racen in gallop wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharonn87

racen in gallop wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 20:52

ik heb sinds kort een draver
hij is 5jr en was niet snel genoeg op de baan.
en is daarna als recreatie paard door gegaan
echt getraint is hij niet
we hebben alle twee weinig conditie dus ik
heb de afgelopen week heel rustig aan gedaan max een half uur gereden en daarvoor
gelongeerd.
Vandaag heb ik een uur gereden en toen ging hij crossen
echt vol in ren gallop door de bak ik kreeg hem er niet meer uit heb alles geprobeerd
de stal eigenaar is de bak in gegaan om heb weer tot stilstand te krijgen.
mijn vraag is of er meer mensen zijn met dit probleem en hoe lossen jullie dit op?

alvast bedankt
sharon en vainqueur viola

Megamutsj

Re: racen in gallop wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:55

Toen ik mijn paard net had ging ze ook heel hard. Op een gegeven moment was het echt een rengalopje waarmee ze door de bak crosste.

Ik heb dit probleem er helemaal eruit gereden door haar echt kort op de volte te trekken. Het mag wel hardhandig, want het kan best gevaarlijk worden als ze zo door blijft rennen!

Omdat je de volte zo klein maakt (volte ong 10/13 M) Moet de snelheid enorm afnemen. Als ze normaal ggallopeerd kan je de volte groter maken. Gaat ze weer te hard? Meteen volte verkleinen. Als ze het goed doet, volte vergroten. Dit steeds herhalen. Het heeft mij enorm geholpen!

sharonn87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 20:58

ja dat zei de stal eigenaar ook
maar zodra ik mn volte weer groter maak gaat hij harder..
weet jij misschien waarom hij pas na een uur begon te rennen?
hij was daarvoor heel rustig en ineens sloeg hij om?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:59

Ik heb 3x op een ex-draver van een vriendin gereden. Die ging ook loeihard in galop. Idd de enige oplossing is toch wel op volte trekken want ja wat moet je anders, anders wordt het gevaarlijk voor mij en het paard.

Idd wat megamutsj zegt. Als je het volhoudt merk je ook dat je paard uiteindelijk niet zo snel meer uitbreekt tijdens het galop.
De 3e keer dat ik op die draver reed is hij maar 1x uitgebroken in het galop.. En hoefde ik niet constant op te letten dat hij sneller ging. Maar je moet er niet op rekenen dat het zo snel gaat, want het desbetreffende draver kan al gewoon galloperen maar bij nieuwe mensen gaat hij graag weer op loop.

En waarom hij omsloeg, geen idee.. Misschien was het de eerste galop in dat uur? Of volgende keer stoppen als het goed gaat (bijv half uur lang heel goed rijden, braaf geweest, eraf stappen en je paard lekker op het wei doen..)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:02

sharonn87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 21:07

normaal reageerd hij goed op de teugel maar in de race
gallop niet leek wel of hij alleen maar harder ging.
nee daarvoor in gallop was hij rustig.
maar ik ga met de voltes oefenen.
hoop dat het werkt ik heb hem 2 maanden op proef en heb
een paardje gekocht voor buitenritten maar dat moet dan wel veilig kunnen.
nu was het in de bak maar wat als het buiten gebeurt dan is er geen volte die ik kan maken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:08

Ik heb zelf geen verstand van dravers op de baan, maar is het niet zo dat die andere commando's leren dan gewoon engels gereden paarden? Ik heb bijvoorbeeld wel eens gehoord dat in sommige sporten een paard juist harder gaat als je aan de teugels trekt..

En verder is de galop natuurlijk geen makkelijke gang, zeker niet voor een draver, en hebben die paarden vaak nog wat problemen met hun evenwicht. Daardoor kunnen ze nog niet langzaam galopperen. Dat hebben alle jonge paarden wel een beetje. Komt vanzelf wel Lachen

sharonn87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 21:08

normaal gallopeerd hij wel rustig..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:22

Hmm,
Heb je trouwens ook alle medische dingen uitgesloten?
Slecht passend zadel.. rugpijn.. tandpijn.. singelwondjes..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:48

wat heel goed zou kunnen is dat hij het zat werd. een week niks doen en dan een uur rijden vinden maar weinig paarden door de beugel kunnen.
Wat ook kan is dat hij een stayer is, hoe langer hij loopt hij fitter hij wordt. Wat je er dan aan kan doen is galoperen op het midden van je rit. Eindigen in een draf en aanleren dat er op het eind niet meer wordt gegalopeerd.
Als hij aan de reudel gaat in de bak goed achterover zitten en dus niet te veel beslag op het bit leggen, juist iets losser laten werkt vaak beter. Daarbij ook nooit los-vast om ze proberen terug te krijgen dat zijn koershulpen voor hardlopen...

als je buitenritten gaat maken met hem zou ik de eerste keer alleen maar stappen om hem op die manier aan te leren dat buitenritten voor rust en ontspanning zijn. Pak een rustig moment voor een keer een drafje daarna en bouw het op die manier op. Geef hem de tijd te wennen en als je een galopje doet buiten pak hem dan van te voren goed op dat hij geen ruimte heeft om weg te lopen.

Je zegt dat hij gewoonlijk rustig galopeerd, logisch als ze moe worden en ze moeten blijven galoperen is een rustige galop heel erg moelijk voor ieder paard. Hoe harder ze gaan hoe minder hij z'n spieren(die moe worden) hoeft te gebruiken

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 05:50

gewoon rustig blijven zitten, en niet in de mond trekken want daar reageren ze op, laat je teugels lang zodat je nauwelijks tot niets in je handen hebt, ontspan en blijf rustig, probeer je paard te kalmeren, niet panisch HO roepen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 06:44

mltex schreef:
voor al uw vragen en antwoorden http://www.draverspraat.nl Haha!

oef mooncloe exdravers bestaan niet het is een ras Knipoog

En voor alle rijtechnische tips www.dravers.nl

Nietgaan hangen, maar ophoudingen maken bij het inhouden, los-vast-los-vast. Verder zou ik voorlopig voorkomen dat je zo hard gaat, dus alleen maar stap en draf en daan veel overgangen maken. Eerst ontspanning erin krijgen.

sharonn87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 11:32

Oke, ik ga proberen om in het midden van de rit te galloperen en dan op het laatst alleen te stappen. want ik wilde niet in gallop ik wilde draven maar hij wilde racen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:10

mltex schreef:
voor al uw vragen en antwoorden http://www.draverspraat.nl Haha!

oef mooncloe exdravers bestaan niet het is een ras Knipoog

Ik bedoelde dat hij niet meer draaft op baan Knipoog

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:11

ex-koerspaard Knipoog

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 20:12

Okee, dat zal ik onthouden. Sorry!

amylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:35

hey hey,

ik heb sinds kort een draver gekocht, ze was te langzaam voor de renbaan, maar ze is super snel in de draf wilt ze gelijk gaan rennen weet iemand misschien een tip hoe ik dit kan afleren??

groetjes amy

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 22:49

geduld, heeel veel geduld hebben, veel overgangen rijden, telkens als ze het doet, evt op een volte zetten, terug nemen naar stap, stilzetten en wegstappen zodra jij het zegt. ik heb een paardje gereden dat zo deed maar iets erger, die werd knetter in galop.. maar zo heb ik t afgeleerd, gaat ze rennen, terugnemen, stilzetten en op commando weg laten stappen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:10

play_coy schreef:
geduld, heeel veel geduld hebben, veel overgangen rijden, telkens als ze het doet, evt op een volte zetten, terug nemen naar stap, stilzetten en wegstappen zodra jij het zegt. ik heb een paardje gereden dat zo deed maar iets erger, die werd knetter in galop.. maar zo heb ik t afgeleerd, gaat ze rennen, terugnemen, stilzetten en op commando weg laten stappen.

dravers nooit stilzetten als ze druk worden Knipoog gaan ze de hoogte in of in hun achteruit.

Vergeet niet dat het kwikkeltempo vlugger is dan een arbeidsdraf en een draver kwikkelt zo'n zes dagen per week. Rustig terug rijden en niet te veel trekken of doen aan ze. goed instappen en veel ontspanning vanuit de stap erin rijden dan aandraven wordt ze druk terug naar stap ontspannen en weer op nieuw...het duurt alleen wel een tijdje Knipoog

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 06:56

Hoe moet je ze anders weer rustig krijgen Verward Die van mij gaan gewoon terug in stal als ze te druk worden, en die steigeren niet en gaan ook niet achterwaarts.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:11

WendyBZ schreef:
Hoe moet je ze anders weer rustig krijgen Verward Die van mij gaan gewoon terug in stal als ze te druk worden, en die steigeren niet en gaan ook niet achterwaarts.

Heb zelf anders altijd met die dravers dat ze precies die dingen doen als je ze stil zet. Stappen en figuren rijden bezig houden in het hoofd dat ze bij je blijven heb ik altijd gemerkt dat het beste werkt voor ze.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:19

Ik heb ook een draver en trekken aan de teugels dat werkt dus averechts. Een bit had ik eerst omdat ik haar zo had gekocht, maar daar liep ze gewoon doorheen. Nu rijd ik haar met een touwhalster in de bak en dat gaat 100x beter ze luisterd weer.
En buiten heb ik een crosslink neusriem gewoon aan een oud hoofdstel gezet, en dat gaat beter dan met een bit in haar mond.
Dus misschien moet je eens bitloos gaan proberen bij veel dravers werkt het!

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:19

inderdaad kort op de volte trekken, en dan stoppen ze van zelf! ik heb het buite ook wel eens... even een rondje laten draaien! ze worden er boos om, maar z gaat het er wel uit!

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 07:18

kort op de volte trekken is ook echt super voor de benen!!

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:06

als je een draver hebt weet je dat je gedult moet hebben

ik heb hier zelf een net 4 jaar oude draver staan
en die zijn we nu de galop aan leren en moet zeggen gaat super goed

leer het paard eerst goed aan de longe galoperen laat hun evewicht zoeken neem er gerust een half jaar de tijd voor