eerste ontmoeting met de drafbaan....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

roest

eerste ontmoeting met de drafbaan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 00:20

Ik ben gisteren voor het eerst op de drafbaan geweest, ondanks dat ik wel dravers gereden heb is deze sport totaal vreemd voor me.
In eerste instantie dacht ik dat ik het wel leuk zou vinden, wat in eerste instantie ook zo was, de sfeer is er vele malen beter. Maar ik werd zwaar teleurgesteld en achtergelaten met veel vragen. dus ik hoop dat het een en ander mij hier uitgelegt kan worden, zodat ik mijn mening bij zou kunnen stellen.
Ik ben er met m'n hoefsmid geweest en het was huilen hoe die dieren (op de uitzondering na, en die won dan ook) op hun hoeven staan, veel te lang, onder het mom van dan gaan ze harder, heeft dan niemand opgelet bij natuurkunde... laat staan, heeft er ooit iemand nagedacht over de natuurlijke stand van een paard, anatomie, balans en opzet? (sommige paarden stonden zelfs net bekapt en beslagen scheef op de voeten... waanzin)
En dan 2-3 bitjes erin, veelal gecombineerd met een ketting door de mond.
En als klap op de vuurpijl, de tong afgebonden met een touwtje... schiet mij maar in de kerstboom.
Ik hoop dat hier iemand is die er vele male meer van weet dan ik, en dan met name dat touwtje om de tong, ik kan er echt niet bij, maar ben dan ook echt nieuwschierig naar de theorie hiervan.

xtostarlight

Re: eerste ontmoeting met de drafbaan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 00:51

Zo ken ik de drafbaan helaas ook, en dat is erg genoeg aan zoveel dravers die gekoerst hebben te merken... Waaronder helaas mn eigen paardje...

Ziek dat het gebeurd en ik zou zo graag zien dat het afgeschaft werd, maar helaas blijven er een hoop mensen op die manier bezig.
Begrijp me niet verkeerd, het zal vast dat er ook goeie tussenlopen, maar helaas is mijn ervaring met koersen en met gekoerste dravers ook erg erg diep triest.

En de theorie waar je naar vraagt is heel simpel, GELD.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 01:02

Ik was al bang voor zo'n antwoord, het paard van m'n moeder is ook volslagen idioot, loopt altijd te klooten met die tong (misschien een touwtje erom heen, wie weet Sigaar ).
Trekt jou paardje ook non-stop z'n lip op bij enige vorm van stress? Die van ons is dus compleet verslaaft aan de praam No Cheer .

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 01:10

Dat touwtje (een stuk panty) is om ervoor te zorgen dat ze niet op hun tong kunnen bijten of inslikken. Van de hoeven en de manier dat ze beslagen worden zit allemaal het idee achter dat ze harder kunnen lopen. En al die verschillende bitten, het is niet erg makkelijk om een paard die je koersklaar hebt gemaakt en helemaal opgevuurd is te houden. Verder kan ik je niet heel veel erover vertellen want ik zit in de rensport maar dr zullen vast wel mensen vanuit de draf hier ook op reageren om je een betere uitleg te kunnen geven.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 01:21

Oke... ehm.. waarom zouden ze op hun tong bijten of inslikken (misschien een tip voor anky?) Kun je dat nader uitleggen? Is het beter dat hun tong paars aanloopt voordat ze uberhaupt op de baan lopen, terwijl wij leken het idee moeten krijgen dat ze gefokt zijn op het draven en dat dus van nature doen, heb nog nooit een dier van nature zijn tong in zien slikken.
Ik was het er met m'n hoefsmid al mee eens dat de draversidioten, net als alle andere paardengekken, net als ik, begrijp me niet verkeerd, je graag wat aan laten praten. Ik het geconcludeerd dat de paarden in juiste stand (zeldzaam) de koers wonnen, het paard heeft het of heeft het niet, dus wordt wakker.
En ik ben er niet van overtuigt dat je met verschillende bitten kunt verhullen dat je niet in staat bent om je paard te bevestigen.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:20

Door alle spanning van een koers kunnen ze op hun tong bijten of inslikken of hun tong over het bit gooien.
Over de hoeven, sinds draf en rensport bestaat, proberen mensen het alsmaar te verbeteren op wat voor manier dan ook. Als je in een dressuur of springstal binnen komt zul je misschien ook wel dingen tegen komen waar je het niet eens mee bent... Door de eeuwen heen heeft men diverse dingen uitgeprobeert om de sport te verbeteren. En aangezien de wereld draait om geld, zullen deze dingen steeds aparter worden.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:24

mag ik eerst vragen, wie jij bent om het van aan te nemen?
de drafsport bezit zoveel professionals die wel beter weten hoe alles zit dan jij denkt. Alles heeft een reden, bitjes, beslag enz.
waarom ze hun tong inslikken of erop bijten? tijdens een koers gaat er behoorlijk wat andrenaline door een paard, dit kan leiden tot tong inslikken, gewoon door de drukte.
de bitten, je hebt veel bitten voor paarden die scheeflopen of hangen op een kant. het is niet bevestigen, het is makkelijker maken voor de rijder en het paard.
Dit forum is er niet om de drafsport de grond in te stampen, maar om evt te informeren maar aan de manier hoe jij alles brengt ziet het er meer uit dat je alles beter weet en dus geen info nodig hebt, ga t allemaal maar even aan een pro.. draftrainer vertellen Knipoog

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:31

In dressuur wordt toch ook met twee bitten gereden? Knipoog In principe lopen ze op 1 bit, vaak gewoon een trens, er zit dan bij een normale opzet ook een klein bitje in, de ketting is een speelketting. Dat tongbandje is inderdaad om tegen te gaan dat het paard de tong over het bit gooit. Lijkt mij wel belangrijke dat je kan blijven sturen als je met tien man met 40 km/u op een baan rijdt.
Een goede draver kan koersen zonder ijzers. Maar inderdaad, de ene loopt beter met wat langere tenen dan de andere. Maar over het algemeen staan ze er netjes op, vind ik. Mijn eigen merrie wordt nu nog beslagen door de hoefsmid die haar ook deed toen ze nog koerste.

Als je hier klikt vind je nog meer informatie over de uitrusting.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:49

Wendy: leuke intressante site,ik ben niet tegen dravers koersen,maar heb soms ook vragen,mishandeling zal het wel niet zijn,want dan was het verboden.
Maar voor penny's komt het vaak eng over!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:25

roest schreef:
Ik ben gisteren voor het eerst op de drafbaan geweest, ondanks dat ik wel dravers gereden heb is deze sport totaal vreemd voor me.
In eerste instantie dacht ik dat ik het wel leuk zou vinden, wat in eerste instantie ook zo was, de sfeer is er vele malen beter. Maar ik werd zwaar teleurgesteld en achtergelaten met veel vragen. dus ik hoop dat het een en ander mij hier uitgelegt kan worden, zodat ik mijn mening bij zou kunnen stellen.
Ik ben er met m'n hoefsmid geweest en het was huilen hoe die dieren (op de uitzondering na, en die won dan ook) op hun hoeven staan, veel te lang, onder het mom van dan gaan ze harder, heeft dan niemand opgelet bij natuurkunde... laat staan, heeft er ooit iemand nagedacht over de natuurlijke stand van een paard, anatomie, balans en opzet? (sommige paarden stonden zelfs net bekapt en beslagen scheef op de voeten... waanzin)
En als klap op de vuurpijl, de tong afgebonden met een touwtje... schiet mij maar in de kerstboom.
Ik hoop dat hier iemand is die er vele male meer van weet dan ik, en dan met name dat touwtje om de tong, ik kan er echt niet bij, maar ben dan ook echt nieuwschierig naar de theorie hiervan.

met langere voeten kunnen ze harder afzetten, lang niet ieder paard heeft ze, zijn er zat die beter lopen op de kortere voetjes.
Wil ook niet heel veel zeggen, maar er zijn meer rijpaarden die rot op de voeten staan dan koerspaarden. Lang niet iedereen heeft een goede smid om zo maar te zeggen..

De ketting is puur als speelketting dat ze wat te doen hebben met wat er in de mond hangt zie het als al die bitten met tongspelers, het houdt ze bezig.
Ach ik zit nu met m'n twee uitgekoerste renpaardjes op een pensionstal en zie immers ook te veel dingen die niet kunnen. En wat voor bitten daar allemaal ingehangen worden is ook niet fatsoenlijk. Maarja dat valt dan weer onder de norm normaal...
Laatst bijgewerkt door Woogy op 08-09-08 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:34

xtostarlight schreef:
En de theorie waar je naar vraagt is heel simpel, GELD.

LOL!!! geld? 300 euro voor de winnaar? stalling kost over het algemeen boven de 400 euro exluclusief smid en veeartskosten etc. Je paard moet zo ongeveer 2 keer per maand winnen om een beetje gelijk te spelen...dus hou op dat het over geld gaat

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:35

waarom stap je de volgende keer niet op iemand af die er meer vanaf weet... zijn genoeg mensen die je vast willen uitleggen over het hoe n waarom...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:41

roest schreef:
Ik was al bang voor zo'n antwoord, het paard van m'n moeder is ook volslagen idioot, loopt altijd te klooten met die tong (misschien een touwtje erom heen, wie weet Sigaar ).
Trekt jou paardje ook non-stop z'n lip op bij enige vorm van stress? Die van ons is dus compleet verslaaft aan de praam No Cheer .

het ene paard is stress gevoeliger dan het andere. Je hebt erbij en dat zijn net dooien en je hebt ze erbij die constant bezig zijn met van alles en nog wat(kauwen, lipjes optrekken, schrapen, tikken etc.).Hebben mensen immers ook, sommigen komen boven je hoofd uit anderen slapen de hele dag.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 13:19

@ play_coy: Sjonge, ik wil helemaal niemand aanvallen, in de grond trappen of whatever, ik weet er gewoon niks vanaf, en inderdaad in elke tak van sport zijn er dingen waar je het niet altijd mee eens kunt zijn en ik heb ook dingen gedaan waar ik niet trots op ben, ik denk dat iedereen dat wel heeft.
Ik vond het op dat moment nutteloos om iemand aan te spreken want ze hadden het veel te druk, dan wil ik ze niet in de weg lopen, vandaar dat ik op dat moment m'n mond gehouden heb en gewoon heb geobserveerd wat er zoal in de drafsport gebeurd. Lees: Ik ben hierin een leek.
Het is me alleen nog niet duidelijk hoe die panty om de tong kan voorkomen dat het paard hem doorslikt, hoe werkt dat dan? en is het echt de bedoeling dat de tong paars aanloopt of zit ie dan gewoon te strak?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:37

de tong loopt pas paars ana als hij te strak zit of als ze als idioten trekken maar dan looptie ook paars aan als ze geen tongebandje om hebben(denk trouwens dat je winares wendy oldesson bedoelt met de paarse tong...die heeft ze in het werk ook altijd heethoofdje).
Hij wordt er een keer omheen gedraait en onder de kaak vastgebonden onder het bitje. Doodat hij daar 'vast'zit(ze hebben wel tong beweging alleen minder) kunnen ze hem niet onder het bit door trekken en er overheen gooien, vaak juist tijdens die actie kan hij door de snelheid en ademhaling de keelholte in schieten. Bij de meeste paarden wordt het tongebandje gelijk na de koers er al afgehaald.

wendy en d'r paarse tong
Afbeelding

roest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 21:49

Oke, vat'm helemaal. Maar het was niet dit paard dat me opviel, volgens mij was ie donkerder, maakt ook niet uit. Dat ze daarna direct losgemaakt werden had ik wel gezien. Bedankt voor de uitleg, weer wat wijzer geworden Knipoog

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:13

Hoi Roest,

Fijn dat je de dialoog aangaat en ook openstaat voor onze uitleg. De drafsport is soms hard, maar meestal ook helemaal niet. Inderdaad, die tong gaat vast, om de reden die WendyBZ al uitlegt. Bovendien is dat inslikken toch echt een risico met die snelheden. Maar die panty's gaan er bij ons op stal zo laat mogelijk om en zo snel mogelijk weer af...

En die bitten, tja... die van mij liep gewoon op een normaal enkelgebroken trensje. Schaapmak en prima te regelen, dus geen hele ijzerwinkel nodig. Maar net als bij de dressuur- en springpaarden (en western en endurance) loopt het ene paard lekkerder op het ene bit en de ander weer op een ander bit. Ik ken er zelfs die bitloos gekoerst hebben, al moet je daar wel een speciale aanvraag voor doen.

Dat kleine bitje heet een check, die is om steun te geven tijdens het harde draven. Dan gaan ze vaak wat hangen, en zoeken ze naar steun en om te voorkomen dat ze dan struikelen of in galop springen, hebben ze wat steun aan dat check. Ook hierin is het ene bitje vriendelijker dan het andere.

Ik vind de redenatie van xtostarlight wat kort door de bocht. Er is amper nog een cent te verdienen met het koersen met dravers, dus daar zal het zeker niet om te doen zijn. Knipoog

roest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 23:11

Als ik het antwoord niet wil horen zal ik de vraag niet stellen Knipoog

Het valt me wel op van die foto dat dit paard niet op van die ontzettend lange voeten staat. M'n hoefsmid gaat binnenkort naar een lezing waar hij verder gaat vragen hierover. Ben wel benieuwd naar de uitslag hiervan.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 23:24

simpel toch? de achtervoeten worden altijd langer bekapt zodat ze meer kracht kunnen zetten van nature groeien achter voeten dan ook langer en voorvoeten hoger. omdat dravers van voor net zo veel kracht moeten zetten als achter gaan ze het beste op langere voeten. ligt ook aan de loop van een paard of ze veel heffen of juist heel vlak draven, veel rollen etc.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 23:31

Ik heb het over de voorvoeten, niet de achtervoeten. Daarom vind ik het zo vreemd.
Het is niet helemaal waar dat de achterhoeven langer en de voorvoeten hoger zijn. Ik snap je wel, maar de achtervoeten zijn ovaal zijn en de voorvoeten rond.

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 23:44

Woogy schreef:
roest schreef:

het ene paard is stress gevoeliger dan het andere. Je hebt erbij en dat zijn net dooien en je hebt ze erbij die constant bezig zijn met van alles en nog wat(kauwen, lipjes optrekken, schrapen, tikken etc.).Hebben mensen immers ook, sommigen komen boven je hoofd uit anderen slapen de hele dag.

Veel kan ik niet vertellen over het hoe en wat, ook ik ben maar een dravers"leek"
Maar dat klooten met zijn tong doet mijn draver ook, maar hij doet het alleen als hij of heel ontspannen aan het buitenrijden is, best een komisch gezicht Lachen en als we met een "dressuur"oefening bezig zijn waarbij hij heel erg moet nadenken, en dat "verslaaft" zijn aan een praam kijk eens goed om je heen, hoeveel dravers ken je die dat zouden hebben? ik ken er meerdere en geen 1 heeft dat.
En dat nonstop lip trekken, voor mijn draver heb ik een kwpner gehad, die sloeg veel met haar staart, ook een vorm van protest en een kwpner van een kennis van mij schudt regelmatig met haar hooft vooral met losse teugel.
Ik vindt het eigelijk heel jammer dat de drafsport (waar ik niets mee te maken heb) door dit soort opmerkingen "zwart"wordt gemaakt.
Ik heb met merdere mensen contact gehad en het is mij juist opgevallen dat iedereen heel behulpzaam is en het beste voor heeft met de paarden, uiteraard zullen er ook wel rotte appels tussen zitten, maar ja die heb je overal helaas.
Nou het is wel een heel verhaal geworden pfffffffffff maar ik heb nog nooit zo kanjer van een paard gehad als mijn super lieve iets wat uit de kluiten gewassen draver Lachen

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:33

zo zie je maar dat iedere tak van de paardensport zo zn dingen heeft, ik moet eigenlijk zeggen..afentoe kunnen we beter kijken naar ruiters die tot de tak ''gewoon rijden'' behoren, daar zie je nog de meest rare dingen Knipoog Als ik in NL ben en fiets naar huis via de duinen zie je de meest rare dingen, '' paard word gereden int zware duinzand, loopt op 3 benen lam, en rijder heeft niets door''

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:38

roest schreef:
Ik heb het over de voorvoeten, niet de achtervoeten. Daarom vind ik het zo vreemd.
Het is niet helemaal waar dat de achterhoeven langer en de voorvoeten hoger zijn. Ik snap je wel, maar de achtervoeten zijn ovaal zijn en de voorvoeten rond.

ik gebruik de vaktermen niet maar zo bedoel ik het dus. Juist door de voorvoeten dezelfde stand en houding als de achtervoeten te geven kunnen ze meer kracht zetten en meters maken.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 11:36

roest schreef:

De paarden worden elk op hun eigen manier bekapt. de 1 kan met hele korte voetjes hardraven. de ander heeft wat meer lengte nodig om goed te kunnen harddraven. Heeft met balans en loop van het paard te maken. Met korte voeten zijn ze sneller, maar als ze dat niet kunnen, zullen ze springen, dus dan laat je ze iets langer. Bij een ander paard zal het op te lossen zijn door er een schoen aan te hangen, maar niet bij allemaal en dat is ook een ander soort gewicht dan het gewicht onder een voet.

Ze worden soms bewust 'scheef' bekapt. Bijvoorbeeld achter staan ze bijna allemaal buitenover, omdat ze dan makkelijker breken (hun achterbenen om hun voorbenen heen plaatsen, zodat ze die beter kwijt kunnen en zichzelf niet raken). Als je een paard hebt dat een knieklopper is (wikkelt zijn voorvoeten te ver naar binnen af en raakt daarbij de binnenkant van z'n voorbenen/voorknieen), dan zet je hem voor ook buitenover, omdat ie dan makkelijker z'n voeten afwikkelt en dan niet meer aan z'n knieen komt (wat zeer doet)

Daarnaast slijten veel paarden niet recht af en een goede smid zal hier niet tegenin gaan met bekappen, maar ze in hun natuurlijke afslijtstand bekappen, omdat je dan de minste schade toebrengt aan gewrichten en het komt de loop ten goede omdat je de natuurlijke loop van het paard zo niet bemoeilijkt

Citaat:

Het ene bitje is vaak een gewone trens. Het andere bitje (als dat er al inzit), is een opzetbitje, zodat het paard daar steun op kan zoeken bij het harddraven. Het opzetbitje kan bij een aantal paarden ook vervangen worden door een kincheck, waarbij ze steun vinden op de kin.

Naast dat ze steun vinden op het opzet, houdt het check ook de luchtwegen open. Als ze moe worden, wil namelijk het hoofd nogal eens zakken en dan wordt de luchtpijp minder ruim, waardoor de paarden minder lucht krijgen.

Zoals je wellicht wel hebt kunnen zien, gaan de paarden zelf 'liggen' in hun opzet, omdat dat vaak voor hen het makkelijkst is. Als het erg onprettig voor ze is, doen ze dit niet en dan kan hij zich ook niet helemaal geven. Daarom wordt er thuis uitgeprobeerd waar het paard het beste mee wil lopen en daar lopen ze dan in de koers mee

Citaat:

Het tongebandje (een natte pantykous, die geen schade toebrengt bij juist gebruik) houdt de tong onder het bit. Maar dat is niet de belangrijkste reden. Bij stress (een koers is altijd stress in de vorm van gezonde spanning) houden de paarden de tong nogal eens te ver achter in hun mond. Daardoor wil het strotteklepje nog wel eens verkeerd komen te liggen, waardoor het paard te weinig lucht krijgt. Dit is veel voorkomend onder dravers en door de tong vast te binden, blijft ie liggen waar ie hoort en blijft de luchtweg vrij

Tot slot: Een harddraver zal zijn werk nooit goed kunnen doen als ie het niet leuk zou vinden, want je kán ze gewoon niet dwingen dit werk te doen; dan gaan ze namelijk nooit hard genoeg om te winnen. de paarden worden over het algemeen goed behandeld en krijgen een top verzorging

roest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 22:57

Het valt me wel op dat jullie draversidioten veel vriendelijker zijn dan de prikkers hihi, bedankt voor de uitleg!