renpaard bloedneus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

renpaard bloedneus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 10:41

Hey ik hoop dat iemand ons kan helpen..

Mijn vriend heeft een renpaard waar hij ook mee raced.
Dit paard heeft tijdens de race last van bloedneusen. Hij geeft al medicijnen tegen het, maar het werkt niet...
Vanacht had het paard een bloedneus gewoon op stal, wat niet stopte. De DA is geweest, ze hebben medicijnen laten komen vanuit de Griekse gedeelte en pas na een hele tijd stopte het. De DA's hier in Cyprus weten niet veel over paarden.
Wat is een goed medicijn tegen bloedneuzen? En wat helpt goed om het te stoppen? En valt niet onder doping?

groetjes nicky

arnjojo

Re: renpaard bloedneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:49

kan het niet zijn dat hij zich heel druk maakt? Het is natuurlijk een renpaard. De adrealine zit in heel zijn lijf. En die adertjes in zijn neus zijn heel gevoelig. Er moet iets zijn waardoor hij dus die bloedneusen krijgt. Iets wat niet hoort. Probeer eerst de oorzaak te vinden voordat je met medicatie begint en toch door blijft rijden met het paard. succes

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:52

Ik heb eens gezien in een tv programma, dat dit vaker voorkomt bij renpaarden en dat je moet uitkijken voor bloedingen in de longen... Zou dus toch even verder kijken naar een goed DA dier hier meer van weet. Is er niet een renstal in de buurt waar je dit kunt navragen?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 11:03

@arnjojo, Het iseen heel koelbloedig paardje eigenlijk, Maar ik weet natuurlijk niet wat er vanacht gebeurd is..
Sins dat hij het paard heeft heeft hij er maar 1x mee geraced. Afgelopen week heeft hij alleen draftraining gedaan en de afgelopen dagen alleen maar gestapt aan de hand....
Oorzaak gaat dus lastig aangezien de doktoren het ook niet weten.

@zammie Er is ook geen andere renstal in de buurd waar we het kunnen vragen en eigenlijk gebruiken de meeste wat hij nu al geeft...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:05

Er zitten hier wel bokkers die ook renpaarden hebben. Weet niet of die een eigen topic hebben, maar die weten er vast meer vanaf. Ik heb het toevallig een keertje gezien op tv.... Maar er zal vast wel iemand weten wat dit zou kunnen zijn en wat je er dan eventueel aan zou kunnen doen... Is het zeker dat het bloed van een bloedneus is of toch misschien uit de longen komt?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:12

Ik heb er laatst een artikel over gelezen in Bit, en het schijnt inderdaad veel bij renpaarden voor te komen.

Ik citeer; Er is altijd sprake van een beschadiging van een ader, of erger; een slagader. Wat de plek betreft zijn de mogelijkheden legio; in een voorhoofdsholte, de keel, de luchtzakken, het zeefbeen of zelfs de longen.Bloed uit een slagader is meestal lichter van kleur en het bloeden stopt niet zomaar. Het ziet er ernstig uit, zeker als een paard ook nog proest. Een beschadigde ader geeft donkerder bloed. Als er een bloeding is geweest (vaak in de longen) die alweer over is, kunnen bruinachtige bloedresten via de neus naar buiten komen.

Als er bloed uit de neus komt tijdens of na een forse inspanning, zoals een rengalop of zwemtraining, is er sprake van een "excercise induced bleeding' in de longen. Eigenlijk alle renpaarden hebben na een race kleine bloedinkjes in hun longen. Een kleine hoeveelheid bloed wordt deels afgebroken in de longen en deels via de luchtpijp omhooggebracht naar de keel, waar het vervolgens wordt doorgeslikt. Bij ernstiger bloedingen komen deze paarden met een bloedneus van de baan of begint het tijdens het afzadelen. Vaak is een rochelend geluid te horen en proesten de dieren.

Om te zien of renpaarden "bleeders" zijn of last hebben van hun keel tijdens de koers, wordt er bij deze paarden in volle rengalop op een lopende band, in de keel gekeken met een brochoscoop. Dat is een lange flexibele slang met een cameraatje aan het eind. Het in de keel en longen kijken met een brochscoop kan op zichzelf een oorzaak zijn van bloedneuzen. Bij een gezond paard gebeurt dit niet snel, maar als het gevoelige slijmvlies wordt beschadigd tijdens de inspectie ontstaat er een bloeding.
Een andere oorzaak kan een klap tegen het hoofd, een ontsteking in de neusgang of een voorhoofdsholte zijn.Tumoren van het slijmvlies komen eveneens voor en zijn lastig te behandelen. Bij De Raaphorst werd recent een paard met een cyste in de neus binnengebracht. De klachten bestonden uit bijgeluiden en neusbloedingen door irritatie van het slijmvlies. Aan het einde van de neusgangen ligt het sterk doorbloede zeefbeen. Bloeduitstortingen of tumoren daaraan zijn ook mogelijke oorzaken voor bloedneuzen.

Stop onmiddelijk als je paard tijdens het rijden een bloedneus krijgt. In de meeste gevallen houdt het bloeden vanzelf weer op. Laat je paard niet van de grond eten of uit een emmer op de grond drinken. Nader onderzoek door een dierenarts met een bronchoscoop is nodig om de oorzaak te vinden, zodat herhaling kan worden voorkomen. Ook als je je paard op stal aantreft met een bloedneus, zonder dat er een directe oorzaak aan de buitenzijde van het hoofd zichtbaar is, is onderzoek met een bronchoscoop noodzakelijk.

Geef zowieso na een bloeding minimaal 10 dagen rust om het bloedvat te laten herstellen. Dus geen inspanning tijdens die periode. Eventueel kan de dierenarts met een laser het bloedvat dichtschroeien. Wil je na die rust bloedvaten in het hoofd sterker maken om toekomstige bloedneuzen te voorkomen, laat het paard dan van de grond eten. Door de zwaartekracht wordt da de druk op de vaten groter, waardoor deze als het ware getraind worden.

Link van de kliniek van dit artikel: http://www.paardenkliniekderaaphorst.nl
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, sterkte!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 12:19

Kymalin heel erg bedankt!

Het komt niet uit de longen zegt hij. Het bloed is ook echt knalrood en komt uit 2 neusgaten..
Vanmiddag of vanavond ga ik even langs zijn paard om te kijken, en dan legt mijn vriend het even beter uit en ik aan hem (dit ivm met onze taalprobleem en IRL communiceert het makkelijker als over de telefoon Clown )

Ik las ergens dat vitamine K goed is, maar dat geeft hij al elke dag..
Ook over dat voeren op grondhoogte zal ik tegen hem zeggen!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:41

Graag gedaan, ik hoop dat je er iets aan hebt, sterkte ermee.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:35

iloveyah87 schreef:
Kymalin heel erg bedankt!

Het komt niet uit de longen zegt hij. Het bloed is ook echt knalrood en komt uit 2 neusgaten..
Vanmiddag of vanavond ga ik even langs zijn paard om te kijken, en dan legt mijn vriend het even beter uit en ik aan hem (dit ivm met onze taalprobleem en IRL communiceert het makkelijker als over de telefoon Clown )

Ik las ergens dat vitamine K goed is, maar dat geeft hij al elke dag..
Ook over dat voeren op grondhoogte zal ik tegen hem zeggen!

Het bloed dat ontstaat wanneer het paard een longbloeding heeft, komt altijd door de neus naar buiten.
Vitamine K zorgt dat het bloed onmiddelijk stolt en helpt dus alleen wanneer je het vlak voor de koers geeft middels injectie.

Een supplement kan helpen bij het versterken van de longblaasjes. Kies voor een supplement op basis van citrusschillen en vitamine C, zoals Hemorex of Zosfor. Let wel, dit is ondersteunend en geeft garandeert niet dat hij niet meer bloedt.
Zelf heb ik er wel zeer goede ervaringen mee.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 12:20

Heel erg bedankt!!!!

Vıtamıne c krıjgt hıj nu zo ın zo al door het voer heen ıedere dag...Hemorex en Zosfor zıjn dus ook poeder suplementen voor door het voer, maar met cıtrusschıllen?

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:02

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:08

herderstas ook wel lepeltjes kruid genoemd helpt ook bij bloeders, maar of dat te vinden is waar je zit weet ik niet...

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 22:17

Allemaal heel erg bedankt!
Vandaag was de race. Geen bloedneus en 2e geworden en het scheelde een neus lengte of hij was eerste....

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 05:35

gelukkig:)