draver maakt chaos tijdens het beslaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nanova

draver maakt chaos tijdens het beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 12:04

hallo mede paardenliefhebbers

ik help wel eens mee op stal van mn buurman ik ga vanmiddag weer daarom plaats ik dit topic, omdat er een probleem is.. 1van zijn paarden maakt toch een strijd tegen het beslaan van zijn hoeven, stijgeren,bokken, bijna uitglijden op de stalgang.. het was gister 1grote chaos
zondag is het met wat tegen stribbelen toch gelukt, maar 4dagen later lagen de ijzers er weer af.. waardoor hij het gister weer probeerde, maar het paard had uiteindelijk gewonnen, want het lukte gewoon niet.. ik heb hem gevraagt of het paard niet zonder ijzers kan lopen, maar toen was zijn antwoord ¨nee, want de stenen doen pijn in de hoeven van paarden (het paard rent voor de sulky, hij traint op een bosweggetje, met stenen.. klopt dit, dat het pijn gaat doen onder de hoeven tijdens het draven? mijn vraag was eigenlijk, hoe kun je dit aanpakken, dat het paard rustiger word, en niet zo'n chaos maakt, ik moet er wel bij zeggen, dat de man erg hard tegen hem is geweest gisteren, waardoor hij wat angst had voor hem, op het laatst.. daarna heeft hij zijn excuus aangeboden, maar vandaag gaat hij het weer proberen, en als het nodig is, kan ik helpen.. maar wat moet ik dan doen? moet ik hem aflijden met een snoepje, moet ik hem aaien.. moet ik hem streng beet houden, moet ik gewoon rustig blijven, of laten zien dat ik de baas bent? ik heb geen idee, en wil graag dat het goed gaat vanmiddag, dus alle tips zijn van harte welkom!!!! als het vanmiddag niet gaat, wilt hij een klem kopen voor op zijn lip, zodat het wat kalmeert, maar ik heb hem duidelijk laten weten, dat ik dat niet wil...

Malkesta

Re: draver maakt chaos tijdens het beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:08

Een pram opzetten wil wel helpen omdat er dan een stof vrijkomt waar hij rustiger van word. Dravers hebben ijzers onder voor de balans die ze nodig hebben om hard te kunnen draven, er zijn ook dravers die zonder ijzers koersen maar dat werkt niet bij elke draver zo.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:12

als het echt niet lukt gewoon sederen Knipoog
ik heb dat ook bij sommige paarden moeten doen,na 2x beslaan ging het stukken beter en kon hij gewoon vaststaan

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 12:14

wat betekend sederen?
heel misschien kan het pijn hebben, want hij begon altijd rechtsvoor, en bij het inslaan van de spijker werd het foute boel, vandaag dus beginnen met linksvoor, maar hij was verder niet gevoelig in de hoef, je kon er op drukken etc.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:14

Dit is dubbelgeplaatst. Ik TEM.

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 12:18

ja, mag dat niet? er zijn niet altijd mensen die bij renpaarden kijkt, dus daarom ook in andere geplaatst

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:18

Nee, je mag een topic geen 2x plaatsen.

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 12:19

o oke, kan ik het ook zelf verwijdere

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:21

sederen is verdoven, dat deden wij met sedalin
dat word dacht ik niet meer verkocht maar er is ook een ander soort wat wel verkocht word.
dat kan je of bij je DA of in een paardenzaak kopen.

dat werkt kortstondig,ze zijn wel bij maar zijn erg rustig

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:22

Eerst een paar keer sederen (beetje sedalin of soort gelijk spul geven). Vaak als het dan een paar keer rustig gebeurd is gaat het daarna wel goed.
Dat is voor de smid en het paard een stuk fijner(en veiliger) dan blijven vechten.

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 12:25

is dat niet gevaarlijk, als het paard toch tegen stribbel, is het dan niet beetje verlamd dat het sneller om kan vallen, want als je rechts optil. begint hij vreeselijk te hangen,
dat het bijna omvalt, 1x heeft mn leraar uit kwaadheid de hoef beet gehouden tijdens het hangen, en toen ging het stijgere, en die kracht die dan op je hand komt, dat overleef je niet.. dus hij los laaten en een mep tegen zn buik, was even rustig, maar toen begon het weer..

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 12:27

ik ga hem vanmiddag vertellen over sedalin, (zelf denk ik dat het niet goed kan zijn, om zo een paard rustig te maken) maar hij doet er alles voor om het rustig te maken, dus hij zal het misschien wel een goed idee vinden, hij kwam zelfs met het idee op een pram te kopen, daar was ik niet zo blij mee..

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:29

Pff wat een chaos...word hij vastgezet oid. of houd iemand hem vast?, en wat de anderen zeggen dat verdovende middel kan wel helpen tegen zijn gedrag, maar als hij echt gaat hangen dan zou ik het ook niet weten...veel succes nog!

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 12:31

hij word vastgezet, hij loopt ook erg heen en weer, dus het alleen beethouden, zou die denk misbruik van maken ,en proberen te vlucheten..

nja, het is niet echt heel veel hangen, maar je voelt zijn gewicht zeker op de hoev die die beet heeft, als die snel zou los laten, zou die kunnen vallen

alhoewel de man het na een tijd wilde, zodat hij ervan leerde, maar hij had ook geen zin in DA kosten, want er zijn scherpe kanten in de buurt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:35

nanova schreef:
ik ga hem vanmiddag vertellen over sedalin, (zelf denk ik dat het niet goed kan zijn, om zo een paard rustig te maken) maar hij doet er alles voor om het rustig te maken, dus hij zal het misschien wel een goed idee vinden, hij kwam zelfs met het idee op een pram te kopen, daar was ik niet zo blij mee..

waarom zou het niet goed zijn?

voor het dier veel fijner om dan mee te maken dat beslaan niets ergs is.

en anders kan ook de DA hem een verdoving geven ,dat gebeurt vaker en is veel veiliger dan hoe het nu gaat.

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 12:36

mag je ook zelf een verdoving geven, want ik denk eerlijk gezegt niet dat hij een DA erbij haalt voor alleen een verdoving, ik ken hem langer dan vandaag

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:45

nanova schreef:
mag je ook zelf een verdoving geven, want ik denk eerlijk gezegt niet dat hij een DA erbij haalt voor alleen een verdoving, ik ken hem langer dan vandaag

je kan zelf zo`n verdoving als Sedalin geven omdat deze in de winkel te koop is
de verdoving die de DA geeft mag je niet zelf doen.

maar een Sedalin werkt goed hoor,ff lezen wat er op staat en van te voren geven.

succes!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:47

nanova schreef:
hij kwam zelfs met het idee op een pram te kopen, daar was ik niet zo blij mee..

Waarom was je hier niet blij mee? Een praam er op is minder zielig (voor zowel smid als paard Knipoog ) dan onderste boven in de stalgang terecht komen. Ik vind het een fijn hulpmiddel (die echt niet zomaar gebruikt word, maar bij minder brave paarden toch wel met enige regelmaat).

Sedalin (of soort gelijk) kan je zelf geven.

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 12:47

waar kan je dat zoal kopen, en de richtprijs?
hoeveel zou ong. een draver moete hebben?

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 12:49

nja ik kan de man langer dan vandaag, en zal het vast en zeker verkeerd gebruiken.. haha nee hoor dat vast niet, maar op wiki stond ... Door de pijn die hierdoor ontstaat maakt het paard endorfines aan, een natuurlijk verdovingsmiddel waardoor het rustig wordt.
en dan vooraal de eerste 6woorden

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 12:51

hij heeft nu net gebeld, en staat over 10min, voor de deur..

tips gevraagt.. wat kan ik beter doen tijdens het proberen vanmiddag, met rust laten of hem kalmeren.. aflidjen..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:55

Die pijn waar jij het over hebt is denk ik in verhouding minder erg als dat jij het opvat.
Als mijn pony's behandeld moeten bij de DA komt er ook een praam op, voor het dier een stuk prettiger en veiliger. De eerste keer is het misschien niet zo prettig maar een van mijn dieren gaat al rustig staan als ik de praam erop zet.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:28

ik dacht in het begin precies hetzelfde over een praam, maar je zal zien dan staan ze soms te sukkelen naast je, zo handig is het. een tip doe m niet te los als je een bult op je hoofd wil voorkomen!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:34

praam werkt niet altijd, zo ook niet de sedatie. altijd het proberen waard, maar het lijkt me stug dat je hoefsmid het daar nog niet over gehad heeft.
wij hebben ook zo'n paard, kwam ook van de baan.
bij ons bleek de keuze van de hoefsmid doorslaggevend, deze hoefsmid nam elke keer een dag vrij voor deze merrie en het heeft een jaar geduurd voordat er volledige vertrouwen was, maar niemand kan nu nog raden dat ook zij zo'n drama is geweest.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:43

ik moet er wel bij zeggen, dat de man erg hard tegen hem is geweest gisteren, waardoor hij wat angst had voor hem, op het laatst..

1x heeft mn leraar uit kwaadheid de hoef beet gehouden tijdens het hangen, en toen ging het stijgere, en die kracht die dan op je hand komt, dat overleef je niet.. dus hij los laaten en een mep tegen zn buik, was even rustig, maar toen begon het weer..

De bovenstaande stukken vielen mij op in jouw tekst...
Een praam of verdoven is waarschijnlijk meer diervriendelijk dan de methode die nu op dit paard wordt gebruikt.
Sorry, maar dit paard leert dat de smid een erg vervelende ervaring is en wordt elke keer moeilijker met beslaan.
Wordt er weleens geoefend met dit paard met hoefjes geven en op de hoefjes tikken enzo...?