Daantje, in de drafsport is het niet zo als in de dressuur. Alle koersen zijn op nationaal niveau, er zijn enkel verschillen in winsomklasse. Dat is het aantal geld dat een paard heeft verdiend. Er zijn dus koersen in de beginnersklasse (tot bijvoorbeeld een maximale winsom van €500), maar ook koersen die opengesteld zijn voor alle winsomklassen. Ik hoop dat ik het zo goed uitleg.
Als je dus zeg maar als montérijdster deel wilt nemen aan een koers, heb je een vergunning nodig (die moet je halen door een test af te leggen, net zoiets als je ruiterbewijs, zeg maar) en een draver die deel mag nemen aan het koerswezen. Die draver moet in training staan bij een officiële drafsporttrainer en zich gekwalificeerd hebben. Dat wil zeggen, dat hij heeft laten zien over genoeg snelheid te beschikken om deel te nemen. De kwalificatiekoers moet dus in een bepaalde snelheid afgelegd worden, voor elke leeftijd is het weer verschillend hoe snel dat moet zijn.
Je bent dus direct op nationaal niveau bezig. Als jij het kunt volhouden om 2100 meter (of 2000 meter, dit is meestal de afstand van een montékoers) op een draver op volle snelheid te kunnen blijven zitten, en je dat hebt laten zien tijdens je rij-examen, zodat het drafcommité je een vergunning geeft, dan ben je gelijk op nationaal niveau bezig.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijkheid voor je verschaft. Heb je meer vragen, dan weet je me te vinden. De tip van WendyBZ is toch wel handig: het kan heel leerzaam zijn om bijvoorbeeld elke zaterdag op een entrainement te gaan helpen met het trainen van de paarden. Zo leer je veel over dravers, de sport en ook over hoe je monté moet rijden. Succes in ieder geval!