Wanneer nationaal niveau,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantje99

Wanneer nationaal niveau,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 17:51

Heey Bokkers!!!

Een hele simpele vraag: Wanneer ben je op nationaal niveau in de Monté sport?

Ik hoop dat jullie hier wel het antwoord op weten, want ik weet het niet Tong uitsteken

Groetjess!!!

WendyBZ

Re: Wanneer nationaal niveau,

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:41

Wanneer je meedoet. In de drafsport wordt niet mer regio's gewerkt, je start gewoon waar de koers met de juiste winsomklasse en afstand gelopen wordt.
Misschien handig om je eens te verdiepen in de sport voor je dit soort vragen stelt.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:43

nou beter dat ze het vraagt dan maar een hoop loopt rond te bazuinen.
Wat voor de een een stomme vraag is, is voor de ander een vraag waar ze gwoon echt geen antwoordt op weten.
En doe je door vragen te stellen je niet verder verdiepen in iets??
maar zoals wendy BZ al schrijft door mee te doen.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:51

Ik vind ook dat het helemaal niet stom is om deze vraag te stellen. Wij draf en ren mensen moeten blij zijn als er een enkeling eens interesse toont in de sport. het is ook geen domme vraag want in de andere takken van de paardensport is er ook een nationaal niveau.
@ daantje99: in de drafsport, gaat het niet om de rijders maar om de paarden en hun prestaties en gaat immers toch om het geld dat een paard moet verdienen, nou moet ik zeggen dat er velen zijn die het hobbymatig doen omdat er weinig te verdienen valt, maar een rijder rijd voor eigenaren en als een paard aardige koersen loopt gaat hij nog wel eens naar het buitenland. Topdravers lopen bijv internationaal,. gewoon omdat er buiten NL meer geld te verdienen is.
heb je nog meer vragen? laat het maar weten Lachen

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 06:37

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:41

Er zijn ook mensen die je WEL willen helpen hoor Knipoog

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 11:09

@ wendyBZ: Ik stel deze vraag omdat ik wil weten wanneer je op nationaal niveau rijdt. In de dressuur is dat bijvoorbeeld ZZ-licht, of Z2+ 15. Ik stel deze vraag omdat een kennis van mij ook monte rijdt. Zij wil graag een LOOT leerling worden. Vandaar.

Maarja jammer, dan snap ik niet echt waarom jij hier op bokt zit. Als je volgens jou toch geen vragen kunt stellen of beantwoorden. Beetje lachwekkend, sorry!.

@ de rest: Heel erg bedankt voor jullie reacties.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:07

leuk voor jou dat je er zo over denkt. Als jij vind dat je hier alleen op bokt mag komen om andermans vragen te beantwoorden heb je toch een verkeerd beeld van een forum denk ik maar goed. Succes.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 17:04

Jaa echt super leuk voor me!!

Maar wat ik dan niet van jou snap:
Als je mijn beginpost dan ziet, waarom reageer je dan? Als je toch alleen kunt zeggen dat ik me eerst maar eens moet verdiepen in de sport. Dat scheelt jou toch ook weer heel veel moeite ?

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:00

Nou, vind dat ze toch al een beetje bezig is met haar eigen te verdiepen in deze sport.
Alleen heb ik niet zo veel verstand van dravers. Ben rensport fan..
Maar wat ik wel weet dat de koersen vaak tot een bepaald prijscatogrie valt.
Dus bv word er een koers uitgeschreven voor: paarden tot meet som 5000 Euro. Afstand 2000 m.
Dan kan je je paard inschrijven als het niet meer dan 5000 heeft gewonnen. En de afstand hem past.
Geen intresse in de rensport btw.. Tong uitsteken Knipoog

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 18:28

@ esperance: Dat van die winsommen en afstanden wist ik al. Maar toch bedankt voor je reactie !! Haha!

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:50

Daantje, in de drafsport is het niet zo als in de dressuur. Alle koersen zijn op nationaal niveau, er zijn enkel verschillen in winsomklasse. Dat is het aantal geld dat een paard heeft verdiend. Er zijn dus koersen in de beginnersklasse (tot bijvoorbeeld een maximale winsom van €500), maar ook koersen die opengesteld zijn voor alle winsomklassen. Ik hoop dat ik het zo goed uitleg.

Als je dus zeg maar als montérijdster deel wilt nemen aan een koers, heb je een vergunning nodig (die moet je halen door een test af te leggen, net zoiets als je ruiterbewijs, zeg maar) en een draver die deel mag nemen aan het koerswezen. Die draver moet in training staan bij een officiële drafsporttrainer en zich gekwalificeerd hebben. Dat wil zeggen, dat hij heeft laten zien over genoeg snelheid te beschikken om deel te nemen. De kwalificatiekoers moet dus in een bepaalde snelheid afgelegd worden, voor elke leeftijd is het weer verschillend hoe snel dat moet zijn.

Je bent dus direct op nationaal niveau bezig. Als jij het kunt volhouden om 2100 meter (of 2000 meter, dit is meestal de afstand van een montékoers) op een draver op volle snelheid te kunnen blijven zitten, en je dat hebt laten zien tijdens je rij-examen, zodat het drafcommité je een vergunning geeft, dan ben je gelijk op nationaal niveau bezig.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijkheid voor je verschaft. Heb je meer vragen, dan weet je me te vinden. De tip van WendyBZ is toch wel handig: het kan heel leerzaam zijn om bijvoorbeeld elke zaterdag op een entrainement te gaan helpen met het trainen van de paarden. Zo leer je veel over dravers, de sport en ook over hoe je monté moet rijden. Succes in ieder geval!

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 22:58

Bedankt voor je reactie peetje.

Stel: je bent gewoon echt goed in monte rijden, je gaat naar verschillende buitenlandste koersen. Kun je dan LOOT aanvragen? Weten jullie hier iets van af? Ben heel benieuwd hoe dat werkt in de drafsport. Vooral in de monte sport. Ook omdat veel mensen monterijden niet echt kennen (dan heb ik het over de leken) want als je zegt ik rij paard dan krijg je eigenlijk alleen de vraag: dressuur of springen?

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 07:56

Vind het ook zeker geen rare vraag, Er wordt toch zo ( via het vragen op bokt) meer informatie opgedaan over de monté. Niks mis mee hoor Daan

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 08:01

Ik weet niet wat LOOT is, dus helaas kan ik je niet helpen met deze vraag. Als jij me uitlegt wat LOOT is, zal ik proberen je vraag te beantwoorden... Knipoog

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 08:17

in nederland heb je een paar LOOT scholen. als je op hoog niveau sport (maakt niet uit wat voor sport) dan kun je meer vrijheid krijgen voor trainingen/wedstrijden. Je moet dan een bepaald niveau hebben in je discipline (bv. nationaal). Als je denkt dat je dat bereikt hebt dan ga je met het instituut LOOT praten of een LOOT school. zij gaan dan kijken of uberhaupt wel een LOOT status krijgt. Zo ja? dan ga je dus (als je op zo'n school zit) met die school afspraken maken over je lesrooster, soms krijg je ook vrijstelling voor bepaalde vakken. Kortom je krijgt dus de vrijheid om te trainen en om naar wedstrijden te gaan.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijker heb gemaakt.

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:16

Ok, zeker duidelijk. Ik denk alleen niet dat de montésport hiervoor in aanmerking komt. Ik weet niet goed waarom, heb ook geen bewijzen of feiten, maar het is een gevoel. De meeste dames die monté rijden (of heren natuurlijk), doen dat in hun vrij tijd, naast hun baan of school. Of ze werken op de stal, maar ik ken niemand die het doet in combinatie zoals jij dat omschrijft. Maar wellicht ben jij wel de eerste die het gaat doen! Haha!

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 18:23

Haha ja misschien wel Tong uitsteken ..

Ik heb het erg druk met school, dus heb niet heel veel vrije tijd om te trainen. Dus misschien dat het lukt.

Ik had zelf ook al zo'n voor gevoel dat het niet kon, maar toen dacht ik: Waarom ook niet, het is toch ook een paardendiscipline, alleen wat minder bekend misschien.

Misschien dat nog wat andere mensen op bokt zijn die het antwoord wel zo 123 weten Haha!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:14

Ik weet het natuurlijk ook niet zeker, maar ik ga met Petra mee. De montevergunning wordt vaak erbij gehaald door al mensen die een leerlingpikeurvergunning of amatricevergunning hebben. Bij de 1e moet je naar Deurne en minimaal 20u bij ene trainer werken en de andere vergunning is voor amatrices (dus niet professioneel, maw: in je vrije tijd).

Als je je montevergunning zou willen halen, moet je 'alleen' maar een trainer hebben die paarden voor je inschrijft. Die trainer traint de paarden en voor jou hoeft daar dus niet veel tijd in te gaan zitten; daarom (en de eerdere reden) denk ik niet dat het LOOT hiervoor geldt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:50

Kan je zowiezo niet je monte vergunning pas halen in NL als je 18 bent? Dacht dat je alleen in België eerder je vergunning kon halen...Dus dan ben je al school af( tenminste, ik neem aan dat t gaat over middelbare school? Want hogere scholen doen daar helemaal niet aan denk ik?)

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 14:41

Nee je moet 16 zijn. Een paar jaar geleden was het inderdaag 18, maar dat hebben ze verlaagd.

Ik heb al een trainer, alleen wil ik mijn monte paard dan ook zelf gaan trainen. Misschien wil ik ook nog meerdere paarden trainen, dit ligt er aan of ik daar tijd voor heb.

@ mackie: je zegt bij de eerste moet je minimaal 20 u bij een trainingsstal werken. Bedoel je dan de leerlingpikeurvergunning?
en wat houdt een amartrice vergunning precies in? mag je dan ook in het buitenland starten.

LOOT hoeft niet altijd te betekenen dat je overal vrijstelling voor krijgt. Het is maar net hoeveel je nodig hebt. Misschien dat ik dan alleen vrijstelling krijg voor wedstrijden, of dat ze er alleen rekening mee houden met bijvoorbeeld proefwerken en ander huiswerk.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:55

20u in dienstverband bij een trainer geldt idd voor leerlingen.

Amatrice is een vrouwelijke amateur en die beoefend de sport dus als 'hobby'. Je mag dan ook in het buitenland starten (hoewel ik niet weet of je bv ook in Grankrijk in montekoersen mag meerijden)

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 15:00

Volgens mij mag dat dan wel. Maar dan alleen met een frans paard, toch? of niet dan Tong uitsteken ?