen grote ingang had van de wei en ik wilde mezelf de rotaanblik besparen om haar op de rug uit de wei te moeten slepen als ze eenmaal dood was.
Er zat dus enkel een draadje tussen mijn pony jessica en cindy, hier is cindy ingeslapen.
Het was wel heel raar en gelukkig waren er vier mensen bij die het gezien hebben anders had niemand het van me aangenomen.
Maar jessica stond de hele tijd rustig te kijken, cindy kreeg eerst een roesje, hierdoor wordt ze duf, daarna een narcose zodat ze gaat liggen en slapen en dan komt er een moment dat je nee wil roepen.
Want dan komt de spuit die het hart en hersenen uitschakelen en het defenitief maken.
Op het moment dat de da die spuit ging zetten dacht ik: neeeee, maar op dat moment rende jessica weg de wei in en begon te hinnikken.
Alsof zij NEE riep.
Daarna kwam ze weer kijken en ik voelde me zo'n verader op dat moment.
Cindy het leven weggepakt en jessica der vriendje.
Ik ben pas een paar dagen later gaan inzien dat het goed was zo.
Maar jessica stond alleen en bleef voor de stal van cindy staan, dat was heel raar daar stond ze nooit, zo zie je toch maar dat paarden mekaar toch missen.
Snel daarna heb ik een shetteveulen nigito gekocht.

Wat ik wil zeggen is ondanks de rare reactie van jessica ik toch vind dat je zijn beste maatje toch afscheid moet laten nemen of erbij moet laten zijn.
Een paard blijkt toch degelijk emotie te hebben en het is toch goed als je daar open mee omgaat.

Wat zegt je gevoel want jij moet je er ook lekker bij voelen en je paard natuurlijk.
Heel veel sterkte.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:42

Als je je weidegenoot laat kijken, dan laat je haar dus ook zien hoe de DA je paard ... ja, het klinkt rot hoor maar zo ziet dat paard het misschien toch ... "doodmaakt". Ik bedoel je merrie loopt gewoon rond, er komen een paar mensen aan, en de merrie gaat liggen en sterft. Zou dat paard dat niet heel verkeerd opvatten?

Ik zou haar er om die reden niet bij het inspuiten zelf willen hebben, maar pas later om afscheid te nemen. Je weet niet wat voor indruk het op dat weidegenootje nalaat.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:44

Toen Caruso op sterven lag hebben we geholpen z'n pijn af te nemen door hem te laten inslapen. Nadat hij volledig wegwas hebben we de paarden erbijgelaten voor afscheid. We hebben eerst geprobeerd z'n beste vriendin erbij te halen, maar die begon door te draaien omdat ze niet wist wat er aan de hand was, alsof ze wist dat ze hem ook moest afgeven. Ze was pas gekalmeerd toen hij effectief ingeslapen was.

Ik zou de paarden van een afstand laten kijken en nadien nog even afscheid laten nemen.

Mijn oude pony is uit zichzelf heengegaan, toen hij op zijn laatste half uurtje aan het uitpuffen was in de inloopstal stonden mijn twee merries wel te kijken, met hun neusjes over hem heen en weer te wrijven en toen Val uiteindelijk z'n laatste adem uitblies hebben ze nog een halve dag bij hem gebleven.

Ik vind dat je het weidegenootje dus ook tijd moet geven om afscheid te nemen, vaak zijn ze harder aan het paard gehecht dan dat je zelf kunt denken.

Veel sterkte in elk geval...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 10:45

HannahFrouk schreef:
Als je je weidegenoot laat kijken, dan laat je haar dus ook zien hoe de DA je paard ... ja, het klinkt rot hoor maar zo ziet dat paard het misschien toch ... "doodmaakt". Ik bedoel je merrie loopt gewoon rond, er komen een paar mensen aan, en de merrie gaat liggen en sterft. Zou dat paard dat niet heel verkeerd opvatten?

Ik zou haar er om die reden niet bij het inspuiten zelf willen hebben, maar pas later om afscheid te nemen. Je weet niet wat voor indruk het op dat weidegenootje nalaat.

Daar heb je wel een punt .... want die DA komt natuurlijk ook voor de andere merrie nog regelmatig (denk aan enten)!

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:46

Ben van mening dat je moet zien te voorkomen dat het weidevriendje het doodgaan van de oude merrie aan jouw of de dierenarts koppelt. Merrie dus even erbij weg als het moement van inslapen daar is en misschien daarna inderdaad even laten kijken.......

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:56

heb mijn merrie in moeten laten slapen,hier was mij ruin ook bij.
hij bleef er rustig bij waken lijkt het en wijkte geen moment van dr zijde(kregen m er niet eens bij weg al zouden we willen)
hij is er een halve dag bij gebleven tot hij zelf aan gaf dat t goed was.geef jouw weide genootje dus wel dr tijd om goed afscheid te kunnen nemen.
iig heel veel sterkte !!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:59

Ik heb mijn paard ook op het land in moeten laten slapen omdat ze door een beenbreuk niet meer te vervoeren was.
Haar vijf kudde genoten zijn er allemaal bij geweest en bleven op een afstandje staan kijken.
Voor mijn merrie was het een veilig gevoel de kudde bij haar te hebben en ook de veearts vond het een prima idee.
Ook geef je ze de kans om afscheid te nemen.
De kudde genoten zijn afgelopen jaar allemaal weer geent en er was er geen een die bij het zien van de veearts met zijn spuit dacht :"ojee straks moet ik deze keer gaan hemelen".
Paarden zijn slimme dieren maar er is een grens aan hun intelligentie ;) .
Ik zou er zeker voor kiezen om haar in te laten slapen op haar eigen landje temidden van haar vertrouwde kudde, als je dierenarts het er mee eens is natuurlijk.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:04

Dat is ook wat ik bedoel aukelizzy, de rust die je toch houd door ze tot het einde bij elkaar te houden, maar ik zie ook wel iets in de andere argumenten.
Zo heb ik er toen niet bij nagedacht.
Ik heb verder nooit wat gemerkt aan dat ze het verbind met de da, ik heb nog steeds dezelfde.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:03

in 1996 heb ik mijn merrie laten inslapen,haar weidemaatje is daar bij geweest en heeft in alle rust afscheid van haar genomen en daar geen dierenartstrauma van over gehouden.in 2007 is dat weidemaatje overleden aan de gevolgen van een hartaanval,daar is mijn ruin toen bij geweest en heeft ook alle tijd gehad om afscheid te nemen.Door je andere paard afscheid te laten nemen weet het dat de andere dood is en nooit meer terug komt,als je je paard bij de dierenarts laat inslapen,blijft de andere achter en begrijpt dan niet waarom het weidemaatje niet terug komt.Die kan dan gaan roepen en zoeken,maar zal het moeilijk kunnen bevatten.Mijn advies is;in ieder geval laten inslapen in de vertrouwde omgeving en de ander afscheid laten nemen.Ik wens je heel veel sterkte toe,en heel goed dat je er van tevoren al over nadenkt.groetjes...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 17:50

Bedankt voor het meedenken en jullie reacties! Ik heb er veel aan ...

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:56

de oude merrie die bij mijn paard stond hebben wij een paar jaar geleden in moeten laten slapen.
en wij hebben dat voor aan de straat gedaan,rendac moet er met zijn wagen ook bij kunnen,en wij wilde niet met een dood paard nog moeten gaan slepen,is geen tof gezicht.......

pas na dat ze dood was heb ik er mijn merrie aan laten snuffelen.of ze het snapt.....geen iedee,ze heeft 2 dagen wat gehinnikt en toen was ze haar vergeten,er stond bij haar nog een andere merrie,dus alleen is ze nooit geweest,wat je ook doet,zorg dat geen een van de paarden op dat moment stress heeft,je kan je andere paarden wel op een afstandje toe laten kijken,maar het kan goed zijn dat het dan te gestrest word voor je oude paard,voorla als ze dan naar elkaar zouden gaan hinniken.

heel erg veel sterkte,het is en blijft naar als je afscheid moet nemen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 18:09

Ik overweeg daarom ook om onze ruin bij de merries te laten lopen, zodat ze als het ware een kudde van 3 kunnen worden. Mocht er 1 wegvallen, je weet uiteindelijk nooit wie het langste blijft ;) , dan blijven ze in elk geval met zijn tweeen over als vriendjes van elkaar.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:53

Ja gewoon lekker erbij laten. Je zult zien dat de dieren vanzelf op een afstandje toekijken. Zelfs mijn hondsbrutale geit bleef "netjes" op een afstandje. Je kunt wel een dikke plak hooi neer leggen op de plek waar je ze hebben wilt. Laat ze daarna ook gewoon erbij, even snuffelen dat maakt de overgang een stuk makkelijker voor ze.

Heel veel sterkte ermee

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:56

Ik heb vorige maand, mn paard laten inslapen, in de box (kon niet anders) naast hem stond mn andere, die heefd na die dag behoorlijk stress gehad, een week niet gegeten en gedronken, helemaal verstresst vals naar ons. Dus ik raad aan om ze totaal te scheiden. Ik had bijna van 2 afscheid kunnen nemen. Een vriendje maakt het net zo goed mee, en kunnen er dus behoorlijk onder lijden.

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:48

ik heb mijn shetlander laten inslapen buiten in de voortuin van de boederij.
daar liep zij altijd samen met mijn haflinger.
haflinger heb ik er wel bijgelaten maar wel op afstand.(stond vast)
dit omdat hij heel nieuwschierig was en de da niet zijn werk kon doen met een haflinger erbij die in je jas zit te grabbelen naar snoepjes.
hij heeft wel degelijk verdriet er van gehad en ik denk dat hij het ook wel begreep dat ze er niet meer was...
hij heeft even los mogen lopen daarna bij haar .
hij heeft niet gegraast maar aleen treurloos erbij gewaakt!!
ik denk dat hij dik 15 min niet is weggeweest van haar zijde.
daarna heb ik hem op stal gezet...
ik weet aleen niet of je er bij nagedacht hebt hoe je je overleden paardje uit de weide weg haald?
dit is natuurlijk ook een emontioneel.
meestal heb je veel mannenkracht nodig of een tracktor of heftruck.
rendac haald je paard niet op uit de weide (toen)
en moet je het dier naast de weg leggen...
erg naar en daar krijg je ook geen prettig gevoel van.
ik heb alles met rendac zo geregeld dat ze maar 1 uur op het terein heeft gelegen.
ik heb de chaufeur netjes gevraagd of hij het terein wilde oprijden en haar er niet in wilde gooien!!!
rendac chaufeur deed het met een knipoog en reed netjes het terein op.
ik heb niet gegeken hoe hij haar in de vrachtwagen heeft gelegd!!dat was te emontioneel.
maar ik hoorde dat ze tegenwoordig met een speciale trailer je paardje kunnen ophalen!!
is toch een prettigere manier dan de grijper!!

hopelijk heb je hier wat aan!!
veel sterkte met een toch moeilijke beslissing!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:14

heaven schreef:
ik heb mijn shetlander laten inslapen buiten in de voortuin van de boederij.
daar liep zij altijd samen met mijn haflinger.
haflinger heb ik er wel bijgelaten maar wel op afstand.(stond vast)
dit omdat hij heel nieuwschierig was en de da niet zijn werk kon doen met een haflinger erbij die in je jas zit te grabbelen naar snoepjes.
hij heeft wel degelijk verdriet er van gehad en ik denk dat hij het ook wel begreep dat ze er niet meer was...
hij heeft even los mogen lopen daarna bij haar .
hij heeft niet gegraast maar aleen treurloos erbij gewaakt!!
ik denk dat hij dik 15 min niet is weggeweest van haar zijde.
daarna heb ik hem op stal gezet...
ik weet aleen niet of je er bij nagedacht hebt hoe je je overleden paardje uit de weide weg haald?
dit is natuurlijk ook een emontioneel.
meestal heb je veel mannenkracht nodig of een tracktor of heftruck.
rendac haald je paard niet op uit de weide (toen)
en moet je het dier naast de weg leggen...
erg naar en daar krijg je ook geen prettig gevoel van.
ik heb alles met rendac zo geregeld dat ze maar 1 uur op het terein heeft gelegen.
ik heb de chaufeur netjes gevraagd of hij het terein wilde oprijden en haar er niet in wilde gooien!!!
rendac chaufeur deed het met een knipoog en reed netjes het terein op.
ik heb niet gegeken hoe hij haar in de vrachtwagen heeft gelegd!!dat was te emontioneel.
maar ik hoorde dat ze tegenwoordig met een speciale trailer je paardje kunnen ophalen!!
is toch een prettigere manier dan de grijper!!

hopelijk heb je hier wat aan!!
veel sterkte met een toch moeilijke beslissing!!

Daar wil je alleen het prijskaartje niet van zien.
Dat is best duur en vanuit die wagen gebeurd er precies hetzelfde als met een paard dat met rendac mee gaat.
Of je moet hem willen laten cremeren.