Vraagje over start koers-race

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

levine

Vraagje over start koers-race

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 22:47

Ik ben echt een leek op gebied van draf-rensport, vandaar dat ik hier ook mijn vraag neerzet.
Vandaag was ik, voor het eerst in mijn leven naar een race-koers gaan kijken. we zijn op vakantie in frankrijk.
Hierbij viel mij de (in mijn ogen rare) manier van starten op. Er werd een touw gespannen, dit liet men zakken, en de paarden leken over het touw heen te starten..... dit vond ik een beetje raar, zo over het touw heen starten. Dit leverde ook een vervelende situatie op waarbij de sulky omhoog vloog, de jocky viel en het paard, met leidsels om z'n benen 4 rondes lang had door geraast. Dus mijn vraag: is deze manier van starten normaal, en is dit niet heel gevaarlijk?

dennisje

Re: Vraagje over start koers-race

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:48

ik vidn het niet normaal hier in nederland is dat gelukkig heel anders. ik weet tenminste niet dat ze het met touwtjes doen maar met start boxxen voor de renpaarden

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 08:46

Ik denk dat dat dan niet helemaal goed ging Knipoog In nederland wordt er ook wel gestart in 'banden', verschillende afstanden. Er wordt voor zo'n band dan een elastiek gespannen. De paarden moeten dan in groepjes achter elkaar aan draaien en als de starter vind dat ze op de goede plek lopen gaat de vlag naar beneden en het elastiek los. Als je te vroeg weg bent kan je dus door/over het elastiek rijden.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 16:37

Oké, enorm bedankt voor je reactie! Lachen

jmac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 18:22

nikita_benno schreef:
ik vidn het niet normaal hier in nederland is dat gelukkig heel anders. ik weet tenminste niet dat ze het met touwtjes doen maar met start boxxen voor de renpaarden

En regelmatig valse starts. Geef mij maar startboxen. Maar dat is bij draf toch iets te lastig Haha!

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 18:29

Dat is inderdaad een 'banden' start geweest. En zoals Wendy ook al zegt: Als je dan te snel weg bent, kan je in het elastiek terecht komen. Verder hebben ze hier ook nog 'auto' starts. Dan komen ze achter een auto en op een gegeven moment geeft de auto dan gas, en is de start gevallen (om het maar even makkelijk uit te leggen). Trouwens, koersen met sulky heb je nooit in 'startboxen'.

Afbeelding

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 06:05

bij de renpaarden doen ze het ook nog wel eens met een elastiekje, soms omdat er plotseling een probleem is ontstaan en er geen gelegenheid is om startboxen te gebruiken, maar bijv in de hordenrennen, word altijd een elastiekje gebruikt.