Renpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

steP

Renpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 20:34

Hallo,

Een paar dagen terug heb ik een paard gekocht bij een handelaar. Het paspoort kreeg ik er niet bij, omdat de vorige eigenaar (de eigenaar voór de handelaar) het zal aanvragen. De afstammeling was onbekend. Wel heb ik het chipnummer. Het chipnummer heb ik nagekeken en uiteindelijk kwam ik bij het NDR terecht. Mijn vraag is watvoor ras mijn paard nou is. En hoe ik het verder met het paspoort moet regelen. Hopelijk helpen jullie mij verder.

Groetjes,
Stephanie

p.s; foto's staan in mijn profiel

JIDO

Re: Renpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:05

Hoi stephanie,

Het kan zowel een volbloed of draver zijn, dit is denk ik wel na tegaan bij de NDR als het chipnummer bekend is, als je een naam hebt dan kunnen de mensen hier vaak al zien of het een draver of volbloed is
succes verder

steP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 09:29

Oké, bedankt.
Ik zal contact opnemen met de NDR.
De naam van het paard is Sandokan, als je dat bedoeld.

JIDO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:47

ja dat bedoel ik, de naam Sandokan zegt mij niets, wellicht iemand anders hier op bokt wel of het paard heeft een andere naam gekregen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:48

Hoi, ik denk dat je een draver hebt gekocht. Is het een fijn dier? Loopt hij ahw "apart"als hij draaft?...
Een foto plaatsen is een idee, een Volbloed is een heel ander paard qua uiterlijk dan een draver en er zijn veel minder Volbloeds bij de NDR ingeschreven dan Dravers..

kusSsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:51

ik vind het wel een prachtig beestje!
ik heb even je profiel bekeken,
helaas kan ik je verder niet helpen.. Sorry

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:55

Dat is een draver, steP.

Heel veel plezier met je paard, heb er zelf ook een gehad, zijn vaak schatten van dieren!
Ik hoop dat hij van een eventuele baancarriere geen blessureleed heeft overgehouden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:38

detour schreef:
Dat is een draver, steP.

Heel veel plezier met je paard, heb er zelf ook een gehad, zijn vaak schatten van dieren!
Ik hoop dat hij van een eventuele baancarriere geen blessureleed heeft overgehouden.

hoe precies heb jij verzonnen dat het een draver is? op de site van de ndr kan ik wel twee sandokan's vinden...maar die zijn allebij bruin, dit is volgens mij toch echt een vosje.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:41

Volgens mij mag een paard zonder paspoort helemaal niet vervoerd worden. Ten tweede zou ik nooit en te nimmer een paard zonder paspoort kopen. Iedereen kan wel een chipnummer verzinnen. Dit moet je zeker eerst controleren. Zonder paspoort kan het net zo goed een gestolen paard zijn...

PS: een afstammeling is een nakomeling, ik denk dat je afstamming bedoelt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:43

Volgens mij is het ook een draver.

Verder ben ik het eens met Simone, niet echt slim om je paard zonder paspoort te kopen! En het mocht inderdaad ook niet vervoerd worden, wees maar blij dat je niet bent aangehouden! Dat geintje kan namelijk een hoge boete oplopen..

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:45

Woogy schreef:
detour schreef:
Dat is een draver, steP.

hoe precies heb jij verzonnen dat het een draver is? op de site van de ndr kan ik wel twee sandokan's vinden...maar die zijn allebij bruin, dit is volgens mij toch echt een vosje.

Volgens mij verzint ze niet dat het een draver is omdat het de uiterlijke kenmerken heeft van een Draver. Heb er zelf ook één. En ze zit er niet vaak naast kan ik je vertellen Tong uitsteken

Het is idd niet verstandig om hem zonder paspoort te kopen. Hopen dat je hem snel krijgt
Laatst bijgewerkt door Salsa op 09-10-07 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:45

je kan een paspoort hebben zonder afstamming, kortom een entingen boekje wordt dan omgezet in een paspoort zonder gegevens behalve de schets, chipnummer en naam van het paard.
de paspoorten die we hier hebben van de dravers en renpaarden gaan bijna nooit mee, om de dieren te beschermen tegen weer de koersen in gaan terwijl ze weggaan omdat ze niet meer kunnen koersen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:47

Maar Woogy dan nog hadden ze dat 'nieuwe' boekje gelijk mee moeten geven. Je mag zo een paard niet vervoeren.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:48

Je kan het van twee kanten bekijken. er wordt ook wel een vervalst met paspoorten. Geen dan iig een kopie mee als je om die reden hem wil behouden.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:50

Zonder paspoort is er meestal wat aan de hand. Een normaal paard heeft er gewoon 1.... Als je mensen niet vertrouwd dat ze met je paard gaan koersen, dan moet je hem ook niet verkopen...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:01

Woogy schreef:
de paspoorten die we hier hebben van de dravers en renpaarden gaan bijna nooit mee, om de dieren te beschermen tegen weer de koersen in gaan terwijl ze weggaan omdat ze niet meer kunnen koersen.

Ik dnek dat je de papieren bedoelt? Een paspoort kan je zo weer aanvragen bij de NDR.
Paspoorten worden trouwens wel vaker niet meegegeven, als ze wat meer geld voor het paard willen hebben. Dan wordt er gewoon bijgezegd dat ie niet gechipt is.

Als je gewoon een mailtje stuurt naar de NDR met het chipnummer, moeten zij je wel verder kunnen helpen. Lachen

steP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 18:32

Ik heb het NDR gebeld.

Het is een 100% draver. Zijn echte naam is eigenlijk Voecke Frisia. Zijn vader is Yankee Cougar (Amerikaans) en zijn moeder Udi Pepper (Nederlands).

Zijn geboortedatum is in het echt anders dan op het keuringsrapport stond wat ik met hem mee kreeg. Via het NDR heb ik een telefoonnummer gehad van zijn trainer, mogelijk heeft die het paspoort nog. Toen hij verkocht werd zijn de papieren niet meegegeven.

Verder heeft hij 3 koersen gelopen, maar niet hoog geeindigt. Misschien is hij daarom verkocht?

Gr. Stephanie

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:55

Dat kan, hoor, dat hij om die reden van de baan is gehaald. Heb zelf een merrie gehad van Frisian dragon (zat Yankee Tornado voor verder0, zij koerste 2 x maar gaf zich niet op de baan en liet zich niet makkelijk mennen. Dag, baancarriere!
Nu is ze rijpaard hier in de buurt en vindt dat prachtig maar is wel een driftkop. Ze was enigszins scheef en S vd Laarse, osteopate heeft haar rechtgezet.
Hoop dat jouw paard geen blijvend letsel heeft overgehouden aan de trainingen.

steP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 19:31

Mijn paardje heeft ook wel écht een karaktertje. Maar verder is hij heel lief. Ik merk wel dat hij soms niet helemaal recht loopt, maar misschien komt dat ook omdat hij nog jong is? Of zal het door de trainingen komen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:26

Dravers worden eenzijdig getraind, en lopen oa daardoor wel eens scheef en van nature loopt een paard een kant vaak wat schever dan aan de andere kant. Als hij heel jong is zal balans oko wel rol meespelen...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:27

Woogy schreef:
detour schreef:
Dat is een draver, steP.

Ik zag 't aan zijn neus. Knipoog

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:37

detour schreef:
Dravers worden eenzijdig getraind, en lopen oa daardoor wel eens scheef en van nature loopt een paard een kant vaak wat schever dan aan de andere kant. Als hij heel jong is zal balans oko wel rol meespelen...

Nee hoor, beide kanten op. Maar jij bent toch ook links of rechts?

Moeder Udi Pepper was onstabiel en heftig op de baan. In de fokkerij kwam ze wel tot haar recht: maar liefst 17 produkten. Een hele rits waarvan Best of All mij het meest bekend voorkomt. Ik zal de lijst wel even voor je overnemen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:41

Beide kanten? Nou niet overal, hoor, en bij renpaarden die veel meer languit worden getraind en waar minder aandacht aan de stelling wordt besteed en het gymnastiseren zie je toch dat het dier qua bespiering en lenigheid wat te kort kan komen.
Heb dat bij mijn eigen exbaanpaarden ook gemerkt maar dat is er wel utgereden , ze gingen steeds rechter lopen. Knipoog

kan het zijn dat renstallen verschillend trainen? Bij ons in de buurt gaat het alleen linksom...

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:02

Bljkbaar trainen ze inderdaad allemaal verschillend... Wij wisselen elke dag af.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:03

Volgens mij is dat het beste wat je kunt doen, toch?...
Stuur je pb.