Draver met huigprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Draver met huigprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 19:34

Even een vraagje. Onze draver werd destijds verkocht en uit het stamboek gehaald omdat hij iets aan zijn huig mankeert. Op topsnelheid zou hij kunnen stikken ofzo.

Nu gaan wij er alleen maar recreatief mee rijden hoor, maar ik vroeg me af wat voor 'n afwijking dat nou precies is.

Hij kreunt en gromt ook veel, hij produceert veel bijgeluidjes Haha!

WendyBZ

Re: Draver met huigprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 01:05

Pb Promptertje eens. Volgens mij weet zij er meer van.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 08:28

Prom leest het nu zelf al Knipoog. Ik heb twee paarden gehad (de oudste heb ik nog) met huigproblemen, en die hebben allebei ondanks dat nog heel goed gepresteerd in de koersen. Je moet alleen wat kleine aanpassingen aan de tuigage doen. In het normale werk hebben ze er nooit last van gehad, dus voor het werk wat jullie er mee doen zal er geen probleem komen Ara Lachen. Als je alle ins en outs erover wil lezen, google dan even op "dorsal displacement of the soft palate", zo heet deze (erfelijke) aandoening officieel. Het komt er op neer dat bij sommige bewegingen van de tong of manieren van ademhaling de strotteklep omklapt en de luchtpijp deels blokkeert, maar nogmaals, bij normaal werk komt dat niet of nauwelijks voor.

Bij mijn merrie gebeurt het heel soms nog wel eens als ze staat te eten, dan hoor je haar even een soort van "snurkend" ademhalen. Maar als ze een keer geslikt heeft, ligt de strotteklep weer op zijn plaats. De DA heeft het me bij mijn toenmalige hengst heel precies laten zien bij een scopie, ook scope-foto's vind je op internet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 21:39