Ex-renpaard omscholen tot dressuur/springpaard, onmogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Ex-renpaard omscholen tot dressuur/springpaard, onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 16:34

Ik ben inmiddels al helemaal in de wolken met mijn toekomstige EV die ik over ongeveer een half jaar in ontvangst ga nemen. Hiermee wil ik recreatie gaan rijden; beetje springen beetje dressuur en zo nu en dan een wedstrijdje. Maar nu zit iemand uit mijn omgeving iedereen wijs te maken dat dat helemaal niets gaat worden omdat ex-renpaarden alleen maar willen rennen. Mijn mooie droom is dus behoorlijk verpest en mijn goede humeur is ook niet meer wat het geweest is.

Moet ik nou geloven wat zij allemaal zegt? En zo niet; hoe kan ik haar vertellen dat ze ongelijk heeft?

Ik weet: ik moet me er misschien helemaal niets van aantrekken, maar aangezien iedereen in mijn omgeving me nu van mijn Engels Volbloed idee af wil brengen blijft het maar in mijn hoofd rondspoken.

Trouwens: het wordt een paard die al door anderen is omgeschoold, dus daar hoef ik me niet druk om te maken. Maar ik begin nu dus het idee te krijgen dat het een heel vurig paard gaat worden wat er meteen vandoor sprint wanneer je hem iets meer ruimte geeft.

_Sammy_

Re: Ex-renpaard omscholen tot dressuur/springpaard, onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:36

nee, joh er zijn meer renpaarden in de dressuurring hoor.. het is denk per paard verschillend maar ben ook benieuwd naar wat andere bokkers zeggen..

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:37

Als het paard al heeft geleerd dat het niet constant moet/mag rennen, zal het best gaan hoor. Het is een kwestie van opvoeden, de een kan het, de ander niet. Als ze dit paard verkopen aan jou en je garanderen dat het paard wat heeft geleerd (bereden kant), zal dat dus best gaan. Dravers kunnn het immers ook niet waar? Van anderen moet je je inderdaad niet zoveel aantrekken. Waarschijnlijk zeggen ze het gewoon omdat ze het niet kunnen hebben, dat jij heel blij bent dat je een nieuw paard krijgt.

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:38

ik denk dat het best goed komt hor Knipoog ik heb ooit is op een renpaard gereden, een manege had hem gekocht, en dat ging ook best. succes Knipoog

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:39

Het is zeer zeker niet onmogelijk! Het zal wel veel tijd kosten, en een consequent vriendelijke, geduldige benadering. Het hangt uiteraard wel van de kwaliteit van de gangen af in hoeverre het een dressuuurpaard zal worden, maar ook dat kun je door een goed opgebouwde dressuurmatige training nog een boel veranderen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:39

Ik heb een draver, en ja hij rent graag, maar hij kan ook heel leuk in de bak lopen en is inmiddels ontzettend braaf, mijn moeder leert nu op hem rijden, en zolang zijn motor niet aangaat (na het eerste drafje) kan zij heel leuk op hem rijden, draf kan nu nog alleen als ik meeren, omdat hij tijdens het draven en galopperen wél druk wordt.

Het verschilt per paard ontzettend, maar als jij consequent bent en blijft, dus alleen hard wanneer jij hard wil, is het heel goed te doen, zeker als je paard al omgeschoold is.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:49

Hoi,

Ik heb ook een Engelse Volbloed en die heeft ook op de renbaan gelopen.
En wat ze zeggen dat ze alleen maar rennen dat is absoluut niet waar!!!!
Ik rijd mijn EV ook recreatief en wil misschien ook wel op de duur een wedstrijdje gaan rijden.
Maar dat duurt nog heel erg lang Bloos Bloos.

Momenteel heb ik 1x in de week les met hem en hij gedraagt zich prima.
Echt niet crossen ofzo maar keurig alle oefeningen lopen die van hem gevraagd worden.

Sinds 2weken zijn we ook begonnen met het aanleren om tegaan springen.
Ook dit pakt hij goed op maar kost uiteraard wel tijd.

Ook buitenrijden doe ik samen met mijn EV.
Dit gaat ook echt heel goed, maar in de winter is hij wel behoorlijk pittig buiten.
In de zomer is het buitenrijden eerlijk met hem en we genieten daarom ook alle 2 van een buitenrit.
Ook mijn moeder rijdt buiten met hem.

Ja niet alle Engelse volbloeds zijn hetzelfde maar ik vind dat een hoop mensen ze snel "afkraken".
Bij mij op stal zeiden ze ook Oh een Engelse Volbloed weet waar je aan begint!!!
En helemaal ook omdat hij van de renbaan afkwam!!!!!

Nou momenteel is hij het braafste paard van stal en iedereen is hartstikke gek op hem.
Iedereen kan er ook zo op wegrijden in de zomer.

Zoals ik al zei in de winter is hij een stuk feller.
Buitenrijden doe ik dan ook niet zoveel als in de zomer en voor het rijden longeer ik hem gewoon heel even dat hij zijn ei kwijt is.
Nou en dan kun je echt heerlijk met hem aan de slag!!!!

Ja mensen oordelen snel maar je moet van je eigen gevoel uitgaan!!!!! Haha!

Succes hoor.

Hier nog even een foto van mij kanjer:
Afbeelding
Afbeelding

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:10

Wat is onmogelijk? Alle volbloeds die gerent hebben kun je omscholen, alleen zal er bij sommige meer tijd in zitten dan bij andere... Saint-aissa hier op bokt traint regelmatig volbloeds om ze nog een tweede kans te geven in het leven, als ze niet snel genoeg meer zijn in de rensport.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:15

Niets in onmogelijk, met de nodige wil lukt het allemaal wel Ja Ik ga samen met een ex-renpaard naar buiten. En daar ondervind je toch nog nadelen aan hoor.

Paardje kan mooi nageefelijk lopen etc, dus de dressuurring lijkt me absoluut geen probleem. Volgens mij worden de buitenritten wel wat lastiger.

Om een vb te nemen: Als we een open vlakte zien, dan merken ze [ eigenaar van ex-renpaarden ] wel dat het paard de beentjes wil nemen, en een sprint wil nemen. En dat word wel gevaarlijk met andere paarden erbij. Ook vanaf dat er een paard voorop galoppeert, en dus niet het renpaard, begint te strijd; om ter rapst. Een ervaren ruiter kan dit paard wel houden, na een gil oid. maar is zeker niet makkelijk!

Maar ach, dat is 1 paar van uit de duizend. Als je je er goed bij voelt; ga er dan voor.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:19

Ik heb een ex-renpaard, en ik rij daar fanatiek SGW mee. In de dressuur is hij prima te houden, maar de cross gaat hij natuurlijk wel hard, maar is prima te regelen. Ook op het strand is hij rustig, en springen gaat ook goed.
Ik denk dat het wel gaat lukken hoor!

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:38

Ik heb een jaar in het buitenland gereden bij een rijschool met ook een renbaan en renpaarden erbij. Het systeem, is het paard niet snel genoeg op de renbaan, dan gaat hij naar de manege voor omscholing.
Het hoeft dus geen probleem te zijn. Wat je idd niet moet doen is op buitenrit galloperen en elkaar gaan inhalen.
Het is ook niet zo dat paarden op de renbaan uitsluitend worden getraind om 7 dagen per week zo hard mogelijk te gaan. Er wordt ook getraind in een o.a. een rustige galop.
Succes met je paard.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:42

mijn vorige paard was ook een EV een ex ren-paard, ik was met haar Z startgerechtigd, dus het kan wel zeker, alleen heb ik het eerste half jaar alleen gelongeerd en grondwerk gedaan...en ze pakte het allemaal toppie op....dus veel plezier straks met je Ex renpaardje..Lachen;)

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:45

Ik heb een uitgekoerste draver die ook "gewoon" kan lopen hoor! Denk dat dat bij EV niet veel anders is.Wat hierboven ook wordt gezegd,gewoon van je eigen gevoel uitgaan en je niet gek laten maken......
Laatst bijgewerkt door paxine op 01-06-07 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:46

Ik heb een tijdje het ex-renpaard ( een echte, heeft in de top 10 van de wereld gestaan) gereden van Griebels hier op bokt. Hengst ook nog, dressuren kon hij heerlijk, springen was geen probleem en met een Thiedeman om buiten kon ik ook heerlijke en ontspannen buiten ritten maken. Ik vind dat ex renpaarden prima geschikt zijn voor recreatief gebruik. Ook al zeg ik niet dat het met allemaal lukt, je hebt er natuurlijk bij die gewoon verpest zijn, maar die heb je overal.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:47

op de manege hadden we ook een pony die voor een sulky had gelopen die stoof weg als je hem los liet maar het is wel over gegaan en nu gaat het heel goed

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:55

een renpaard is wat anders dan een draver natuurlijk... een draver leren galoperen en laag&diep lopen is een hele karwei, maar normaal gezien kan een goed opgeleid renpaard heel netjes over de rug lopen (weet niet of je al eens jockeys hebt zien losrijden, maar die rijden echt in een heel net, ontspannen en rustig galopje als opwarmertje!)

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 17:59

Oke, ik hoef me dus niet echt meer druk te maken om die wat die trollebol allemaal voor onzin uitkraamt. Ik ga gewoon op zoek naar een paard waarvan ik zeker weet - al weet je het natuurlijk nooit zeker, maar goed - dat ik er niet veel problemen mee ga hebben. Ik heb in dit topic al aardig wat goede argumenten en voorbeelden voorbij zien komen waardoor ik helemaal overtuigd ben. Lachen

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:43

Er was een tijd in Duitsland dat de betere ruiters (dresuur/springen/eventing) maar wat graag paarden van de renbaan kochten. Om vervolgens in de sport er de sterren van de hemel mee te rijden. Laat je niet gek maken door alle gezwets!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:49

Mijn ex-renpaard is een van de weinige denk ik die buiten moeilijk te houden is als je hem niet kent. Maar hij kan zeker wel dressuren en springen... Maar leeft echt om te rennen. Eens in de zoveel tijd mag hij dat dan ook een keer. Zo houd ik hem vrolijk en ik ben er zelf ook niet vies van Schijnheilig
Saint aissa schoolt indd ook paarden om!

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:59

griebels schreef:
Mijn ex-renpaard is een van de weinige denk ik die buiten moeilijk te houden is als je hem niet kent. Maar hij kan zeker wel dressuren en springen... Maar leeft echt om te rennen. Eens in de zoveel tijd mag hij dat dan ook een keer. Zo houd ik hem vrolijk en ik ben er zelf ook niet vies van Schijnheilig
Saint aissa schoolt indd ook paarden om!

Sorry heel erg off-topic Bloos maar wat heb jij een mooi paard zeg!!!!! Kwijl Met recht een sprookjespaard Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:01

Thanx Schijnheilig

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 10:25

Ik heb zelf een Dravertje, sinds Januari , ook veel commentaar mee gehad, maar een super beest, 14 Juni hebben we onze eerste wedstrijd! Haha!
Mn moeder is pas geleden nog bij een renbaan geweest en daar was een vrouw met een EV, die zei dat EV's eerst dressuurmatig worden aangereden, en daarna pas de baan opgaan, daardoor zijn ze makkelijker omte scholen als Rijpaard.
Ook heb ik een aantal jaar op een stal gereden, waar ze EV's hadden, die ook gewoon koersden, daar reed ik toen ook gewoon op (en ik, toen als een meisje van 9/10) Die paarden konden werkelijk alles, ik heb zelf met ze gesprongen, en geloof me, niet zo laag ook! Tong uitsteken
Dus waarom zou het niet kunnen? Lachen

Waar je natuurlijk wel rekening mee moet houden is dat ze nooit tot de top behoren (op enkele uitzonderingen na!) , maar het zijn zeker paarden waar je ontzettend veel plezier van kan/gaat hebben, dat weet ik zeker! Haha!

En, laat de rest maar allemaal zeggen dat het niks word, op een dag rijd je ze allemaal voorbij! Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 10:41

Ik heb in de afgelopen jaren meerdere lesklanten gehad met een volbloed met een ren of draverij verleden.

De ene keer ging het omscholen heel goed, de andere keer niet. Percentage was fifty fifty.
het heeft alles te maken met hoe het paard is, hoe oud het paard is, en wat de capciteiten van de ruiter zijn.

Af en toe een wedstrijdje is in mijn ogen haalbaar, als je redelijk kunt rijden, consequent bent en geduld hebt voor het omscholen (in jouw geval is dat al gebeurd, maar je zult het moeten onderhouden).
Verwacht echter niet (zeker niet bij een dier boven de 10 jaar oud) dat je in no time Z dressuur wordt. Maar volgens mij liggen daar je ambities ook niet.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:11

Gracy heeft per ongeluk de renbaan tijd gemist dus ik weet niet hoe het is om een renpaard om te scholen. Weet wel hoe het is een gewoon engels volbloedje te trainen haha, en dat gaat prima zie de link in mijn onderschrift!

ik denk dat het afhangt van jou en het paard, en wat je verwachtingen zijn. Het paardje heeft natuurlijk ergens een grens en die grens moet jij gaan verleggen. Verwacht jij hem extreem ver te leggen,of ben je tevreden met een stukje? Dat maakt het verschil in of jij denkt dat het is gelukt om hem om te scholen of niet. Lachen

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:23

niet alle engelse volbloeden zijn hetzelfde, zoals hierboven al vertelt, kun je hem voor het rijden ook even longeren...

's zomers rij ik ook een halve draver, en het hangt er écht ontzetten vanaf wie erop zit... als ik erop zit kan hij mooi nageeflijk en redelijk rond lopen, maar er zijn ook mensen die er gewoon opstappen met de verkeerde instelling, en daarbij gaat hij dan ook wat irritanter worden en trekken en flink pittig doorlopen....

maar als jij een klik + gedult heb worden dat vanzelf klik + gedult = een goed team. zeker als het paard al omgeschoold zal zijn dan denk ik dat het allemaal wel goed komt, tuurlijk je zal wat obstakels tegen komen maar daar moet je dan gewoon wat meer tijd in steken.

ik zou er het volste vertrouwen in hebben! Lachen