Draver kopen -> do's en don'ts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bijinn

Draver kopen -> do's en don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 10:14

Ik ben tegen een draver aangelopen die me qua karakter e.d. enorm aanstaat en ik denk erover hem te kopen. Echter heb ik geen ervaring met dravers en dit paardje zal nog veel geleerd moeten worden. Stap en draf gaan nu goed, maar galop bv nog niet helemaal.

Zijn er dingen die jullie me kunnen adviseren? Ik heb 5 jaar zeer intensief bij handelsstallen gereden, paarden in- en verder gereden, dus daar heb ik wel ervaring mee (ik rij nu in totaal zo'n 14 jaar). Maar ik heb het idee dat het bij dravers toch heel anders is.

Ik hoor graag van de draverfans Pling

lil_kim

Re: Draver kopen -> do's en don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:02

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:04

ik rijd nu soms een dravertje! Geweldig paardje als ze respect voro je heeft. Galop enzo kan ze heel goed:). en ze zit dan ook onwijs lekker! Met balkjes draven heeft ze veel moeite en met een hindernis springen met drafbalk ook. omdat ze toch een andere draf heeft dan een ander paard:). Het duurde wel lang voor ze een beetje respect voor mij kreeg. Maar nu gaat de dressuur wel beter. Vanavond heb ik ook een dressuurles op haar:).

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:08

Over het algemeen zijn dravers gevoelig. Ook zijn ze heel verschillend, met de een klikt het meteen, de ander zal wat meer tijd nodig hebben om zich te geven.

Wat betreft rijden zou ik de eerste tijd besteden aan rustig en ontspannen stappen en draven en op je zit rijden. Galop voer ik zelf altijd pas in als een paard helemaal rustig, ontspannen en op eigen benen kan lopen.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 15:53

Ik ben een beetje aan het surfen gegaan en ik verbaas me er eigenlijk enorm over dat ik me nooit in de dravers verdiept heb. Ik had 'vroeger' wel een fascinatie voor de Franse Draver en wist er dan ook veel vanaf, maar lijk dat helemaal gewist te hebben ofzo Nors opkijken

Vooralsnog zie ik wel zitten om aan de gang te gaan met deze draver in ieder geval. Hopelijk kan ik snel eens gaan kijken Haha!

Via deze website heb ik trouwens ook veel informatie gevonden: http://www.student.unimaas.nl/n.bien/dravers.htm. Misschien heeft iemand anders er ook iets aan.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:51

Veel van wat op Nina's site staat, staat nu ook op www.dravers.nl Knipoog Aangevuld door dingen die we door de loop der jaren nog tegen zijn gekomen.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 09:17

Ik zag het inderdaad ja Lachen

Bedankt allemaal voor de reacties!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:19

Ik vind het superpaarden Ja. Was eerst wat gereserveerd, maar mijn vriend heeft er eentje en ik heb er van de week op gereden, leuk beestje hoor. Karaktervol zijn ze, maar ze doen alles voor je Ja

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 12:54

Een beetje karakter mag een paard zeker hebben van mij. Op die handelsstallen waar ik heb gereden was dat absoluut niet wenselijk, waardoor ik de paarden kreeg die niet netjes aan de teugel liepen en keurig op een hindernisje af gingen. Je hoorde mij zeker niet klagen Haha!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:54

Dravers kunnen echt heerlijke beesten zijn Ja

imo zijn ze zeker niet voor beginners en moet je (toch zeker als ze nog niet lang uit de sport zijn) altijd heel bewust blijven dat zij veel dingen heel anders aangeleerd hebben gekregen.

Degene die ik ken, rij en train zijn hittepitjes die eigenlijk wel heel graag voor je willen werken.

do : eerlijk met ze zijn, bij problemen altijd in je achterhoofd houden dat hij je niet snapt Ja

oh enneuh : ze zijn meestal super in de omgang Ja

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:01

Wat je niet moet zijn met een draver, is té ambitieus in de dressuur.
Als instructrice zie ik zo vaak teleurstellingen met dravers, bij mensen die hoog in de dressuur willen gaan rijden en er dan tegenaan lopen dat het paard daarvoor de capaciteit mist (enkele uitzonderingen daargelaten).
Tuurlijk...de basis in de dressuur is goed te doen. Een leuk proefje kun je na geduldige training ook best neerzetten....maar als je in no time naar de Z dressuur wilt rijden, kun je beter geen draver kopen.
Voor endurance zijn deze paarden wel weer heel fijn, is mijn ervaring....

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:04

Ik heb een Draver als bijrijdpaard & ben heel blij met hem. Okay, hij is zeker niet gemakkelijk & je moet er inderdaad tijd, geduld & moeite in steken. Maar dat is het allemaal dubbel & dwars waard. Wat ik merk is dat ze gewoon heel graag voor je willen werken en hij is inderdaad super in de omgang! Lachen
En hij kan ook galoperen Haha! Linksom gaat makkelijker dan rechtsom, maar daar werken we wel aan Lachen

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 15:17

Sowieso ben ik op zoek naar een paard wat nog veel moet leren. In het verleden heb ik een enkele keer op paarden gereden die al vrij ver waren (Z-dressuur bv) en dat vond ik al snel saai worden Bloos Er moet wel een beetje leven/ karakter in zitten en ik denk dat een Draver goed bij mijn wensen past.

Ik ben wel benieuwd wat het gaat worden. Ik ga vanavond bij een KWPN'er kijken en van het weekend bij de Draver.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:23

hoe was de zoektocht nog? Haha!

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 13:23

Uiteindelijk toch niet voor de Draver gegaan, ik had een betere klik met de KWPN'er. Deze hebben we dan ook gisteren direct opgehaald Ja

Annelieke111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:25

Jammer dat de draver het niet is geworden. Veel succes met de KWPN'er! Lachen