info traininge dravers

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daantjuhhh

Berichten: 26995
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

info traininge dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 10:36

Hallo.
Ik ben opzoek naar info hoe je een draver op korte termijn zo hoog mogelijk mee kan laten doen in de top.
Ik heb een opdracht waarvoor ik: Tijdsduur moet weten van een training
Energysystemen die ik wil trainen
energysystemen die van belang zijn.
trainingsvormen zo uitgebreid mogelijk,.
doorbloeding en afvalstofvorming tijdens de training
hartslag tijdens de training.
waar wil je daadwerkelijk op trainen?

Misschien weten jullie een goede site waar ik hier meer info over kan vinden?
Of hebben jullie zelf tips voor me?

Bijvoorbaad dank danielle

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Re: info traininge dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:31

daantjuhhh schreef:
Hallo.
Ik ben opzoek naar info hoe je een draver op korte termijn zo hoog mogelijk mee kan laten doen in de top.
Ik heb een opdracht waarvoor ik: Tijdsduur moet weten van een training
Energysystemen die ik wil trainen
energysystemen die van belang zijn.
trainingsvormen zo uitgebreid mogelijk,.
doorbloeding en afvalstofvorming tijdens de training
hartslag tijdens de training.
waar wil je daadwerkelijk op trainen?

Misschien weten jullie een goede site waar ik hier meer info over kan vinden?
Of hebben jullie zelf tips voor me?



Bijvoorbaad dank danielle


onmogelijk, in korte termijn train je geen enkel paard zo hoog mogelijk naar de top

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: info traininge dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:40

idd, zie vorige post. Als je in de top wilt meedraaien, zal je eerst winsom moeten vergaren, want de 'top' zijn gewoon de paarden met de meeste winsom. Ook kan je natuurlijk de top van de 3-jarigen/4-jarigen/enz hebben. Dat gaat niet altijd om winsom, maar om de beste zijn van je jaargang.

Je kan dus niet zomaar een 5-jarige draver uiot de wei plukken, hem gaan trainen en dan denken dat je op het hoogste niveau kan meedoen. Zowieso is het nooit goed om een paard snel op te trainen, wat snel komt, is ook weer snel weg. Maw, dan zijn ze snel weer uit vorm.

Maar om je vraag zover mogelijk te beantwoorden, gaan we er maar even vanuit dat je een 3-jarige draver uit het land plukt, die al beleerd is en al heeft leren harddraven en ongeveer een tempo van 1.25 aankon. Hij heeft ongeveer 4 maanden in het land gestaan en is dus conditieloos.

Eerst zorg je dan dat ie kilometers gaat maken, zodat ie na een maand of twee, net zo snel als je wil, maar zeker niet sneller, probleemloos 8 kilometer kan draven (wij doen 8, andere trainers doen meer). Dan kan je beginnen met snelwerken. Doe eerst maar 1 rondje in 40 ofzo en blijf voorlopig even 1 rondje doen en bouw dit langzaam op naar zeg maar 25. Dan kan je wel 's 2 rondjes (ervan uitgaande dat een rondje een kilometer is) gaan doen, wellicht eerst los van elkaar, daarna aan elkaar, waarbij je de eerste kilometer langzamer doet dan de andere. Bouw dit weer verder op en probeer z'n grens te zoeken voor snelheid. De 2 kilometer kan je dan uitbreiden naar 3 en als ie snel genoeg is, kan je gaan kwalificeren en koersen, waarbij ik niet vaker zou koersen als 1x per 2 weken. Bouw het langzaam op, werk hem niet vaker dan 1x in de 5 dagen en pas op overwerken.

Belangrijk als toevoeging:
- Dit is zoals wij grofweg gezegd onze paarden trainen, andere trainers doen het weer anders
- Let op je paard, ga niet pushen als het ff niet wil, maar doe een stapje terug
- Niet elk paard is hetzelfde, ze passen daarom niet zomaar in een systeem en daarom moet je anar het paard kijken om te zien wat voor trainingsschema bij hem past. Een ander paard is wellicht beter gebaat bij een intervaltraining.
- dit is allemaal erg grofweg gezegd en zeker geen richtlijn om aan de hand hiervan je paard te gaan trainen.

Over hartslagen weet ik niet, wij trainen ze zonder hartslagmeter. het gevaar van een hartslagmeter is dat je op je meter gaat rijden, ipv naar het paard te kijken wat veel belangrijker is.

Je andere vragen: Waar wil je op trainen? Dat hangt af van het paard. Niet elk paard is goed in hetzelfde:
- Sommige kunnen goed stayeren en bij hen wil je hun uithoudingsvermogen zo goed mogelijk gebruiken, benutten en evt uitbreiden.
- Anderen kunnen beter sprinten en hebben niet zo'n goed uithoudingsvermogen. Bij hen wil je vooral een goede start kunnen maken en een goed eindschot hebben.
- iha (zover je dat kan zeggen) train je op uithoudingsvermogen en snelheid. Bovendien, als ze eenmaal koersen, train je thuis niet op volle snelheid, ze kunnen zich in de keors wel 100% geven, thuis hoeft dat niet, want daar is niets te verdienen.

Trouwens, er is een goed amerikaans boek over trainingsmethoden van dravers. Dat is wellciht een aanrader. weet echter geen titel/schrijver

daantjuhhh

Berichten: 26995
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: info traininge dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 17:54

Heel erg bedankt voor deze info.

Ik weet zelf ook inderdaad dat je niet zomaar mee kan doen in de top.
Maar ik moet volgens de opdracht doen alsof ik dat kan.
Dus ik moet doen alsof ik een prof ben die een paard heeft wat het aankan en er zit niks tegen!

(ik weet het een beetje vreemde opdracht)

daantjuhhh

Berichten: 26995
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: info traininge dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 21:25

Nogmaals iedereen heel erg bedankt voor de gekregen info en tips!!
Ik heb een beetje fantasie gebruikt.
Maar ik hoop dat het goed is.
Ik heb in totaal 20 pagina's!

Zonder de info en tips was ik nergens..

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: info traininge dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 06:02

wat een waardeloze opdracht! Als ik jou was, zou ik dat (in iets andere bewoordingen) er wel even bijzetten. Scoort wellicht extra punten als je iets weten over de manier waarop dravers naar de top toe groeien

daantjuhhh

Berichten: 26995
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: info traininge dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 10:36

Ja ik heb het er zeker subtiel bijgezet.
Maar wel heeeeel subtiel, want degene bij wie ik het moet inleveren en mij beoordeeld heeft vind dit een reuze goede opdracht en heeft m zelf bedacht!